Heips!
Haku olisi suuri hankkia tuollainen karttaplotteri huviveneeseen, mutta askarruttaa kuinka ja missä sellaista oppii käyttämään? Lehdissä olen nähnyt kuvia, mutta siitä miten sellaista käytetään si ole missään ollut juttua. Riittääkö käyttöohjeen lukeminen. Merikorttia osaan lukea kyllä. Minua askarruttaa kaikki tuollaiset uudet vehkeet ja niiden hankala käytettävyys. Lehtijuttujen ja myyjien olemuksesta tulee sellainen käsitys, että kaikkien pitää jo syntyessään moiset vehkeet hallita. No näin jo ikääntyneenä ei uuden oppiminen ole leikin asia. Osaltaan oma haluttomuuskin uusiin asioihin vaikuttaa, mutta karttaplotteri kyllä kiinnostaisi. Järjestetäänkö jossain (ei pks) kursseja karttaplotterin käyttöön?
Karttaplotterin käyttö
16
4335
Vastaukset
- Kokeilemaan vaan
Talvi on hyvää aikaa harjoitella ohjeen kanssa, niin itsekin tein ensimmäistä ostaessani. Käyttöohjeista ei välttämättä kannata opetella kaikkea niin pääsee helpommalla "peruskäyttäjänä".
Jos plotteria käyttää kartan korvikkeena, ei tarvitse osata kun zuumata ja toisinaan siirrellä karttaa ruudulla (yleensä kartta liikkuu veneen mukana automaattisesti). Mittakaava ja etäisyydet ovat hämmentävin juttu paperikarttoihin verrattuna, niiden hahmotus kun katoaa helposti ja siksikään ei plotterilla tulisi ajaa ilman oikeita karttoja varalla.
Jos haluaa suunnitella reittejä ja muuta hyödyllistä, ne alkaa olla laitekohtaisia juttuja ja siinä ei auta kun käyttöohje. Reittejä suunnitellessa laite ohjaa ajamaan oikeita suuntia kun se muuten olisi vaikeaa vaikka pimeässä ja sumussa, samoin reiteillä plotteri voi ilmoittaa jatkuvasti korjattua perillesaapumisaikaa ynnä muita tietoja.
Ihan hyödyllinen väline se on, mutta lähinnä oudoilla vesillä oudoissa tilanteissa tai muuten liian nopeasti ajaessa. - 28
Muutama alkuasetus pitää plotteriin osata laittaa kohdalleen ja ne kannattaa katsoa myyjän kanssa. Muun käytön voi opetella veneessä istuessa aina kun ei ole parempaakaan tekemistä.
Navikoi edelleen pääasiassa paperikartalla, mutta pistä karttaplotteri pyörimään taustalle. Plotterista on mukava sillointällöin vilkaista ollaanko yhtään sielläpäin kuin luullaan.
Karttaplotteriin voi tietenkin hakata reittejä ja merkitä hyviä satamapaikkoja, mutta ne näkee myös paperikartalta.
Karttaplotteria ei voi kunnolla käyttää reittisuunnitteluun. Siihen on paperikartta ehdoton.
Pelkällä karttaplotterilla ei saa lähteä ajamaan pimeään, sumuun tai muutenkaan sellaiseen keliin mihin ei lähtisi pelkästään perinteisiä välineitä käyttäen.
Plotteriveneilijöistä on kasvamassa samallainen uusavuton lauma kuin autonavikaattorien käyttäjistä. Kasvava lauma ajaa keskellä väylää seuraten orjallisesti venettä kuvaavan nuolen etenemistä mustaa viivaa pitkin. Sama lauma ajaa maantiellä vasemmalla kaistalla, kun kerran navikaattori pyytää "pysymään vasemmalla" jokaisen liittymän kohdalla.- Anonyymi
Plotteri on paras reittisuunnitelmia tehtäessä ja helpoin myös voi käyttää jälkeä jolloin seuraavan kerran mentäessä seuraa vain punaista viivaa . Paperikartta mukana vaikka ei ole yhtä tarkka kuin GPS ja suuntimat pitää ottaa 3 paikasta jos haluaa tarkan sijainnin . Plotteri näyttää metrilleen paikan oli sumua tai ei
- SDGPS
Kysyjtsee minustakin "vuoden uusavuttomin" tittelin.
Ei hajuakaan SDGPS-plotterista, vaikka se on paras ja helppokäyttöisin vehje turvalliseen navigointiin. - Purjehtiva nörtti
SDGPS kirjoitti:
Kysyjtsee minustakin "vuoden uusavuttomin" tittelin.
Ei hajuakaan SDGPS-plotterista, vaikka se on paras ja helppokäyttöisin vehje turvalliseen navigointiin.Alkuperäiselle kysyjälle:
Ylläolevissa ohjeissa onkin olennaisimmat asia. Uuden oppiminenkin onnistuu kunhan ei ajattele oppivansa koko juttua kerralla vaan ottaa pieniä askeleita yksi kerrallaan. Olen opettanut nuo asia veljelleni jolla ei ollut mitään tietoa tietsikoista saati sitten plottereista. Jos Sinulla on navigoinnin perustiedot, niin pärjäät niillä hyvin. Jos navigaattorisi kieli on Suomi, nin aina paranee. Onko Sinulla mahdollisuutta käyttää laitetta näin talvella auton etupenkillä? Ainakin veljeni kanssa ajelimme rantaan autolla ja napsautimme laitteen päälle. Siinä oli hyvä alkaa harjoittelut se perusasioiden opiskelut.
SDGPS:
Minäkin olen sitten vuoden uusavuton kun en tunne edes termiä SDGPS. Esimerkiksi tuolla Pohjanmeren offshoressa on käytössä tukiasemilla varmennettu DGPS. Onko Sinulla jokin parempi ja tarkempi laite tiedossasi jota voisin ehdottaa heille tuon vanhanaikaisen DGPS:n tilalle? Siellähän esim. pohjassa olevien venttiilien sijainnit on merkitty karttaan senttimetrin tarkkuudella ja löytyvät tuon DGPS:n avulla. DGPS on riittävä laivan ja ROVin ohjaukseen. Kuinka tarkka tuo SDGPS on?
Mielestäsi siis kaikkien pitäisi tuntea tekniikan uusimmat ja parhaimmat jutut jotta et leimaisi heitä uusavuttomiks? Itseäsi lainaten "vaikka se on paras ja helppokäyttöisin vehje turvalliseen navigointiin" Mitenkäs itselläsi on tuntemusta vaikkapa sukkulan toimintaan? Sehän on juuri määritelmäsi mukainen laite jolla roudata satelliitteja oikeille paikoille. Oletko itse mahdollisesti uusavuton vai osaatko käyttää tätä turvallisen navigoinnin vehjettä?
- erotus joulurahaksi
koppivene, kannattaa ilman muuta hankkia vanha läppäri ja siihen mokkula GPS, esim Navibe. Tietokoneeseen Sea Clear-karttaohjelma, siinä voi käyttää mitävaan karttaa vaikka puhelinluettelon karttaa, kunhan muuttaa sen WCI-kartaksi, eikä maksa paljon, n. 100:lla € saa paljon paremman plotterin, kuin nuo postimerkin kokoisen näytön omaavat laitteet ovat, jotka maksavat lumekarttoineen 500€.
- heh2
Miten määrittelet kannattavuuden?
Jos ketjun aloittaja epäilee, että hän ei pärjää plotterin kanssa niin miksi ehdotat tietsikka GPS:ää jossa järjestelmän pystyttäminen edellyttää tietokoneen käytön alkeiden hallintaa. Sitä paitsi, monella ihmisellä on rahaa jolla ostella tavaraa, rattaat pyörivät ja maailma pelastuu. Minäkin olen persaukisena ryhtynyt käyttämään läppäriä, mutta jonkun verran on ongelmiakin ollut. - el Reino
heh2 kirjoitti:
Miten määrittelet kannattavuuden?
Jos ketjun aloittaja epäilee, että hän ei pärjää plotterin kanssa niin miksi ehdotat tietsikka GPS:ää jossa järjestelmän pystyttäminen edellyttää tietokoneen käytön alkeiden hallintaa. Sitä paitsi, monella ihmisellä on rahaa jolla ostella tavaraa, rattaat pyörivät ja maailma pelastuu. Minäkin olen persaukisena ryhtynyt käyttämään läppäriä, mutta jonkun verran on ongelmiakin ollut.Kiva oli lukea kommentti uusavuttomasta "Ei hajuakaan SDGPS-plotterista,"
Tuo on taivahan tosi, en ole koskaan moisesta kuullutkaan. Plottereistakaan en tiedä muuta kuin mitä hieman olen lehdestä lukenut. Kuinka joku voi tietää mikä se sellainen on ja kuinka sitä käytetään. On ne nykyajan nuoret ihmepoikia jos ilman opastusta tai muuta oppia osaa heti nykyvehkeitä käyttää. Jep, minä en osaa. 40v olen kartan, kompassin ja jo 30v kaikuluotaimen kanssa seilannut ja mainiosti pärjännytkin. Ilmeisen uusavuttomana kyselenkin neuvoja moisten vempeleitten käytöstä. Vielä suuresti jäikin arveluttamaan kuinka karttaplotteri toimii väylien ulkopuolisia alueita koluttaessa?
ps. Tietokonetta en osaa käyttää, se kaatuu 2-3kertaa vuodessa ja silloin vien sen pajalle korjattavaksi. Mokkulaa en osta koska sellaiseen pitäisi ottaa määräaikainen liittymä. Toisaalta olisi ikävää jos värkki kaatuisi kesken retken.
Jos nyt olen ketjun luettuani oikein ymmärtänyt on plotteri ajossa tupla työ normaaliin kartta-ajoon verrattuna. Miksi pitää olla koko ajan paperikartalla ja sen lisäksi seurata karttaplotteria. Melko hassulta kuulostaa. Eikös tällöin pelkka paperikartta riitä? - heh2
el Reino kirjoitti:
Kiva oli lukea kommentti uusavuttomasta "Ei hajuakaan SDGPS-plotterista,"
Tuo on taivahan tosi, en ole koskaan moisesta kuullutkaan. Plottereistakaan en tiedä muuta kuin mitä hieman olen lehdestä lukenut. Kuinka joku voi tietää mikä se sellainen on ja kuinka sitä käytetään. On ne nykyajan nuoret ihmepoikia jos ilman opastusta tai muuta oppia osaa heti nykyvehkeitä käyttää. Jep, minä en osaa. 40v olen kartan, kompassin ja jo 30v kaikuluotaimen kanssa seilannut ja mainiosti pärjännytkin. Ilmeisen uusavuttomana kyselenkin neuvoja moisten vempeleitten käytöstä. Vielä suuresti jäikin arveluttamaan kuinka karttaplotteri toimii väylien ulkopuolisia alueita koluttaessa?
ps. Tietokonetta en osaa käyttää, se kaatuu 2-3kertaa vuodessa ja silloin vien sen pajalle korjattavaksi. Mokkulaa en osta koska sellaiseen pitäisi ottaa määräaikainen liittymä. Toisaalta olisi ikävää jos värkki kaatuisi kesken retken.
Jos nyt olen ketjun luettuani oikein ymmärtänyt on plotteri ajossa tupla työ normaaliin kartta-ajoon verrattuna. Miksi pitää olla koko ajan paperikartalla ja sen lisäksi seurata karttaplotteria. Melko hassulta kuulostaa. Eikös tällöin pelkka paperikartta riitä?En ole mitään kattavaa tutkimusta tehnyt, mutta olen ymmärtänyt plotterikarttojen olevan väylien ulkopuolella päljon epätäydellisempiä kuin varsinaiset merikartat. Toki tiedämme, että merikartoissakin on alueellisia eroja eli jossakin ei ole väylien ulkopuolelta paljonkaan luotaustuloksia.
Käytän SeaClearin kanssa MeriCD:n karttoja tai järvialueella jopa maastokarttoja aina sen mukaan millaista aineistoa on käytettävissä. Kun GPS näyttää paikan käytännössä varsin tarkasti, ovat kivet varsin hyvin kierrettävissä. Toki hitaasti aina silloin mennään koska karttaan merkityt kivet eivät aina ole paikoillaan eikä kaikkia kiviä ole merkkitykään.
Minusta yksi kartta riittää hyvin, mutta omaan käyttööni elektroninen kartta sopii helppokäyttöisempänä paremmin kuin paperinen. Navigointitutkintoja on suoritettu eli osaan karttaa lukea, mutta nopeassa veneessä olen huomannut putoavani matkasta liian helposti tai sitten hötkyilen sen reaaliaikaisen sijainnin kanssa turhaankin. Kuitenkin tuntuu hyvältä kun GPS:kertoo koko ajan sijaintini maapallolla. - erotus joulurahaksi
el Reino kirjoitti:
Kiva oli lukea kommentti uusavuttomasta "Ei hajuakaan SDGPS-plotterista,"
Tuo on taivahan tosi, en ole koskaan moisesta kuullutkaan. Plottereistakaan en tiedä muuta kuin mitä hieman olen lehdestä lukenut. Kuinka joku voi tietää mikä se sellainen on ja kuinka sitä käytetään. On ne nykyajan nuoret ihmepoikia jos ilman opastusta tai muuta oppia osaa heti nykyvehkeitä käyttää. Jep, minä en osaa. 40v olen kartan, kompassin ja jo 30v kaikuluotaimen kanssa seilannut ja mainiosti pärjännytkin. Ilmeisen uusavuttomana kyselenkin neuvoja moisten vempeleitten käytöstä. Vielä suuresti jäikin arveluttamaan kuinka karttaplotteri toimii väylien ulkopuolisia alueita koluttaessa?
ps. Tietokonetta en osaa käyttää, se kaatuu 2-3kertaa vuodessa ja silloin vien sen pajalle korjattavaksi. Mokkulaa en osta koska sellaiseen pitäisi ottaa määräaikainen liittymä. Toisaalta olisi ikävää jos värkki kaatuisi kesken retken.
Jos nyt olen ketjun luettuani oikein ymmärtänyt on plotteri ajossa tupla työ normaaliin kartta-ajoon verrattuna. Miksi pitää olla koko ajan paperikartalla ja sen lisäksi seurata karttaplotteria. Melko hassulta kuulostaa. Eikös tällöin pelkka paperikartta riitä?kirjoittamaani viestiin: mokkulakepsi ei ole mikään nettiin menemisvekotin, vaan n.35€ maksava GPS-antenni, jossa ei ole omaa näyttöä ja se laitetaan katolle tms paikkaan, josta on näkyvyys yläilmoihin. Tietokone toimii tällöin näyttönä. On se varmaan jollain lailla jännittävääkin, jos liikkuu reittien ulkopuolella pelkästään paperikartalla navigoimalla, mutta se voi tulla kalliiksi ja loma keskeytyy ikävästi, pitää ryhtyä telakointi hommiin, veneilyyn tulee kesällä katkos, ym ym. Venevakuutus tietysti kattaa jotain, mutta ei kaikkea, ja me muut veneilijät joudumme maksamaan osan, kohonneina vakuutusmaksuna jne. Itse nautin siitä, että voi poistua reitiltä ja ajaa turvallisesti "omia"reittejä. Tähän kyllä nyt vastailee kaikenmaailman Jaakkimat, jotka sanovat, että voi siellä olla kiviä, joita ei ole kartassa, voi tietenkin olla, mutta ei niitä näy sitten siinä paperikartassakaan. Ajelin muutama vuosi sitten Kökariin, "omia" reittejä pohjoisesta päin, noin neljännes reittejä pitkin, loput "omia". Kyllä merikortit ovat hyvin ajan tasalla, 99,9%. Jo 7v./1200h olen ajanut sähköisellä kartalla ja nimen omaan voimassa olevalla, sähköisellä merikartalla, jolla näkyy missä mennään, ei millään plotterien lumekartoilla.
heh2 kirjoitti:
En ole mitään kattavaa tutkimusta tehnyt, mutta olen ymmärtänyt plotterikarttojen olevan väylien ulkopuolella päljon epätäydellisempiä kuin varsinaiset merikartat. Toki tiedämme, että merikartoissakin on alueellisia eroja eli jossakin ei ole väylien ulkopuolelta paljonkaan luotaustuloksia.
Käytän SeaClearin kanssa MeriCD:n karttoja tai järvialueella jopa maastokarttoja aina sen mukaan millaista aineistoa on käytettävissä. Kun GPS näyttää paikan käytännössä varsin tarkasti, ovat kivet varsin hyvin kierrettävissä. Toki hitaasti aina silloin mennään koska karttaan merkityt kivet eivät aina ole paikoillaan eikä kaikkia kiviä ole merkkitykään.
Minusta yksi kartta riittää hyvin, mutta omaan käyttööni elektroninen kartta sopii helppokäyttöisempänä paremmin kuin paperinen. Navigointitutkintoja on suoritettu eli osaan karttaa lukea, mutta nopeassa veneessä olen huomannut putoavani matkasta liian helposti tai sitten hötkyilen sen reaaliaikaisen sijainnin kanssa turhaankin. Kuitenkin tuntuu hyvältä kun GPS:kertoo koko ajan sijaintini maapallolla.Minulla on viiden vuoden kokemus kahdesta erimerkkisestä plotterista, joista toinen käytti C-MAP- ja toinen Navionics-karttoja. C-MAP:in kartasta löysin yhden virheen, itäviitta oli merkitty länsiviitaksi. Asialla ei ollut merkitystä, koska reitti oli piirretty oikein. Navionics:in kartasta en ole löytänyt vielä yhtään virhettä. Molemmissa kartoissa olivat aivan samat merkinnät kuin paperikartoissa. Olen aina purjehtinut paljon väylien ulkopuolella, suorastaan niitä välttäen. Aikoinaan GPS 90-luvun alussa toi valtavan helpotuksen navigoinnin tarkkuuteen ja plotteri teki sen lisäksi helpoksi. Vertaan paperikarttaa koko ajan plotteriin.
- ÖGPS
el Reino kirjoitti:
Kiva oli lukea kommentti uusavuttomasta "Ei hajuakaan SDGPS-plotterista,"
Tuo on taivahan tosi, en ole koskaan moisesta kuullutkaan. Plottereistakaan en tiedä muuta kuin mitä hieman olen lehdestä lukenut. Kuinka joku voi tietää mikä se sellainen on ja kuinka sitä käytetään. On ne nykyajan nuoret ihmepoikia jos ilman opastusta tai muuta oppia osaa heti nykyvehkeitä käyttää. Jep, minä en osaa. 40v olen kartan, kompassin ja jo 30v kaikuluotaimen kanssa seilannut ja mainiosti pärjännytkin. Ilmeisen uusavuttomana kyselenkin neuvoja moisten vempeleitten käytöstä. Vielä suuresti jäikin arveluttamaan kuinka karttaplotteri toimii väylien ulkopuolisia alueita koluttaessa?
ps. Tietokonetta en osaa käyttää, se kaatuu 2-3kertaa vuodessa ja silloin vien sen pajalle korjattavaksi. Mokkulaa en osta koska sellaiseen pitäisi ottaa määräaikainen liittymä. Toisaalta olisi ikävää jos värkki kaatuisi kesken retken.
Jos nyt olen ketjun luettuani oikein ymmärtänyt on plotteri ajossa tupla työ normaaliin kartta-ajoon verrattuna. Miksi pitää olla koko ajan paperikartalla ja sen lisäksi seurata karttaplotteria. Melko hassulta kuulostaa. Eikös tällöin pelkka paperikartta riitä?Eipäs tunne nettikään moista mikä oli tuon linkitetyn keskustelun perusteella arvattavissa:
Acronym Definition
SDGPS Satellite Differential GPS
Eli kyse on dgps:stä, laskennallisesti tarkennetusta signaalista joka on ollut jo iät ja ajat käytössä ajalta, kun jenkit sotki signaalia (ja varmasti hyvä kun alkavat sotkemaan sitä jälleen).
Antennin toki saa mm. tuolta:
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1981
Näille jukuripääjutuille hyvä vastalääke on esim. google josta voi etsiä ennenstään outoja juttuja. - Anonyymi
Kahdensadan plotteri hakkaa kaikki läppärit mennen tullen pelkkä karttan näyttö ei plotterin tehtävä eikä sillä pitkälle pötkitä
- Anonyymi
eskom kirjoitti:
Minulla on viiden vuoden kokemus kahdesta erimerkkisestä plotterista, joista toinen käytti C-MAP- ja toinen Navionics-karttoja. C-MAP:in kartasta löysin yhden virheen, itäviitta oli merkitty länsiviitaksi. Asialla ei ollut merkitystä, koska reitti oli piirretty oikein. Navionics:in kartasta en ole löytänyt vielä yhtään virhettä. Molemmissa kartoissa olivat aivan samat merkinnät kuin paperikartoissa. Olen aina purjehtinut paljon väylien ulkopuolella, suorastaan niitä välttäen. Aikoinaan GPS 90-luvun alussa toi valtavan helpotuksen navigoinnin tarkkuuteen ja plotteri teki sen lisäksi helpoksi. Vertaan paperikarttaa koko ajan plotteriin.
Paperikartta ei näytä yhtä tarkasti kuin plotteri ,itään päin mennessä heittää paljonkin
- Anonyymi
Et tarvitse mitään kursseja jos osaat käyttää kännykkää se riittää ja reittien teko on helppoa kaikilla laitteilla käyttävät samoja ohjelmia laitehan neuvoo pitää vain tietää mitä hakee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071009- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4899Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812