Pientalon suunnittelu opiskelijatyönä?

humanisti2

Hei! Aiomme rakentaa puisen puolitoistakerroksisen pientalon kappaletavarasta mahdolllisesti jo ensi kesänä. Opiskelen itse vielä Oulun yliopistossa. Pohdimme olisiko mahdollista saada pientalomme suunnittelu arkkitehtiopiskelijan tekemänä? Haluaisimme näppärän, toimivan, kauniin, suomalaisen talon ilman prameluuksia (n.150m2). Jos kiinnostuit, niin laita tähän jokin yhteystietosi, niin otan yhteyttä. Talo ei tule Oulun keskustan lähelle vaan ympäristökuntaan.

19

1095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raksan reunalta

      Onhan se mahdollista, jos saat hyväksyttävän tutkinnon (katso Rakentamismääräyskokoelma) suorittaneen henkilön ottamaan suunnittelusta vastuun ja allekirjoittamaan piirustukset.

    • hpifvhqh

      rakentamisesta niin sitten kyllä pakettitalo ehdottomasti. Ei tilaa gatalogit eri valmistalo toimittajilta ja mieti sitte minkä valitset ja mahdollisuudet tehdä niihin muutoksia ja mitä muutokset tulevat maksamaan.

      Voin taata, että saat täyden rakennuskokemuksen jos vaikka tilaat se runkovalmiina ja ymmärrät sitten jälkeen päin minkä takia se avaimetkäteen toimitus on niin paljon kalliinpi vaikka se sinun tapauksessa on halvin vaihtoehto. Ei rakentaminen ole oikeasti hauskaa ja romanttista .

      • humanisti2

        Jos itse haluat rakentaa pakettitalon, niin rakenna vain. Kenties olet itse rakentanutkin sellaisen tai oletko kenties pakettitalojen pystyttäjä ammatiltasi... Mietin miksi sinua arkkitehtuuripalsta kiinnostaa tuolla asenteella? Meillä on hyvin ammattitaitoiset rakentajat talollemme ja monet pätevät syyt muutenkin vaihtoehtoiseen ratkaisuun. Mielestäni en ole sanonut rakentamisen olevan hauskaa ja romanttista. Varmaankin pelkäät akateemisia naisia, kun tuollaisia kommentteja heittelet..?


      • koRKVÅk
        humanisti2 kirjoitti:

        Jos itse haluat rakentaa pakettitalon, niin rakenna vain. Kenties olet itse rakentanutkin sellaisen tai oletko kenties pakettitalojen pystyttäjä ammatiltasi... Mietin miksi sinua arkkitehtuuripalsta kiinnostaa tuolla asenteella? Meillä on hyvin ammattitaitoiset rakentajat talollemme ja monet pätevät syyt muutenkin vaihtoehtoiseen ratkaisuun. Mielestäni en ole sanonut rakentamisen olevan hauskaa ja romanttista. Varmaankin pelkäät akateemisia naisia, kun tuollaisia kommentteja heittelet..?

        että olet nainen, mutta nyt kuin asia ilmoitit, niin vielä voimakkaammin suosittelen pakettitaloa. Humanistin koulutus ei nyt niin hirveäasti anna valmiuksia arvioida rakentajien ammattitaitoa.
        Asiahan on niin, että taas kerran on niin, että rahat puuttuu ja mielikuvitus laukkaa. Siitä ei hyvää seuraa.

        Tälläisten oikeiden arkkitehtien suunittelemia omakotitaloja olen ollut rakentamassa muutaman kerran.
        Muuten ei olisi lähtenyt näihin urakoihin mukaan, mutta koska pääurakoitsijoina toimi sellaisia toimijoita kuin Polar, Leo Heinänen niin lähdin mukaan. Uskokaa nyt, jos rahaa ei todellakaan ole,ei kannata lähteä ihan alusta luomaan uutta.

        Sinulle humanisti2 kyllä suosittelen tätä arkkitehti vaihtoehtoa tarkemmin ajateltuani asiaa ja arkkitehdin vastuu ketjusta löytyy sinulla sopiva arxtitehti.


      • arxitehti
        humanisti2 kirjoitti:

        Jos itse haluat rakentaa pakettitalon, niin rakenna vain. Kenties olet itse rakentanutkin sellaisen tai oletko kenties pakettitalojen pystyttäjä ammatiltasi... Mietin miksi sinua arkkitehtuuripalsta kiinnostaa tuolla asenteella? Meillä on hyvin ammattitaitoiset rakentajat talollemme ja monet pätevät syyt muutenkin vaihtoehtoiseen ratkaisuun. Mielestäni en ole sanonut rakentamisen olevan hauskaa ja romanttista. Varmaankin pelkäät akateemisia naisia, kun tuollaisia kommentteja heittelet..?

        humanisti228.11.2009 19:10
        "Mietin miksi sinua arkkitehtuuripalsta kiinnostaa tuolla asenteella?"

        Näillä palstoillahan mustamaalaaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus ja usein nämä helpot loanheitot perustuvat valheisiin eikä tietoon. Enten minua näissä kommenteissa huolestuttaa piittaamaton asenne yhteistä ympäristöämme kohtaan; tuosta vaan heti pahvimöksä pystyyn sikahalvalla. MInä ainakaan en halua asua niin.

        Arkkitehtuuri on kuitenkin aika syvällistä kiinnostusta vaativa laji, oikeastaan se on tahtolaji. Ihan pienellä tutustumisella siitä ei ymmärrä juuri mitään, mutta jos kiinnostuu ympäristöstään ja rakennuksista ja haluaa ymmärtää arkkitehtuuria on koko Suomi ja Eurooppa kaupunkeineen kiehtova aarreaitta.


      • sivusta seurannut.
        koRKVÅk kirjoitti:

        että olet nainen, mutta nyt kuin asia ilmoitit, niin vielä voimakkaammin suosittelen pakettitaloa. Humanistin koulutus ei nyt niin hirveäasti anna valmiuksia arvioida rakentajien ammattitaitoa.
        Asiahan on niin, että taas kerran on niin, että rahat puuttuu ja mielikuvitus laukkaa. Siitä ei hyvää seuraa.

        Tälläisten oikeiden arkkitehtien suunittelemia omakotitaloja olen ollut rakentamassa muutaman kerran.
        Muuten ei olisi lähtenyt näihin urakoihin mukaan, mutta koska pääurakoitsijoina toimi sellaisia toimijoita kuin Polar, Leo Heinänen niin lähdin mukaan. Uskokaa nyt, jos rahaa ei todellakaan ole,ei kannata lähteä ihan alusta luomaan uutta.

        Sinulle humanisti2 kyllä suosittelen tätä arkkitehti vaihtoehtoa tarkemmin ajateltuani asiaa ja arkkitehdin vastuu ketjusta löytyy sinulla sopiva arxtitehti.

        jolle arkkitehdin käyttämä kopiolaitos oli joskus kymmenen vuotta sitten toimittanut 12% liian pienet kopiot ja massalaskentasi kusahti? Kolauksen on täytynyt olla kova - sen verran tarmolla katkeruuttasi koko ammattikuntaa kohtaan täällä jaat.

        ps. opettele lukemaan niitä mitoituksia piirustuksissa.


      • jiijerjg
        sivusta seurannut. kirjoitti:

        jolle arkkitehdin käyttämä kopiolaitos oli joskus kymmenen vuotta sitten toimittanut 12% liian pienet kopiot ja massalaskentasi kusahti? Kolauksen on täytynyt olla kova - sen verran tarmolla katkeruuttasi koko ammattikuntaa kohtaan täällä jaat.

        ps. opettele lukemaan niitä mitoituksia piirustuksissa.

        massaluetteloiden oikeellisuudesta ja tässäkin tapauksessa sisään laittamani lisälaskun suuruus oli 100 000 joka tietenkin maksettii pikku vänkäämisen jälkeen. Arkkitehdi moka, mutta vastuu on tietysti pääurakoitsijan, itse en ole koskaan sopimus-suhteessa arkkitehteihin enkä muihinkaan perseaukisiin taide-hippeihin.


      • v c vv,.
        arxitehti kirjoitti:

        humanisti228.11.2009 19:10
        "Mietin miksi sinua arkkitehtuuripalsta kiinnostaa tuolla asenteella?"

        Näillä palstoillahan mustamaalaaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus ja usein nämä helpot loanheitot perustuvat valheisiin eikä tietoon. Enten minua näissä kommenteissa huolestuttaa piittaamaton asenne yhteistä ympäristöämme kohtaan; tuosta vaan heti pahvimöksä pystyyn sikahalvalla. MInä ainakaan en halua asua niin.

        Arkkitehtuuri on kuitenkin aika syvällistä kiinnostusta vaativa laji, oikeastaan se on tahtolaji. Ihan pienellä tutustumisella siitä ei ymmärrä juuri mitään, mutta jos kiinnostuu ympäristöstään ja rakennuksista ja haluaa ymmärtää arkkitehtuuria on koko Suomi ja Eurooppa kaupunkeineen kiehtova aarreaitta.

        materiaaleista kuin puurunkoiset talot yleensäkin. Jos vaikka vierailee talotehtaalla avautuvat silmä näkemään mistä on kyse. Puurunko, villat ja haltex levyt ovat ihan samoja kuin pitkästä tavarasta rakennettassa tosin laadun tarkkailu on parempaa kuin työmaa oloissa pimeässä ja kosteassa.

        Sitä ei paljoa ajattele rakentamista kiehtovana aarreaittana kuin pimeässä räntäsateessa asentaa villoja seinään ennen talven tuloa, kuin viimeinen halogeeni paloi juuri. Jouluksi piti päästä muuttamaan nyt näyttää sitä, että hyvä jos saadaa lämmöt päälle.

        Voi vittunsentään olis vaan pitänut ottaa se valmis talopaketti avaimet käteen toimituksella.


      • Mtä!
        v c vv,. kirjoitti:

        materiaaleista kuin puurunkoiset talot yleensäkin. Jos vaikka vierailee talotehtaalla avautuvat silmä näkemään mistä on kyse. Puurunko, villat ja haltex levyt ovat ihan samoja kuin pitkästä tavarasta rakennettassa tosin laadun tarkkailu on parempaa kuin työmaa oloissa pimeässä ja kosteassa.

        Sitä ei paljoa ajattele rakentamista kiehtovana aarreaittana kuin pimeässä räntäsateessa asentaa villoja seinään ennen talven tuloa, kuin viimeinen halogeeni paloi juuri. Jouluksi piti päästä muuttamaan nyt näyttää sitä, että hyvä jos saadaa lämmöt päälle.

        Voi vittunsentään olis vaan pitänut ottaa se valmis talopaketti avaimet käteen toimituksella.

        luulex et ei tiedetä sua talopakettitehtailijaks?


      • arxitehti
        jiijerjg kirjoitti:

        massaluetteloiden oikeellisuudesta ja tässäkin tapauksessa sisään laittamani lisälaskun suuruus oli 100 000 joka tietenkin maksettii pikku vänkäämisen jälkeen. Arkkitehdi moka, mutta vastuu on tietysti pääurakoitsijan, itse en ole koskaan sopimus-suhteessa arkkitehteihin enkä muihinkaan perseaukisiin taide-hippeihin.

        kyllä urakoitsija vastaa itse tekemistään massaluetteloista ihan normaalisti, ei niistä kukaan muu vastaa.


      • kfvkld
        arxitehti kirjoitti:

        kyllä urakoitsija vastaa itse tekemistään massaluetteloista ihan normaalisti, ei niistä kukaan muu vastaa.

        se urakkalaskennassa käyttettävä asiakirja jonka perusteella urakoitsijat laskevat urakat.
        Tarjoukset sitten laaditaan niiden perusteella mitä niissä on ilmoitettu yksiköitä olevan.
        Tässäkin oli tälläinne oleellinen seikka rakentamisesta mistä sinulla ei näytä olevan hajuakaan.


      • jkfvrkVM
        Mtä! kirjoitti:

        luulex et ei tiedetä sua talopakettitehtailijaks?

        Mutta jos otat asioita selvää huomaat, että pakettitalot tehdään täsmälleen samoista materiaaleista kuin muutkin puutalot. Ainoastaa se on suurin ero, että pakettitalot esivalmistetaan
        lämpimässä tehtaassa hyvässä valaistuksessa ja laadunvalvonnassa. Työmaalla sitten on vain hetkenaikaa sään armoillla yleensä kuin saadaa pystyy päivässä parissa ja sitten tärkeät rakenteet ovatkin jo sateensuojassa .


      • arxitehti
        kfvkld kirjoitti:

        se urakkalaskennassa käyttettävä asiakirja jonka perusteella urakoitsijat laskevat urakat.
        Tarjoukset sitten laaditaan niiden perusteella mitä niissä on ilmoitettu yksiköitä olevan.
        Tässäkin oli tälläinne oleellinen seikka rakentamisesta mistä sinulla ei näytä olevan hajuakaan.

        hajuakaan, miten sen nyt ottaa.

        Isommissa urakoissa rakennuttajan ominaisuudessa vastaan "massaluetteloista" vain jos olen ne itse teettänyt ja jaan kaikille urakkalaskentaan osallistuville urakoitsijoille osana urakka-asiakirjoja (rakennuttajan määräluettelo).

        Jos taas urakoitsija laskee itse määrät piirustuksista (niinkuin kokonaisurakoissa on tavannut olla) niin määrävastuu niistä laskelmista on tietenkin urakoitsijalla.

        Pientalopuolella esimerkiksi RT-kortissa "Pientalohankkeen tehtäväluettelot" määrälaskenta on osa hankintatointa, ja on osa VTJ:n tehtäviä.


      • Maksamaton mainos
        jkfvrkVM kirjoitti:

        Mutta jos otat asioita selvää huomaat, että pakettitalot tehdään täsmälleen samoista materiaaleista kuin muutkin puutalot. Ainoastaa se on suurin ero, että pakettitalot esivalmistetaan
        lämpimässä tehtaassa hyvässä valaistuksessa ja laadunvalvonnassa. Työmaalla sitten on vain hetkenaikaa sään armoillla yleensä kuin saadaa pystyy päivässä parissa ja sitten tärkeät rakenteet ovatkin jo sateensuojassa .

        No niin- lopetetaanpasse mainostaminen jo


      • dfvmöf
        arxitehti kirjoitti:

        hajuakaan, miten sen nyt ottaa.

        Isommissa urakoissa rakennuttajan ominaisuudessa vastaan "massaluetteloista" vain jos olen ne itse teettänyt ja jaan kaikille urakkalaskentaan osallistuville urakoitsijoille osana urakka-asiakirjoja (rakennuttajan määräluettelo).

        Jos taas urakoitsija laskee itse määrät piirustuksista (niinkuin kokonaisurakoissa on tavannut olla) niin määrävastuu niistä laskelmista on tietenkin urakoitsijalla.

        Pientalopuolella esimerkiksi RT-kortissa "Pientalohankkeen tehtäväluettelot" määrälaskenta on osa hankintatointa, ja on osa VTJ:n tehtäviä.

        ei niistä kukaan muu vastaa.


      • kysyy hän
        dfvmöf kirjoitti:

        ei niistä kukaan muu vastaa.

        Luulisi noin pätevän ja kaikkitietävän (ali)urakoitsijan häärivän päivisin (ali)urakoimassa työmaalla, sen sijaan että jauhaisi paskaa netissä päivästä toiseen. Vai lienetkö sittenkin se talopakettikauppias, ja myymälän ovet ei oikein käy?


    • arxitehti

      jos haluat löytää, niin laita meili. Kysellään vähän.

      • dsMDDSK

        astu siihen, Humanisti.


      • alvarlaine
        dsMDDSK kirjoitti:

        astu siihen, Humanisti.

        lueskelin tuon ketjun läpi ja huomasin että kenelläkää ei ole mitään tajua ns.pitkäntavaranrakentamisesta.Arkkitehti piirtää talon ja sitten se toteutetaan...vitunkaan väliä onko paketti vai paikalla sahattu.Ainoa pointti on kastuuko villat(eristeet).onko kostessulut ok.vesikatto.vesieristykset...jne.paketti ja ns.pitkäntn.taloja on tehty ikuisuus.varmasti eniten hometta ja muuta vikaa löytyy näistä missä on pyydetty opiskelijan halpaa ja hyvää apua...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe