Reppurin laulu

Löysäläisen laulu, Merikannon säveltämä, Larin-Kyöstin sanat.

Luadogan meren randamil mie kazvoin kaugobriha,
siel mie paimoivirzie lauloin,nyt eis on mieron piha.
Karjalan mail guldakägöset kukkuu, kirikön ristat ne giildelöö,
taljankka se illoin tantshuloih kutshuu, kandeleh hembien helizöö.

Karjalan kieli on nyt saanut virallisen aseman vähemmistökielenä.
Tuosta ylläolevasta on muitakin versioita, en tiedä,onko niin "alkuperäinen" tämä minun osaamani.
Lapsilleni ja lastenkin lapsille tämä on ollut mieluisin kehtolaulu, kun heidän pikkuruisina ollessaan oli tapanani heidät kehtolaulu-potpurilla nukuttaa.

7

2503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • musiikin yst.

      sävelkin aivan ihana:

      Siel on kallis kandajain,
      siel mielitiettoni tshoma;
      muamokullan kainalost on
      mutshoin otettu oma.
      Karjalan mail jne.

      Täytyy ihan kuunnella se....

    • karr
    • Lorena*

      Olin 26.11 konsertissa jossa solisteina olivat Amadeus Lundberg, Lotta Loveson ja Jyrki Niskanen. Ihan kävi sydämen sopukoihin saakka solistein ja kuoron tulkinnat. Jos haluatte kuulla tässä linkki:
      http://www.youtube.com/watch?v=bSem_2NFP9s
      Tulevaisuuden ovet ovat avoinna Amadeukselle ja Lotalle konserttimusiikin alalla kun vain intoa harjoitteluun riittää. Miksipä ei riittäisi.

      • *Kukkahame*

        Kiitos linkistä, olen tämän tumman komistuksen suuri ihailija, hänellä tuntuu olevan ääntä ja nyt olen niiiin iloinen.
        Aivan mahtavaa kuunnella tuollaista kuoron ja laulajien yhteistyötä.
        Olen kauneimpien joululaulujen laulaja, viime joulun alla laulelin useassa kirkossa, se tunne jonka sieltä saa on todella lämmin ja kantava, kyllä sitä tulee nytkin mentyä muutamaan.

        Nuo yhteenlaskut alkaa olla tuskallisia, nytkin 17 18 ei ole 35


      • Upeaa oli!


    • Anonyymi

      Miksi ei missään ole suomennosta laululle. Vaikka kuinka monet ovat laulua esittäneet, mutta suomennusta ei löydy. Miten voi haluta esittää ymmärtämättä sisältöä? Vai onko niin, että ne, jotka kieltä taitavat, eivät viitsi muille sanoitusta avata? Muuten on alkusäkeistöjen sisältö kyllä ihan ymmärrettävää suomenkieliselle, mutta mikä on kaugobriha? Briha on nuori mies, mutta mikä on kaugobriha? Ei edes Karjalan Kielen Sanakirja tiedä.

    • Anonyymi

      Minä pidän Anniina-laulusta.
      Onko se pikkurohkea?
      Beng

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe