KL:n 36 ja 37 § :ien mukaan kaupan purku on vasta viimesijainen keino reklamaatiotilanteissa.
Otetaan esimerkiksi kuukauden kuluttua ostotapahtumasta haarasaumoista - kuluttajasta riippumattomasta syystä - ratkenneet 120 euron farkut.
Myyjällä on siis ensisijaisesti oikeus korjata farkut tai uusia toimitus eli vaihtaa farkut uusiin. Vasta viimesijaisina keinoina tulisivat hinnanalennus ja kaupan purku.
Liikkeellä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta korjaukseen eikä uusi toimituskaan tulisi esimerkin farkkujen kohdalla kyseeseen, koska tuote on myynyt jo loppuun. Voisiko tapauksessa myyjä hyvittää palautettujen rikkinäisten farkkujen hinnan 120 euron tuotehyvityskortilla, vaikka tiskin takana kihisevä ostaja vaatisi kaupan purkua ja rahojen palautusta? Eikö kauppa ole lähtökohtaisesti pitävä (pacta sunt servanda), eli tuotehyvityskortti ohittaa purkuvaatimuksen???
Ja vielä lisäkysymys. Reklamaatio tulee tehdä kohtuullisesssa ajassa, mutta mitä tämä kohtuullisuus tarkoittaa esimerkiksi vaatekaupassa? Muistaakseni joskus eräs luentoja pitänyt asianajaja sanoi, että 3 kk olisi tämän tyyppisissä kulutushyödykkeissä hyvä ohjenuora...
tuotehyvitys vs kaupan purku
5
802
Vastaukset
- VT
"KL:n 36 ja 37 § :ien mukaan kaupan purku on vasta viimesijainen keino reklamaatiotilanteissa."
Kuluttajankaupassa ei noudateta kauppalain (KL) sääntelyä kuin siltä osin, mistä kuluttajansuojalaki (KSL) vaikenee.
Mainitsemasi myyjän oikeus ensisijaisesti korjata tai vaihtaa viallinen tuote pitää paikkansa.
Hinnanalennus on toissijainen. Hinnanalennus edellyttää molempien osapuolien yksimielisyyttä sen soveltamisesta sopimushäiriön neutraloimiseen - sekä yksimielisyyttä hinnanalennuksen perusteesta että määrästä. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta, hinnanalennus ei tule kyseeseen.
Jos myyjä ei pysty korjaamaan tuotetta, vaihtamaan sitä tai hinnanalennuksesta ei päästä sopuun, on kummalla osapuolella tahansa oikeus vaatia kauppa purettavaksi. Kaupan purussa tehdyt suoritukset palautetaan. Myyjä saa tuotteensa takaisin ja ostaja suorittamansa kauppasumman takaisin. Ostajan ei tarvitse tyytyä ostokorttiin tai vastaavaan, vaan ostaja voi vaatia kauppasumman palautettavaksi niin kuin hän sen on suorittanutkin.
Kaupan purku (myyjästä johtuvasta syystä) tuo tulleessaan myyjälle velvollisuuden korvata ostajalle kaupasta ja sen purusta ostajalle aiheutuneen vahingon. - VT
Kohtuullisesta reklamaatioajasta lisäisin vielä, että ei se ainakaan mainitsemaasi kolmea kuukautta lyhyempi ole - ennemminkin sitä selvästi pidempi.
- pakko saada
Jos kaupan purkuun päädytään niin myyjällä ei lain mukaan ole oikeutta kieltäytyä hyvittämästä purkua rahalla. Lahjakortteihin ja muihin pitää olla asiakkaan suostumus. Aika moni firka huijaa siinä ja antaa vain lahjakortin, mutta silloin suosittelen valittamaan kuluttajaviranomaisille.
Kannattaa huomioida että reklamointiaika ja virhevastuun aika ovat eri asiat. Laissa vissiin sanotaan vain että virheestä on reklamoitava kohtuullisessa ajassa, sitä on vaikea sanoa mitä se käytännössä tarkoittaa. Tässäkin monet yrittäjät huijaavat ja asettavat lainvastaisia ehtoja reklamointiajalle.Kuluttajalla on ainakin kaksi kuukautta aikaa ilmoittaa viasta. Tämä siis on normaalien takuu, ja virheolettamien päälle, jos virhe havaittiin takuu- tai virheolettama-aikana.
- Oikeusmies
Olemme vaimoni kanssa niiiiin iloisia. Ingmannin jäätelö oli aivan pilalla kun ostimme sen prismasta. Ilta meni pilalle meillä ja vieraillemme kun ajattelimme piristää iltaa vieraiden kanssa jäätelöllä. No, reklamoimme ja puolen vuoden päästätuli sähköpostiin valittelu ja toooodella ruhtinaallinen korvaus 3 €.
No, eihän se pakko ole hyvittää enempää, mutta toisaalta eihän paskaa ole pakko toista kertaa ostaa. Pysymme Valion tuotteissa. Ingman olikin vain kokeilu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824817- 1882178
- 1321822
- 1751455
- 341425
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161371ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj201329- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3181091- 781013