Olisi tarkoitus alkaa rakentamaan tässä seuraavan vuoden aikana. Monet tuntuvat nykyisin tekevän talonsa eri valmiusasteella olevista puurakenteisista talopaketeista. Itseäni ei kuitenkaan peruspuutalojen ulkonäkö miellytä. Kivitalot ovat sen sijaan juuri sitä, mitä taloltani ulkonäöllisesti haluan.
Itse haluan taloltani vähän enemmän monimuotoisuutta kuin yleensä puutaloissa on. Yleensä sellaista näkee vain kivitaloissa. Mutta kaipa puustakin voisi kivitalotyyppiset muodot rakentaa ja vetää rappauksen päälle. Mutta luulisin siihen tarvittavan ammattitaitoiset kirvesmiehet työmaalle varsin pitkäksi aikaa ja siten kokonaishinta jää tuskin pienemmäksi kuin esim siporex-harkoista tehty talo, jota pystynee aika pitkälle itse muurailemaan. Vai onko näin?
Eli kivitalo olisi mielessä. Oli se sitten siporex-talo, betonielementtitalo tai joku muu vastaava. Arveluttaa vain, kuinka paljon enemmän kivitalon rakentaminen maksaa suunnilleen samankokoiseen puurakenteiseen taloon verrattuna. Talojen neliöhinnoista esitetään jos jonkinlaisia mielipiteitä. Arviot näyttävät yleensä olevan perustasoisten puutalojen osalta olevan siinä 1000-1300 euroa neliö, mutta jotkut väittävät pääsevän halvemmallakin. Kuinka paljon enemmän kivitalon rakentaminen sitten maksaa neliöltä ja mihin kalliimpi hinta perustuu? Seinärakennehan esim. siporex-taloissa on paljon yksinkertaisempi kuin puutaloissa, eikä useita kerroksia tarvita. Vain harkkoseinä ja rappaus päälle. Ovatko harkot (tai esim. betonielementit) sitten niin kalliita, että saman kokoinen talopaketti (esim. sateelta suojaan valmiusasteena) tulee maksamaan kivitalona paljon enemmän kuin puutalona? Ja nyt puhut talon kokoluokasta 180-220 neliötä toteutettuna 2 kerrokseen kellari. Paljonko yleensä maksaa suunnilleen tuon kokoinen kivitalopaketti "sateelta suojaan"-valmiina? Onko kivitalon siitä eteenpäin valmiiksi rakentaminen kalliimpaa kuin samassa pakettivalmiusasteessa olevan puutalon valmiiksi rakentaminen. Ja jos on niin miksi näin?
Siporex/betonielementtitalon pakettihinta
19
6179
Vastaukset 19
- Tarnanen
Kivitalohan on halvempi kuin hyvin tehty puutalo, onhan puutalo paljon parempikin.
- Mauri
Miksi ihmeessä väität viestiäni provoksi? Kyllä ainakin minulle on tullut tämän ja muidenkin palstojen kautta käsitys, että kivitalo maksaa selvästi enemmän kuin puutalo. Mutta syytä tähän eroon en tiedä ja siksi kyselenkin jo rakentaneiden kokemuksia hinnoista yms.
Mutta jos asia on noin kuin olet väittänyt, niin hyvä vain minun kannlatani. Itse kun haluan nimenomaan sen kivitalon. Jos se on halvempi kuin puutalo, niin erinomaisen hyvä asia. En vain oikein vielä viestisi perusteella jaksa siihen uskoa. - M_K
Mauri kirjoitti:
Miksi ihmeessä väität viestiäni provoksi? Kyllä ainakin minulle on tullut tämän ja muidenkin palstojen kautta käsitys, että kivitalo maksaa selvästi enemmän kuin puutalo. Mutta syytä tähän eroon en tiedä ja siksi kyselenkin jo rakentaneiden kokemuksia hinnoista yms.
Mutta jos asia on noin kuin olet väittänyt, niin hyvä vain minun kannlatani. Itse kun haluan nimenomaan sen kivitalon. Jos se on halvempi kuin puutalo, niin erinomaisen hyvä asia. En vain oikein vielä viestisi perusteella jaksa siihen uskoa.Hinnasta.. Pystytys hinnat kivitaloissa ovat noin 2-4kertaiset kuin puutalon. Mutta jos tekee itse niin:)
Tällä hetkellä kun runko on tehty:
Tontilla on tarvinnut lisäksi talopakettia ajatellen ostaa extrana ainoastaan rautoja(n.400€), loppu on ollut täyttö/salaoja/sadevesi/ulkopuol eristys jne joten nekin olisi tullu puutalossa.
Eli jos olisin puutalon tehnyt siihen niin silti siinä olisi olltu nuo "tontista" riippuvaiset hommat. Hinta silti sama.
Sisäpuoliset, laatat/tapetit/kiintokalusteet/piiput/takat/keittiökalusteet/ikkunat/jen tulis kuitenkin puutalossakin hankkia.
Se on mun mielestä niin paha laskea hintoja puu/sipo kun pienin sipo talokin minkä nähnyt ollu >150neliöö joten tottakai sen loppuhinta on ISO, verrattuna 100n puutaloon..
Mun mielestä ainoo vertaus pitäis tehdä rungon kannalta. Eli pelkkä runko. itse kun vertailin runkojen hintoja niin melko samoissa liikuttiin. Puutaloissa olisi jokatapauksessa tehtävä maanalanen osa harkoista niin en ruvennut mitään puuta siihen päälle sitten vaihtamaan.
Niin ja talo on 173neliöö autotalli ja hinta paketilla oli 47300 rahdit3000.
Sen tiedän nyt tehneenä että jos et itse sitä runkoa tee niin kalliiksi tulee verrattuna puutaloon.
Sipo oli helppo työstää ja ennen taloa tehneeltä helppo. Isä oli samalla tekemäsässä, mutta ei sen enempää kokemusta harkkotaloista joten molemmat periaatteessa uusia hommissa. Vastaavakin on sanonut että paremmin tehty ku teetettynä:) (kyllä sitä on tarkkaan väännettykin)
Kun katselet hintoja paketeista niin sen jälkeen kun olet pohjan päättänyt niin menepä pyytämään puutalo tarjous pelkästä rungosta(ei ikkunoi jne muuta) niin huomaat hintaeron.. Ei loppujen lopux puhuta kuin noin 5k€ hintaerosta tietty sitten isommasta jos ei ite tee mitään(teettää runkotyöt)
Niin juu ja rappaus tulee hieman kalliimmaksi kuin kyprokki ja tapetti, mutta senkin voi tehdä itse.
Omalle työlle jos lasken hintaa niin pelkästään rungon pystytyksestä tienaamat 40k€ on jo aika monen vuoden palkka mulle:) Joten vaikka siinä meni (pelkkä runkoosuus) n. 4,5kk niin palkoille pääsi aika hyvin(10k€ /kuukaus / 2työntekijää).
Kysy lisää jos jotain puuttus. - MMV
M_K kirjoitti:
Hinnasta.. Pystytys hinnat kivitaloissa ovat noin 2-4kertaiset kuin puutalon. Mutta jos tekee itse niin:)
Tällä hetkellä kun runko on tehty:
Tontilla on tarvinnut lisäksi talopakettia ajatellen ostaa extrana ainoastaan rautoja(n.400€), loppu on ollut täyttö/salaoja/sadevesi/ulkopuol eristys jne joten nekin olisi tullu puutalossa.
Eli jos olisin puutalon tehnyt siihen niin silti siinä olisi olltu nuo "tontista" riippuvaiset hommat. Hinta silti sama.
Sisäpuoliset, laatat/tapetit/kiintokalusteet/piiput/takat/keittiökalusteet/ikkunat/jen tulis kuitenkin puutalossakin hankkia.
Se on mun mielestä niin paha laskea hintoja puu/sipo kun pienin sipo talokin minkä nähnyt ollu >150neliöö joten tottakai sen loppuhinta on ISO, verrattuna 100n puutaloon..
Mun mielestä ainoo vertaus pitäis tehdä rungon kannalta. Eli pelkkä runko. itse kun vertailin runkojen hintoja niin melko samoissa liikuttiin. Puutaloissa olisi jokatapauksessa tehtävä maanalanen osa harkoista niin en ruvennut mitään puuta siihen päälle sitten vaihtamaan.
Niin ja talo on 173neliöö autotalli ja hinta paketilla oli 47300 rahdit3000.
Sen tiedän nyt tehneenä että jos et itse sitä runkoa tee niin kalliiksi tulee verrattuna puutaloon.
Sipo oli helppo työstää ja ennen taloa tehneeltä helppo. Isä oli samalla tekemäsässä, mutta ei sen enempää kokemusta harkkotaloista joten molemmat periaatteessa uusia hommissa. Vastaavakin on sanonut että paremmin tehty ku teetettynä:) (kyllä sitä on tarkkaan väännettykin)
Kun katselet hintoja paketeista niin sen jälkeen kun olet pohjan päättänyt niin menepä pyytämään puutalo tarjous pelkästä rungosta(ei ikkunoi jne muuta) niin huomaat hintaeron.. Ei loppujen lopux puhuta kuin noin 5k€ hintaerosta tietty sitten isommasta jos ei ite tee mitään(teettää runkotyöt)
Niin juu ja rappaus tulee hieman kalliimmaksi kuin kyprokki ja tapetti, mutta senkin voi tehdä itse.
Omalle työlle jos lasken hintaa niin pelkästään rungon pystytyksestä tienaamat 40k€ on jo aika monen vuoden palkka mulle:) Joten vaikka siinä meni (pelkkä runkoosuus) n. 4,5kk niin palkoille pääsi aika hyvin(10k€ /kuukaus / 2työntekijää).
Kysy lisää jos jotain puuttus.Minulla on juuri valmistumassa Lammi-harkoista kivitalo ja voin kertoa,mikä kivitalossa maksaa.
1. Rungon pystytys. Käytännössä sitä ei ihan joka jannu itsekseen pysty tekemään. Tarvitaan ainakin kaksi työntekijää, jottei rungon tekeminen kestä vuotta. Itselläni yksi palkattu ja minä, aikaa meni vesikattovaiheeseen 4 kk (rinne, kok.ala 210,5 m2). Töitä tuohonkin tuli tehtyä osapuilleen sen verran kuin normaaliin pakettitaloon elementtien pystytyksen jälkeen.
2. Sisätasoitus 7-10 e/m2. En suosittele itse kokeilemaan, jos et ole tasoitetöitä tehnyt.
3. Ulkorappaus 40-50 e/m2. Sama kommentti kuin yllä.
Kivitalo on hyvin työvoimaa sitova urakka. Myyjien ruusuiset kertomukset helposta ja nopeasta pystytyksestä (aka. vähän työvaiheita) eivät mielestäni realisoidu.
Jos rakentajalla on aikaa ja osaamista, ei kivitalo tule kovin paljoa kalliimmaksi kuin vastaava puutalo.
Kuitenkin valmistuttuaan kivitalo on kaiken rahan ja vaivan arvoinen. - asiaa
MMV kirjoitti:
Minulla on juuri valmistumassa Lammi-harkoista kivitalo ja voin kertoa,mikä kivitalossa maksaa.
1. Rungon pystytys. Käytännössä sitä ei ihan joka jannu itsekseen pysty tekemään. Tarvitaan ainakin kaksi työntekijää, jottei rungon tekeminen kestä vuotta. Itselläni yksi palkattu ja minä, aikaa meni vesikattovaiheeseen 4 kk (rinne, kok.ala 210,5 m2). Töitä tuohonkin tuli tehtyä osapuilleen sen verran kuin normaaliin pakettitaloon elementtien pystytyksen jälkeen.
2. Sisätasoitus 7-10 e/m2. En suosittele itse kokeilemaan, jos et ole tasoitetöitä tehnyt.
3. Ulkorappaus 40-50 e/m2. Sama kommentti kuin yllä.
Kivitalo on hyvin työvoimaa sitova urakka. Myyjien ruusuiset kertomukset helposta ja nopeasta pystytyksestä (aka. vähän työvaiheita) eivät mielestäni realisoidu.
Jos rakentajalla on aikaa ja osaamista, ei kivitalo tule kovin paljoa kalliimmaksi kuin vastaava puutalo.
Kuitenkin valmistuttuaan kivitalo on kaiken rahan ja vaivan arvoinen.Mutta eihän Lammi ole kivitalo. Se on betoniharkkorakenne, jossa on eristeenä polystyreeni. Siis oikea nimitys olisi betoni-muovitalo.
- Mika
asiaa kirjoitti:
Mutta eihän Lammi ole kivitalo. Se on betoniharkkorakenne, jossa on eristeenä polystyreeni. Siis oikea nimitys olisi betoni-muovitalo.
Suurin osa kyllä ajattelee ja yleisesti tarkoitetaan termin "kivitalo" tarkoittavan kaikkia näitä siporex-, betoniharkko- ym. kiviaines-, betoni- tms materiaalista koostuvia taloja. Joten on ihan typerää lässytystä alkaa aina jauhamaan näitä "ei siporex ole kiveä jne..."-juttuja.
- Kepa
asiaa kirjoitti:
Mutta eihän Lammi ole kivitalo. Se on betoniharkkorakenne, jossa on eristeenä polystyreeni. Siis oikea nimitys olisi betoni-muovitalo.
No tuolla tavalla ajatellen suomessa ei taida olla yhtään "kivitaloa", muttama keskiaikainen "puolikivikirkko" löytyy, niissäkin on katot ja latiat on puuta.
Siporex = jauhokaasu-kiveä
Leca = ryynimuovi-kiveä
Lammi = betonimuovi-kiveä
Tiiliseinä = savisahanpurukivivilla-kiveä
- sippo
Itsellämi siporex-talo sisätyövaiheessa, ja olen yhä sitä mieltä sipo on minulle helpoin (helpoin tarkoittaa tässä: helpoin välttää rakennusvirheitä) tapa tehdä talo.
Kyllähän kivitalo kaiketi vähän enemmän maksaa (10-20% hatusta) mutta harkkotalo on mielestäni aikataulujen suhteen aika tressivapaa tehdä.
Esim. siporex-talon (jos tekee tuulettuvalla alapojalla) voi tehdä talvilämpimäksi ennenkuin edes alkaa tehdä tekniikkaa taloon. Vesi viemäri on tietysti hyvä tuoda talon alapohjatilaan.
kivitalossa säästöjä syntyy jos saa rungon muurauksen halvalla (itse tehtynä esim.); ja tekemällä aikataulun suht löysäksi ehtii kilpailuttaa hankinnat paremmin.
Rakentamiseen pitäisi saada hyvä 'fiilis'.
Itselläni 115/140m2 talo ja pieni varasto autokatos tulle maksamaan n.170.000e (huomattavan paljon omaa työtä), tosin maanrakennus saattaa nostaa loppusummaa tuosta.
Uusimpia yrittäjiä kivitalopuolella on Arkki-talot (jota en oikein tunne) jos haluaa nopeaa rakentamista. - Kepa
Eiköhän se ero tule pääasiassa siitä että paikalla rakentamista tulee enemmän. Puurakenteiset puuelementit kasataan hallissa tehokkaasti ja nostellaan tontilla pystyyn muutamassa tunnissa, kun taas kivitaloa muurataan pystyyn kivi kerrallaan.
Alle 1000€ euron neliöhinnoista ei kannata edes haaveilla edes puutalossa. Jotku ovat ilmoitelleet noi 1700€ neliöhintojakin, puurakenteiseen taloon. - sopuli
pystytät kivirungon itse.
kivirungon pystytys on hyvin kalista....
Varsinki talovirmojen kautta.
Tiedän että lammin ja sipon Pystytysporukat pyytävät 130e....170e per neliö rungon pystytyksestä...ÄLYTÖNTÄ....
Pystytys oli hyvin helppo homma.
lue vanhoja sillä niissä on hyvin seikkaperäisiä hintaesimerkkejä esim minun kirjoittamia.
Itse pääsin noin 1000e neliö siporeksissa.
Kokonaisala 334m2 huoneistoala n290m2 1050m3
mutta tein käytänössä kaiken itse...
ja yksi itse palkattu it nörtti kesäharjoittelija 5kk apumiehenä...- Papuharkko
Kyllä nyt tuli sellainen kasa paskapuhetta, että ei tada viemäri vetää! Yksin 334 m2 ( IT nörtti hanslankarina) ja 1000 e/m2 ovat kyllä sellaista soopaa...
- sippo
Papuharkko kirjoitti:
Kyllä nyt tuli sellainen kasa paskapuhetta, että ei tada viemäri vetää! Yksin 334 m2 ( IT nörtti hanslankarina) ja 1000 e/m2 ovat kyllä sellaista soopaa...
tuleehan tuosta kokonaishinnaksi n.300.000euroa, riippuen kumpaan neliämäärään on laskettu.
Mutta kova on ollut työmäärä, ja kyllähän luvanvaraistakin työtä tekemiseen sisältyy... - sopuli
Papuharkko kirjoitti:
343 ala ulkoseinien mukaan...jolla ei ole mitään virkaa...
mahto mennä väärin siihen edelliseen kirjoitukseen
.
Mutta älä takerru epäolenaiseen...
talossa on hyvin paljon "halpoja neliöitä"
yläkerta 5 huonetta aula vaatehuone wc ja suihkutila 130m2
siis yläkeran neliöt ei maksaneet juuri mitään...
verattuna alakertaan...
alakerta 160m2: 1mh oh ruokailuh. aula takkahuone keittiö pannuhuone pesutilat
ja on muuten tosi tuo neliöhinta.
ja lue vanhoja... - sopuli
sippo kirjoitti:
tuleehan tuosta kokonaishinnaksi n.300.000euroa, riippuen kumpaan neliämäärään on laskettu.
Mutta kova on ollut työmäärä, ja kyllähän luvanvaraistakin työtä tekemiseen sisältyy...oikea n.290m2
ja pihakin tulee ensi kesänä siihen hintaan 1000e hintaan.
kannattaa muistaa neliöhinnan lasku kun neliöiden määrä kasvaa.... - sopuli
Papuharkko kirjoitti:
alla osuuspankin laskurilla tehty laskelma...
laskelman mukaan olisi pitänyt tulla maksamaan 300735 euro
Pitää juuri niin hyvin paikansa kuin voi....
lähtötiedot:
290lämintä 130 katosta tai varastoa kylmää
perustukset helpot
katto: jyrkkä käyttöullakko
seinä siporex
pinnote 2..3 keros
materiaalit normaali
keittiö laadulas
ikkunat laadukaat
omatyö 100
johtaminen 100
aikaa 8kk
30728
euro
Arkkitehti- ja rakennesuunnittelu,
LVIS-suunnittelu, projektin johto ja
valvonta, tutkimukset, mittaukset,
katselmukset, rakennuslupa- ym. maksut,
rakennusaikainen korko, LVIS- ym.
liittymismaksut liitostöineen
1 Maa- ja pohjarakennus:
18686
euro
Raivaus ja maankaivuu, mahd. louhinta tai
paalutus, salaojat ja kaivot, täyttö ja
tiivistys, rakennusalueen pintarakenteet,
ulkovarusteet, aidat ja telineet jne.
2 Perustukset ja ulkopuol.
rakenteet 20670
euro
Anturat, pilari-/sokkelipalkit tai laatan
reunavahvistus, perusmuurit ja -pilarit,
alapohjat, ulkopuoliset rakenteet
3 Runkorakenteet:
46386
euro
Ulkoseinät, kantavat väliseinät ja pilarit,
laatat ja palkit, portaat, ulkotasot ja
katokset, yläpohja ja vesikattorakenteet,
ruoteet ja koolaukset, aluskatteet, otsa-,
räystäs- ja aluslaudat
4 Täydentävät rakenteet:
36530
euro
Ikkunat, ulko- ja sisäovat, ei-kantavat
väliseinät, räystäskourut ja syöksytorvet,
läpiviennit, pellitykset ja tiivistykset,
hormit ja kanavat, tulisijat ja piiput
5 Pintarakenteet:
36059
euro
Vesikate, sisäseinien ja sisäkattojen
pinnoitteet, lattioiden pinnoitteet,
ulkoseinien pintamateriaalit
6 Kalusteet, varusteet ja
laitteet:
18349
euro
Keittiön ja kodinhoitohuoneen kalusteet
ja laitteet, muiden tilojen kalusteet,
varusteet ja laitteet
7 Konetekniset laitteet ja
työt:
64786
euro
Lämmönkehitys ja -jakelu, lämpö-, vesi- ja
viemärilaitteet, ilmanvaihto, sähkö,
valaistus ja tekniset erityisjärjestelmät
8-9 Työmaan käyttö- ja
yhteiskustannukset:
28541
euro
Vastaava työnjohtaja (=vast. mest.),
urakkasuoritusten ja materiaalien
hankintatehtävät, hallinto, vartointi,
työmaakoppi, tiet, työvälineet, koneet,
työnaikaiset LVIS-työt ja energiankuluts,
kuljetukset, turvallisuus, vakuutukset
2.
Koko rakennus yhteensä (Kohdat 0-9
tontti): 300735 euro - sopuli
sopuli kirjoitti:
lähtötiedot:
perustukset helpot
seinä siporex
pinnote 2..3 keros
materiaalit normaali
keittiö laadulas
ikkunat laadukaat
omatyö 100
johtaminen 100
aikaa 8kk
30728
euro
1 Maa- ja pohjarakennus:
18686
euro
rakenteet 20670
euro
3 Runkorakenteet:
46386
euro
räystäs- ja aluslaudat
4 Täydentävät rakenteet:
36530
euro
5 Pintarakenteet:
36059
euro
laitteet:
18349
euro
varusteet ja laitteet
työt:
64786
euro
8-9 Työmaan käyttö- ja
yhteiskustannukset:
28541
euro
2.
tontti): 300735 euroeli laskuri antaa neliöhinaksi 300735/290=1037e/m2
jos neliöt puotetaan 190 50
neliöhinta kasvaa laskurin mukaan 209000/190 =1100e/m2
jos neliöt puotetaan 150 50 175000/150 kasvaa neliöhinta jo 1167e
jos neliöt puotetaan 120 50 149000/120 kasvaa neliöhinta jo 1241e
Tässä esimerkisä ei ole muutettu kuin neliöitä eli lähtötiedot oli muuten samat.
laskureilla on hyvä tutkia miten muoto yms seikat vaikuttaa kokonaishintaan.... - Paramecium caudatum
sopuli kirjoitti:
lähtötiedot:
perustukset helpot
seinä siporex
pinnote 2..3 keros
materiaalit normaali
keittiö laadulas
ikkunat laadukaat
omatyö 100
johtaminen 100
aikaa 8kk
30728
euro
1 Maa- ja pohjarakennus:
18686
euro
rakenteet 20670
euro
3 Runkorakenteet:
46386
euro
räystäs- ja aluslaudat
4 Täydentävät rakenteet:
36530
euro
5 Pintarakenteet:
36059
euro
laitteet:
18349
euro
varusteet ja laitteet
työt:
64786
euro
8-9 Työmaan käyttö- ja
yhteiskustannukset:
28541
euro
2.
tontti): 300735 euro18000 menee puolet pienemmän talon keskihintaisiin kalusteisiin.
Jos kaiken tekee itse, Op voi pitää paikkansa. Laskurin avaimetkäteen hinta on kuitenkin 15 - 20 % liian alhainen - M_K
Papuharkko kirjoitti:
että mitä suurempi talo niin sitä helpommin tuo €/neliö laskee..
Ei mitenkään outo tuo 1000€ neliö.. sehän tekee jo 330k€ ...
- kimble71
>Kivitalot ovat sen sijaan juuri sitä, mitä taloltani ulkonäöllisesti haluan.
Sen voi tehdä näyttämään puutalolta. Jos on kyllin pervo.
