Anksilon/Bus/Buspironi

Shewell

Onko kenelläkään aiheutunut busbironin käytöstä oireita, millaisia? Itse olen eniten kärsinyt
muistihäiriöstä? Puhumattakaan muista oreista.. :/ Lisäksi kiinnostaa, kuink kaäuan sivuoireet (väsymys, muistihäiriöt) kestäväu? Hyvä, että pystyn kirjoittamaan, hyppii kirjoitukset. koko ajan. Mulle määräättiin pitkän SSRI-läkkeiden tehottomuuden takia nyt noita. Psykiateini väitti, etti ole ihmelääke, eli riippuu ihmisestä miten toimii.Lähinnä vie terävimmän kärjen.

Kokemuksia pitkä aikaisesta käytöstä?4

En käytä kofeiinia missään muodossa (enkä ole käyttänyt vuosiin) En voi sietää sitä. Teetäkään en juo, jossa on kofeiinia. En Colaa enkä Colalla maustettuja limonadeja.

Kiitos asiallisista vastauksista!

P.S. Kirjoitelkaa myös muista ahdistuneisuuhäiriöön ja paniikkihäiriöön liittyvistä jutuista - etsiskelen partnereita "Ahdistuneisuuhäiriö"-sivustolle :)

40

19711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avantaasia

      käytä kyseisyä lääkettä mutta olen harkinnut aloittavani sen..Haluisin kysyä eetä kauan oot käyttänyt sitä ja jos paniikkikohtauksiin niin onko se pahentanut niitä alussa?

    • ex-kofeinisti

      Käytätkö ravintolisiä? Itselläni E-Epa, karnosiini, b-vitamiini ja magnesium auttoivat selvästi. Toinen mahdollinen juttu, mitä voi kokeilla on sapuskapuolen muuttaminen. Vehnä saattaa aiheuttaa ongelmia, vahvat mausteet, natriumglutamaatti, kehon happamuutta lisäävät ruoka-aineet, sokeri jne.

      Erilaisten geneettisten tekijöiden kanssa voi vaikuttaa niin jumalattoman moni asia, ja ulkoiset tekijät ravinnossa voivat vaikuttaa ristiin toistensa ja geneettisten tekijöiden kanssa. Kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin asia muuttuu äkkiä ristuksen monimutkaiseksi kun sitä rupeaa pähkäilemään.

    • arts.
      • Shewell

        Käytän magnesiumia yhdessä B-vitamiinin kanssa, karnosiinia ja e-epaa. Mistään näistä ei ole ollut apua ahdistuneisuuteen tai paniikkikohtauksiin. Olen aina ällönnyt kaikkea kofeiinia ja syön hiilihydraattitietoisesti. Eli kaikki keinot on kokeiltu psykoanalyysin lisäksi, mutta silti pää temppuilee.

        Lähinnä haluaisin tietää muilta Anksilonia käyttäviltä kokemuksia kys. lääkkeestä. Psykiatrini sanoi ongelmani olevan niin syvällä, ettei minulle ole helppoa löytää apua. Melko masentavaa. Rivatrililla pystyy joten kuten elämään, mutta annokset ovat suuria ja pelkään niistä tulevan jotain pysyvää haittaa..

        Luin Anksilonin haittavaikutuksista, että voi aiheuttaa ärtyneisyttä ja jotain turtuneisuutta. Näitä olen ollut huomaavinakin. Eilen olin kuin unessa, aivan toisessa maailmassa. Töistä ei meinannut tulla mitään ja numerot sekoilivat. En tajunnut asiaa, jonka olin tehnyt sata kertaa aiemmin. Onneksi sain tänään tehtyä asian loppuun asti.

        Mutta ei minulla mitään kummempia sivuvaikutuksia ole ollut, joten aion jatkaa siihen asti, kunnes lääke alkaa vaikuttamaan. Ihana olisi päästä ahdistuksesta ja Rivatrilista eroon! Toivotaan parasta.

        Tsemppiä myös muille samojen asioiden kanssa painiville! Hakekaa ihmeessä apua!


      • minäkkin
        Shewell kirjoitti:

        Käytän magnesiumia yhdessä B-vitamiinin kanssa, karnosiinia ja e-epaa. Mistään näistä ei ole ollut apua ahdistuneisuuteen tai paniikkikohtauksiin. Olen aina ällönnyt kaikkea kofeiinia ja syön hiilihydraattitietoisesti. Eli kaikki keinot on kokeiltu psykoanalyysin lisäksi, mutta silti pää temppuilee.

        Lähinnä haluaisin tietää muilta Anksilonia käyttäviltä kokemuksia kys. lääkkeestä. Psykiatrini sanoi ongelmani olevan niin syvällä, ettei minulle ole helppoa löytää apua. Melko masentavaa. Rivatrililla pystyy joten kuten elämään, mutta annokset ovat suuria ja pelkään niistä tulevan jotain pysyvää haittaa..

        Luin Anksilonin haittavaikutuksista, että voi aiheuttaa ärtyneisyttä ja jotain turtuneisuutta. Näitä olen ollut huomaavinakin. Eilen olin kuin unessa, aivan toisessa maailmassa. Töistä ei meinannut tulla mitään ja numerot sekoilivat. En tajunnut asiaa, jonka olin tehnyt sata kertaa aiemmin. Onneksi sain tänään tehtyä asian loppuun asti.

        Mutta ei minulla mitään kummempia sivuvaikutuksia ole ollut, joten aion jatkaa siihen asti, kunnes lääke alkaa vaikuttamaan. Ihana olisi päästä ahdistuksesta ja Rivatrilista eroon! Toivotaan parasta.

        Tsemppiä myös muille samojen asioiden kanssa painiville! Hakekaa ihmeessä apua!

        Käytän busbaria. Vuosi sitten aloitin kolme kertaa 10 on päivä annos. Sen lisäksi cipralex aamulla kaksi ja illallatriptyliä kaksi. Busbar ei ole auttannut minua pääsemään kokonaan ahdistuksesta.

        Se aiheuttaa hikoilua ja tylsyyttä.


      • utelias vili
        minäkkin kirjoitti:

        Käytän busbaria. Vuosi sitten aloitin kolme kertaa 10 on päivä annos. Sen lisäksi cipralex aamulla kaksi ja illallatriptyliä kaksi. Busbar ei ole auttannut minua pääsemään kokonaan ahdistuksesta.

        Se aiheuttaa hikoilua ja tylsyyttä.

        tuo buspar..lisääkö se ahdistuneisuutta vai onko sillä yhtä paljon vaikutusta kun jääpaloja söis?Määrääkö lääkäri sitä helposti..


      • Minäkkin
        utelias vili kirjoitti:

        tuo buspar..lisääkö se ahdistuneisuutta vai onko sillä yhtä paljon vaikutusta kun jääpaloja söis?Määrääkö lääkäri sitä helposti..

        Olen saannut busbaria psykiatrilta. Vaikea sanoa, että lisääkö se ahdistusta. Olin vähän aikaa vähemmällä annoksella ja melkein heti ahdistus palasi.


      • Shewell
        Shewell kirjoitti:

        Käytän magnesiumia yhdessä B-vitamiinin kanssa, karnosiinia ja e-epaa. Mistään näistä ei ole ollut apua ahdistuneisuuteen tai paniikkikohtauksiin. Olen aina ällönnyt kaikkea kofeiinia ja syön hiilihydraattitietoisesti. Eli kaikki keinot on kokeiltu psykoanalyysin lisäksi, mutta silti pää temppuilee.

        Lähinnä haluaisin tietää muilta Anksilonia käyttäviltä kokemuksia kys. lääkkeestä. Psykiatrini sanoi ongelmani olevan niin syvällä, ettei minulle ole helppoa löytää apua. Melko masentavaa. Rivatrililla pystyy joten kuten elämään, mutta annokset ovat suuria ja pelkään niistä tulevan jotain pysyvää haittaa..

        Luin Anksilonin haittavaikutuksista, että voi aiheuttaa ärtyneisyttä ja jotain turtuneisuutta. Näitä olen ollut huomaavinakin. Eilen olin kuin unessa, aivan toisessa maailmassa. Töistä ei meinannut tulla mitään ja numerot sekoilivat. En tajunnut asiaa, jonka olin tehnyt sata kertaa aiemmin. Onneksi sain tänään tehtyä asian loppuun asti.

        Mutta ei minulla mitään kummempia sivuvaikutuksia ole ollut, joten aion jatkaa siihen asti, kunnes lääke alkaa vaikuttamaan. Ihana olisi päästä ahdistuksesta ja Rivatrilista eroon! Toivotaan parasta.

        Tsemppiä myös muille samojen asioiden kanssa painiville! Hakekaa ihmeessä apua!

        Hei kaikille!

        Nyt olen puolitoista viikkoa syönyt Anksilonia Sertralinin kanssa (psykiatri mainitsi, että näitä kahta pitää syödä samaan aikaan, jotta vaikutus on hyvä). Olen pystynyt pitämään välipäiviä Rivatrilista, joka on minulle todella suuri askel.

        Ehkä tämä tosiaan auttaa - ainakin kokemukset toistaiseksi hyvät. Ei ahdista normaalia jokaisella ihmisellä olevaa enempää ja olen huomannut itsessäni hieman tarmokkuuttakin! :o Yöksi minulle on määrätty Ketipinoria, mutta se väsyttää seuraavana päivänä niin tolkuttomasti, etten sitä syö kuin todella harvoin.

        Haluan kyllä rohkaista teitä kaikkia ahdistuneisuushäiriöstä kokeilemaan lääkettä. Ei käy kaikille, mutta niille, joille käy yhdessä Sertralinin kanssa, saatte avun pitkäaikaiseen ahdistukseen! Ja pää on melkoisen kirkas. Hieman pilvinen tosin, mutta pääosin kirkas poutapäivä.. ;)

        Sitten jos Anksilon ei auta, niin ainahan on vielä Lyrica. Koukuttaa ja joidenkin väärinkäyttö on pilannut sen maineen (opiaateilla leikkivät narkomaanit), mutta jos oikeasti on pidemmän aikaa kärsinyt ahdistuneisuushäiriöstä, jotain tolkkua on elämään saatava.

        Kofeiiniin ei kannata koskea missään muodossa, mutta se tuskin mielenterveysongelmia aiheuttaa, sanokoon ex-kofeinisti mitä tahansa. Itse olen pysynyt erossa kaikesta kofeiinipitoisesta (kuten kahvista, kolasta, teestä ym.) keväällä 4 vuotta ja nyt vasta tämä lääke tuntuisi helpottavan. En polta myöskään tupakkaa, tai ole ikinä käyttänyt huumeita. Ainoastaan kehotan pysymään erossa kofeiinista sen vuoksi, että se piristää ja saa aikaan usein jonkinlaista paniikkia ja ahdistuksen pahenemista. Tämä omilla kokemuksilla, ei kaikille välttämättä näin käy. En ihan allekirjoita siis ex-kofeinistin väitteitä, vaikka niissä toki perää onkin. Pääasia on silti kunnollinen hoito, on se sitten psykoterapiaa, lääkehoitoa tai jotain meditointia.

        Kaikilla ihmisillä on oikeus olla onnellinen ja elää täyttä elämää! :D

        Btw, kiinnostaako ketään alkaa modeksi pian avattavalle Ahdistusfoorumille? Sinne tulee osiot erilaisille ahdistuneisuuteen, paniikkiin, neurooseihin, masennukseen ja pelkotiloihin liittyville ongelmille. En ehdi enkä jaksa itse pyörittää lafkaa yksinään. Laitelkaa pienimuotoisia hakemuksia osoitteeseen: [email protected] (Taustatietoihin mm. nimimerkki, ikä, mielenterveysongelma jne.) Kiitos!


      • anksilon_hemmo
        Shewell kirjoitti:

        Hei kaikille!

        Nyt olen puolitoista viikkoa syönyt Anksilonia Sertralinin kanssa (psykiatri mainitsi, että näitä kahta pitää syödä samaan aikaan, jotta vaikutus on hyvä). Olen pystynyt pitämään välipäiviä Rivatrilista, joka on minulle todella suuri askel.

        Ehkä tämä tosiaan auttaa - ainakin kokemukset toistaiseksi hyvät. Ei ahdista normaalia jokaisella ihmisellä olevaa enempää ja olen huomannut itsessäni hieman tarmokkuuttakin! :o Yöksi minulle on määrätty Ketipinoria, mutta se väsyttää seuraavana päivänä niin tolkuttomasti, etten sitä syö kuin todella harvoin.

        Haluan kyllä rohkaista teitä kaikkia ahdistuneisuushäiriöstä kokeilemaan lääkettä. Ei käy kaikille, mutta niille, joille käy yhdessä Sertralinin kanssa, saatte avun pitkäaikaiseen ahdistukseen! Ja pää on melkoisen kirkas. Hieman pilvinen tosin, mutta pääosin kirkas poutapäivä.. ;)

        Sitten jos Anksilon ei auta, niin ainahan on vielä Lyrica. Koukuttaa ja joidenkin väärinkäyttö on pilannut sen maineen (opiaateilla leikkivät narkomaanit), mutta jos oikeasti on pidemmän aikaa kärsinyt ahdistuneisuushäiriöstä, jotain tolkkua on elämään saatava.

        Kofeiiniin ei kannata koskea missään muodossa, mutta se tuskin mielenterveysongelmia aiheuttaa, sanokoon ex-kofeinisti mitä tahansa. Itse olen pysynyt erossa kaikesta kofeiinipitoisesta (kuten kahvista, kolasta, teestä ym.) keväällä 4 vuotta ja nyt vasta tämä lääke tuntuisi helpottavan. En polta myöskään tupakkaa, tai ole ikinä käyttänyt huumeita. Ainoastaan kehotan pysymään erossa kofeiinista sen vuoksi, että se piristää ja saa aikaan usein jonkinlaista paniikkia ja ahdistuksen pahenemista. Tämä omilla kokemuksilla, ei kaikille välttämättä näin käy. En ihan allekirjoita siis ex-kofeinistin väitteitä, vaikka niissä toki perää onkin. Pääasia on silti kunnollinen hoito, on se sitten psykoterapiaa, lääkehoitoa tai jotain meditointia.

        Kaikilla ihmisillä on oikeus olla onnellinen ja elää täyttä elämää! :D

        Btw, kiinnostaako ketään alkaa modeksi pian avattavalle Ahdistusfoorumille? Sinne tulee osiot erilaisille ahdistuneisuuteen, paniikkiin, neurooseihin, masennukseen ja pelkotiloihin liittyville ongelmille. En ehdi enkä jaksa itse pyörittää lafkaa yksinään. Laitelkaa pienimuotoisia hakemuksia osoitteeseen: [email protected] (Taustatietoihin mm. nimimerkki, ikä, mielenterveysongelma jne.) Kiitos!

        Mäkin aloitin eilen Anksilonin ja taustalla vuosien syönti Cipralexia joka ei auttanut tai ei enää tehoa?

        Oispa hienoa jos joku alkaisi keskusteleen ahdistuneisuus-sivustolla?


      • Anonyymi
        Shewell kirjoitti:

        Hei kaikille!

        Nyt olen puolitoista viikkoa syönyt Anksilonia Sertralinin kanssa (psykiatri mainitsi, että näitä kahta pitää syödä samaan aikaan, jotta vaikutus on hyvä). Olen pystynyt pitämään välipäiviä Rivatrilista, joka on minulle todella suuri askel.

        Ehkä tämä tosiaan auttaa - ainakin kokemukset toistaiseksi hyvät. Ei ahdista normaalia jokaisella ihmisellä olevaa enempää ja olen huomannut itsessäni hieman tarmokkuuttakin! :o Yöksi minulle on määrätty Ketipinoria, mutta se väsyttää seuraavana päivänä niin tolkuttomasti, etten sitä syö kuin todella harvoin.

        Haluan kyllä rohkaista teitä kaikkia ahdistuneisuushäiriöstä kokeilemaan lääkettä. Ei käy kaikille, mutta niille, joille käy yhdessä Sertralinin kanssa, saatte avun pitkäaikaiseen ahdistukseen! Ja pää on melkoisen kirkas. Hieman pilvinen tosin, mutta pääosin kirkas poutapäivä.. ;)

        Sitten jos Anksilon ei auta, niin ainahan on vielä Lyrica. Koukuttaa ja joidenkin väärinkäyttö on pilannut sen maineen (opiaateilla leikkivät narkomaanit), mutta jos oikeasti on pidemmän aikaa kärsinyt ahdistuneisuushäiriöstä, jotain tolkkua on elämään saatava.

        Kofeiiniin ei kannata koskea missään muodossa, mutta se tuskin mielenterveysongelmia aiheuttaa, sanokoon ex-kofeinisti mitä tahansa. Itse olen pysynyt erossa kaikesta kofeiinipitoisesta (kuten kahvista, kolasta, teestä ym.) keväällä 4 vuotta ja nyt vasta tämä lääke tuntuisi helpottavan. En polta myöskään tupakkaa, tai ole ikinä käyttänyt huumeita. Ainoastaan kehotan pysymään erossa kofeiinista sen vuoksi, että se piristää ja saa aikaan usein jonkinlaista paniikkia ja ahdistuksen pahenemista. Tämä omilla kokemuksilla, ei kaikille välttämättä näin käy. En ihan allekirjoita siis ex-kofeinistin väitteitä, vaikka niissä toki perää onkin. Pääasia on silti kunnollinen hoito, on se sitten psykoterapiaa, lääkehoitoa tai jotain meditointia.

        Kaikilla ihmisillä on oikeus olla onnellinen ja elää täyttä elämää! :D

        Btw, kiinnostaako ketään alkaa modeksi pian avattavalle Ahdistusfoorumille? Sinne tulee osiot erilaisille ahdistuneisuuteen, paniikkiin, neurooseihin, masennukseen ja pelkotiloihin liittyville ongelmille. En ehdi enkä jaksa itse pyörittää lafkaa yksinään. Laitelkaa pienimuotoisia hakemuksia osoitteeseen: [email protected] (Taustatietoihin mm. nimimerkki, ikä, mielenterveysongelma jne.) Kiitos!

        Et ota kahvia mutta psykoosilääkkeet ja lyrica on ok. Vittu mikä daiju


    • tytyväinen

      Kyllä on selvästi auttanut jo parissa päivässä joten miltähän tuntuu vikon parin päästä ,hienoa!

      Jotenkin pikkasen olo mukvan hömppä ja siihen kait liittyy että hömpän keveänä
      unohteleekin? :-)

      • Lopullinen teho saadaan vasta, kun unohtaa ahdistuksen. Eli mielessä ei ole koko ajan, voinko olla tässä. Pystynkö tähän jne.


      • shewell
        anssi.p kirjoitti:

        Lopullinen teho saadaan vasta, kun unohtaa ahdistuksen. Eli mielessä ei ole koko ajan, voinko olla tässä. Pystynkö tähän jne.

        Mitenkähän ahdistus unohdetaan, kertoisitko sen oi viisas Anssi? Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö/paniikkihäiriö on sairauksia siinä missä syöpäkin. Sanotko syöpään sairastuneellekin, että kyllä se syöpä paranee, kun et ajattele sitä..? Hohhoi..

        Mulla ainakin alkoi oireet ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriössä aivan ykskaks vuosi äitini kuoleman jälkeen, siinä ei paljon mielipidettäni kysytty. Enkä päässyt siitä eroon "unohtamalla" asian. :C

        Ärsyttää, kun ihmiset luulee, ettei mielenterveydenongelmat ole oikeita sairauksia.. Meidän suvussa ei paljon muuta sairautta ole ollutkaan!


      • shewell kirjoitti:

        Mitenkähän ahdistus unohdetaan, kertoisitko sen oi viisas Anssi? Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö/paniikkihäiriö on sairauksia siinä missä syöpäkin. Sanotko syöpään sairastuneellekin, että kyllä se syöpä paranee, kun et ajattele sitä..? Hohhoi..

        Mulla ainakin alkoi oireet ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriössä aivan ykskaks vuosi äitini kuoleman jälkeen, siinä ei paljon mielipidettäni kysytty. Enkä päässyt siitä eroon "unohtamalla" asian. :C

        Ärsyttää, kun ihmiset luulee, ettei mielenterveydenongelmat ole oikeita sairauksia.. Meidän suvussa ei paljon muuta sairautta ole ollutkaan!

        Mitenkähän ahdistus unohdetaan, kertoisitko sen oi viisas Anssi?

        Ajattelinkii, et miten pitkään menee, ku joku alkaa nimittelee.

        Minulla unohtui keväällä alituinen ahdistus ja sen myötä paniikkihäiriöt.

        Pystyin elämään ihan normaali elämää, kunnes taas kuukausi sitten erään tapahtuman yhteydessä alkoi uusi helvetti.

        Koska minulla meni siis hyvin ja alitajunnassa ei ollut pelkoa, niin olin vähentännyt jo lääkitystä.

        Eli tietoo minulla ei ole, mutta paljon paskasia kokemuksia.


      • ex-tytyväinen
        anssi.p kirjoitti:

        Mitenkähän ahdistus unohdetaan, kertoisitko sen oi viisas Anssi?

        Ajattelinkii, et miten pitkään menee, ku joku alkaa nimittelee.

        Minulla unohtui keväällä alituinen ahdistus ja sen myötä paniikkihäiriöt.

        Pystyin elämään ihan normaali elämää, kunnes taas kuukausi sitten erään tapahtuman yhteydessä alkoi uusi helvetti.

        Koska minulla meni siis hyvin ja alitajunnassa ei ollut pelkoa, niin olin vähentännyt jo lääkitystä.

        Eli tietoo minulla ei ole, mutta paljon paskasia kokemuksia.

        Siis alkuun tuntui anksilon auttavan mutta nyt kuukauden syötyäni 2 x 10 mg
        niin pari päivää ahdistus lisääntynyt jostakin syystä?

        Muisti on pätkinyt ja tekstin luvussa lukihäiriö yms

        ps SHEWELL miten sinun saa yhteyttä toossa foorumiasiassa?


      • ex-tytyväinen kirjoitti:

        Siis alkuun tuntui anksilon auttavan mutta nyt kuukauden syötyäni 2 x 10 mg
        niin pari päivää ahdistus lisääntynyt jostakin syystä?

        Muisti on pätkinyt ja tekstin luvussa lukihäiriö yms

        ps SHEWELL miten sinun saa yhteyttä toossa foorumiasiassa?

        Tuo 2x10 mg on vielä pieni annos. Kannattaa kysyä lääkäriltä, voitko lisätä sitä. Kuulemma käyttäävät 60mg annoksiakin. Kantsii ottaa aamulla ja päivällä, jos on työssä tai koulussa.

        Koklaa tuota E-epaa lisäksi.

        Itsekkin olen joskus huomannut lukihäiriön ja muistihan on hyvä, mutta vain niin lyhyt.


      • ex-tytyväinen
        anssi.p kirjoitti:

        Tuo 2x10 mg on vielä pieni annos. Kannattaa kysyä lääkäriltä, voitko lisätä sitä. Kuulemma käyttäävät 60mg annoksiakin. Kantsii ottaa aamulla ja päivällä, jos on työssä tai koulussa.

        Koklaa tuota E-epaa lisäksi.

        Itsekkin olen joskus huomannut lukihäiriön ja muistihan on hyvä, mutta vain niin lyhyt.

        Onko kellään pitempiaikaista kokemusta et sai tietää katoaako nää
        muistihäiriöit? itse olen syönyt vasta reilun kuukauden ja viimeaikoina
        ahdistus ikäänkuin lisääntynyt ja erityisesti muistin pätkiminen huolestuttaa
        etten taida uskaltaa nostaa annosta?


      • ex-tytyväinen kirjoitti:

        Onko kellään pitempiaikaista kokemusta et sai tietää katoaako nää
        muistihäiriöit? itse olen syönyt vasta reilun kuukauden ja viimeaikoina
        ahdistus ikäänkuin lisääntynyt ja erityisesti muistin pätkiminen huolestuttaa
        etten taida uskaltaa nostaa annosta?

        Itse en ole huomannut yhdistää huonoa muistia ja lääkitystä. Olet siis syönnyt lääkettä vasta kuukauden ja jossain puhutaan, että eri lääkkeiden kohdalla saattaa kestää puolivuottakin kunnes ne alkavat tehoamaan. Lääkkeet saavat erilaisia tuntemuksia, mutta osa niistä katoaa alun jälkeen.


      • ex-tytyväinen
        anssi.p kirjoitti:

        Itse en ole huomannut yhdistää huonoa muistia ja lääkitystä. Olet siis syönnyt lääkettä vasta kuukauden ja jossain puhutaan, että eri lääkkeiden kohdalla saattaa kestää puolivuottakin kunnes ne alkavat tehoamaan. Lääkkeet saavat erilaisia tuntemuksia, mutta osa niistä katoaa alun jälkeen.

        buspironi alkaa vaikuttaa muutamassa päivässä min viikko ja virallinen jopa
        2-3 vkoa, joten kyllä myös sivuvaikutuksetkin

        Siis HALOO kuukausien, vuosien buspironi/anksilon tms käyttäjät, kertokaa
        kokemuksianne, kiitos!


    • Poimin tämän tekstin psykiatrin kirjoituksesta.


      Buspironi (Buspar, Stesiron) on melko uusi, bentsodiatsepiineista huomattavasti poikkeava ahdistuslääke. Sen vaikutus alkaa hitaasti, 2-3 viikon kuluessa. Teholtaan se on bentso- diatsepiineja heikompi. Silläkin on niukasti sivuvaikutuksia, eikä se aiheuta riippuvuutta. Se ei vaikuta tarkkaavaisuuteen eikä mieleenpainamiskykyyn. Se on varsin kallista, ja haitta- puolena voi pitää myös hidasta vaikutuksen alkua.

      • Sensel

        Hei, itse olen joutunut syömään kohta 8 vuotta erilaisa masennuslääkkeitä ja haluaisin päästä eroon niistä.

        Olen huomannut, että lääkkeet vaikuttavat muistiin ja keskittymiseen, lyhytaikainen muistini on todella huono, saatan kysyä samaa asiaa monta kertaa päivässä mieheltäni ja lapseltani ja he ovat jo ihmeissään, että sinähän kysyit just. Ja itse en välttämättä muista. Ja nämä oireet ovat tulleet viimeisen viiden vuoden sisällä. En pystyisi enää tekemään pitkäjänteistä työtä jota tein ennen burnoutiani mistä masennus lähti.

        Kokemuksia? Onko kukan päässyt vastaavasta tilanteesta eroon, paranemisen puolelle. Tulin tänne palstalle myös tämän Aksilonin vuoksi,sain sitä juuri lievittämään ahdistuneisuusoireita jotka aika ajoin puhkeavat......


      • Sensel kirjoitti:

        Hei, itse olen joutunut syömään kohta 8 vuotta erilaisa masennuslääkkeitä ja haluaisin päästä eroon niistä.

        Olen huomannut, että lääkkeet vaikuttavat muistiin ja keskittymiseen, lyhytaikainen muistini on todella huono, saatan kysyä samaa asiaa monta kertaa päivässä mieheltäni ja lapseltani ja he ovat jo ihmeissään, että sinähän kysyit just. Ja itse en välttämättä muista. Ja nämä oireet ovat tulleet viimeisen viiden vuoden sisällä. En pystyisi enää tekemään pitkäjänteistä työtä jota tein ennen burnoutiani mistä masennus lähti.

        Kokemuksia? Onko kukan päässyt vastaavasta tilanteesta eroon, paranemisen puolelle. Tulin tänne palstalle myös tämän Aksilonin vuoksi,sain sitä juuri lievittämään ahdistuneisuusoireita jotka aika ajoin puhkeavat......

        Nyt kun olen käyttännyt jom pitempään, niin olen tosiaan huomannut muistin temppuilevan. Nyös lukunäkö on pikkasen muuttunnut. Kaikkein suurin murhe on kuitenkin hikoilu. Lenkillä pitää istua joskus, kun jaloista tuntuu voima häviävän. Olen seilaillut googlessa etsimässä busbironista tietoa. Sitä käytetään, koska se tehostaa muiden lääkkeiden vaikutusta. Jos ahdistukseen sisältyy tuskaisuus, niin se ei poista sitä. Olen koklaamassa siihen muuta lääkettä. Se mikä ahdistuksessa ja paniikissa on ylläpitäjä on muisti, niin kuin kirjoitin jo aikaisemmin. Jos sinulla ei ole ahdistava tunne, niin yhtäkkiä huomaat, että nyt ei ahdista. Miksi ei ahdista ja kohta nostat itse ahdistuksen esille. Näin se minulla menee, mutta etenkin työ auttaa unohtamaan ja liikunta. Nyt etenkin kevään puhjetessa.


      • uunoilijA
        anssi.p kirjoitti:

        Nyt kun olen käyttännyt jom pitempään, niin olen tosiaan huomannut muistin temppuilevan. Nyös lukunäkö on pikkasen muuttunnut. Kaikkein suurin murhe on kuitenkin hikoilu. Lenkillä pitää istua joskus, kun jaloista tuntuu voima häviävän. Olen seilaillut googlessa etsimässä busbironista tietoa. Sitä käytetään, koska se tehostaa muiden lääkkeiden vaikutusta. Jos ahdistukseen sisältyy tuskaisuus, niin se ei poista sitä. Olen koklaamassa siihen muuta lääkettä. Se mikä ahdistuksessa ja paniikissa on ylläpitäjä on muisti, niin kuin kirjoitin jo aikaisemmin. Jos sinulla ei ole ahdistava tunne, niin yhtäkkiä huomaat, että nyt ei ahdista. Miksi ei ahdista ja kohta nostat itse ahdistuksen esille. Näin se minulla menee, mutta etenkin työ auttaa unohtamaan ja liikunta. Nyt etenkin kevään puhjetessa.

        aloitin nyt toisen kerran ankslinolia, ed kerralla meni 1-2 kk 2 x 5 mg annoksella kun heitehuimaus, muistiongelmat ja ehkä ärtyminen kiusasi eli nyt kokeilen josko sittenkin 2 x 10 mg pv toisi avun??
        -ai niin ed kerralla söin myös cipralexia mutta olen sen jo lopettanut mielestäni turhana eli
        määritän itseni GADksi nyt

        Kertokaa kokemuksianne!!


      • uunoilijA kirjoitti:

        aloitin nyt toisen kerran ankslinolia, ed kerralla meni 1-2 kk 2 x 5 mg annoksella kun heitehuimaus, muistiongelmat ja ehkä ärtyminen kiusasi eli nyt kokeilen josko sittenkin 2 x 10 mg pv toisi avun??
        -ai niin ed kerralla söin myös cipralexia mutta olen sen jo lopettanut mielestäni turhana eli
        määritän itseni GADksi nyt

        Kertokaa kokemuksianne!!

        Minulle kuuri on myös toinen. Eka kerran lopetin hölmö kesken kaiken. Mut silloinkin söin ainakin puoli vuotta. Muut siihen päälle.


    • Playerbentso

      Olen kokeillut yhden 100kpl purkillisen verran 1-3kpl vrk.Ei toimi hikoiluttaa ja tulee pahoinvointia.

    • Anna Eräskoski

      Muistihäiriöt, joista moni kertoo kärsivänsä, yleensä johtuvat muusta kuin lääkityksestä.
      Monen ahdistushäiriöistä kärsivän oireilun taustalla on masentuneisuutta ja sen takana taas pitkäaikaisia ja monimutkaisia , osin opittuja jännitys/ pelkotiloja, jotka ovat heijastusta vaikeista kokemuksista, joka on laukaissut alun perin koko oireilun.

      Paras apu ahdistuneisuushäiriöön siis on edelleen bentsot, vaikka riippuvuutta ja toleranssiakin kehittyy.

      On kuitenkin muistettava, että bentsot ovat hyvä ja tehokas lääke, kehitetty aikoinaan täsmälääkitykseksi nimenomaan pelkotllojen ja ahdistuneisuuden lievittämiseen.
      Yhteiskuntamme on tehnyt bentsojen käyttäjistä leimattuja, koska joutuvat näitä lääkkeitä käyttämään. Oman kortensa kekoon on kantanut myös väärinkäyttäjien sankka lauma, joka yleensä kyllä siirtyy nopeasti tehokkaampaan tavaraan hyvän hiprakan aikaansaamiseksi.
      Medikalisoitunut yhteiskunta puhaltaa ahdistuneen niskaan kaksinaismoraalillaan ainaisella riippuvaisuuspelottelullaan, vaikka samaan aikaan tupakkaa ja alkoholia myydään kaikissa mahdollisissa kaupoissa. Näitten aineitten riippuvuudesta kannetaan kuitenkin haittaveroa, jolla yhteiskunta ilmeisesti laimentaa omantuntonsa ääntä..?

      Kysynpä vaan, moniko leimaa diabeetikon tai astmaatikon, sillä yhtä hyvin voisi sanoa, että diabeetikko on sairautensa takia riippuvainen insuliinista ja astmaatikko Ventolinesta.

      Bentsojen pitkäaikaisvaikutukset ovat lievemmät kuin monien SSRI-lääkkeitten. SSRI.t aiheuttavat sellaisiakin haittavaikutuksia, jotka voivat tuottaa parantumattoman neurologisen vamman, tästä vain todella vähän puhutaan, koska lääketeollisuus haluaa kalliiden lääkeaineiden kehitykseen kulutetut rahat takaisin. Esimerkiksi parkinsonismia on todettu eräitten SSRI-lääkkeitten käytön yhteydessä, samoin pysyviä muistimekanismin muutoksia, apatiaa, empatian puutetta, itsemurhariskin merkittävää kasvua.
      SSRI:t muuttavat myös ajatusrakenteiden muutoksia, jotka saattavat johtaa pakko-oireiseen häiriöön. Ainoa hyvä puoli, jos SSRI:t tehoavat, on se, ettei ole riippuvuutta. En ole vielä tavannut sellaista henkilöä,. joka olisi tyytyväinen SSRI:n tehoon, tai sellaista , joka ei olisi saanut jotain merkittävää haittavaikutusta ko lääkkeistä.
      Sen sijaan tapaan päivittäin asiakkaita, jotka käyttävät ahdistukseensa bentsoja , mutta kantavat riippuvaiseksi tulemisen pelkoa ahdistuneisuuden lisäksi. Riippuvaisuus on kuitenkin toissijainen kysymys jos bentso auttaa elämänhallinnassa niin että palauttaa toimintakyvyn normaaliksi.

      Bentsojen siedettävyys on parempi. Haittavaikutukset ovat paljon vähäisemmät, ja riippuvuus, no, se riippuu mielestäni katsantokannasta:
      - ajatellaanko että ahdistuneisuushäiriö on mielen heikkoutta , vai hyväksytäänkö ajatus, että vaiva , joka vaikeuttaa merkittävästi elämästä selviytymistä, on syytä hoitaa asiallisesti, huokeasti ja tehokkaasti ihmisiä syyllistämättä.

      Jos alkoholi ja bentsot on ongelma, hoitaisin ensisijaisesti alkoholin pois kuvioista ja tyytyisin bentsojen tuomaan ahdistuksen lievennykseen.

      Alkoholin käyttö ahdistuneisuuteen kun on sekä aivoille että elimille huomattavasti haitallisempaa. Alkoholin suurkulutuksen on todettu useissa tutkimuksissa kuitenkin olevan sidoksissa ahdistuksen lieventämiseen.

      Lääkitys asiallisilla lääkkeillä syyllistämättä ketään, on parasta hoitoa.

      Jos pohtii alati riippuvaiseksi tuloaan, on jo hyvällä tiellä lisäämään omaa ahdistuneisuuttaan, ja tätä nyt ainakin kannattaa välttää.

      Samoin on kaikkien niiden aineitten laita, jotka piristävät: tee, kaakao, kahvi , energiajuomat, suklaa( varsinkin tumma suklaa! ) sekä jotkut lääkeaineet: tietyt antihistamiinit, lihasrelaksantit ja osa SSRI- lääkkeistä.

      Kommenttia Lyrican käytön huonosta maineesta en ymmärrä:
      - Lyrica on kipuratojen impulsseja vaimentava lääke, jota myös käytetään masentuneisuuteen ja pelkotiloihin. Opiaatteihin yhdistettynä Lyrica auttaa kipupotilaita hermosärkyjen kanssa.
      Ihan Käypä Hoito- suosituksen mukaista toimintaa. Lisäksi tiedän, että opiaattiaddiktit kyllä hakevat kiksinsä muualta kuin Lyricasta.

      Muutenkin miettisin täällä , sanonko asioita, jotka lisäävät ahdistusta ja syyllisyyden tunteita jotka ovat ahdistuksesta kärsivän oireilun avaintunteita. Tämähän on ahdistuksesta kärsivien, epävarmassa elämäntilanteessa elävien palsta, jotka ovat omantuntonsa kanssa jatkuvassa kilpajuoksussa lääkkeet vastaan elämänlaatu.
      Antakaa ihmisten rauhassa sairastaa, älkää syyllistäkö.

      Saattaa itsellekin tulla minä päivänä tahansa vastaavaa, mitenkäs sitten se oma suu pannaan ?

      • Häirikkö?

        Kiitos viestistä,
        mulla on juuri se, että Temestaa ei anneta, vaikka se on ainoa lääke, mikä ikinä on minuun tehonnut, Ongelma ei ole riippuvaisuus vaan se, että pitkäaikaiskäytössä tehot heikkenevät ja tarvitaan lisää lääkettä. Ennen viime syksyn katkoa meni 6-9 mg päivässä.

        Temesta


    • Mies 53 v...

      Hyvin asiallinen kirjoitus tuo edellinen ja lisäsi tietoani omasta itsestäni.Kiitos!!!

    • uutta

      Hyviä tietoja sivuvaikutuksista

      • Hikoilun lisääntyminen oli ainakin minulla pahin sivuoire. Busbar lisää kipukynnystä. Kun hikoilu lisääntyy, niin se tavallisesti tuo mukanaan myös väsymyksen. En enää syö sitä. Eiks aksilon ole cipralecin vastaava lääke.


    • Juutsa

      miten olppisin

    • m 28

      Mulle määrättiin ekaks cipramil ja sen jälkeen cipralex, ei toiminu.
      Sitten kokeiltiin anksilonia ja risperidonia, niistä vasta alko tulemaan paniikkihäiriöitä ja vielä enemmän ahdistusta.Ulos kun meni vaikka postia viemään niin piti käydä oksentamassa ensin tuli niin järkytön olo. Heitin ne lääkkeet menemään ja nyt päädyttiin 45mg mirtazapiniin ja 25mg ketipinoriin.
      Olo jotenkin helpottanu ja parin päivän päästä juttelemaan psykologin kanssa, jos siitä nyt mitään apua edes on.

      Opamoxeja oli siinä välissä syöty varmaan vuoden ajan, niiden syömisen lopetin ja kärsin helvetinmoiset vieroitusoireet.
      Sen jälkeen ei mulle enää määrätty mitään lääkettä missä olisi bentsoja.

    • Kokemusta omaava

      Olen kärsinyt vakavasta ahdistus- ja paniikkihäiriöstä pitkään. Kemiallista lääkettä on ollut vaikea löytää. Ei ole vuosien etsinnän jälkeenkään löytynyt. Ahdistuksen syyt eivät hoidu lääkkeillä vaan uskalluksella tarttua omaan elämään.ja olla oma itsensä - eikä äidin tai isän jatke.

      Kokemusta omaava

    • Olen korvaushoidossa ja rivatrillit otettiin pois. Tuntuu välillä että tulee hulluksi ilman niitä. Olen syönyt rivatrilliä yli 20 vuoden ajan kovaan paniikkihäiriöhin ja ahdistuneisuuteen... Paripäivää sitten aloitettiin anksilon ja venlafaxin hoito auttaako nämä lääkkeet ?

      • Anonyymi

        Hei Jantte900. Miten menee tänäpäivänä? Itsekin korvaushoidossa, jonka aloituksen myötä (2018) diapam laskettiin alas. Joka oli juurikin määrätty ahdistuneisuuteen ja paniikkihäiriöön. Anksilon 5mg sain tänään korvaushoitolääkäriltä kouraan.


      • Anonyymi

        Elikkä siis tosiaan 7 vuotta olin tuota diapamia käyttänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Jantte900. Miten menee tänäpäivänä? Itsekin korvaushoidossa, jonka aloituksen myötä (2018) diapam laskettiin alas. Joka oli juurikin määrätty ahdistuneisuuteen ja paniikkihäiriöön. Anksilon 5mg sain tänään korvaushoitolääkäriltä kouraan.

        Moi!
        En ole hän, jonka kuulumisia alunperin kyselit, mutta täällä myös yksi "samassa veneessä" oleva. Korvaushoidossa olen ollut nyt n. 2 vuotta, bentsojen käyttöä takana reilu 15 vuotta.

        Hoitava lääkäri ei rupea bentsoja kirjoittamaan korvaushoidon vuoksi, mutta tämän Anksilon-respan työnsi eilen kouraan.
        Mielenkiinnolla tätä kokeilen, josko löytyisi jotain apua tähän ahdistuneisuushäiriöön, jäätävään jännittämiseen, stressiin,ym. Ja olisihan se mahtavaa, jos saisi tuota bentsojen syöntiä vähennettyä (en kyllä muutenkaan niitä turhia syö, vaan poistaakseni sitä ahdistusta). Vielä mahtavampi olisi, jos saisi bentsot kokonaan veke, mutta ei se helppo taival varmasti tule olemaan.
        Motivaatio elämän järjestykseen saamiseen on kova, ja tiedän ettei yksikään lääke "paranna" - mutta toivon sydämestäni että tämä Anksilon helpottaisi oloa.

        Tsemppiä kaikille saman tapaisten asioiden kanssa painiville. Niin kauan kuin on elämää, on toivoa.
        Hyvää kesää!


    • magipp

      Hei! Aloitin Anksilonin mutta minulla on myös kuuriluontoinen heinix meneillään. Lääkeinfossa sanotaan että jos aloittaa anksilonin niin pitää mainita mikäli syö antihistamiinia. Eli onko se nyt kuinka vakavaa jos syö molempia?

    • Anonyymi

      Itse olin hyvin skeptinen sen tehosta.Suoritin 2019 sara.messä jotain vanhoja juttuja.Sain kuitenkin niitä siellä.En ollut ihan teräkunnossa mennessä.. Olin kuitenkin usean vuoden ollut subuhoidossa,tuolla olin 1. joka sai buvidalin,koekaniini siis,taas kerran, aiemmin kun seroquel tuli, se testattiin vanhuksilla ja vangeilla..Itse sain kunnian olla siinä joukossa.....Ja sen huomaa mutta joo,mulla oli pitki kuureja kaikkee mitä löyty ja sit kiinni.Bzd:t ajettiin 6vkos alas,lyricat 3 vrk,piristää ja savut päälle.Kerran minua ahdisti niin et en tienny enää onko muuhun ku lakanan jatkoksi.. Sit otin anksilon oliko 3mg tms?Se auttoi alle 5 minuutin eli mä suosittelen!Jos se mulle auttaa se auttaa monelle muullekin...

    • Anonyymi

      Mulla pitkään lääkkeenä ollut sertralin 100mg. On auttanut ihan hyvin paniikkioireisiin. Tämä edelleen käytössä. Viimeisimpänä diagnoosina yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, johon kokeiluna buspironi. Siihen asti kunnes buspironin vaikutus alkaa vaikuttamaan otan tarpeen vaatiessa opamoxia. Se rauhoittaa hyvin ja estää kamalat pahoinvoinnit, jota ahdustuneisuus minulla aiheuttaa. Kokeiltu on myös ketipinoria, lyricaa ja peratsiinia. Näistä mikn ei sopinut minulle. Mainittakoon että peratsin auttoi aluksi pahoihin pahoinvointikohtauksiin ja ruokahaluttomuuteen, mutta pidemmän päälle siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe