Iho on huonossa kunnossa, masentaa. Miten lopettaa puristelu?

Itku herkässä

Meni ilta vähän itkuksi, kun katselin taas peiliin. Näppyjä, ihonalaisia paiseita, punoittaa, kamalasti mustapäitä... ja sitten sorruin, aloin puristella naamaa. Olen jo alkanut epäillä, että osittain aiheutan itse ainakin nuo ihonalaiset paiseet (jotka eivät märkäpäiksi siis muodostu) nypläämällä joka päivä naamaa. Puristelen mustapäitä, kokeilen tulisiko paiseista jotain ulos, tuhoan märkäpäät... ENKÄ SILTIKÄÄN saa mitään helpotusta. Naama on aina yhtä kamalan näköinen.

Miten ihmeessä te muut saatte pidettyä näpit irti naamasta? Alan olla jo epätoivoinen. En kehtaa olla missään ilman meikkiä, ainoastaan meikillä saan naamasta siedettävämmän näköisen. Ikääkin on jo 25 ja naamassa teinien ongelmat. Roaa en uskalla hakea, sivuvaikutuksien ja uusimistodennäköisyyden takia. Antibiootit, lääkerasvat jne. on jo kokeiltu kaikkien näiden vuosien aikana. Hetken huvi. Kosmetologi on saanut minulta kasapäin rahaa.

Seuraavaksi voisin vain kokeilla jättämään naamani rauhaan. Ei puristelua. Mutta aina kylppärin peilin edessä alkaa masentaa ja sitten se taas alkaa :( Pakonomainen tarve. Miten ihmeessä saan psyykattua itseni lopettamaan tilannetta pahentavan toiminnan.

19

6363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jermukka

Hei! Olen saman ikäinen kuin sinä ja samantyylisistä ongelmista olen kärsinyt viimeiset 15 vuotta. Iho on ollut välillä huonommassa ja välillä paremmassa kunnossa. Lievänä vähintäänkin tuo akne on ollut melkein koko tämän ajan. Itsekin sorruin aika ajoin puristelemaan näppyjä ja kyllä, se todellakin pahentaa ongelmaa. Ne hormonipaiseiksi luulemanikin olivat luultavasti hyvin usein itse aiheutettuja.

Pari kuukautta sitten aloin taas kerran käyttämään Basironia, mutta tällä kertaa tein sen Acne.org -nettisivuston ohjein. Suosittelen todellakin! Vaikka oletkin noita lääkevoiteita jo kokeillut, niin yritä vielä. Käy lukemassa siellä sivuilla niitä juttuja ja katsomassa ihmisten ennen- ja jälkeen-kuvia.

Basiron ei paljoa maksa ja saa ilman reseptiä apteekista. Lisäksi tarvitset jonkun pesuaineen kasvoille ja öljyttömän kosteusvoiteen. Se näppyjen puristelu ja muu ylimääräinen ihon ärsyttämisen lopettaminen kuuluu tuohon ohjelmaa. Eli mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä iholle ja mahdollisimman vähän kosketaan kasvoihin. Itse tosin meikkasin koko kuurin ajan, se ei ole kiellettyä, mutta annoin iholle paljon lepopäiviä, eli kun olin vaikkapa viikonloppuna kotona ja kun kehtasin olla ilman meikkiä, niin olin. Nyt talvella on muutenkin hyvä aloittaa tuo kuuri, kun ei aurinko porota.

Älä lannistu. Itse olin ihan samassa pisteessä pari, kolme kuukautta sitten kuin sinäkin, itketti ja harmitti, mutta niin se vain on, että tuo tehosi ja nyt ei ole ollut viikkoihin yhtään tulehtunutta näppyä, tms. ihossa. Ainoa mistä ei näy helposti pääsevän eroon on mustapäät, mutta nekin ovat vähentyneet selvästi. Punaiset jäljet ovat paranemassa ja iho on tasainen. Nyt ei voi puristella mitään, kun ei ole puristeltavaa! Sullakin kun alkaa naama olla paremmassa kunnossa, niin ne näpitkin pysyy siitä erossa ja kun huomaat, miten paremmalta kasvot alkavat näyttää, kun ei ole itse rutistellut sitä vielä punaisemmaksi.

Edelleenkin sanon sen mitä olen täällä useamman kerran kirjoittanut: ei ole oikotietä tässäkään asiassa onneen, eli vie aikansa finnien ja punaisten jälkien paraneminen, iho voi hilseillä jonkin verran (kosteusvoide minimoi tuon haitan kylläkin), mutta kannattaa kokeilla edes!

• Ex-akne

Itselläni auttoi eniten e-pillerit, onko tullut kokeiltua?
        Tsemppiä!

• tsimb

Hei!

Itsekin aknen kanssa vuosia taistelleena kiinnostuin tuosta Basironista, mutta mistä löydän tuolta sivustolta ne tarkat käyttöohjeet voiteelle?

Kiitos vastauksestasi!

• kuulasiho

Kannattaa tutustua ja pyytää lääkäriltä kokeiluun.

Minulla finnejä 12-vuotiaasta 28-vuotiaaksi. Nyt ei ole.

• asdfghjklä

kannattaa ihmeessä kokeilla Elivo Kirkas Iho -kapseleita. Parin/muutaman viikon jälkeen tulokset alkavat näkyä ja on kyllä tehokas!

• -mm-

Haluisin kokeilla noita kirkas iho- kapseleita. Pelkään kuitenkin, että niitten lopettamisen jälkeen näpyt palaisi taas vielä pahempina. Yleensä niin käy kaikkien sisäisesti nautittavien aknelääkkeiden kanssa.

• yks tyttö vaan

Et ole ainut jolla on sama ongelma.. Teen ihan samaa itse nimittäin. Kesäisin oma naama kyllä pysyy kunnossa, mutta syksyn tullessa alkaa pukkaamaan näppyjä, ja pahennan itse tilannetta. Kaikenlaista on tullut koitettua, mutta tuntuu ettei mikään auta. Omalla kohdalla jatkuva auringonpaiste olisi varmaan paras keino tähän, mutta en kyllä ihan tästä vain etelään muuta. :) Pahinta tässä on juuri se olotila: monet itkut on tullut kun oma peilikuva hirvittää. Ehkä tää tästä joskus.. Jaksamisia sinne. Yritä pysyä erossa naamasta. Viestittele tänne jos siltä tuntuu. :)

• Ehdotus ratkaisuksi

Vaihdoin vessan valot sellaisiksi, että peilistä ei voi nähdä näppyjä eikä mustapäitä hyvin. On se vähän tulehdusta auttanut, mutta vielä on pitkä matka normi-ihoon :( Kannatta ainakin koittaa tuota valon vaihtoa.

• Hellöö

mulla ei taida olla pahaa aknea tai aknea ollenkaan koska mulla auttaa se clearasil ultra aine jonka pitäis 4 tunnis pienentää ja vähentää punotusta ni nyt oon käyttäny sitä vähä vajaan viikon ja huomaan kyl eron 8) oon kyl vast 14 täytän tammikuus 15 mut silti se on auttanu 8) ja aion käyttää sitä viel et saan nää kokonaan pois.Ja huono puoli siin ku se on nii pieni tuubi :/ äiti osti ni en tiiä kui paljo maksaa.mut suosittelen jos ei oo niin paha iho 8)

• Itku herkässä

Hei ja kiitos vastauksista! Varsinkin tuo valon vaihto -vinkki oli hieno, sitä kokeilen jos ei muu auta :) Kohtalotovereista on kiva kuulla, vaikka ei tätä kenellekään toivoisi. Ei tätä vain kukaan muu ymmärrä...

Kun kirjoitin tuon edellisen, se lähti lähes sydän verellä. Nyt minulla menee jo paremmin ja olen pystynyt lopettamaan järjettömimmän puristelun. Hain taas antibiootit ja ihonalaiset paiseetkin ovat lähes hävinneet.

Vaihdoin myös ihonhoito- ja meikkisarjan ihoystävällisempiin, jonka ansiosta mustapäät ovat oikeasti alkaneet hävitä! Nenänpielet ja leuka ovat lähes mustapäävapaita alueita nykyään, ainakin verrattuna aiempaan. Ei tästä naamasta ikinä saa mustapäävapaata, mutta paljon paremmaksi on kuitenkin mennyt. Ja kun ei ole enää samalla tavalla mustapäitä, ei ole mitä puristella!

Tsemppiä ja jaksamista kaikille muille samoista ongelmista kärsiville.

PS. Miten tuo Spiresis toimii? Toimiiko pysyvästi vai samalla periaatteella kuin antibiootit, eli niin kauan kuin niitä syö, iho paranee?

• myös finnejä

Tsemppiä sinulle! Itsekin kyllä osaan samaistua tuohon sinun kirjoitukseesi, toivoton olo usein peilin edessä kun mikään ei tunnu finneihin auttavan. Itse olen kärsinyt finneistä nyt 5 vuotta ja lähes kaikkea roaa lukuunottamatta kokeillut. Nyt tilanne ei ole niin paha kuin aiemmin, mutta silti iho on harmittavan huonossa kunnossa.

Tuohon puristeluun itselläni on vinkkinä: Aina kun tekee mieli puristaa finniä, täytyy vain pitää mielessä ettei se auta, ja vain pahentaa tilannetta. tsemppiä sinulle!

Mitä ihonhoitosarjaa nyt käytät? Itse ajattelin ostaa jonkin uuden, koska edelliset ovat loppuneet. Ja television proactiv-sarjaa tekisi mieli kokeilla, vaikka aika epäilyksellä ostoskanavan tuotteisiin suhtaudunkin. Lupaa joka tapauksessa rahat takaisin, jos ei toimi. Eli aika suuri lupaus, ei kauppaankaan voi mennä tyhjien purkkien kanssa ja sanoa että haluan rahat takaisin. :D

• Sinkkiääää :)

Ootko varma että sulla ei ole mitään sinkin puutosta?
        Oon lukenu että akne ihoisilla olisi veressä vähäisempi sinkkipitoisuus ku normaali iholla.
        Ite oon alkanu syömää pari viikkoa niitä sinkkitabletteja. Kannattaa näitäki kokeilla ku ne ei maksa kyllä paljoa! :)

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/akne.html

• niin....
        Sinkkiääää :) kirjoitti:

Ootko varma että sulla ei ole mitään sinkin puutosta?
        Oon lukenu että akne ihoisilla olisi veressä vähäisempi sinkkipitoisuus ku normaali iholla.
        Ite oon alkanu syömää pari viikkoa niitä sinkkitabletteja. Kannattaa näitäki kokeilla ku ne ei maksa kyllä paljoa! :)

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/akne.html

... että Apteekin sinkkitabletit saattaa olla tehokkaampia ku marketin tavarat ! :) mutta on niillä hieman hinta eroakin..

• Itku herkässä

Olen käyttänyt joulukuun alusta Dr. Baumann -ihonhoitosarjaa ja meikkeinä Mineralissimaa. Lisäksi vaihdoin hiusten pesuaineet Urtekram-nimisiin. Silloin tällöin käytän Exuviancen savinaamiota kasvoille. Nämä kaikki tuotteet ovat toimineet todella hyvin ja ajaneet asiansa paremmin kuin mikään muu aikaisempi tuote. Jos vain on rahaa kokeilla, niin suosittelen vilpittömästi. Naamaan tai muuallekaan ei kannata laittaa herkistäviä tuotteita, jotka saattavat ylläpitää ärsytystilaa. Aiemmin olen kokeillut Biolinea ja Exuviancea, en voi kehua kumpaakaan. Exuviancella sain naamani aivan kamalaan tilaan, vaikka kävin niissä sarjahoidoissa.

Aluksi muuten tuntui, että Mineralissiman meikkipohja aiheutti näppyjä, mutta nykyään ihoni on paljon sileämpi ja näpyt alkavat olla tiessään. Baumannin tuotteet näyttävät auttavan tulehdukseen. Iho on ihan oikeasti rauhoittunut! Ihan kuin talituotantokin olisi nyt kurissa, sillä mustapäät ovat todella alkaneet vähentyä. Valitettavasti en osaa sanoa, kuinka paljon joulukuun alussa aloittamani antibiootti on vaikuttanut tilanteeseen. Varmasti jonkin verran, mutta ei kaikkea sen piikkiin voi laittaa.

Lisäksi olen alkanut syödä D-vitamiinilisää. Syön noin 50 mikrogrammaa päivässä. Se on parantunut oloani, mutta tuskin niinkään ihoani. Kannattaa kiinnittää huomiota tarpeeksi suureen D-vitamiinin saantiin, taitaa suomalaisilla olla ihan oikeasti puutteita siinä. Itse en olisi uskonut, miten paljon olo on sen syönnin jälkeen parantunut.

Sinkkiä olen myös kokeillut, mutta se ei tuntunut ainakaan minulla vaikuttavan. Otan kuitenkin edelleen sinkkitabletin silloin tällöin, viimeksi tänään :)

• täälläkin

Olen saanut aknen suht hyvin kuriin tetracyclin-kuurilla, mutta ongelmani on finnien puristelu ja ennen kaikkea sen jättämät arvet. Ihoni on punoittava ja epätaisen vuosia jatkuneen puristelun vuoksi ja vielä nykyäänkin kun kasvoihin, rintakehään tai selkään ilmaantuu finni, puristan sen vaikka olen vannonut ja vannonut että lopetan. Olen nin vihainen itselleni, sillä akne ja fiinit eivät tuhonneet ihoani vaan MINÄ ITSE! Joudun käyttämään paljon meikkivoidetta, mikä ei sekään ole iholle hyväksi ja kaiken lisäksi ihoni on niin rasvainen että meikkivoide lähtee valumaan ihon uurteita pitkin. Onneksi arvet kuitenkin tasaantunvat ajan kuluessa ja ihostani tulee tasainen. Syön paljon vitamiineja, juon vettä ja pidän ihon kosteutettuna ja kuorin, jotta iho paranisi. Kun vaan joku keksin niin pitävän keinon lopettaa finnien puristelu, ettei tahdonvoima ja päätös millään horju! Kumpa voisin palata ajassa taakse päin ja sanoa nuorelle minälleni ettei koske siihen samperin naamaan!!!!!!!

• jeijjis
        täälläkin kirjoitti:

Olen saanut aknen suht hyvin kuriin tetracyclin-kuurilla, mutta ongelmani on finnien puristelu ja ennen kaikkea sen jättämät arvet. Ihoni on punoittava ja epätaisen vuosia jatkuneen puristelun vuoksi ja vielä nykyäänkin kun kasvoihin, rintakehään tai selkään ilmaantuu finni, puristan sen vaikka olen vannonut ja vannonut että lopetan. Olen nin vihainen itselleni, sillä akne ja fiinit eivät tuhonneet ihoani vaan MINÄ ITSE! Joudun käyttämään paljon meikkivoidetta, mikä ei sekään ole iholle hyväksi ja kaiken lisäksi ihoni on niin rasvainen että meikkivoide lähtee valumaan ihon uurteita pitkin. Onneksi arvet kuitenkin tasaantunvat ajan kuluessa ja ihostani tulee tasainen. Syön paljon vitamiineja, juon vettä ja pidän ihon kosteutettuna ja kuorin, jotta iho paranisi. Kun vaan joku keksin niin pitävän keinon lopettaa finnien puristelu, ettei tahdonvoima ja päätös millään horju! Kumpa voisin palata ajassa taakse päin ja sanoa nuorelle minälleni ettei koske siihen samperin naamaan!!!!!!!

Kyllä mäkin puristan aina nuo valkopäät ja muutenki tulehtuneet finnit. Ja se kannattaakkin, jotta saa parantumis operaation käyntiin, sillä ei se neste/paska sieltä itsestään katoa....ja mielummin arpi kun koholla oleva iso finni, mun mielest.

• Mies 21v,.

Itse kokeilin kaikkea reseptivapaata aknenhoitoon. Ei mikään niistä oikeasti auttanut muuta kuin ehkä hetkellisesti. Kyllästyin niin finneihin, että päätin hakea isotretinoin kuurin lievään akneeni. Yli kuukauden olen nyt syönyt eikä minulla ole juuri mitään sivuvaikutuksia. Huulet kuivaa paljon, mutta kyllä ne pysyy bebanthenilla kunnossa. Kasvojen iho kuivaa myös, mutta kosteusvoide hoitaa tämänkin asian kuntoon.

Muita sivuvaikutuksia minulla ei ole ja olen tähän tilaankin tyytyväisempi kuin aikaan ennen isotretionia. Finnit ovat lähteneet minulla kohtalaisen hyvin jo nyt.

Lääkäri ei määrännyt minua mihinkään testeihin ja huomautti vain ihon kuivumisesta haittavaikutuksena. Ajattelin kuitenkin omatoimisesti käydä testeissä varmuuden vuoksi.

Ainoa negatiivinen asia tähän mennessä kuurissa on se, että alkoholia en uskalla nauttia. Olen kyllä kuullut että moni on tämän kuurin aikana alkoholia nauttinut ilman haittavaikutuksia, mutta itse ajattelin alkoholista lähes täysin pidättäytyä kuurin aikana.

Minusta isotretinoinille kannattaa antaa mahdollisuus. Se tuskin aiheuttaa mitään pysyviä vaivoja ja kuurin voi aina lopettaa jos haittavaikutukset ovat liian pahat. Minulla ne ovat tähän mennessä olleet todella vähäisiä ja harmittaa etten aloittanut kuuria aikaisemmin. Minulla on kova luotto tämän lääkkeen toimivuuteen.

• valceer

Suosittelen Renova huumausaineeksi reseptilääke kerma. Olen käyttänyt sitä jo vuosia hyviä tuloksia. On vaikea löytää hyvämaineinen apteekki, mutta saan sen täältä ilman reseptiä http://genericmedstonorth.com/?wm=10034&tr=8027

• Omomomomakajaj

Ehdottomasti vaan rohkeampi mieli roaccuttania kohtaan. Itse elin melkein 30vuotiaaksi kamalien paiseiden ja finnien kanssa enkä uskoltanut roaa hakea. Pidin sitä jonain myrkkynä. Söin kuitenkin antibioottikuureja kaksi (6kk kuuria) jotka on kamalaa myrkkyä elimistölle. En ikinä söisi enää sellaista, kun eivät edes auttaneet. Tuli takaisin kummallakin kerralla.

Lopulta 6kk roacuttan kuuri ja elämäni muuttui. Nyt olen iloinen, voin kulkea ilman meikkiä ja tunnen olevani normaali. Voin saunoa, käydä salilla ja lenkillä ilman meikkiä. Ennen en koskaan voinut, iho oli todella paha. Itkin lukuisia kertoja, peruin menoja ja olin masentunut kun iho oli niin ruma.

Todellakin suosittelen koko sydämestäni syömään roacuttanin. Olisin valmis milloin vain sen uusimaan jos tarve vaatisi, mutta ihoni parantui täysin 6kk kuurilla. Roa on tehokkain lääke ja jos joutuisit sen uusimaan (mikä on harvinaista) niin se auttaa joka kerta enemmän pienentämällä ihohuokosia lisää.

Ei kannata arkailla, jos haluaa päästä iho-ongelmista eroon :( Itse kadun tosi paljon kun en syönyt kuuria vuosia sitten. Olis monet itkut vältetty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe