GPS + Karttapöotteri

P.O. Saarinen

Kuinka moni lukijoista luottaa edelleen navigaatiotaitoihinsa eikä käytä, edes omista plotteria tai gps laitetta? Itselläni ei ole kumpaakaan enkä ole koskaan tuntenut tarvitsevani sellaisia. Kaiku, kartta ha kompassi on toistaisejsi mulle riittäneet.

35

1442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneellinen

      Veneettömiäkin ihmisiä on pirusti

    • ffr56

      Mietippä miten kätevää olisi jos siinä sun paperikartalla olisi punainen täplä joka liikkuis aina kun venekin liikkuu ja näyttäis sun sijainnin 2-3 metrin tarkkuudella siinä kartassa. Ja toimisi myös yöllä säkkipimeässä, eikö olisi hieno aputoiminto paperikartan käyttäjille.

      • P rulez

        Luotan pimeässä vain tutkaan ja paperikorttiin. Veneessä on parikin plotteria, mutta niiden mukaan en kapeilla ja mutkaisilla välyllillä uskalla yöllä ajaa. Vehkeet nimittäin plottaavat ajoittain selvästi pieleen (WAAS ehkä?). Muutama väylän mutka olisi mennyt kirkkaasti viitan väärältä puolelta, jos plotteriinsa olisi sokeasti luottanut.

        Lisäksi sähköisissä korteissa on joitakin käsittämättömiä erheitä viittojen sijainneista. Virheet eivät ole kotoisin paperikorteista, koska niissä viitat ovat oikeilla kohdilla. Erhe alihankijan työn laadussa Intiassa?


      • nykyään plotterilla
        P rulez kirjoitti:

        Luotan pimeässä vain tutkaan ja paperikorttiin. Veneessä on parikin plotteria, mutta niiden mukaan en kapeilla ja mutkaisilla välyllillä uskalla yöllä ajaa. Vehkeet nimittäin plottaavat ajoittain selvästi pieleen (WAAS ehkä?). Muutama väylän mutka olisi mennyt kirkkaasti viitan väärältä puolelta, jos plotteriinsa olisi sokeasti luottanut.

        Lisäksi sähköisissä korteissa on joitakin käsittämättömiä erheitä viittojen sijainneista. Virheet eivät ole kotoisin paperikorteista, koska niissä viitat ovat oikeilla kohdilla. Erhe alihankijan työn laadussa Intiassa?

        Olen itsekin havainnut joitain virheellisesti sijoitettuja vittoja, mutten yhtään sellaista, joka olisi ollut vaarallisesti väärin eli viitan oikein ajamalla olisi voinut joutua väylän ulkopuolle. Ja kaikki virheet ovat esiintyneet vasta, kun plotteria on zoomattu suurempaan mittakaavaan kuin karttasarjojen 1:50 000 vastaavaan. Silloinhan kartan luotettavuus heikkenee väistämättä.


      • Edelleen paperilla
        nykyään plotterilla kirjoitti:

        Olen itsekin havainnut joitain virheellisesti sijoitettuja vittoja, mutten yhtään sellaista, joka olisi ollut vaarallisesti väärin eli viitan oikein ajamalla olisi voinut joutua väylän ulkopuolle. Ja kaikki virheet ovat esiintyneet vasta, kun plotteria on zoomattu suurempaan mittakaavaan kuin karttasarjojen 1:50 000 vastaavaan. Silloinhan kartan luotettavuus heikkenee väistämättä.

        Kartat ovat Navionics'n Gold 44XG. Aivan uusia siis. Muuten pidän näitä hyvinä ja laadukkaina karttoina.

        Edellisissäkin oli samoilla alueilla erheitä - tosin muistaakseni hiukan eri paikoissa. Käytännössä tällä ei ole ollut kovin suurta merkitystä. Päivällä näkee viitat muutenkin ja pimeällä tutka näkee lyhemmillä etäisyyksillä kapeatkin viitaportit mainiositi.

        Plotteri piirtelee ajoittain jyrkissä väylän mutkissa sijaintia ja kuljettua reittiä muutamia kymmeniä metrejä pieleen. Mahtuu varmaan hyvin GPS:n vakiotoleransseihin - mutta tosi huonosti väylän kivikoihin ;) Arvaisin syynä olevan WAASsta johtuvan erheen näillä leveysasteilla, varma en ole.


      • SDGPS
        Edelleen paperilla kirjoitti:

        Kartat ovat Navionics'n Gold 44XG. Aivan uusia siis. Muuten pidän näitä hyvinä ja laadukkaina karttoina.

        Edellisissäkin oli samoilla alueilla erheitä - tosin muistaakseni hiukan eri paikoissa. Käytännössä tällä ei ole ollut kovin suurta merkitystä. Päivällä näkee viitat muutenkin ja pimeällä tutka näkee lyhemmillä etäisyyksillä kapeatkin viitaportit mainiositi.

        Plotteri piirtelee ajoittain jyrkissä väylän mutkissa sijaintia ja kuljettua reittiä muutamia kymmeniä metrejä pieleen. Mahtuu varmaan hyvin GPS:n vakiotoleransseihin - mutta tosi huonosti väylän kivikoihin ;) Arvaisin syynä olevan WAASsta johtuvan erheen näillä leveysasteilla, varma en ole.

        Kartantuntuisen tarkan ja selkeän navigoinnin , sijainti-, syvyys ja väylätietojen sekä
        merimerkkien helpon ylläpidon : lisäys, muutos ja poisto,
        kun ensimmäisen kerran lähestytään ko. paikkaa.

        Hälytykset ovat tutkaa monipuolisemmat: syvyys, sijainti, sektori, alue, jne.

        Jälki näkyy automaattisesti plotterisssa ja se saadaan seuraavalla kerralla
        ja paluumatkalla nappia painamalla ruudulle.


      • Kyllä tekniikka vaan on ihnmeellistä
        SDGPS kirjoitti:

        Kartantuntuisen tarkan ja selkeän navigoinnin , sijainti-, syvyys ja väylätietojen sekä
        merimerkkien helpon ylläpidon : lisäys, muutos ja poisto,
        kun ensimmäisen kerran lähestytään ko. paikkaa.

        Hälytykset ovat tutkaa monipuolisemmat: syvyys, sijainti, sektori, alue, jne.

        Jälki näkyy automaattisesti plotterisssa ja se saadaan seuraavalla kerralla
        ja paluumatkalla nappia painamalla ruudulle.

        Jos tuollaisen hankin, talletan siihen myös sen vastaantulevan, valottoman purren. Kyllä, hyi hyi. Olisi vaikka kännykän valoa heilutellut...


      • ei mitään
        Kyllä tekniikka vaan on ihnmeellistä kirjoitti:

        Jos tuollaisen hankin, talletan siihen myös sen vastaantulevan, valottoman purren. Kyllä, hyi hyi. Olisi vaikka kännykän valoa heilutellut...

        Mitä siitä pikkupurresta näkyy huvitutkalla?


      • juap tokkiins

        tuhansia vuosia on tähtien mukaan menty plottereiden jälkeen ne suurimmat haaverit on tullut.
        En luota 100 lasissa mihinkään muuhun kun merikarttaaan ja ympäristön tarkkailuun kiikareilla.


      • Kurssille, jos ei ole omaa tutkaa
        ei mitään kirjoitti:

        Mitä siitä pikkupurresta näkyy huvitutkalla?

        Täydellinen tietämättömyys tuo suurimman varmuuden. Q.E.D.

        Pienimmilläkin huvivenetutkilla erottaa jopa verkonmerkit parin kaapelinmitan päästä. Vene, pienikin, näkyy aivan loistavasti. Se mitä pikkututkilla menettää, on vaakaerottelu. Etäiset maalit siis sulavat yhteen. Samoin kantama on luonnolliseti lyhempi. Toisaalta 4m korkeudessa olevalla tutkalla erottaa 10m korkean maalin enintään n. 11nm etäisyydeltä millään tutkalla - tutkahorisontin yli ei näe, vaikka tehoja olisi kuinka paljon.


      • radar officer
        Kurssille, jos ei ole omaa tutkaa kirjoitti:

        Täydellinen tietämättömyys tuo suurimman varmuuden. Q.E.D.

        Pienimmilläkin huvivenetutkilla erottaa jopa verkonmerkit parin kaapelinmitan päästä. Vene, pienikin, näkyy aivan loistavasti. Se mitä pikkututkilla menettää, on vaakaerottelu. Etäiset maalit siis sulavat yhteen. Samoin kantama on luonnolliseti lyhempi. Toisaalta 4m korkeudessa olevalla tutkalla erottaa 10m korkean maalin enintään n. 11nm etäisyydeltä millään tutkalla - tutkahorisontin yli ei näe, vaikka tehoja olisi kuinka paljon.

        Halvimmatkin huvivenetutkat näyttävät kyllä tarpeeksi. Ei kannata liikaa miettiä niitä mainosmiesten puheita kantamista. Totuus on, että jos parin-kolmensadan metrin päästä tutka poimii asiat, niin se riittää. Huviveneellä ehtii silloin reagoida.

        Ei huvivene ole mikään supertankkeri, joka ei pysähdy alta kymmenen kilometrin.


      • Ylihoitaja eli supernurse
        SDGPS kirjoitti:

        Kartantuntuisen tarkan ja selkeän navigoinnin , sijainti-, syvyys ja väylätietojen sekä
        merimerkkien helpon ylläpidon : lisäys, muutos ja poisto,
        kun ensimmäisen kerran lähestytään ko. paikkaa.

        Hälytykset ovat tutkaa monipuolisemmat: syvyys, sijainti, sektori, alue, jne.

        Jälki näkyy automaattisesti plotterisssa ja se saadaan seuraavalla kerralla
        ja paluumatkalla nappia painamalla ruudulle.

        pitää tietysti olla se SAR-luokitettu norjalaisvene pyöristettyine kulmineen mahdollistamassa turvallisen navigoinnin kaikissa olosuhteissa. Sehän se sinun ainoa motiivisi oli, vai kuinka?

        Menehän nyt pyytämään osastonhoitajalta jotain rauhoittavaa ja parin viikon nettikieltoa.


      • SDGPS
        Kurssille, jos ei ole omaa tutkaa kirjoitti:

        Täydellinen tietämättömyys tuo suurimman varmuuden. Q.E.D.

        Pienimmilläkin huvivenetutkilla erottaa jopa verkonmerkit parin kaapelinmitan päästä. Vene, pienikin, näkyy aivan loistavasti. Se mitä pikkututkilla menettää, on vaakaerottelu. Etäiset maalit siis sulavat yhteen. Samoin kantama on luonnolliseti lyhempi. Toisaalta 4m korkeudessa olevalla tutkalla erottaa 10m korkean maalin enintään n. 11nm etäisyydeltä millään tutkalla - tutkahorisontin yli ei näe, vaikka tehoja olisi kuinka paljon.

        SDGPS-plotterilla voi ajaa 2 metrin tarkasti eo. tavalla ja olosuhteissa, ja se hälyttää jos sijaintitarkkuus huononee. Siihen voidaan merkitä verkot reittipisteksi ensimmäisellä
        kerralla.

        Miten tutka tukee kun sitä verkkoa ei ole merkitty lainkaan?
        Olisi nyt käyttänyt edes tutkaheijastinta tuo kuviteltu uhri.

        Kuinka pitkä kokemus teillä on tämänlaatuisesta plotterin ja sen käytöstä.


      • sdpgphamatööri mä vaan oon
        SDGPS kirjoitti:

        SDGPS-plotterilla voi ajaa 2 metrin tarkasti eo. tavalla ja olosuhteissa, ja se hälyttää jos sijaintitarkkuus huononee. Siihen voidaan merkitä verkot reittipisteksi ensimmäisellä
        kerralla.

        Miten tutka tukee kun sitä verkkoa ei ole merkitty lainkaan?
        Olisi nyt käyttänyt edes tutkaheijastinta tuo kuviteltu uhri.

        Kuinka pitkä kokemus teillä on tämänlaatuisesta plotterin ja sen käytöstä.

        Ovat niin kurittomia nuo kalastajat ja purjehtiat, etteivät ymmärrä pysyä niillä paikoilla, joihin ne plotteriini merkitsin. Pyydykset sentään ovat hetken paikallaan, mutta nuo vietävän purjehtiat liikkuvat koko ajan.

        Verkonmerkki näkyy tutkalla - lähietäisyydellä - ilman heijastintakin. Jos sitä taasen ei ole merkitty lainkaan, taitaa olla kalastajallakin vaikeuksia naarata verkkoaan esiin. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että aaltovälke ja sade peittävät ajoittain tehokkaasti niin pienet kaiut kuin verkonmerkeistä irtoaa. Vene onneksi näkyy käytännössä aina.

        Kuvitellulla uhrilla viitannet käsityksesi olevan, ettei tuota tapausta todellisuudessa ollut? Sekä koheltavat kanssavesilläliikkujat että ikävissä paikoissa pettävät hilavitkuttimet aivan koettua todellisuutta. Näiden kanssa joutuvat kaikki veneilijät ja purjehtia toimeen tulemaan.

        Plottereista ja muusta elektroniikasta on usean vuoden käyttökokemus. Tosin vielä nykyäänkin ovat plotterit ennemmin lisämausteita kuin varsinaisia noavigointivälineitä. Niin ja SDGPS:stä ei sitten minkään valtakunnan kokemusta. Siinä suhteessa jään loistavan asiantutemuksesi varaan...


      • differentiaali
        Ylihoitaja eli supernurse kirjoitti:

        pitää tietysti olla se SAR-luokitettu norjalaisvene pyöristettyine kulmineen mahdollistamassa turvallisen navigoinnin kaikissa olosuhteissa. Sehän se sinun ainoa motiivisi oli, vai kuinka?

        Menehän nyt pyytämään osastonhoitajalta jotain rauhoittavaa ja parin viikon nettikieltoa.

        Sinä ja yksi kaverisi aina lämpiätte kun puhutaan asiaa ja jorisette joutavia.

        Ole vaiti ja opi ja anna MYÖS MUILLE ENSIKERTALAISILLE MAHDOLLISUUS OPPIA
        turvallista navigointia SDGPS-plotterin avulla.


      • WAAS?
        P rulez kirjoitti:

        Luotan pimeässä vain tutkaan ja paperikorttiin. Veneessä on parikin plotteria, mutta niiden mukaan en kapeilla ja mutkaisilla välyllillä uskalla yöllä ajaa. Vehkeet nimittäin plottaavat ajoittain selvästi pieleen (WAAS ehkä?). Muutama väylän mutka olisi mennyt kirkkaasti viitan väärältä puolelta, jos plotteriinsa olisi sokeasti luottanut.

        Lisäksi sähköisissä korteissa on joitakin käsittämättömiä erheitä viittojen sijainneista. Virheet eivät ole kotoisin paperikorteista, koska niissä viitat ovat oikeilla kohdilla. Erhe alihankijan työn laadussa Intiassa?

        Eikös se WAAS ole jenkkisysteemi, meillähän on EGNOS, vai mitä?

        Mainoksesta:
        Internal 16-channel GPS WAAS (GPS EGNOS MSAS for non-Americas) Antenna


    • ajanvenet

      plotteri ja gps on ehdottomia koska tarkkuus on näin suuri. itse ajan plotterin kanssa yöt,päivät sumut ja vieraat vedet. kaiken sen ajan mikä tässä helpossa plotteriajossa jää käytän sijainnin varmentamiseen kaikilla käytettävissä olevin apukeinoin kuten suuntimin eri kohteista ja tutkalla katon etäisyyksiä tunnetuista kohteista

      • Radar plotting

        Toivottavasti ammattilainen käyttää tutkaa enemminkin niiden tuntemattomien kohteiden seurantaan ;)


      • amatilaineee
        Radar plotting kirjoitti:

        Toivottavasti ammattilainen käyttää tutkaa enemminkin niiden tuntemattomien kohteiden seurantaan ;)

        hehee. miten määritän tuntemattomasta kohteesta kuten vaikka toisesta aluksesta oman alukseni sijainnin=)?

        mittaan tutkalla vaikka kolmesta saaresta etäisyyden ja vertaan sitä plotterin venesymbolin sijaintiin. näin varmistan että plotteri on "hereillä"


      • amatööri mutta tutka on silti
        amatilaineee kirjoitti:

        hehee. miten määritän tuntemattomasta kohteesta kuten vaikka toisesta aluksesta oman alukseni sijainnin=)?

        mittaan tutkalla vaikka kolmesta saaresta etäisyyden ja vertaan sitä plotterin venesymbolin sijaintiin. näin varmistan että plotteri on "hereillä"

        kysyn, että minkäkokoista paattia ajat, tai siis onko sinulla itse asiassa joku muu ruorissa? Ei tommoisia ehdi puuhailemaan ajaessa.


      • äppädäppä
        amatööri mutta tutka on silti kirjoitti:

        kysyn, että minkäkokoista paattia ajat, tai siis onko sinulla itse asiassa joku muu ruorissa? Ei tommoisia ehdi puuhailemaan ajaessa.

        itse olen ruorissa. ammattilainen osaa ajaa missä tahansa tuntemattomassa vesistössä virheettömästi navigoiden ja levollisin mielin. alus etenee automaattiohjauksella.aikaa jää paljonkin varmistamaan plotterin sijainti. mittaat yhdestä tai usemmasta saaresta tai muusta kohteesta tutkalla etäisyys ja samaa plotterikarrttaa käyttäen mittaat ja varmistat että venesymboli on oikeassa kohdassa. tuota toimenpidettä ei tarvi tehdä kuin puolentunnin välein. riippuen tietysti vesistöstä. sumussa ja vieraassa paikassa pitää olla tarkempi kuin avomerellä


      • Tutkasotkelo
        äppädäppä kirjoitti:

        itse olen ruorissa. ammattilainen osaa ajaa missä tahansa tuntemattomassa vesistössä virheettömästi navigoiden ja levollisin mielin. alus etenee automaattiohjauksella.aikaa jää paljonkin varmistamaan plotterin sijainti. mittaat yhdestä tai usemmasta saaresta tai muusta kohteesta tutkalla etäisyys ja samaa plotterikarrttaa käyttäen mittaat ja varmistat että venesymboli on oikeassa kohdassa. tuota toimenpidettä ei tarvi tehdä kuin puolentunnin välein. riippuen tietysti vesistöstä. sumussa ja vieraassa paikassa pitää olla tarkempi kuin avomerellä

        Onneksi on ammattilaisia sekä verkossa että vesillä. Levollisen mielin me uunot voimme seurailla heidän erheetöntä navigointiaan.


      • MKL, hoitakaa hommanne!
        äppädäppä kirjoitti:

        itse olen ruorissa. ammattilainen osaa ajaa missä tahansa tuntemattomassa vesistössä virheettömästi navigoiden ja levollisin mielin. alus etenee automaattiohjauksella.aikaa jää paljonkin varmistamaan plotterin sijainti. mittaat yhdestä tai usemmasta saaresta tai muusta kohteesta tutkalla etäisyys ja samaa plotterikarrttaa käyttäen mittaat ja varmistat että venesymboli on oikeassa kohdassa. tuota toimenpidettä ei tarvi tehdä kuin puolentunnin välein. riippuen tietysti vesistöstä. sumussa ja vieraassa paikassa pitää olla tarkempi kuin avomerellä

        niin paksua häränsontaa, että "ammattilaisen" valepukusi meni savuna ilmaan. Aito ammattilainen ei todellakaan ajele missään tuntemattomassa vesistössä levollisin mielin automaatilla.


      • äppädäppälää
        MKL, hoitakaa hommanne! kirjoitti:

        niin paksua häränsontaa, että "ammattilaisen" valepukusi meni savuna ilmaan. Aito ammattilainen ei todellakaan ajele missään tuntemattomassa vesistössä levollisin mielin automaatilla.

        todellakin ajaa. esimerkiksi väylillä missä kurssia joutuu muuttamaan 1,5 mailinkin välein ajetaan pilotilla. miksi ruorista pitäisi kiinni kun hätätilanteessakin saa sekunnissa käsiohjaukselle. kaikki suorat linjat aina pilotilla. kädet jää vapaaksi ja voi sillä aikaa keskittyä navigointiin ja aluksen sijainnin määrittämiseen esimerkiksi sumussa tai pimeässä. enemmän ja turvallisemmin venettä pilotilla ajaa koska ruorin pitämiseen käytetyn ajan voi käyttää sijainnin määrittämiseen ja tutkan tarkempaan tiirailuun


      • P.O Saarinen
        äppädäppälää kirjoitti:

        todellakin ajaa. esimerkiksi väylillä missä kurssia joutuu muuttamaan 1,5 mailinkin välein ajetaan pilotilla. miksi ruorista pitäisi kiinni kun hätätilanteessakin saa sekunnissa käsiohjaukselle. kaikki suorat linjat aina pilotilla. kädet jää vapaaksi ja voi sillä aikaa keskittyä navigointiin ja aluksen sijainnin määrittämiseen esimerkiksi sumussa tai pimeässä. enemmän ja turvallisemmin venettä pilotilla ajaa koska ruorin pitämiseen käytetyn ajan voi käyttää sijainnin määrittämiseen ja tutkan tarkempaan tiirailuun

        etten ole ammattilainen merenkulussa! Jossain muussa saatan jopa ollakkin.
        Jos veneillessä käyttäisin aikani tutkan vahtaamiseen ja sijaunnin määrittämiseen jäisin kotiin koska pidän maisemien ja muiden veneiden katselemisesta. Kuitenkin olen koko ajan kartalla ja tiedän sijaintini ilman jatkuvaa tarkastamistakin. Yli 40 vuotta ilman haveria olen selvinnyt ja hyvä niin.


      • äpädäö
        P.O Saarinen kirjoitti:

        etten ole ammattilainen merenkulussa! Jossain muussa saatan jopa ollakkin.
        Jos veneillessä käyttäisin aikani tutkan vahtaamiseen ja sijaunnin määrittämiseen jäisin kotiin koska pidän maisemien ja muiden veneiden katselemisesta. Kuitenkin olen koko ajan kartalla ja tiedän sijaintini ilman jatkuvaa tarkastamistakin. Yli 40 vuotta ilman haveria olen selvinnyt ja hyvä niin.

        jos lukisit ketjun uudelleen ymmärtäisit että puhuimme vaikeista oloista. sumua,pimeää tai huonoa säätä vierailla vesillä saaristossa. silloin ammattilainen osaa hommansa


      • Että se siitä ja sen kestävyydestä...
        äpädäö kirjoitti:

        jos lukisit ketjun uudelleen ymmärtäisit että puhuimme vaikeista oloista. sumua,pimeää tai huonoa säätä vierailla vesillä saaristossa. silloin ammattilainen osaa hommansa

        ammattilaismiehistö ajoi purkkiaan eteenpäin rauhallisin mielin...


      • hjorkki
        Että se siitä ja sen kestävyydestä... kirjoitti:

        ammattilaismiehistö ajoi purkkiaan eteenpäin rauhallisin mielin...

        Melkein täysillä(40s.) ajan tutkan, halogenivalonja plotterin avulla pimeässäkin ja hyvin on selvitty. Kerran kun on väylän ajanut niin voi melkein silmät kiinni ajaa. Siitä tulikin mieleen että sokeatkin ajavat veneitä (aikuisten oikeasti). Löytyy semmoiset systeemit että alta pois.Tälleen tänään.


    • Matkaveneilijä

      AINA pitää olla paperikartta ja tieto siitä, missä siinä ollaan, jos(kun) plotteri tilttaa yhtäkkiä.

      Toistaiseksi kuljen pelkällä kartalla, mutta jos seuraavan veneen mukana tulee plotteri, otan sen käyttöön paperin rinnalle.

      Olen yhden pelkällä plotterilla navigoineen opastanut takaisin väylälle, kun menivät "mutkan suoraksi" Turun saaristossa Laisaaren aukolla. Eikä se ole edes iso aukko. Joka suunnassa näkyi viittoja ja muita merimerkkejä, kun vain osasi katsoa. Olisi plotterillakin varmaan päässyt väylälle, jos olisivat sitä osanneet käyttää. Ilmeisesti eivät osanneet. Vene kulki kuiten lujaa. Toivotan heille onnea, sitä he tarvitsevat.

      • Ei kiitos pelkille sähkövimpaimille

        Kirjoittaja on aivan oikeassa: Tekniset vimpaimet tilttaavat aivan varmasti joskus. Ellei ole hajuakaan siitä, missä ollaan, alkavat hyvät neuvot ja kaitselmus olla tarpeen.


      • Aiheen vaihtoa

        Kuka on puhunut varajärjejestelmistä?

        En minä ainakaan, mutta puhutaan sitten.

        Itselläni on varalla samanlainen SDGPS-plotteri,
        kannettava, ja perinteiset suht. ajantasaiset kartat.


      • Argoilija
        Aiheen vaihtoa kirjoitti:

        Kuka on puhunut varajärjejestelmistä?

        En minä ainakaan, mutta puhutaan sitten.

        Itselläni on varalla samanlainen SDGPS-plotteri,
        kannettava, ja perinteiset suht. ajantasaiset kartat.

        Kyllä itse alan käyttää plotteria ensisijaisena navigointilaitteena heti kun siihen varaa.
        Omassa "ohjaamossa" ei kartan kanssa kerkeä seilailla. Vaan jotunee useasti pysähtelemään ja tutkailemaan että missä mennään. (Ei se ylimääräinen väylällä pysähtelykään viistasta ole)
        Hitaammassa veneessä ei olisi mitään syytä homamta plotteria. Karttta on jopa mukavampi luettava, kuin synteettinen kuva ;)


      • muut ei hälytä
        Argoilija kirjoitti:

        Kyllä itse alan käyttää plotteria ensisijaisena navigointilaitteena heti kun siihen varaa.
        Omassa "ohjaamossa" ei kartan kanssa kerkeä seilailla. Vaan jotunee useasti pysähtelemään ja tutkailemaan että missä mennään. (Ei se ylimääräinen väylällä pysähtelykään viistasta ole)
        Hitaammassa veneessä ei olisi mitään syytä homamta plotteria. Karttta on jopa mukavampi luettava, kuin synteettinen kuva ;)

        "Mietippä miten kätevää olisi jos siinä sun paperikartalla olisi punainen täplä joka liikkuis aina kun venekin liikkuu ja näyttäis sun sijainnin 2-3 metrin tarkkuudella siinä kartassa. Ja toimisi myös yöllä säkkipimeässä, eikö olisi hieno aputoiminto paperikartan käyttäjille."

        Vain SDGPS hälyttää, jos sijaintitarkkuus huononee siitä 2-3 metristä huonommaksi.


    • Ramipoeka

      Juu, tästä asiasta on nyt väännetty taas ihan turhaan liikaa, sanoisin.

      Itse olen merenkulkenut n. vuodesta -73, monta kertaa affenanmaan ympäri Uudestakaupungista, Kustavit ja muut Unikeot Naantalissa. Tuolloinhan ei tietysti ollut mitään plottereita, merikartta ja surkea kompassi faijan silloisessa fiskarissa. Aina kuitenkin reissut tuli tehtyä ja tietysti hauskaa oli.

      Aloitin uudestaan jonkinlaisen merenkulkemisen nyt 09-kesällä, nyt täältä Kotkan läheltä. Ostin Netistä tommoisen Lowrance HDS7m:n, ja asensin tietty itse, sehän on helppoa, kun nykyisin ei tarvitse ulkoista antennia, sähköt vaan.

      Mutta olihan hauska värkki, Navionicsin kartoilla XG44 gold taisi olla. Eli hauskuus tulee enimmäkseen siitä, että sekä vaimolla että minulla on molemmilla oma kartta, jota seurata, ja Lowrance/Navionics sisältää kaikkea muuta kivaa tietoa.

      Niin, kesän reitti meni täältä Kotkan kieppeiltä ensin Katajanokalle, Tammisaari, Jurmo, luonnonsatamat, M-hamn, Eckerö, Djupviken, Säggö-ön....ja takaisin...kait n. 800 nm. 18 päivää - ja hienoa oli, eikä vähiten plotterin ansiosta.

      Esim. Säggöstä lähtiessä sää vaihtui hirmu sumuiseksi, ilman plotteria olis oltu koko päivä sumussa rannassa, sanokoot sitten paremmat navigaattorit mitä tahansa, niin plotterin avulla saattoi varovasti kuitenkin edetä reippaankin matkan.

      Summa summarum: Plotteri luo yhteishenkeä veneeseen, molemmat voi omilta istuimiltaan seurata menoa ja kommentoida merimerkkejä, saaria jne..

      Nii, tämä oli mun mielipide, ja olen tyytyväinen, että ostin ainakin 7" näyttöisen.

      Rami poeka

      • cv

        c


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe