Onko suomalaisilla korkea verenpaine normaali-ilmiö verrattuna englantilaisiin kun eräässä englantilaisessa tv-ohjelmassa sairaanhoitaja totesi potilaalla olevan korkea verenpaine, mitattuna 120/80, vai onko niillä eri yksiköt. Suomessahan normaalipaineet ovat 130/85 luokkaa.
Korkea verenpaine
2
563
Vastaukset
- Suositukset
Ei pidä paikkaansa. Suomessa tavoite on alle 75 alapaineessa, yläpainetta en muista, joten siitä en sano mitään.
- 94
Englanninkielinen wikipedia antaa mm. seuraavia tietoja:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_pressure
"Classification of blood pressure for adults Category systolic, mmHg diastolic, mmHg
Hypotension < 90 < 60
Normal 90 – 119 60 – 79
Prehypertension 120 – 139 80 – 89
Stage 1 Hypertension 140 – 159 90 – 99
Stage 2 Hypertension ≥ 160 ≥ 100 "
Siis normaali verenpaine olisi 90 - 119/60 - 79. Arvot 120 - 139/80 - 89 luokitellaan jo kohonneiksi ja edustavat verenpainetaudin esiastetta.
"The risk of cardiovascular disease increases progressively above 115/75 mmHg."
Sydän- ja verisuonitautien riski kasvaa progressiivisesti arvoilla yli 115/75.
Ilmeisesti voisi ollakin tyytyväinen, jos paineet pysyvät keskimäärin arvoissa 115/75 tai alle. Aloittajan mainitsema 120/80 olisi juuri ja juuri normaalin yläpuolella. Tosin vaikuttaa ainakin yksittäisenä mittauksena hiusten halkomiselta. Verenpainemittareiden tarkkuuskaan ei ole niin hyvä.
Vuorokausimittaus on oikeastaan ainoa tapa saada selville, miten tutkittavan verenpaine vaihtelee vuorokauden aikana. Saadaan paljon selvempää faktaa kuin yksittäisissä miitauksissa terkkarissa tai vastaavassa, jossa tilanne panee monet jännittämään ja nostamaan tätä kautta verenpainettaan. Oma kunnollinen mittari on myös suositeltava hankinta, jolloin voi mitata omassa rauhassaan paineita ja todeta esimerkiksi sen, että paineet voivat jo muutamien minuuttien välein tehdyissä mittauksissa vaihdella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197