KL:n 36 ja 37 § :ien mukaan kaupan purku on vasta viimesijainen keino reklamaatiotilanteissa.
Otetaan esimerkiksi kuukauden kuluttua ostotapahtumasta haarasaumoista - kuluttajasta riippumattomasta syystä - ratkenneet 120 euron farkut.
Myyjällä on siis ensisijaisesti oikeus korjata farkut tai uusia toimitus eli vaihtaa farkut uusiin. Vasta viimesijaisina keinoina tulisivat hinnanalennus ja kaupan purku.
Liikkeellä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta korjaukseen eikä uusi toimituskaan tulisi esimerkin farkkujen kohdalla kyseeseen, koska tuote on myynyt jo loppuun. Voisiko tapauksessa myyjä hyvittää palautettujen rikkinäisten farkkujen hinnan 120 euron tuotehyvityskortilla, vaikka tiskin takana kihisevä ostaja vaatisi kaupan purkua ja rahojen palautusta? Eikö kauppa ole lähtökohtaisesti pitävä (pacta sunt servanda), eli tuotehyvityskortti ohittaa purkuvaatimuksen???
Ja vielä lisäkysymys. Reklamaatio tulee tehdä kohtuullisesssa ajassa, mutta mitä tämä kohtuullisuus tarkoittaa esimerkiksi vaatekaupassa? Muistaakseni joskus eräs luentoja pitänyt asianajaja sanoi, että 3 kk olisi tämän tyyppisissä kulutushyödykkeissä hyvä ohjenuora...
tuotehyvitys vs kaupan purku
5
813
Vastaukset
- VT
"KL:n 36 ja 37 § :ien mukaan kaupan purku on vasta viimesijainen keino reklamaatiotilanteissa."
Kuluttajankaupassa ei noudateta kauppalain (KL) sääntelyä kuin siltä osin, mistä kuluttajansuojalaki (KSL) vaikenee.
Mainitsemasi myyjän oikeus ensisijaisesti korjata tai vaihtaa viallinen tuote pitää paikkansa.
Hinnanalennus on toissijainen. Hinnanalennus edellyttää molempien osapuolien yksimielisyyttä sen soveltamisesta sopimushäiriön neutraloimiseen - sekä yksimielisyyttä hinnanalennuksen perusteesta että määrästä. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta, hinnanalennus ei tule kyseeseen.
Jos myyjä ei pysty korjaamaan tuotetta, vaihtamaan sitä tai hinnanalennuksesta ei päästä sopuun, on kummalla osapuolella tahansa oikeus vaatia kauppa purettavaksi. Kaupan purussa tehdyt suoritukset palautetaan. Myyjä saa tuotteensa takaisin ja ostaja suorittamansa kauppasumman takaisin. Ostajan ei tarvitse tyytyä ostokorttiin tai vastaavaan, vaan ostaja voi vaatia kauppasumman palautettavaksi niin kuin hän sen on suorittanutkin.
Kaupan purku (myyjästä johtuvasta syystä) tuo tulleessaan myyjälle velvollisuuden korvata ostajalle kaupasta ja sen purusta ostajalle aiheutuneen vahingon. - VT
Kohtuullisesta reklamaatioajasta lisäisin vielä, että ei se ainakaan mainitsemaasi kolmea kuukautta lyhyempi ole - ennemminkin sitä selvästi pidempi.
- pakko saada
Jos kaupan purkuun päädytään niin myyjällä ei lain mukaan ole oikeutta kieltäytyä hyvittämästä purkua rahalla. Lahjakortteihin ja muihin pitää olla asiakkaan suostumus. Aika moni firka huijaa siinä ja antaa vain lahjakortin, mutta silloin suosittelen valittamaan kuluttajaviranomaisille.
Kannattaa huomioida että reklamointiaika ja virhevastuun aika ovat eri asiat. Laissa vissiin sanotaan vain että virheestä on reklamoitava kohtuullisessa ajassa, sitä on vaikea sanoa mitä se käytännössä tarkoittaa. Tässäkin monet yrittäjät huijaavat ja asettavat lainvastaisia ehtoja reklamointiajalle.Kuluttajalla on ainakin kaksi kuukautta aikaa ilmoittaa viasta. Tämä siis on normaalien takuu, ja virheolettamien päälle, jos virhe havaittiin takuu- tai virheolettama-aikana.
- Oikeusmies
Olemme vaimoni kanssa niiiiin iloisia. Ingmannin jäätelö oli aivan pilalla kun ostimme sen prismasta. Ilta meni pilalle meillä ja vieraillemme kun ajattelimme piristää iltaa vieraiden kanssa jäätelöllä. No, reklamoimme ja puolen vuoden päästätuli sähköpostiin valittelu ja toooodella ruhtinaallinen korvaus 3 €.
No, eihän se pakko ole hyvittää enempää, mutta toisaalta eihän paskaa ole pakko toista kertaa ostaa. Pysymme Valion tuotteissa. Ingman olikin vain kokeilu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss986248Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa243627- 1792289
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2382149Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1821848Martinan bisnekset rajusti tappiolla
Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.2901644Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.91295- 691134
Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?
Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.1201080Metsa Man Extra kanava toimii hyvin
ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.211080