tuotehyvitys vs kaupan purku

raquela

KL:n 36 ja 37 § :ien mukaan kaupan purku on vasta viimesijainen keino reklamaatiotilanteissa.

Otetaan esimerkiksi kuukauden kuluttua ostotapahtumasta haarasaumoista - kuluttajasta riippumattomasta syystä - ratkenneet 120 euron farkut.
Myyjällä on siis ensisijaisesti oikeus korjata farkut tai uusia toimitus eli vaihtaa farkut uusiin. Vasta viimesijaisina keinoina tulisivat hinnanalennus ja kaupan purku.

Liikkeellä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta korjaukseen eikä uusi toimituskaan tulisi esimerkin farkkujen kohdalla kyseeseen, koska tuote on myynyt jo loppuun. Voisiko tapauksessa myyjä hyvittää palautettujen rikkinäisten farkkujen hinnan 120 euron tuotehyvityskortilla, vaikka tiskin takana kihisevä ostaja vaatisi kaupan purkua ja rahojen palautusta? Eikö kauppa ole lähtökohtaisesti pitävä (pacta sunt servanda), eli tuotehyvityskortti ohittaa purkuvaatimuksen???

Ja vielä lisäkysymys. Reklamaatio tulee tehdä kohtuullisesssa ajassa, mutta mitä tämä kohtuullisuus tarkoittaa esimerkiksi vaatekaupassa? Muistaakseni joskus eräs luentoja pitänyt asianajaja sanoi, että 3 kk olisi tämän tyyppisissä kulutushyödykkeissä hyvä ohjenuora...

5

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VT

      "KL:n 36 ja 37 § :ien mukaan kaupan purku on vasta viimesijainen keino reklamaatiotilanteissa."

      Kuluttajankaupassa ei noudateta kauppalain (KL) sääntelyä kuin siltä osin, mistä kuluttajansuojalaki (KSL) vaikenee.

      Mainitsemasi myyjän oikeus ensisijaisesti korjata tai vaihtaa viallinen tuote pitää paikkansa.

      Hinnanalennus on toissijainen. Hinnanalennus edellyttää molempien osapuolien yksimielisyyttä sen soveltamisesta sopimushäiriön neutraloimiseen - sekä yksimielisyyttä hinnanalennuksen perusteesta että määrästä. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta, hinnanalennus ei tule kyseeseen.

      Jos myyjä ei pysty korjaamaan tuotetta, vaihtamaan sitä tai hinnanalennuksesta ei päästä sopuun, on kummalla osapuolella tahansa oikeus vaatia kauppa purettavaksi. Kaupan purussa tehdyt suoritukset palautetaan. Myyjä saa tuotteensa takaisin ja ostaja suorittamansa kauppasumman takaisin. Ostajan ei tarvitse tyytyä ostokorttiin tai vastaavaan, vaan ostaja voi vaatia kauppasumman palautettavaksi niin kuin hän sen on suorittanutkin.

      Kaupan purku (myyjästä johtuvasta syystä) tuo tulleessaan myyjälle velvollisuuden korvata ostajalle kaupasta ja sen purusta ostajalle aiheutuneen vahingon.

    • VT

      Kohtuullisesta reklamaatioajasta lisäisin vielä, että ei se ainakaan mainitsemaasi kolmea kuukautta lyhyempi ole - ennemminkin sitä selvästi pidempi.

    • pakko saada

      Jos kaupan purkuun päädytään niin myyjällä ei lain mukaan ole oikeutta kieltäytyä hyvittämästä purkua rahalla. Lahjakortteihin ja muihin pitää olla asiakkaan suostumus. Aika moni firka huijaa siinä ja antaa vain lahjakortin, mutta silloin suosittelen valittamaan kuluttajaviranomaisille.

      Kannattaa huomioida että reklamointiaika ja virhevastuun aika ovat eri asiat. Laissa vissiin sanotaan vain että virheestä on reklamoitava kohtuullisessa ajassa, sitä on vaikea sanoa mitä se käytännössä tarkoittaa. Tässäkin monet yrittäjät huijaavat ja asettavat lainvastaisia ehtoja reklamointiajalle.

      • Kuluttajalla on ainakin kaksi kuukautta aikaa ilmoittaa viasta. Tämä siis on normaalien takuu, ja virheolettamien päälle, jos virhe havaittiin takuu- tai virheolettama-aikana.


    • Oikeusmies

      Olemme vaimoni kanssa niiiiin iloisia. Ingmannin jäätelö oli aivan pilalla kun ostimme sen prismasta. Ilta meni pilalle meillä ja vieraillemme kun ajattelimme piristää iltaa vieraiden kanssa jäätelöllä. No, reklamoimme ja puolen vuoden päästätuli sähköpostiin valittelu ja toooodella ruhtinaallinen korvaus 3 €.

      No, eihän se pakko ole hyvittää enempää, mutta toisaalta eihän paskaa ole pakko toista kertaa ostaa. Pysymme Valion tuotteissa. Ingman olikin vain kokeilu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      37
      10550
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      126
      10122
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      21
      7911
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      177
      6324
    5. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      30
      4882
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      55
      4717
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      117
      4056
    8. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      124
      3405
    9. Missä vaiheessa

      Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      62
      3127
    10. Adonikselle

      Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin
      Ikävä
      221
      3060
    Aihe