Mistä erottaa tian ja aurallisen migreenin toisistaan

HätäinenAikka

Onko mitään, mistä voi erottaa aurallisen migreenin ja tia-kohtauksen toisistaan ? 47-vuotias mies sai sahalaitaisen näköhäiriön, joka kesti noin 10 minuuttia. Vartin unen jälkeen herättyään ensimmäiset lauseet olivat käsittämätöntä mökellystä. Siitä paikasta sairaalaan, magneettikuvaan ja liuotukseen. Muuta ei havaittu, kuin kohonnut kolesteroli. Lääkärit eivät osanneet sanoa, oliko kohtaus migreeni, vaan luokittelivat sen tia:ksi. Oliko turhan 'rankka' diagnoosi vai täysin oikeutettu ?

7

3925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakavasti otettava

En tietenkään voi sanoa kumpi oli kysymyksessä, mutta olkaa kiitollisia, että toimittiin välittömästi.

Olen huhtikuusta asti seurannut hyvän ystäväni tilannetta ja toivon totisesti, että hänkin olisi joutunut ensimmäisen kohtauksen jälkeen liuotushoitoon.
      Sanon joutunut, koska hän itse kieltäytyi lähtemästä sairaalaan, vaikka ambulanssimiehet olisivat vieneet.

Hänelle tuli lyhyt ilm. pyörtymiskohtaus, jonka jälkeen puhe sekosi hetkeksi.
      Aika pian hän siitä virkosi jotenkin ja kuvitteli olevansa kunnossa, kunnes muutaman viikon kuluttua tuli uusi pahempi kohtaus.
      Silloin hänet vietiin sairaalaan ja hän pääsi välittömästi liuotushoitoon, mikä epäilemättä pelasti hänen henkensä.

Siitä on nyt aikaa n. 7 kk ja siihen on mahtunut monenlaista.
      Kuukausien sairaalassaolon jälkeen, jota sairaalabakteeri pariin otteseen lisäsi, hän on tällä hetkellä kotona osittain halvaantuneena ja puhe kangertelee.

Terapeutteja ja muuta hoitohenkilökuntaa käy kotona vieläkin useamman kerran viikossa.
      Ilman aviopuolison huolenpitoa hän ei kuitenkaan kotona pärjäisi.

Joten, olen sitä mieltä, etteivät lääkärit liuotushoitoon ketään ilman perusteltua syytä laita.
      Olkaa todella kiitollisia, ett'ä näin kävi ja kannattaa myös noudattaa mahdollisia annettuja ohjeita ja lääkitystä, jos määrättiin.
      Jos hoito oli turhaa, niin ainakin saitte mielenrauhan, eikä tarvitse pelätä seurauksia.

• HätäinenAikka

Kiitos kommentista. Tämä on varmasti juurikin lääkärien toimien tarkoitus: ehkäistä mahdollisten uusien kohtausten esiintyminen. Koska eivät voi sanoa oikeaa syytä, poissuljetaan monia ja varaudutaan pahimman varalle lääkityksellä.

Edelleenkin kuulisin kommentteja, millaisia ovat tia-kohtaukset. Aurallinen migreeni on itsellänikin ja sen näköhäiriöt ja muut systeemit ovat valitettavan tuttuja. Tia-kohtauksissa tarkkoja silmäoireita en ole kuitenkaan mistään löytänyt.

• Vakavasti otettava
        HätäinenAikka kirjoitti:

Kiitos kommentista. Tämä on varmasti juurikin lääkärien toimien tarkoitus: ehkäistä mahdollisten uusien kohtausten esiintyminen. Koska eivät voi sanoa oikeaa syytä, poissuljetaan monia ja varaudutaan pahimman varalle lääkityksellä.

Edelleenkin kuulisin kommentteja, millaisia ovat tia-kohtaukset. Aurallinen migreeni on itsellänikin ja sen näköhäiriöt ja muut systeemit ovat valitettavan tuttuja. Tia-kohtauksissa tarkkoja silmäoireita en ole kuitenkaan mistään löytänyt.

Voihan olla, että myös "puheen käsittämätön mökellys", kuten kerroit, vaikutti osaltaan diagnoosiin.

Sellaista oli ystävällänikin. Näköhäiriöstä en tiedä, koska häneltä ilm. pimeni kaikki hetkeksi.
        Hänellä oli kyllä aikaisemmin todettu kaulavaltimoiden ahtautumaa.

Googlasin kaulavaltimoiden ahtautumaa ja sieltä löysin mm.

TIA-kohtauksessa saattaa oireena olla mikä tahansa samanlainen oire kuin aivoinfarktissa. Ero on
        siis ainoastaan oireen kestossa.
        Tavallisimpia ovat ohimenevä toispuoleinen halvaus, toisen puolen puutuminen. puhevaikeus tai näköhäiriöt, (esim. näön menetys toisesta silmästä).

Koska asia ilm. jää painamaan, niin eikö kannattaisi mennä yksityislääkärille, jos ei muualla tutkita,
        tutkituttamaan esim. juuri kaulavaltimot.

• Migreenipotilas

Enpä ole kuullutkaan tollasesta mitään. Olen kuullut vaan auraton ja aurallinen migreeni.

Mulla oli nuorena aurallinen migreeni ja juuri siinä oli sahalaitainen näköhäiriö, joka kesti muutamia minuutteja ja sen jälkeen alkoi kova migreeni. Sahalaitaisessa oli myö sellanen häiriö että silmiin tuli "verho" eteen ja ei nähnyt kuin pienestä reiästä eteenpäin.

Nykyään minä kärsin aurattomasta migreenistä joka voi kestä muutaman päivän.

• HätäinenAikka

Kaulavaltimot on tutkittu. Lisätutkimuksiin tulee vielä kutsu: toiseen pään magneettikuvaan (jossa nähdään pään suonien tukkeumat) sekä sydämen suonien kunto.

Mistään en vain ole löytänyt tia-kohtauksen täsmällistä silmäoireiden kuvausta. Se kiinnostaa.

• Silmu 40
        HätäinenAikka kirjoitti:

Kaulavaltimot on tutkittu. Lisätutkimuksiin tulee vielä kutsu: toiseen pään magneettikuvaan (jossa nähdään pään suonien tukkeumat) sekä sydämen suonien kunto.

Mistään en vain ole löytänyt tia-kohtauksen täsmällistä silmäoireiden kuvausta. Se kiinnostaa.

Aivan varmaksi ei kai mistään voi erottaa, mutta uskoisin että koska TIA-kohtauksessa on kyse verenkiertohäiriöstä ja hapenpuutteesta, näköhäiriö olisi jonkinlaista sumentumista tai toispuoleinen näkökentän katoaminen, mutta ei tulisi valoilmiöitä tai kieppuvia kuvioita. Migreenissähän on nykykäsityksen mukaan kyse samanaikaisesti jostain hermoston (hermorungon?) ja verenkierron häiriöstä. Itselläni ensimmäinen migreenikohtaus oli kaikista pelottavin, kun siinä katosi kokonaan toinen puoli näkökentästä. Lääkäriin en kuitenkaan mennyt, kun ystävä sanoi että kyseessä on migreeni, vaikka ainoat oireet olivat tuo näkökenttäpuutos, pahoinvointi ja ihan lievä päänsärky. Sen jälkeen on aina ollut sahalaidat ja kieppuvat kuviot, joten migreeniä varmastikin, vaikka puhekin tahtoo mennä kankeaksi.

• Silmu 40
        Silmu 40 kirjoitti:

Aivan varmaksi ei kai mistään voi erottaa, mutta uskoisin että koska TIA-kohtauksessa on kyse verenkiertohäiriöstä ja hapenpuutteesta, näköhäiriö olisi jonkinlaista sumentumista tai toispuoleinen näkökentän katoaminen, mutta ei tulisi valoilmiöitä tai kieppuvia kuvioita. Migreenissähän on nykykäsityksen mukaan kyse samanaikaisesti jostain hermoston (hermorungon?) ja verenkierron häiriöstä. Itselläni ensimmäinen migreenikohtaus oli kaikista pelottavin, kun siinä katosi kokonaan toinen puoli näkökentästä. Lääkäriin en kuitenkaan mennyt, kun ystävä sanoi että kyseessä on migreeni, vaikka ainoat oireet olivat tuo näkökenttäpuutos, pahoinvointi ja ihan lievä päänsärky. Sen jälkeen on aina ollut sahalaidat ja kieppuvat kuviot, joten migreeniä varmastikin, vaikka puhekin tahtoo mennä kankeaksi.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,2718,5928,16460

Löysinkin tuollaisen linkin. Näön hämärtyminen ja kahtena näkeminen voisivat tuon mukaan olla silmäoireita TIA:ssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisit vihdoin ymmärtää

Kuinka hirviö mun silmissä olet/olette. Antaisitte mun vaan nyt olla, että palaudun tästä edes joskus.
      Ikävä
      22
      2554
    2. Onko yhtään

Ikävä mua.
      Ikävä
      106
      1469
    3. Olipa kiva nähdä pitkästä aikaa

Joku ihminen vaan kolahtaa! Ei sille voi mitään!
      Tunteet
      12
      1225
    4. Aitiopaikalle

Kyllä se sinäkin vielä pääset seuraamaan oikein aitiopaikalta ;-)
      Ikävä
      210
      1081
    5. Keskisarjan puheet olivat ihmisarvoa alentavia

Purra ilmoitti Lauantai-aamuohjelmassa hyväksyvänsä Keskisarjan puheet. Orpon ilmoitus tänään: "Yksikään hallituspuolue
      70 plus
      149
      991
    6. Ulkomaalainen yrittäjä

Minkäs alan yrittäjä tämä herrasmies on/oli? Poliisi epäilee varkautelaista 44-vuotiasta miestä entisen puolisonsa murh
      Varkaus
      17
      919
    7. Kannattaako omaan intuitioon luottaa

Kun minulla on tunne, että se mies tykkää minusta yhtä paljon kuin minä hänestä? Siksi olen näin kauan tätä kaipaamista
      Ikävä
      67
      903
    8. En tiedä sinusta

Mutta minä kaipaan sitä meidän välillä vuosia sitten käytyä "säpinää". Edellytykset oli vaikka mihin, varsinkin kun olet
      Ikävä
      25
      802
    9. Olen niiiin vihainen sille naiselle...

Ymmärrän todellakin sua, jos koet joskus olevasi sodan keskellä. OMG. Anna sun kaikki kestää. Tsemppiä 🙏
      Suhteet
      14
      774
    10. Onko täällä näkijää?

Olisi yksi kysymys.
      Ikävä
      76
      742
    Aihe