tuotehyvitys vs kaupan purku

raquela

KL:n 36 ja 37 § :ien mukaan kaupan purku on vasta viimesijainen keino reklamaatiotilanteissa.

Otetaan esimerkiksi kuukauden kuluttua ostotapahtumasta haarasaumoista - kuluttajasta riippumattomasta syystä - ratkenneet 120 euron farkut.
Myyjällä on siis ensisijaisesti oikeus korjata farkut tai uusia toimitus eli vaihtaa farkut uusiin. Vasta viimesijaisina keinoina tulisivat hinnanalennus ja kaupan purku.

Liikkeellä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta korjaukseen eikä uusi toimituskaan tulisi esimerkin farkkujen kohdalla kyseeseen, koska tuote on myynyt jo loppuun. Voisiko tapauksessa myyjä hyvittää palautettujen rikkinäisten farkkujen hinnan 120 euron tuotehyvityskortilla, vaikka tiskin takana kihisevä ostaja vaatisi kaupan purkua ja rahojen palautusta? Eikö kauppa ole lähtökohtaisesti pitävä (pacta sunt servanda), eli tuotehyvityskortti ohittaa purkuvaatimuksen???

Ja vielä lisäkysymys. Reklamaatio tulee tehdä kohtuullisesssa ajassa, mutta mitä tämä kohtuullisuus tarkoittaa esimerkiksi vaatekaupassa? Muistaakseni joskus eräs luentoja pitänyt asianajaja sanoi, että 3 kk olisi tämän tyyppisissä kulutushyödykkeissä hyvä ohjenuora...

5

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VT

      "KL:n 36 ja 37 § :ien mukaan kaupan purku on vasta viimesijainen keino reklamaatiotilanteissa."

      Kuluttajankaupassa ei noudateta kauppalain (KL) sääntelyä kuin siltä osin, mistä kuluttajansuojalaki (KSL) vaikenee.

      Mainitsemasi myyjän oikeus ensisijaisesti korjata tai vaihtaa viallinen tuote pitää paikkansa.

      Hinnanalennus on toissijainen. Hinnanalennus edellyttää molempien osapuolien yksimielisyyttä sen soveltamisesta sopimushäiriön neutraloimiseen - sekä yksimielisyyttä hinnanalennuksen perusteesta että määrästä. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta, hinnanalennus ei tule kyseeseen.

      Jos myyjä ei pysty korjaamaan tuotetta, vaihtamaan sitä tai hinnanalennuksesta ei päästä sopuun, on kummalla osapuolella tahansa oikeus vaatia kauppa purettavaksi. Kaupan purussa tehdyt suoritukset palautetaan. Myyjä saa tuotteensa takaisin ja ostaja suorittamansa kauppasumman takaisin. Ostajan ei tarvitse tyytyä ostokorttiin tai vastaavaan, vaan ostaja voi vaatia kauppasumman palautettavaksi niin kuin hän sen on suorittanutkin.

      Kaupan purku (myyjästä johtuvasta syystä) tuo tulleessaan myyjälle velvollisuuden korvata ostajalle kaupasta ja sen purusta ostajalle aiheutuneen vahingon.

    • VT

      Kohtuullisesta reklamaatioajasta lisäisin vielä, että ei se ainakaan mainitsemaasi kolmea kuukautta lyhyempi ole - ennemminkin sitä selvästi pidempi.

    • pakko saada

      Jos kaupan purkuun päädytään niin myyjällä ei lain mukaan ole oikeutta kieltäytyä hyvittämästä purkua rahalla. Lahjakortteihin ja muihin pitää olla asiakkaan suostumus. Aika moni firka huijaa siinä ja antaa vain lahjakortin, mutta silloin suosittelen valittamaan kuluttajaviranomaisille.

      Kannattaa huomioida että reklamointiaika ja virhevastuun aika ovat eri asiat. Laissa vissiin sanotaan vain että virheestä on reklamoitava kohtuullisessa ajassa, sitä on vaikea sanoa mitä se käytännössä tarkoittaa. Tässäkin monet yrittäjät huijaavat ja asettavat lainvastaisia ehtoja reklamointiajalle.

      • Kuluttajalla on ainakin kaksi kuukautta aikaa ilmoittaa viasta. Tämä siis on normaalien takuu, ja virheolettamien päälle, jos virhe havaittiin takuu- tai virheolettama-aikana.


    • Oikeusmies

      Olemme vaimoni kanssa niiiiin iloisia. Ingmannin jäätelö oli aivan pilalla kun ostimme sen prismasta. Ilta meni pilalle meillä ja vieraillemme kun ajattelimme piristää iltaa vieraiden kanssa jäätelöllä. No, reklamoimme ja puolen vuoden päästätuli sähköpostiin valittelu ja toooodella ruhtinaallinen korvaus 3 €.

      No, eihän se pakko ole hyvittää enempää, mutta toisaalta eihän paskaa ole pakko toista kertaa ostaa. Pysymme Valion tuotteissa. Ingman olikin vain kokeilu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe