Tämä keskustelu käy aika kuumana joten päätin työntää lusikkani soppaan ja kertoa tosiasioita huollosta, esimerkkinä Honda 35-50 hp ; 100 t huoltoon sisältyy seuraavat työt ( jos ne tehdään oikein )
- moottoriöljyn vaihto 0,3 t
- vaihteistoöljyn vaihto 0,2 t
- venttiilien säätö 0,4 t
- sytytystulppien tarkistus tai vaihto 0,2 t
- yleisvoitelu 0,3 t
- jakohihnab tarkistus/säätö 0,2 t
- potkurinsokan tarkistus ja akselin rasvaus 0,2 t
- polttoainesuodattimen tarkistus/vaihto 0,2 t
- termostaatin toiminnan tarkistus 0,3 t
- kaasuttimien synkronointi , kerron miten se tapahtuu jos joku ei tiedä.
jokaisen kaasuttimen kohdalle imusarjaan kytketään mittalaitteen letku sen jälkeen koneen perä laitetaan altaaseen ( huuhteluliittimen käyttö ei anna oikeaa tietoa mittariin ) käytetään normaali lämpöön sen jälkeen aletaan säätämään kaasuläppiä niin että ne mittarin mukaan toimivat samassa tahdissa
perusasetus on alimmainen kaasutin , tämän toimenpiteen tarkoitus on saada läpät aukeamaan aina
samanlailla toimenpide säästää polttoainetta ja kone käy paljon paremmin.
Tällälailla tehtyyn huoltoon kuluu aikaa noin 3-3,5 t tarvikkeiden ja öljyjen osuus on noin 75-95 euro riippuen tietysti minkä laatuisia öljyjä ja tarvikkeita käytetään , työn hinta Pohjois-Suomen hinnoilla on noin 150-170 euroa , kyllä kunnolla tehdystä huollosta joutuu jotain maksamaan. Yhteensä
225-265 euroa.
Perämoottorin huoltohinnat
18
11604
Vastaukset
- Joakim_
Ymmärrän, että öljyt on syytä vaihtaa kerran vuodessa (ei kerran 100 tunnissa), mutta miksi ihmeessä noi kaikki muutkin pitää tehdä?
Venttiilien säätö tehdään vastaavissa koneissa autoissa kerran ~2000 tunnissa ja silloinkaan ei yleensä ole säätötarvettä.
Nykyiset sytytystulpat kestävät autoissa 1000-3000 tuntia tyypistä riippuen.
Jakohihnalle ei tehdä mitään ainakaan 2000 tuntiin.
Polttoainesuodattimen vaihtoväli on 1000-2000 tuntia ja usein perämoottoreissa on vielä ulkoinen suodatin lisäksi. Meriasemilta saanee tosin enemmän moskaa kuin autoasemilta.
Termostaatin huoltoväli on myöskin ainakin 2000 tuntia.
Kaasuttimia ei juuri enää autoissa ole, mutta ei niitäkään ennen säädetty ainakaan alle 1000 tunnin välein. Kaasuttimia oli myös 2T-perämoottoreissa, mutta ei noissa ollut mitään säätötarvetta.
Ymmärrän kyllä, että toimintavarmuusvaatimukset voivat olla suuremmat vesillä ja kuormitus on raskaampaa, mutta aika älyttömän raskaalta huollolta tuo kyllä kuulostaa!- ii/net
Noilla tuntimäärillä sunnuntai veneilijä huollattaisi moottorinsa 20-30 vuoden välein ????????????
Olet aivan oikeassa noissa tuntimäärissä , otetaan muutamia esimerkkejä:
vastaan on tullut todella vähän ajettuja koneita joissa venttiilin välys on ollut mitä sattuu,
tulpat kyllä kestää paljon pitempäänkin mutta niiden vaihtaminen ei ole kustannus eikä mikään,
jakohihna kestää yleensä moottorin iän mutta on hyvä tarkistaa sen sopiva kireys monissa moottoreissa ei ole automaattista kiristintä,polttoaine suodatin ei maksa kuin muutaman euron siinä on turha säästää,eikä kaikki tankkaa meriasemilta moni tuo polttoaineen kanisterissa jota ei ole puhdistettu kun viimeksi,termostaatin oikealla toiminnalla on oleellinen osa moottorin kulumiseen siksi sen toiminta kannatta tarkastaa ajoittain,sanoisin että 60% termostaateista makaa auki kun ne otetaan esiin, sitten kaasuttimiin 2t ei ole niin kranttu kuin 4t kone silloin kun koneessa on kaksi tai useampi kaasutin ne on saatava toimimaan yhtä aikaa ,kaasuttimet täytyy säätää jo ensimmäisessä huollossa.
Minulla on 51 vuoden kokemus eri koneiden huollosta ja korjauksesta uskoisin tietäväni niistä jotain ja huoltohan tehdään sen takia että kesä voidaan veneillä ilman turhia huolia eikä miettiä että tuleeko nyt tulpilla tai jollain muulla tunnit täyteen.- Joakim_
Osku2 kirjoitti:
vastaan on tullut todella vähän ajettuja koneita joissa venttiilin välys on ollut mitä sattuu,
tulpat kyllä kestää paljon pitempäänkin mutta niiden vaihtaminen ei ole kustannus eikä mikään,
jakohihna kestää yleensä moottorin iän mutta on hyvä tarkistaa sen sopiva kireys monissa moottoreissa ei ole automaattista kiristintä,polttoaine suodatin ei maksa kuin muutaman euron siinä on turha säästää,eikä kaikki tankkaa meriasemilta moni tuo polttoaineen kanisterissa jota ei ole puhdistettu kun viimeksi,termostaatin oikealla toiminnalla on oleellinen osa moottorin kulumiseen siksi sen toiminta kannatta tarkastaa ajoittain,sanoisin että 60% termostaateista makaa auki kun ne otetaan esiin, sitten kaasuttimiin 2t ei ole niin kranttu kuin 4t kone silloin kun koneessa on kaksi tai useampi kaasutin ne on saatava toimimaan yhtä aikaa ,kaasuttimet täytyy säätää jo ensimmäisessä huollossa.
Minulla on 51 vuoden kokemus eri koneiden huollosta ja korjauksesta uskoisin tietäväni niistä jotain ja huoltohan tehdään sen takia että kesä voidaan veneillä ilman turhia huolia eikä miettiä että tuleeko nyt tulpilla tai jollain muulla tunnit täyteen.Ei ole automaattista kiristintä missään tietämässäni autossa! Jakohihna säädetään valmistajan määrittämään kireyteen vaihdettaessa ja sitten annetaan olla. Hiukan löystyy käytössä, mistä ei ole mitään haittaa.
Joissain autoissa on kylläkin jousisysteemi, joka laittaa hihnan oikeaan kireyteen asennettaessa, mutta jousi lukitaan säädön jälkeen eli sillä ei ole käytössä mitään funktiota eikä ole tarkoitus, että hihnaa säädetään enää ennen seuraavaa vaihtoa.
Siis 60% vuoden välein avattavista termareista ei toimi? En ole koskaan vaihtanut perämoottoriin termaria, mutta kyllä ne ovat lämmenneet eli ei ole termari maannut auki. Pari vuotta sitten tarkistin merivesikiertoisen dieselini termarin. Ei moittimista 7 vuoden käytön jälkeen. Reilun 20 vuoden autoilun aikana on tullut kerran vastaan huonosti toimiva termari, jonka takia moottori kävi n. 10 astetta liian kylmänä. Tosin ekassa autossani ei ollut lainkaan termaria, kun sen ostin. Ihme ettei tullut lämmintä ilmaa...
Mulla ei tulisi mieleenikään maksaa perämoottorin huollosta 200 euroa vuodessa. Tosin teenkin kaikkien vehkeiden kaikki huollut itse ja 4T perämoottoria ei ole. - merxari
Osku2 kirjoitti:
Minulla on 51 vuoden kokemus eri koneiden huollosta ja korjauksesta uskoisin tietäväni niistä jotain ja huoltohan tehdään sen takia että kesä voidaan veneillä ilman turhia huolia eikä miettiä että tuleeko nyt tulpilla tai jollain muulla tunnit täyteen.Hei Osku!
Voitko kertoa NMMA FC-W öljyistä ja niiden eroista tavallsisiin moottoriöljyihin?
Mitä öljyä itse käytät 4-tahti perämoottoreihin?
Kunnioittavasti, Merxari Joakim_ kirjoitti:
Ei ole automaattista kiristintä missään tietämässäni autossa! Jakohihna säädetään valmistajan määrittämään kireyteen vaihdettaessa ja sitten annetaan olla. Hiukan löystyy käytössä, mistä ei ole mitään haittaa.
Joissain autoissa on kylläkin jousisysteemi, joka laittaa hihnan oikeaan kireyteen asennettaessa, mutta jousi lukitaan säädön jälkeen eli sillä ei ole käytössä mitään funktiota eikä ole tarkoitus, että hihnaa säädetään enää ennen seuraavaa vaihtoa.
Siis 60% vuoden välein avattavista termareista ei toimi? En ole koskaan vaihtanut perämoottoriin termaria, mutta kyllä ne ovat lämmenneet eli ei ole termari maannut auki. Pari vuotta sitten tarkistin merivesikiertoisen dieselini termarin. Ei moittimista 7 vuoden käytön jälkeen. Reilun 20 vuoden autoilun aikana on tullut kerran vastaan huonosti toimiva termari, jonka takia moottori kävi n. 10 astetta liian kylmänä. Tosin ekassa autossani ei ollut lainkaan termaria, kun sen ostin. Ihme ettei tullut lämmintä ilmaa...
Mulla ei tulisi mieleenikään maksaa perämoottorin huollosta 200 euroa vuodessa. Tosin teenkin kaikkien vehkeiden kaikki huollut itse ja 4T perämoottoria ei ole.On erinomaista jos pystyy itse tekemään huollot silloin säästää paljon rahaa
merxari kirjoitti:
Hei Osku!
Voitko kertoa NMMA FC-W öljyistä ja niiden eroista tavallsisiin moottoriöljyihin?
Mitä öljyä itse käytät 4-tahti perämoottoreihin?
Kunnioittavasti, MerxariItse käytän autoissa ja muissa moottoreissa Mobil 1 , olen käyttänyt sitä siitä asti kun se tuli markkinoille,NMMA luokan öljyjä käytetään yleensä 2 t koneissa tuhkattomuuden ja paremman sekoittuvuuden vuoksi
- merxari
Osku2 kirjoitti:
Itse käytän autoissa ja muissa moottoreissa Mobil 1 , olen käyttänyt sitä siitä asti kun se tuli markkinoille,NMMA luokan öljyjä käytetään yleensä 2 t koneissa tuhkattomuuden ja paremman sekoittuvuuden vuoksi
Vielä kysyisin...:
Entä uudet moottorinvalmistajan suositukset nimenomaan nelitahti NMMA FC-W sertifikaatin kanssa?
Jos perämoottorihuollot eivät tätä tunne ja tunnista niin tilanne on vähän absurdi...
- Kipparivaan
Haluan nähdä sen venehuoltamon joka huoltaa pientä Hondaa 3-3.5 tuntia. Mieti nyt vähän mitä horiset! Varmasti huoltoliike antaa 225-265 euron laskun vastineeksi pitkän listan "tehdyistä" töistä ja kertoo kuinka pakollisia ne ovat jne muuta paskaa mutta yhtä kusetusta tuo on. Mulla oli 40:n Honda ja itse huolsin sen syksyisin. Koskaan ei mitään vikaa ja ajoin sillä n. 50-60 tuntia kaudessa. Hondan maahantuojalta kysyin takuusta eli jos itse huollan, korvaako takuu jos jotain hajoaa. Mussutti aikansa mutta myönsi lopulta että jos jotain hajoaa ja maahantuoja kieltäytyy korvaamasta takuuseen, on heidän osoitettava rikkoontumisen johtuneeksi laiminlyödystä huollosta. Ja huollon laiminlyöminen ei ole sitä että konetta ei huollateta SIKAKALLIISSA merkkihuollossa! Voitko kertoa miksi minun pitäisi käyttää konetta merkkiliikkeessä?
Ja ihan referenssinä autopuolelle, ajan uusilla autoilla ja useasta eri merkistä on kokemusta. Ja täytyy sanoa että merkkiliikkeistä tuntuu löytyvän ne todelliset tumpelot ja huijarit. Ja sama meno jatkuu todellakinEsimerkkinä 35-50 hp Honda perämoottori lähinnä hinnat olivat 50 hp käytettyjä , mielipiteesi ovat Sinun ja olet niihin täysin oikeutettu en vain ymmärrä mikä niin kamalasti nostaa lämpöä , siihen en pysty vastaamaan muiden puolesta tekevätkö he nämä työt , omalla verstaallani ne kyllä tehdään eikä ole valituksia tullut työstä eikä hinnasta , töitä tehdään myös asiakkaan toivomuksen mukaan elikkä jos asiakas sanoo että vaihdetaan vain öljyt näin tehdään , ei ole mistään ryöstämisestä kysymys on vaan sellaisiakin asiakkaita jotka eivät itse tee huoltoja vaan ne tekee joku huoltopiste.
- 30v. kokemus
Suurimmalta osalta täyttä tuubaa tämä teksi, vaikka kokemuspohjaa löytyykin.
Alle tuhannen tunnin on täysin turhaa tehdä koneeseen kuin koneeseen mitään muuta huoltoa, kuin bensansuodattimen tarkistus/vaihto taikka mikäli on veden erotin niin sen huolto/tarkistus. Myös akseleihin voi rasvaprässillä laittaa rasvaa, mutta tämäkään ei ole pakollista.
Tämä vuosittainen öljyjen vaihto on pilannut tuhansia koneita. Uusilla öljyillä ajaminen ei tee koneeseen muuta kuin kiillota pinnat liian kiiltäväksi ja tämän takia väljiksi. Kokemuksestasi huokuu ajat viidenkymmenen vuoden takaa, jolloin öljyt olivat paskoja ja vaativat vaihtoja, jopa kesken kauden. Nyky öljyt eivät tätä vaadi, joten on sinunkin aika hieman päivittää itseäsi ja asennus metodejasi.
Syksyn jatkoja kaikille......- ii/net
No nyt tuli tosi asiantuntijan lausunto , tämän perusteella huollot ja öljynvaihdot ovat aivan turhaa puuhastelua .
- merxari
ii/net kirjoitti:
No nyt tuli tosi asiantuntijan lausunto , tämän perusteella huollot ja öljynvaihdot ovat aivan turhaa puuhastelua .
Mä en tajua kuinka likaisen öljyn seisottaminen puoli vuotta paikallaan olisi parempi vaihtoehto kuin uusien vaihtaminen sisään KONEEN KÖYTTÄMINEN jotta se bensansekainen nokiöljy ei jää laakereihin.
Kyllä mä olen ajanut koneen loppuun nimeomaan jäteöljyillä ;) - edell.
merxari kirjoitti:
Mä en tajua kuinka likaisen öljyn seisottaminen puoli vuotta paikallaan olisi parempi vaihtoehto kuin uusien vaihtaminen sisään KONEEN KÖYTTÄMINEN jotta se bensansekainen nokiöljy ei jää laakereihin.
Kyllä mä olen ajanut koneen loppuun nimeomaan jäteöljyillä ;)Piti kirjoittaa KÄYTTÄMINEN, olen pahoillani ja pyydän anteeksi.
- 30v. kokemus
ii/net kirjoitti:
Näköjään luetunymmärtäminen tuotta suuriakin hankaluuksia osalle ihmisiä.
Kannattaa kuitenkin kerrata edes kerran ennenkuin oksentaa palstalle bittisotkujaan........vinkkinä, että vastaus löytyy jo heti toisesta lauseesta.
Mutta kukin tyylillään ja oikeastaan tähän koko bisnes juuri perustuukin, että maksetaan toinen koneen hinta huolloissa jo ensimmäisen kymmenen vuoden aikana ja tämän jälkeen vaihdetaan väljä kone uuteen. - 100 eur/vuosi max
En usko että aivan 1000 tuntia yksillä öljyillä.
Totta kuitenkin että öljynvaihto höpötys on mennyt mahdottomuuksiin .
Kun uusi 1500 kuutioinen kone muka tarvii öljyt ja suodattimenvaihdon 200 tunnin välein , se on pelleilyä.
500 tuntia uudet öljyt ja suodatin on jo ehkä oikea määrä ei ainakaan alle sen ehkä 1000 jos ei sisällä paljon uistelua.
Kaiken kun tekee itse ei tarvi maksaa konettaan kahteenkertaan, takuuhan kyllä vastaa jos koneessa on ollut öljyt oli ne sitten vaihtanut herra X tai rouva V.
Hondat on erikseen niissähän ön aina öljyt ja polttoaine sekaisin. - Huoltoohjelmaaa
100 eur/vuosi max kirjoitti:
En usko että aivan 1000 tuntia yksillä öljyillä.
Totta kuitenkin että öljynvaihto höpötys on mennyt mahdottomuuksiin .
Kun uusi 1500 kuutioinen kone muka tarvii öljyt ja suodattimenvaihdon 200 tunnin välein , se on pelleilyä.
500 tuntia uudet öljyt ja suodatin on jo ehkä oikea määrä ei ainakaan alle sen ehkä 1000 jos ei sisällä paljon uistelua.
Kaiken kun tekee itse ei tarvi maksaa konettaan kahteenkertaan, takuuhan kyllä vastaa jos koneessa on ollut öljyt oli ne sitten vaihtanut herra X tai rouva V.
Hondat on erikseen niissähän ön aina öljyt ja polttoaine sekaisin.No niinhän tuossa vanhassa 99vm hondassa oli vähäsen sekaisin öljyt ja bensat mutta niin tekee kyllä täysin tuore yamahakin.
Ja 50hp siis kyse.
500Tuntia samoilla öljyillä kuullostaa aika hurjalta tuntimäärältä,mielestäni 200h on max mikäli uistelua harrastaa paljon.
Kaverilta meni 99vm 50hp hondasta yläkerta paskaksi koska venttiili tai pari alkoi kantamaan,Joten kannattaa niitä venojakin säädellä huolto ohjelman mukaan ettei tule kallista remonttia eteen.
- 4 stroke
Missä PK seudulla kandee huollattaa 90-luvun lopun Hondaa?
Kiinni veneessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995