>Itse haluan taloltani vähän enemmän monimuotoisuutta kuin yleensä puutaloissa on.
Onnistuu kaikilla materiaaleilla. Eroja on tekemisen helppoudessa.
> Yleensä sellaista näkee vain kivitaloissa. Mutta kaipa puustakin voisi kivitalotyyppiset muodot rakentaa ja vetää rappauksen päälle.
Aivan. Tälläkin forumilla oli joku tehnyt niin.
>Mutta luulisin siihen tarvittavan ammattitaitoiset kirvesmiehet työmaalle varsin pitkäksi aikaa ja siten kokonaishinta jää tuskin pienemmäksi kuin esim siporex-harkoista tehty talo, jota pystynee aika pitkälle itse muurailemaan. Vai onko näin?
Sinnepäin.
>Eli kivitalo olisi mielessä. Oli se sitten siporex-talo, betonielementtitalo tai joku muu vastaava. Arveluttaa vain, kuinka paljon enemmän kivitalon rakentaminen maksaa suunnilleen samankokoiseen puurakenteiseen taloon verrattuna.
Kuten itse edellä sanoit. Se riippuu siitä mistä roikkuu.
Esim alle 30 000€ hintaero vastaavaan puutaloon on mahdollinen. Samaan hintaan en mene lupaamaan.
Monastihan kivitaloon laitetaan kaikkea ylimääräistä kalliin rappauksen lisäksi.
Esim pinnat tuppaavat olemaan parkettia yms.
Puutaloja tehdään enemmän ja niissä on siten keskimääräisesti vaatimattomanpi varustetaso kuin kivitalossa.
> Talojen neliöhinnoista esitetään jos jonkinlaisia mielipiteitä. Arviot näyttävät yleensä olevan perustasoisten puutalojen osalta olevan siinä 1000-1300 euroa neliö, mutta jotkut väittävät pääsevän halvemmallakin.
Jep. Jos itse teet PALJON ja tyydyt vaatimattomaan varustetasoon niin esim. 1000€/neliö kivitalolle on mahdollinen.
>Kuinka paljon enemmän kivitalon rakentaminen sitten maksaa neliöltä ja mihin kalliimpi hinta perustuu?
Parempi varustetaso ja enemmän töitä joita ei itse tehdä.
Rapparit ja muurarit on kuninkaita, palkkojen perusteella.
>Seinärakennehan esim. siporex-taloissa on paljon yksinkertaisempi kuin puutaloissa, eikä useita kerroksia tarvita. Vain harkkoseinä ja rappaus päälle.
Sama Lammissa (ja joissain muissakin). Lammi ei tarvitse edes vahvisteverkkoja.
> Ovatko harkot (tai esim. betonielementit) sitten niin kalliita, että saman kokoinen talopaketti (esim. sateelta suojaan valmiusasteena) tulee maksamaan kivitalona paljon enemmän kuin puutalona?
Kivitalon rakentamisen ammattitaito harvemmin löytyy saman katon alta. Avaimet käteen urakkatarjoukseen tulee siksi enemmän "varmuuskerrointa".
>Ja nyt puhut talon kokoluokasta 180-220 neliötä toteutettuna 2 kerrokseen kellari.
3 kerrosta. Oho. Jos teetät rungonpystytyksen niin tuo korkeus anturasta harjaan teettää lisää hintaa (esim teline ja nosturikuluja).
>Paljonko yleensä maksaa suunnilleen tuon kokoinen kivitalopaketti "sateelta suojaan"-valmiina?
90 000€ - 110 000€ (en ole laskenut kuitteja, sisältää myös maatyöt)
>Onko kivitalon siitä eteenpäin valmiiksi rakentaminen kalliimpaa kuin samassa pakettivalmiusasteessa olevan puutalon valmiiksi rakentaminen. Ja jos on niin miksi näin?
Väitän että riippuu talon sisuskaluista.
Harkkotaloissa on sentäs eristeet ja höyryn/ilmansuluttomuus valmiina seinissä, joissakin jo sähkörasiatkin.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1062215- 103886
- 66833
- 46800
Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???21746Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha517716Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76640- 64615
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik23590- 57561