Jos masennut niin tärkeää on tietää mistä se johtuu. Olen viime aikoina lukenut kovasti kirjallisuutta ymmärtääkseni, mikä on vialla. Olen tajunnut, että masennus on vain yksi oire muiden joukossa, ja taustalla saattaa ollakin joku "vakavampi" häiriö kuten kaksisuuntainen, narsismi, epävakaa persoonallisuus tai rajatila.
Sen sijaan, että hoitaa vain masennusta, pitäisi kartoittaa muut taustatekijät. Jos masennut parisuhteessa, taustalla saattaa olla oikeasti vaikkapa narsismi..projisoiko siihen toiseen ne omat huonot puolensa, vai johtuuko kaikki masennuksesta? Vai johtuuko masennus siitä toisesta mielenhäiriöstä, joka on taustalla? Masennus on myös defenssimekanismi, kun elämä menee liian hankalaksi. Masennukseen vajoamalla ei tarvitse pitää huolta itsestään, parisuhteestaan, töistään, ei tarvitse ottaa vastuuta, voi syyttää muita omista ongelmista, voi vetäytyä elämästä ihan täysin..Joillekin masennus oikeuttaa erityisaseman perheessä ja elämässä.
Jos sinä olet masentunut niin oletko miettinyt sitä, että aina se ei ole aivokemiahäiriö, vaan toisinaan itseaiheutettu olotila, josta on mahdollista päästä irti? Kannattaa ainakin lukea kaikki mahdollinen kirjallisuus kaikista mielenhäiriöistä ja miettiä, mistä ehkä omalla kohdalla on kysymys..
Voimia kaikille masennuksesta kärsiville. Toivoa on oikeasti parantua, jos niin haluat. Masennusta ei tietenkään ajatuksen voimalla noin vain paranna, mutta aivojaan voi treenata positiivisempaan suuntaan. Olennaista on myös tajuta se, että mikään ei muutu eikä masennus parane, ellet muuta tiettyjä asioita elämässäsi. Kun jatkat samaa rataa niin eihän mikään muutu. Jos taas muutat yhden pienenkin asian elämässäsi, niin saatat yllättyä siitä miten vointisi paranee. Tietysti se voi huonontuakin, mutta aloita asioista jotka voit palauttaa, ellei se tuota positiivisempaa tulosta. Muutos on kuitenkin se avaintekijä.
Masennuksen syyt
9
464
Vastaukset
- ukko5
ihan tuulesta temmattu asia ole tuo kofeiinin vaikutuskaan, tosin ei sitä aukottomasti ole pystytty todistamaan. Eiköhän kyseessä ole enemmänkin väliaikainen tila, kukin voi itse miettiä mistä oma masentuneisuus johtuu. Kahvittomana olen joskus ollut ja täytyy sanoa, että olo oli paljon virkeämpi, mutta ei se mielialaan sinänsä kovasti vaikuttanut.
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p...- eräserkki
Tuollaiset väitteet nyt vaativat aina lähdeviitteen, mutta ko. kirjoittaja toimii nyt neuroosin vallassa, kuten vastauskin osoittaa.
- kannuste
eräserkki kirjoitti:
Tuollaiset väitteet nyt vaativat aina lähdeviitteen, mutta ko. kirjoittaja toimii nyt neuroosin vallassa, kuten vastauskin osoittaa.
Ja toisaalta on todettu, että hilittykäytöksiset, itsekriittiset, kiltit uhrautujat masentuvat herkästi. Jos tuollaiselle masentuneelle sanoo, että "vika on omasi", niin...he varmasti ovat aivan samaa mieltä. Mutta onko se silti oikea väite?
- -----
minulle ei ole masennusta diagnosoitu, enkä lääkärille ole vielä kyennyt menemään, mutta aika varma olen masennuksesta. Ainakin täsmään ihan tarkasti kaikkiin netissä mainittaviin masennusoireisiin, suurin ongelma varmasti on, että mitään ei saa tehtyä ja tekisi vainm mieli maata yksin sängyssä.
Minun korvaan tuo aloittajan teksti kuulostaa ihan järkevältä, teoriassa. Olen usein miettinyt, että paranisiko olo, jos yrittäisin enemmän.
Mutta ongelmaksi ainakin minulla tulee ettei JAKSA yrittää. Olen miettinyt asioita, joita voisi muuttaa/parantaa, mutta ei jaksa. OIkeastaan se on erittäin vaikeaa yrittää edes päästä ulos lenkille, kun ei saa tehtyä mitään pakollisiakaan hommia (siivous, opiskelujutut). - -pulp
Oletkos käynyt lääkärissä? Entäpä jos et jaksa ihan sen takia, että sinulla on joku muu sairaus? Syötkö tarpeeksi ja terveellisesti? Vitamiinit? Vesi? Onko joku krooninen muu sairaus? Onko masennus diagnosoitu ja oletko lääkityksellä?
Halu on se tärkein tekijä. Mikään ei muutu jos et halua todella kovasti. Se auttaa edes vähän eteenpäin kun pakottaa itsensä jaksamaan. Ikäväähän se on, mutta pikkuhiljaa sitä voi treenautua ihan nauttimaan niistä tekemisistään. Luovuttamisestahan siinä on kyse, jos ei vaan jaksa? On helpompaa pidättäytyä siinä missä on, kuin jaksaa?
Toivottavasti ette ymmärrä seuraavaa kommenttiani väärin..Minua helpottaa aina se, kun näen että maailmassa on niin paljon muita ihmisiä joilla menee NIIN PALJON HUONOMMIN! Aina asiat voisi olla vielä huonommin, joten opetelkaa kiitollisuutta vaikka se pahalta tuntuisi. Mutta, jossain voi olla joku jonka asiat on vielä huonommin..
Olen tänään kiitollinen siitä, että minulla on kädet joilla kirjoittaa. Minulla on puhekyky tallella ja osaan näyttää tunteeni. Pystyn itkemään, minulla on vielä olkapää jota vasten itkeä. Minulla on ihana sisko, joka rakastaa minua eniten tässä maailmassa ja joka välittää. Olen kiitollinen siitä, että en ole pyörätuolissa tai makaa halvaantuneena sairasvuoteella. Olen kiitollinen siitä, että olen jaksanut elää näin pitkään vaikka vaikeaa on ollut, todella vaikeaa, mutta silti olen tässä ja nyt, ja olen selvinnyt niin pahoista asioista ettei oikein pahempaa enää voi eteen tulla. Olen kiitollinen siitä aina tuskankin hetkellä, että toivoa paremmasta on, se vain vaatii omaa toimintaani ja kun tiedostan sen, olen vapaa, olen vapaa tuskasta ja masennuksesta. Kunhan vain uskallan tehdä ratkaisuja asian eteen. Uskallan päättää luopua turvallisesta masennuksesta ja alkaa elää.. - tjuu-u
Olipa oivaltava kirjoitus! Kyllähän oma persoona voi olla yksi tekijä masennukseen, kuten perfektionistilla, jolla asiat menevät "pieleen" ja kontrollintunne katoaa, kun muka epäonnistuu.
Oikeastaan persoonallisuushäiriöt eivät ole sairauksia, ne ovat pikemminkin ominaisuuksia, joiden kanssa olisi opittava elämään ja ymmärtämään itseään. Toiseksi ei välttämättä voi muuttua, mutta voi alkaa ymmärtämään itseään.
Ei ole olemassa normaalia, johon pitäisi pyrkiä, jotta olisi parempi ihminen. Itsensä syyttelyllä nyt ei mihinkään pääse.- matyh
Usein lämpö, ruoka, valo ja turvallisuuden tunne on riittäviä. Jos haluaa enemmän, on kiivettävä portaita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658