Panora 7x50 kiikarit, Hyvät?

Kiikariman

Eli tuo veli sai houkuteltu ostamaan siltä tuollaiset kiikarit hintaan 50e.
Innostuin koska oltiin metällä ja jotenkin keskustelu kääntyi kiiareihin ja minä että pitäis saada sellaiset joilla edes näkee paremmin. No kauppamiehenä hän sitten kauppas jotkut omien sanojensa mukaan HYVÄT ja HALVAT kiikarit mulle.

Ei kait siinä kun kokeilin ja hyvät oli. Siinä sitten jälkeenpäin tajusin et oisko pitänyt kaupassa käydä kattoo ja vähän ottaa selville ylipäätänsä kiikeista esim. mitä tuo 7x50 tarkoittaa. Näitten merkki oli Panora field 7.

Tulikohan liikaa maksettua tollaisista ja onko tuo merkki "hyvä" ja kallis?????

13

8148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTH.

      Laadusta en osaa sanoa, mutta kerron noiden lukujen sisällön.
      Kiikarisi "suurentaa" seitsemän kertaa.
      Luku 50 tarkoittaa, että etulinssin eli objektiivin halkaisija on 50 mm. Siis kiikarisi on aika kookas eikö?

      Jos tehdään jakolasku 50:7 saadaan runsaat 7. Valo uppoaa silmääsi 7mm:n aukon kautta eli kiikarin hämäräkelpoisuus on hyvä. Vertaa esim 8x25 kiikariin, jossa ulostulopupilliksi saadaan vain n 3mm.

      Field kertoo kuvakentästä. Se on varsin suuri eli maisemaa mahtuu aika laajasti kerralla katsottavaksi. Tämä on tärkeä piirre luonnossa kulkijalle.
      Yhtä tärkeää seikkaa ei kertomastasi saa esille, nimittäin kuinka lähelle kiikarisi voi tarkentaa. Jos se on esim 9m tulet kokemaan sen haitaksi. Noin 2-2,5m olisi hyvä.
      Hinta näyttää pieneltä verrattuna kiikareihin yleensä.

      • Kiikariman

        Tuossa vähän kokkeilin niin onnistuin tarkentaa niitä noin 4m päähän jolloin näkyi vielä ihan suht selvästi.
        Mikä muuten noissa säädöissä oikein on kun keski rulla säätää sitä tarkennusta mutta kiikareissa on vielä lisäksi oikealle silmälle säätö. Siis se okulaari pyörii noin 2/3kiekkaa ympäri mutta en ole huomannu "kuvassa" mitään eroa kun sitä säätää.

        Meinaatko et hinnassa ei tullu takkii??

        Ikä noissa ei ehkä ole ihan vastassa ku näyttäis aika vähän käytetyltä.
        Tässä tänäpäivänä huomasin Lidlin lehdessä myytävän 8xtarkennuksella olevaa kiikari hintaan jotain 25e et melko halpa. Pitää nyt kyllä käydä kattoo ihan piruuttaan et minkälaiset ne oikein on.


      • KTH.
        Kiikariman kirjoitti:

        Tuossa vähän kokkeilin niin onnistuin tarkentaa niitä noin 4m päähän jolloin näkyi vielä ihan suht selvästi.
        Mikä muuten noissa säädöissä oikein on kun keski rulla säätää sitä tarkennusta mutta kiikareissa on vielä lisäksi oikealle silmälle säätö. Siis se okulaari pyörii noin 2/3kiekkaa ympäri mutta en ole huomannu "kuvassa" mitään eroa kun sitä säätää.

        Meinaatko et hinnassa ei tullu takkii??

        Ikä noissa ei ehkä ole ihan vastassa ku näyttäis aika vähän käytetyltä.
        Tässä tänäpäivänä huomasin Lidlin lehdessä myytävän 8xtarkennuksella olevaa kiikari hintaan jotain 25e et melko halpa. Pitää nyt kyllä käydä kattoo ihan piruuttaan et minkälaiset ne oikein on.

        Varsin monilla ihmisillä oikean ja vasemman silmän taittokyvyssä on eroa. Tuon oik. okulaarin kehän tarkoitus on juuri ottaa se ero huomioon. Jos oikea silmä on likinäköisempi kuin vasen se tarkoittaa samalla että vas. silmä on pitkänäköisempi kuin oikea. Säätö on 0:n kohdalla jos eroa ei ole. Jos et huomaa mitään vaikutusta kiertäessäsi kehää, ihmettelen. Vika kiikarissa on silloin mahdollinen.


    • zeis victory

      ikävä kyllä nuo on aika huonot ,kiikareiden kohdalla ei halvalla saa hyvää.

      • kiikariman

        Siis se hinta (50) oli käytetyistä ei kaupan hinta!!
        Onhan ne uutena voinu maksaa 150e....


    • Ponkaaja

      On vaikea sanoa ovatko ne hyvät sinulle vai eivät. Koska haet hyvää ja halpaa, niin on turha verrata niitä huippukiikareihin. Itse olisin suositellut ostamaan halvalla uudet Olympus DPS-I 8x40 -kiikarit, joilla on jopa 25 vuoden takuu(!). Hintaa on hintaseurannan mukaan toimituskuluineen noin 80 euroa.

      Mutta sitten itse hankintaan: Panora on vanha, edullisen hintaluokan kiikarimerkki ja itsekin myönnän aloittaneeni harrastukseni sellaisen kanssa; tosin suurennoksella 8x40 tai 8x42 (en muista kumpi). Toistakymmentä vuotta sitten hankitut kiikarit kulkevat edelleen suvussa ja ovat hintaansa nähden hyvät ja vieläkin uutta vastaavassa kunnossa. Ei se siis mikään laatumerkki ole, mutta hinta-laatusuhde on ollut ihan kohdallaan. Tällä hetkellä minulla on Zeissit, joiden kuvanlaatu on kuin toiselta planeetalta niihin verrattuna, mutta niin on myös hintaluokkakin. Siltikin, kun joudun käyttämään Panoraa, olen sen kuvanlaatuun edelleen tyytyväinen mm. siksi, että kuva-alue on laaja, joka mielestäni tekee liikkuvan kohteen etsimisestä helpompaa ja katselusta "rauhallisempaa". Sanoisin kuitenkin omana mielipiteenäni, että olet ehkä maksanut hieman liikaa kiikareistasi, ottaen huomioon että kyseessä on Panoran käytetyt kiikarit ja vielä omalta veljeltäsi (kun vastaavat paremmat takuun kera saa halvimmillaan noudettuna noin 70 eurolla). Itse olisin myös suositellut suurennokseksi 8x-mallia, sillä 7x voi tuntua jo melko pian hieman riittämättömältä.

      Yhteenvetona voisi kuitenkin sanoa, että jos olet itse tyytyväinen kuvanlaatuun, niin hankinta on ollut riittävän hyvä. Ja mikä tärkeintä: kyllä niillä näkee huomattavasti paremmin kuin ilman kiikareita :) Ja ainahan on mahdollisuus parantaa välineitä jatkossa, kunhan on jokin lähtökohta, mistä lähteä liikkeelle.

      Mikäli koet, että parantamisen varaa olisi, niin kannattaa käydä jossakin katsomassa vaikkapa noita Olympuksen malleja. Jos on varaa laittaa enemmänkin kiikareihin, niin sitten pitää miettiä uudet suositukset, kun vaihtoehtojenkin määrä kasvaa.

      Edellä mainitsemani asiat ovat omia mielipiteitäni, eivätkä siis ainoa totuus, joten kannattaa lukea kaikkien mielipiteet ennen oman mielipiteen muodostamista :)

      • Kiikariman

        Vastauksesi kertoi minulle sen mitä on tarvinnutkin eli onko hyvä merkki Panora jne.
        Kyllähän näillä tosiaan näkee ihan hyvin ja tuskin nyt ihan lähiaikana tulee tarvetta ostaa uusia tilalle.


    • 7*50

      kiikarin vuonna 70 toka tililläni (ekalla ostin Jamekset) hintaa 50 mk. Kolmannella tilillä ostin Tikka haulikkorihlan ja mettä reissuilla Panorakin sitten oli mukana. Silloin olin tyytyväinen hinta/laatu suhteeseen ja hyvin ne pelittää vieläkin. Valovoima hyvä ja tarkkuuskin samaa luokkaa kuin uudemmalla Nikonin taskukiikarilla (8*32) joka aikoinaan maksoi liki 700mk. Toisaalta se, että heikomman valovoiman taskukiikari toimii iltahämärässä yhtä hyvin kuin valovoimaisempi Panora kertonee jotain linssien laadusta.

      Panorasta ratkeilivat linssien kalvot 90-luvulla kun se jäi Lapissa talveksi mökkiin. Ilmeisesti -30 asteessa kalvot kutistuivat enemmän kuin linssit. Mutta ei näitä kalvorepeämiä juuri huomaa muulloin kun vastavalossa. Mökillä se roikkuu edelleen terassin naulassa ja on käsillä aina kun tarttetaan äkkiä kiikaria. Kalliimpia kun ei viitsi jättää sään ja varkaitten armoille. Painaahan se pirusti, joten retkillä sitä ei tule kaulassa roikotettua kun tulee päänsärkyä. Niinpä nuo pikku kiikarit seuraavat aina ja kaikkialla siltä varalta, että osuu mielenkiintoisia tipuja silmiin.

      Jos olet tyytyväinen näkymiin niin onneksi olkoon hyvästä löydöstä :)

      • kiikariman

        Ai onko se todellaki niin vanha merkki, ku tosiaan en ole netistä löytäny ko. merkkiä enää kaupan...


    • juri5

      Minulla on Panora 7x50, joissa on pikavalinta lähelle/kauas. Ovat erittäin käytännölliset, kun ei tarvitse erikseen tarkuutta säätää..Kiikareita myi ennen Intsrumentaarium, mutta ei ilmeisesti enää. Kuka tiettää mistä saa varaosia, kun toisen linssin pikasalpa on mennyt rikki.

      • optiikan harrastaja

        "Pikavalinta" lähelle/kauas on kiikarin tarkennus. Muistan kokeilleeni systeemiä jollain kirpparilla, jossa tuollaisen kiikarin näin. Kyllähän se tarkkuuden säätämistä (fokusointia) on sekin, käyttö vain vivulla ei pyörällä...

        Epäilen, että varaosat tuohon kiikariin ovat vaikeasti löydettävissä, jos lainkaan.

        Kiikarit ovat aikoinaan halvahkot japanilaiset, laadultaan aivan ok. Nuori käyttäjä voi hyötyä niiden suuresta valovoimasta ja hänkin vain hämärän aikaan.

        Aikoinaan myytiin kiikareita, joissa ei ollut tarkennusta lainkaan. Ne oli säädetty kiinteästi sellaiselle etäisyydelle, (hyperfokaalisesti) jossa mahdollisimman suuri alue näkyi jotenkin terävänä. Lopusta tarkennuksesta huolehti käyttäjän usko "automaattiseen" tarkennukseen, eli hänen omat silmänsä.


    • Anonyymi

      Moi Kikarman. Minulla on samallainen kiikari ja sama vika Olen mittinyt samaa asiaa enkä ole löytänyt tietoa korjausliikkestä.,

    • Anonyymi

      Kysyisin myös aiheesta:
      Itselläni on n. 25 vuotta sitten ostetut Panora 12 x 50 Wide angle, Field 6' - kiikarit.
      Olen aina katsellut niillä kauas ja nyt vasta tätä ketjua lukiessani, törmäsin siihen, että olisi hyvä, jos kiikarit tarkentaisivat lähellekin. Niinpä juuri kokeilin tätä. Menin huoneen toista päätä kohti, takaperin kävellen ja kiikarin tarkennus täysillä. Aivan huoneen toisessa päässä (n.5m), tarkennus oli tarkka, kun suuntasin ikkunalla olleita huonekasveja kohti. Mutta tältä etäisyydeltä näen ne hyvin pelkillä silmilläkin, että mihin ihmeeseen kiikaria näin lähelle tarvitsee? Vaikka olenhan minä joskus lintua katsellut, varmaan näinkin lähietäisyydeltä, mutta lähes aina kiikarointi on kyllä huomattavasti kauempaa.
      Muutenkin kiikarini ovat aivan virheettömät. Itselläni myös tuo mainittu oikean silmän säätö toimii hyvin. Lisäksi se on tärkeä ominaisuus, koska itselläni näkö on erilainen kummassakin silmässä.
      Ja näen kyllä hämärässäkin näillä Panoroilla huomattavasti paremmin, kuin toisilla pikkukiikareillani 8 x 12.
      Mielestäni omat Panorani ovat kyllä hyvinkin laadukkaat ja kestävät. Ostohintaa en ikävä kyllä enää muista, vaikka uutena ovatkin ostetut aikoinaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe