Selkävaivaisen piha

Pähkimö

Onko joku joutunut "luopumaan" puutarhastaan selkäsairauden takia tai tekemään radikaaleja muutoksia?
Itselläni on edessä iso muutos, koska en kykene enää hoitamaan pihaani, rikkaruohojen kitkeminen on nyt loppu ja kukkapenkkejä löytyy kuitenkin kymmen kunta.
Olen päätynyt siihen, että pienimmät penkit saavat loppua itsestään ja keskitytään vain muutamiin ja hoidetaan ne miehn kanssa yhdessä.
Pahimman takaiskun lannuttua, mietin kovasti miten saisin sellaisen pihan jota voin itsekin hoitaa? Onneksi minulla on mies, joka auttaa, mutta haluan tehdä myös ITSE jotain. Se ei ole sama, jos toinen tekee ja itse katsoo vierestä.
Olen miettinyt jonkinlaista ruukkupuutarhaa jalustalle laitettuna, sitten amppelit ja kukkalaatikot ikkunoille, mutta mitä muuta voisi kehittää? Tietysti voisi istuttaa (siis joku istuttaa) paljon kukkivia pensaita: ruusuja ym. antamaan väriä pihaan ja ne olisivat aika helppohoitoisia.
Olisko sellanen vähän niin kuin noilla puutarhoilla käytössä oleva lavasysteemi hyvä? Sais kasvatettua kesäkukkia ja salaattia ym siinä. Vois tehdä myös "potagerin yläilmoihin", miltä kuulostaa?
Antakaa vinkkejä tai kertokaa kirjoista, joista voisi löytää apua tai nettisivuja. Olen yrittänyt vaikka millä haulla, mutta mikään ei tärppää.
Vinkeistä kiitollinen

4

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juolukka 28

      Ensimmäisenä tulee mieleen suositut istutusaltaat, eli muurikivillä kukkapenkki korkeammalle. Voisiko siihen viereen viedä tuolin, jolla situen voisi sitten kitkeä. Havuista olisi iloa talvella ja vähän vaivaa kesällä. Äidilläni (ei selkävaivainen, mutta vanhempi nainen) on varrelliset välineet, joilla kitkee - ei tarvitse kumarrella. Toki nämä välineet vaativat selkeät perennapenkit, että voi vedellä pienet rikkakasven taimet nurin vahingoittamatta kukkia. Äiti on ollut todella iloinen näistä puutarhan välineistä, joilla voi toimia seisaaltaan ja vierestä katsoen ne vaikuttavat käteviltä.

      • Pähkimö

        Kiitos juolukka vastauksestasi. Ihan hyvä idea nuo altaat, ainoa mikä tökkii vastaan on se, eetä ne maksaa maltaita on just nuo muurikivityyppiset kivet. Kiviä voisin kyllä hyödyntää omasta pihasta. Hmm, pannan asia hautumaan........
        Itsellä on myös käytössä pitkävartiset sakset, olisko ruohosakset oikealta nimeltä. Kaupassa näin kätevän noukkimen, johon sai vielä piikin päähän. Näytin sitä miehelle pikku vinkkinä esim äitienpäiväksi... Kuvittelisin, että sillä sais myös rikkaruohoja nykittyä, ainakin osan.


      • 58929
        Pähkimö kirjoitti:

        Kiitos juolukka vastauksestasi. Ihan hyvä idea nuo altaat, ainoa mikä tökkii vastaan on se, eetä ne maksaa maltaita on just nuo muurikivityyppiset kivet. Kiviä voisin kyllä hyödyntää omasta pihasta. Hmm, pannan asia hautumaan........
        Itsellä on myös käytössä pitkävartiset sakset, olisko ruohosakset oikealta nimeltä. Kaupassa näin kätevän noukkimen, johon sai vielä piikin päähän. Näytin sitä miehelle pikku vinkkinä esim äitienpäiväksi... Kuvittelisin, että sillä sais myös rikkaruohoja nykittyä, ainakin osan.

        pystyy siirtämään esim. painekyllästetystä puusta tehtyihin, jaloilla seisoviin laatikoihin. samoin niissä voi kasvattaa tomaattia, salatteja yms. Ei lopu "viljely" sulta vieläkään:)


      • keksitään lisää
        Pähkimö kirjoitti:

        Kiitos juolukka vastauksestasi. Ihan hyvä idea nuo altaat, ainoa mikä tökkii vastaan on se, eetä ne maksaa maltaita on just nuo muurikivityyppiset kivet. Kiviä voisin kyllä hyödyntää omasta pihasta. Hmm, pannan asia hautumaan........
        Itsellä on myös käytössä pitkävartiset sakset, olisko ruohosakset oikealta nimeltä. Kaupassa näin kätevän noukkimen, johon sai vielä piikin päähän. Näytin sitä miehelle pikku vinkkinä esim äitienpäiväksi... Kuvittelisin, että sillä sais myös rikkaruohoja nykittyä, ainakin osan.

        Itselläni on lihastauti ja kyykkiminen ei siksi suju. En ole silti luopunut kukkapenkeistä, vaan tehnyt niistä helpommin hoidettavia. Muutosvaiheessa tarvitsin apua, mutta nykyään hoidan homman ihan yksin. Tässä konsteja:
        - Penkkien reunat pitää eristää nurmikosta. Meillä upotettiin reunoihin pystyyn 40 senttiä korkeaa muovia, tyhjät multasäkit pääsi hyötykäyttöön. Lopuksi kaivettiin pieni oja penkin ympäri, sitä haraan auki pitkävartisella haralla pari kertaa kesässä. Tämä touhu estää nurmikasveja ja juurilla leviäviä rikkoja pääsemästä penkkiin. Ja helpottaa nurmikon leikkuuta.

        - Leveiden penkkien keskelle tehtiin kulkuteitä, joihin sopii istumaan pikku jakkaralla, hoitotoimet voi tehdä istuen. Kapeiden penkkien ympäri on vapaa tila.

        - Kastelun hoitavat toisesta päästä suljetut, reiitetyt allasletkut, jotka saavat olla penkissä aina. Kasvillisuus peittää ne näkyvistä kasvukauden alussa. Kuivana kautena liitän vesipistoolin avoimeen päähän ja sillä siisti. Rännien alla oleviin saaveihin olen liittänyt yläreunaan letkun, jonka toinen pää on kukkapenkissä. Saavi ei tulvi koskaan ja vesi menee perille ilman vaivaa.

        - Isot kukkaruukut laitan paikkoihin, josta niitä ei tarvitse siirtää nurmikkoa leikatessa. Isoihin istuttaessa laitan purkin valmiiksi nokkakärryyn, jolla voin työntää sen minne haluan. Pieniä purkkeja en käytä ollenkaan, niitä pitää kastella turhan tiheään. Amppelit ripustan niin alas, että voin kastella niitä kannulla alaspäin.

        - Perennojen lisäksi istutan kukkapenkkeihin rehevästi kasvavia kesäkukkia, ettei rikkaruohoille jää juurikaan tilaa. Siemeniä kylvän hyvin vähän ja annan kylvöksen olla harson alla, kunnes taimet ovat isoja, en harvenna vaan kylvän harvaan.

        - Hyötykasvit istutan korkeisiin lavoihin, jotka toimivat vuoroviljelyssä ja ovat välillä kompostina. Multaa ei tarvitse kärrätä minnekään, vaan se mystisesti hupenee ja häviää.

        - Pitkävartiset työkalut on hyviä, mutta ne pitää olla kevyitä käyttää. Samoin kastelukannuja pitää olla monen kokoisia, että huononakin päivänä pärjää.

        Jos haluat istutusaltaita, voi sellaisia rakentaa turveharkoistakin, ne ei oo niin kalliita ja paikan voi vaihtaa, jos mieli muuttuu. Pane altaan pohjalle paksusti maanpeitekangasta tai juurimatto, niin puiden juuret eivät tunge multaan.
        Varmaan kesän jälkeen olet keksinyt lisää konsteja. Yllättävän paljoon pystyy kehnommallakin kunnolla, kun ei kuvittele homman hoituvan niin kuin terveenä ollessa. Luovaa ajattelua, kyllä onnistuu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe