Voiko sydämen vajaatoiminnassa olla oireina pelkästään rasituksessa tuleva huono olo, väsymys, tunne siitä, että ei saa tarpeeksi happea?
Jos ei ole siis kuitenkaan sanottavammin turvotuksia ja keuhkoröntgenissäkin sydän näyttää normaalilta.
Muita oireita on rytmihäiriöt (todettu vaarattomiksi), pulssin herkkä kohoilu ja toisaalta alhainen verenpaine (välillä vähän liiankin alhainen).
Sydämen vajaatoiminta
15
3578
Vastaukset
- väsymys myös
Vajaatoiminnanhan ei pitäisi olla itsenäinen sairaus, joten olet sen saanut jostain sydänviasta. Onko se perusvika hoidettu oireettomaksi; läppävuotoja pahat rytmihäiriöt, sepelvaltimotauti, kardiomyopatiat jne?
Väsymys voi olla vajaatoiminnasta johtuvaa, auttaako siihen uni. päiväunet esim? - aspazomai
vaikuttaa epätodennäköiseltä, että sydämen vajaatoimintaa olisi, jos kerran röntgenissä ei näy mitään.
- ap.
Sain kokeeksi astmalääkkeen, mutta tekee nyt vaan huonomman olon.
Taannoisen flunssan aikana siitä sai jotain helpotusta, mutta ei enää, eikä nosta mitenkään PEF-arvoja.
Sain varmuuden vuoksi lähetteen yksityiseltä lääkäriltä verikokeeseen, jonka pitäis sulkea vajaatoiminta pois.
Mulla on todettu nyt myös anemiaa, että sekin tietysti tekee oireita.
Nyt olen vaan hieman pelännyt, että tuo anemia "tekee" jotain. Elimistö tuntuu sen takia olevan tosi kovilla, eikä Hb tunnu nousevan millään, vaikka tässä on jo monta viikkoa rautaa syöty.
Rinnassa on ollut viimeaikoina myös kipuja. - Sinnittelijä 64
ap. kirjoitti:
Taannoisen flunssan aikana siitä sai jotain helpotusta, mutta ei enää, eikä nosta mitenkään PEF-arvoja.
Sain varmuuden vuoksi lähetteen yksityiseltä lääkäriltä verikokeeseen, jonka pitäis sulkea vajaatoiminta pois.
Nyt olen vaan hieman pelännyt, että tuo anemia "tekee" jotain. Elimistö tuntuu sen takia olevan tosi kovilla, eikä Hb tunnu nousevan millään, vaikka tässä on jo monta viikkoa rautaa syöty.
Rinnassa on ollut viimeaikoina myös kipuja.Olen ikäni kärsinyt alhaisesta Hb:stä.Niin nytkin.Oletko kokeillut syödä C-vitamiinia ja muistanut ulkoilla?C-vitamiini auttaa raudan imeytymiseen... ainakin minulla.En erinäisistä syistä voi syödä rautalääkettä jotenka käytän muita konsteja.Ruokavaliolla parannat myös veriarvojasi.Kysy terpparisi ravintoterapeutilta neuvoja.Esim. maksaruuat,pinaatti, veriletut ja viinirypäleet auttavat asiassa.Tsemppiä sinulle ja iloista mieltä!
- Kesander
ap. kirjoitti:
Rinnassa on ollut viimeaikoina myös kipuja.Onko sulta tutkittu keliakian mahdollisuus ? Keliakia aiheuttaa mahdollisesti veriarvojen huononemista.
Sulla voi myös olla jokin imeytymishäiriö, kannattais otattaa veriarvot, jotka keertoo koko skaalan kaikkine vitamiineineen ja hivenaineineen. Jos elimistö on liian hapan, se aiheuttaa tiettyjen ravintoaineiden imeytymisen heikentymistä. Onko sulla happovaivoja ? Närästääkö usein ?
Anemiaan ei pelkkä raudan syönti auta, jos imeytymisjutut pielessä.
Ota noista selvää. - Sydän-Hertta
ap. kirjoitti:
Rinnassa on ollut viimeaikoina myös kipuja.Huomasin, että oletkin saanut "Sain varmuuden vuoksi lähetteen yksityiseltä lääkäriltä verikokeeseen, jonka pitäis sulkea vajaatoiminta pois". Kirjoitin proBNP-verikokeesta.
Therapiafenica.fi - sivustossa on hakemisto , josta löydät vajaatoiminnan oireet,tutkimusjärjestyksen, hoidot. ylipäätänsä kaiken aiheestasi : Sydän- ja verisuonitaudit >Sydämen kroonisen vajaatoiminnan diagnostiikka ja hoito jne hakemistoa seuraamalla. - ap.
Kesander kirjoitti:
Onko sulta tutkittu keliakian mahdollisuus ? Keliakia aiheuttaa mahdollisesti veriarvojen huononemista.
Sulla voi myös olla jokin imeytymishäiriö, kannattais otattaa veriarvot, jotka keertoo koko skaalan kaikkine vitamiineineen ja hivenaineineen. Jos elimistö on liian hapan, se aiheuttaa tiettyjen ravintoaineiden imeytymisen heikentymistä. Onko sulla happovaivoja ? Närästääkö usein ?
Anemiaan ei pelkkä raudan syönti auta, jos imeytymisjutut pielessä.
Ota noista selvää.Noita imeytymisjuttuja olen yrittänyt lääkäreiltä kysyä, mutta ihmeen vähän tuntuvat noista tietävän.
Happovaivoja on ja syön tosin happosalpaajia. Tästäkin olen yrittänyt tiedustella, että josko nuo vaikuttais johonkin imeytymiseen, välillä myös lihaksia kramppaa yms., vaikka syön kalsium- ja magnesiumtabletteja (nyt vaihdoin magnesiumin sitraattimuotoiseen, jos se imeytyis paremmin), mutta näistäkään ei lääkärit osaa sanoa oikein mitään.
Yritän kyllä ottaa nuo erinäiset tabletit mahdollisimman eri aikaan.
Keliakia on tutkittu sekä koepalasta, että verinäytteestä, eikä sitä todettu. - delfin3
Sydämenvajaatoiminta ei näy pelkässä rtg-kuvassa, vaan pitäisi päästä sydänultraan ja sydämen ct-kuvaukseen...joskus jopa angiokrafiaan, eli sydämen tähystykseen, joka useimiten tehdään nivustaipeen kautta. Tutkimus on kivuton ja usein kotiudutaan joko samana, tai seuraavana päivänä.
Itse olen syntynyt ns.sydänlapsena ja olen jo 52-vuotias. Kuusi kertaa korjailtu eri vikoja sydämenpuolelta...eikä ole pelottavaa.
- rasitus vamma?
Yks mieleen tuleva syy on pitkä-qt. Googleta! Ja kysy lääkäriltä........(kaikki eivät tunne tätä oireyhtymää).
- Sydän-Hertta
Jos olet mennyt lääkäriin sydänoireista, jotka ovat epäselviä heti ratkaistavaksi, mutta lääkärin mielestä voisivat viitata vajaatoimintaan. On verikoe proBNP (sydänhormoni), jolla saadaan suljettua vajaatoiminta pois tai jos sitä on niin siitäkin viitearvo vakavuuteen. Sen jälkeen selvitellään sitten mistä johtuu. En tiedä, otattavatko terveyskeskuslääkärit sitä ensisijaisesti, koska se oli laskettu ns. kalliisiin kokeisiin eräässä tk:ssa.
- Nokialainen .
Itsellä aikanaa vajaatoiminta löytyi vasta muutaman vuoden yrityksen jälkeen (oireina ilta-päivä väsytys ja hengen loppumisen tunne) kuvattiin ja tutkittiin, mutta vahinkossa jouduin spesialistille jolle muistelin isällä olleen kardiomyopatiaa , niin johan rupesi itseltäkin löytymään , lääkkeet- eläke-ym!
- ehfekti
Nokialainen . kirjoitti:
Itsellä aikanaa vajaatoiminta löytyi vasta muutaman vuoden yrityksen jälkeen (oireina ilta-päivä väsytys ja hengen loppumisen tunne) kuvattiin ja tutkittiin, mutta vahinkossa jouduin spesialistille jolle muistelin isällä olleen kardiomyopatiaa , niin johan rupesi itseltäkin löytymään , lääkkeet- eläke-ym!
Ei munkaan rytmärit ole vaarallisia ja sain lääkkeen kokeiltavaksi. Mullakin noi paineet todella matalat ja siitä johtui heikotuskohtaukset. En oikein jaloillani yhteen aikaan pysynyt.
Sain siis lääkkeen, joka aluksi laski arvot vielä himpun alemmas esim. 84/57 ja pulssi 40. Pikkuhiljaa tuo tila kuitenkin koheni ja rytmihäiriöt ei häiritse kuin iltaisin enää.
Olen nyt paljon toimeliaampi ja pystyn jo kuntoilemaan maltillisesti.
Käyhän uudestaan lääkärissä ja jos ei ole lääkitystä rytmäreihin niin pyydä edes kokeiltavaksi. - ap.
Nokialainen . kirjoitti:
Meillä on suvussa ollut myös monella sydämen laajentumaa ja paksuuntumaa.
Pääsin nyt verikokeeseen (yksityisen lääkärin lähetteellä terveyskeskukseen) ja ainakin tuo proBNP koe oli normaali, arvo alle 50. Sain juuri tulokset tuolta terveyskeskuksen puolelta. Lääkärin kanssa en ole vielä ehtinyt tästä puhumaan.
Eli mulla ei siis pitäis olla mitään kardiomyopatiaan ja sen sellaiseen viittaavaa, vai? - vaadi lääkäriltä tie
ap. kirjoitti:
Pääsin nyt verikokeeseen (yksityisen lääkärin lähetteellä terveyskeskukseen) ja ainakin tuo proBNP koe oli normaali, arvo alle 50. Sain juuri tulokset tuolta terveyskeskuksen puolelta. Lääkärin kanssa en ole vielä ehtinyt tästä puhumaan.
Eli mulla ei siis pitäis olla mitään kardiomyopatiaan ja sen sellaiseen viittaavaa, vai?tuo oli vain omalta kohdaltani ja äkkiseltään "samantyyppistä" oiretta. Itse olin ihan sängyn pohjalla kun olin niin heikkona.
En ole asiantuntija niinkuin ei moni muukaan. Itselläni siis olo parani kun sain lääkkeet rytmihäiriöön.
Sydämen laajentumaa epäiltiin ja jotain muutakin. Mitään ei siis löytynyt. - delfin3
ap. kirjoitti:
Eli mulla ei siis pitäis olla mitään kardiomyopatiaan ja sen sellaiseen viittaavaa, vai?Minä arvelisin, ettei sinulla ainakaan kummosempaa ole sydämessä koska proBNP on upealla tasolla. Itselläni samainen arvo on tällähetkellä 3950, joten melkoisen korkea, mutta olen toki läpikäynyt läpi kuusi sydänleikkausta, on tahdistin ja keinoläppä, sekä keinotekoinen nouseva aorta kun oma pääsi repeemään ! Ota iisisti vaan...en tiedä oireitasi, mutta kaipa mun sähköpostinumero ilmestyy jonnekkin ??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821