Matalat pef-arvot

puuhhh

Mulla on matalat pef-arvot, välillä 350-390. Ei muutosta aamu ja ilta-arvoissa. Kunto on huono, joten voisiko johtua siitä tai perinnöllisesti olla huonot arvot? Ei ole hengenahdistusta eikä yskää, mutta en tosiaan kuntoile lainkaan. Ylipainoa ei ole ja olen normaalipituinen nainen. Voiko pef-arvot olla matalahkot vaikkei olisi mitään sairautta?

14

11882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaakkp

      Ite olen ajatellut samaa. Olen 30 vuotias mies ja minulla pitäisi olla PEF-arvot noin 640, mutta minulla on vain keskimäärin 550. En ole harrastanut keuhkoja rasittavaa liikuntaa sitten armeija-aikojen, jolloin olin kyllä kovassa kunnossa.

      Lääkärit sanovat, että astma, mutta itse en usko, kun arvot eivät parane lääkkeillä. Sen ne perustelevat sillä, että minulla olisi ollut hoitamaton astma niin kauan, että keuhkot eivät parane???

      Kumma vaan, kun aika harvoin tuntuu, että vois edes olla mikään astma. Joskus harvoin jotain pientä kröhää. Ja sen kyllä tietää aina, että keuhkot on paskat. Juosta ei jaksa jne... Varmaan johtuu, kun vetelin tuollaisen kymmenen vuotta tupakkia. Nykyään en tupakoi.

      • ottiatuotaa

        olen 50 v mies ja koko syksyn ollut normaalia tukkoisempaa. 2 kortisoni kuuria syöty, joka auttaa noin 2 vkoa kuurin jälkeenkin, sitten arvot alkaa tippua niin, että aamulla pef ennen symbicort lääkettä 450 ja lääkkkeen oton (2 suihketta aamuin -illoin) jälkeen n 550. Kuitenkin kuntoilu, joka ennen onnistunut hyvin, on nyt vaikeaa. Meinaa henki loppua, kun kävin tänään hiihtämässä. Olisikohan tullut muilla vastaan ja olisin kommenteista kiitollinen, meinaa mennä jo mentaalipuolelle.


      • Juu u

        No eikö lääkärit ole kommentoineet paremmin. Onhan lääkkeitäkin erilaisia, vai onko koko arsenaali käyty läpi?
        Ei nyt sentään 10 vuoden tupakointi ihan p:ksi normaalisti keuhkoja saa, mutta mehän olemme yksilöitä, onko vaan keuhkosi tarpeeksi tutkittu ja lausunnot saatu. Ei pelkkä PEF ole huonojen keuhkojen mittari.
        Kyllä keuhkosairauksien erikoislääkäri tuon selvittäisi, jos sydän on tutkittu ja viattomaksi havaittu.


      • sydän+keuhko
        ottiatuotaa kirjoitti:

        olen 50 v mies ja koko syksyn ollut normaalia tukkoisempaa. 2 kortisoni kuuria syöty, joka auttaa noin 2 vkoa kuurin jälkeenkin, sitten arvot alkaa tippua niin, että aamulla pef ennen symbicort lääkettä 450 ja lääkkkeen oton (2 suihketta aamuin -illoin) jälkeen n 550. Kuitenkin kuntoilu, joka ennen onnistunut hyvin, on nyt vaikeaa. Meinaa henki loppua, kun kävin tänään hiihtämässä. Olisikohan tullut muilla vastaan ja olisin kommenteista kiitollinen, meinaa mennä jo mentaalipuolelle.

        Ennenkuin valahdat mentaalipuolelle, onko sydän tutkittu? Hengen loppumisesta en tiedä mutta astmatyyppistä hengenahdistusta pumppukin voi aiheuttaa. Sydänfilmi rasituskoe ehkä selvittäisi jotain.
        Onko tuo "hengen loppuminen" selvää astmaista hengenahdistusta. Auttaako siihen kohtauslääke eli avaava siellä hiihtoladulla? Otatko ennen hiihtolenkille lähtöä suihkauksen avaavaa - siis rasituksen ahdistusoireiden ehkäisemiseksi?


      • ottiatuotaa
        sydän+keuhko kirjoitti:

        Ennenkuin valahdat mentaalipuolelle, onko sydän tutkittu? Hengen loppumisesta en tiedä mutta astmatyyppistä hengenahdistusta pumppukin voi aiheuttaa. Sydänfilmi rasituskoe ehkä selvittäisi jotain.
        Onko tuo "hengen loppuminen" selvää astmaista hengenahdistusta. Auttaako siihen kohtauslääke eli avaava siellä hiihtoladulla? Otatko ennen hiihtolenkille lähtöä suihkauksen avaavaa - siis rasituksen ahdistusoireiden ehkäisemiseksi?

        tuota sydänpuolta ei ole mieleen tullut, kiitokset ajatuksesta. Täytynee tilata aika hetimiten lääkärille ja ehdottaa, ettei taas tule 3:tta kortisonikuuria 2 kk sisään.


      • sydän+keuhko
        ottiatuotaa kirjoitti:

        tuota sydänpuolta ei ole mieleen tullut, kiitokset ajatuksesta. Täytynee tilata aika hetimiten lääkärille ja ehdottaa, ettei taas tule 3:tta kortisonikuuria 2 kk sisään.

        On näes kokemusta. n. 10 vuotta sitten tuli tilanne, jossa jalka jalka oli tapaturman vuoksi kipeä, joten vauhti hidastui. Sitten tuli hengenahdistusta, jota astmalääkärille menin valittamaan. Yritettiin saada puoli vuotta tilannetta kuntoon, ennenkuin lääkäri sanoi, että nyt tutkittamaan sydän. Hoitelin sen työterveyden kautta alkuun, erikoislääkäri otti ultran ja siinä selvisi sydämessä häikkää. Lääkkeet tasoittivat tilanteen, eikä silloin astmalle jäänyt mitään ylimääräistä oiretta.
        Nykytilanteesta kertosin, että keuhkolääkärin mielestä kolme kortisonitablettikuuria VUODESSA on jo liikaa ( 15 kpl 20 mg), kun olin yhden kerran niistä ottanut oma-alotteisesti. Ihankuin hän ei olisi ymmärtänyt, että potilas on sairas, eihän niitä huvikseen käytä. Kyllä terveyskeskuslääkärikin tuntuu välillä silmät kiinni lääkkeet määräävän. Tosin pitkäaikaispotilas tuntee sairautensa joskus paremmin kuin lääkäri.


      • 678678
        Juu u kirjoitti:

        No eikö lääkärit ole kommentoineet paremmin. Onhan lääkkeitäkin erilaisia, vai onko koko arsenaali käyty läpi?
        Ei nyt sentään 10 vuoden tupakointi ihan p:ksi normaalisti keuhkoja saa, mutta mehän olemme yksilöitä, onko vaan keuhkosi tarpeeksi tutkittu ja lausunnot saatu. Ei pelkkä PEF ole huonojen keuhkojen mittari.
        Kyllä keuhkosairauksien erikoislääkäri tuon selvittäisi, jos sydän on tutkittu ja viattomaksi havaittu.

        ...eikös kukaan ota huomioon COPD--?? ahtaumaa siis..? Itsekin sain 3v sitten ihan ensimmäiseksi diagnoosiksi keskivaikea ahtauma...se putosi sitten jonkin ajan päästä( roppia välillä)...lievään ahtaumaan ja astmaepäilyyn... tai sekä että....ja nyt 3v päästä taitaa lukea paperissa enää astma...missä kenties pohjalla copd.... Että on aika hankalaa välillä näköjään tuo selkeä dg:n teko. Kivahan se ois jos vaan astma oliskin. Ja röökiä siis se 35v...joten jos se copd kavalasti hiipii vaikka 10v - niin harva sitten siihen herää ennenkuin myöhäistä. Kumma, ettei terveydenhuolto enempää pidä haloota koko COPD:stä kun on niin hankala ja paha tauti... ja olisi helppo laittaa niitä tötteröön puhaltajia kuitenkin sinne arvauskeskukseen, jos hengitystä haittaa...mutta ei..


    • matalapef

      Voi ne pefit olla viitearvoja matalammat ilman että sairastaa! Itselläni on pefit noin 70% viitearvoista ja ne ovat olleet selkeästi viitearvoja alemmat jo lapsuudestani, vaikka minulle ei ole ollutkaan astmaa. Kannattaa kuitenkin tutkituttaa keuhkot lääkärillä, pef-seuranta ja tarvittaessa spirometria kertoo paljon enemmän keuhkojen toiminnasta!

    • Z

      Minulla pitäisi taulukoiden (iän ja pituuden) mukaan olla pef 450-470. On kuitenkin normaalitilassa 500-530. Eli puhallusten perusteella minun pitäisi olla 180cm pitkä 30v amatsoni, mut kun en ole, 15 vuotta enemmän ja senttejä vähemmän. Eli vaihtelu isoa. Pitäisi kai ennenkaikkea tietää OMAT parhaat tasot optimaalilääkkeillä ja oireettomana - ja verrata peffejään sitten niihin. Ei me olla keskivertoja.

      • Kas näin

        ei voida asettaa pelkkien viitearvoja alempien tulosten perusteella. Heikkoihin tuloksiin voi johtaa yksilöllinen variaatio tai huono puhallustekniikka. Sen sijaan diagnoosia tukee vahvasti PEF-arvojen vuorokausivaihtelu, vaste avaavalle lääkkeelle (muutos PEF-arvoissa ennen ja jälkeen avaavan lääkkeen oton) tai kortisonihoitokokeilusta saatu positiivinen tulos. Keuhkoahtaumataudissa (jonka pääaltistajana on tupakanpoltto) ei sen sijaan nähdä vastetta lääkkeille ja vuorokausivaihtelut ovat vähäisemmät. Astmassa pääoireet ovat kohtauksittaiset hengenahdistukset etenkin aamuyöllä tai rasituksen ja flunssan yhteydessä. Tila on aaltoileva ja saadaan yleensä hyvin kuriin lääkityksellä. Keuhkoahtaumatauti on etenevä, palautumaton sairaus, jonka alku on yleensä hiipivä. Oireena on etenkin limainen yskä, joka vaivaa eniten infektioiden aikana. Sydänpuolelle viittaavia oireita ovat rasituksessa ilmaantuva ilman loppumisen tunne. Samalla voi mahdollisesti esiintyä rintakipua tai jalkojen pakotusta. Hengitysoireet lakkaavat pian rasituksen loppumisen jälkeen. Loppuun vielä: jos itse kokee pärjäävänsä hyvin vaikka PEF-arvot ovatkin ehkä keskivertoa matalammat, ei ole syytä huolestua. Jos tilanne huononee ja oireisto käy arkea haittaavaksi, on syytä miettiä jatkoselvittelyjä.


      • oottelee diagnoosia
        Kas näin kirjoitti:

        ei voida asettaa pelkkien viitearvoja alempien tulosten perusteella. Heikkoihin tuloksiin voi johtaa yksilöllinen variaatio tai huono puhallustekniikka. Sen sijaan diagnoosia tukee vahvasti PEF-arvojen vuorokausivaihtelu, vaste avaavalle lääkkeelle (muutos PEF-arvoissa ennen ja jälkeen avaavan lääkkeen oton) tai kortisonihoitokokeilusta saatu positiivinen tulos. Keuhkoahtaumataudissa (jonka pääaltistajana on tupakanpoltto) ei sen sijaan nähdä vastetta lääkkeille ja vuorokausivaihtelut ovat vähäisemmät. Astmassa pääoireet ovat kohtauksittaiset hengenahdistukset etenkin aamuyöllä tai rasituksen ja flunssan yhteydessä. Tila on aaltoileva ja saadaan yleensä hyvin kuriin lääkityksellä. Keuhkoahtaumatauti on etenevä, palautumaton sairaus, jonka alku on yleensä hiipivä. Oireena on etenkin limainen yskä, joka vaivaa eniten infektioiden aikana. Sydänpuolelle viittaavia oireita ovat rasituksessa ilmaantuva ilman loppumisen tunne. Samalla voi mahdollisesti esiintyä rintakipua tai jalkojen pakotusta. Hengitysoireet lakkaavat pian rasituksen loppumisen jälkeen. Loppuun vielä: jos itse kokee pärjäävänsä hyvin vaikka PEF-arvot ovatkin ehkä keskivertoa matalammat, ei ole syytä huolestua. Jos tilanne huononee ja oireisto käy arkea haittaavaksi, on syytä miettiä jatkoselvittelyjä.

        Mulla on kans matalat per-arvot, n 290-340 kun viitearvo olisi 450-550. Astamana sitä lähdettiin hoitamaan mutta kun ei lääkkeillä ollut spirometriassa juurikaan parannusta niin nyt sit tutkitaan kovasti muilla keinoilla. Vaikka per-arvot on matalat niin se ei kerro välttämättä keuhkojen todellista tilannetta. Minä luulin että mulla on noin huonot keuhkot mutta kliinisissä puhallustutkimuksissa kävikin ilmi että keuhkojeni tilavuus on 5,2l, viitearvo 4,86-jotain. Eli tosi hyvän kokoset keuhkot mutta pef on huono koska virtaus on todella huono. Mulla ongelma onkin siinä etten saa ilmaa ulos kunnolla. Hengästyn todella pahasti jo pyöräillessä pientäkin ylämäkeä, juosta ei onnistu kuin 50metriä hölkkää...pienikin korkasykkeisempi urheilu hengästyttää niin että liikkuminen kohdallani on mahdotonta.
        Kohdallasi olisi ehkä tarpeen tehdä lisätutkimuksia, esim spirometria kertoo jo aika paljon. Jos ei ole vuorokausi vaihteluja tai lääkkeillä ei saada vastetta (kuten kohdallani) niin kyse on silloin ehkä muusta kuin astmasta.


      • ..
        oottelee diagnoosia kirjoitti:

        Mulla on kans matalat per-arvot, n 290-340 kun viitearvo olisi 450-550. Astamana sitä lähdettiin hoitamaan mutta kun ei lääkkeillä ollut spirometriassa juurikaan parannusta niin nyt sit tutkitaan kovasti muilla keinoilla. Vaikka per-arvot on matalat niin se ei kerro välttämättä keuhkojen todellista tilannetta. Minä luulin että mulla on noin huonot keuhkot mutta kliinisissä puhallustutkimuksissa kävikin ilmi että keuhkojeni tilavuus on 5,2l, viitearvo 4,86-jotain. Eli tosi hyvän kokoset keuhkot mutta pef on huono koska virtaus on todella huono. Mulla ongelma onkin siinä etten saa ilmaa ulos kunnolla. Hengästyn todella pahasti jo pyöräillessä pientäkin ylämäkeä, juosta ei onnistu kuin 50metriä hölkkää...pienikin korkasykkeisempi urheilu hengästyttää niin että liikkuminen kohdallani on mahdotonta.
        Kohdallasi olisi ehkä tarpeen tehdä lisätutkimuksia, esim spirometria kertoo jo aika paljon. Jos ei ole vuorokausi vaihteluja tai lääkkeillä ei saada vastetta (kuten kohdallani) niin kyse on silloin ehkä muusta kuin astmasta.

        no mikä sulla oli..oottelee diagnoosia


    • muhkeemamma....

      Joo en siis ollenkaan tiedä mitä arvoja pitäis puhaltaa?! Olen 157cm pitkä ja painan tällä hertkellä 108kg! Puhallan pef ilman lääkkeitä 250/300... Ja ennenkuin alkaa joku valittaa painosta niin ihan vaan tiedoksi että olen laihiksella =) Itseasiassa olen ollut laihiksella jo pitkään koska lähtöpaino oli HUIKEAT 149.7kg!! Nyt olen saanut jo 41kg pois =D.....

      • pulska astmatäti:)

        Pef arvosi kohentunevat, kun saat vielä painoa pois:)
        Hieno saavutus jo tiputetut 41 kg.
        Vielä toinen mokoma niin hengitys on varmasti kevyempää.
        Rakkaudella, kannustavasti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe