Terve,
Ensiksi voin sanoa, etten tiedä veneilystä juuri mitään ja mitkään termit ei ole hallussa.
Tutullani on pieni ratilla ohjattava vene, muistaakseni 25 hp:n perämoottorilla. Heh, melko tarkat specksit.
Mutta vene on varmasti pienimpiä ratilla ohjattavia malleja. Moottori taisi olla hieman yläkanttiin siihen nähden, mitä veneen kyljessä luki maksimisuositukseksi (olisiko ollut sitten 20hp). Myyjän mukaan ei ongelma.
Kuitenkin vauhtia on melko vaatimattomasti täydelläkin kaasulla. Tuntuu kuin potkuri löisi osittain tyhjää, sillä aaltoa ja vaahtopäätä kyllä muodostuu, mutta meno ei oikein kovene samaa tahtia. Toinen ongelma on, että nokka nousee hieman helposti turhan pystyyn vaikka ihmisiä/painoa yrittää jakaa etupäähän enemmän. Eikös tuo kerro kauheasta tehomäärästä? :) Mutta kun meno ei vastaa meteliä/vaahtopäitä.
Ja ei, moottori ei sentään ole niin yli-iso, että se nostaisi veneen nokan pystyyn ilmaan kaasua :D
Eli mikäs voisi olla ongelma? Ja miten sitä voisi korjata? Myyjäliikkeestä sitä on turha kysellä, sitä kun ei enää ole. Moottori on trimmillä(?) laskettu aina mahd. alas, minkä ilmeisesti pitäisi laskea nokkaa.
Pieni vene kulkee liian syvällä ja pystyssä
11
6564
Vastaukset
- teho kas
sille että ankkuri on unohtunut nostaa ylös, tarkastakaapa se asia ensin! Vene ei siis nouse liukuun ollenkaan, koska vetää isoa aaltoa keula pystyssä. Tehon puute tai sitten tuo "ankkuri".
- 24
kuulostaa siltä, että tehoa on liian vähän. Keula nousee aina ylös kiihdytysvaiheessa ja laskee sitten, kun vene todella pääsee liukuun. Nyt jälkimmäinen jää tapahtumatta. No, jos kerran moottori on yli suosituksen, niin sitten ilmeisesti ei ole tarkoituskaan, että ko. vene sillä kuormalla liukuun nousisi.
Käyttäytykö samoin, jos veneessä ei ole muuta kuormaa kuin kuski?
Ja toinen mieleentullut asia on, että se moottori voi olla asennettu liian ylös tai väärään asentoon. - fewffew
Tuo tapahtu kun soutuveneeseen laittaa 15hv. Onko vene liukuvaksi tarkoitettu? Ratti viittaa siihen. Katso että kavitaatiolevyn alapinta on jotakuinkin veneen pohjan tasalla. Samalla jos vene on trailerilla voit katsoa että trimmikulman saa tarpeeksi alhaiseksi: siis trimmi täysin alas ja lankunpätkä kavitaatiolevyyn kiinni ja katsot silmämääräisesti että moottorinkulman saa alhaisemmaksi kuin veneen pohja. Jos veneessä on täysin suora peräpeili ilman negatiivistä kulmaa (15 astetta) voi olla että konetta ei saa täysin alas.
Kai sä ainakin yhden tunnet joka on omistanut pikkuveneen joka voisi tulla katsomaan räpellystänne. Kyllä tuo plaaniin pitäisi mennä vaikka väkisin.- kantavuutta tuli lis
Itse tein näin: laitoin styroksibiittejä taskuihin niin paljon kuin mahtui, vauhtia tuli lisää 14solmua.
- sutsuki
kantavuutta tuli lis kirjoitti:
Itse tein näin: laitoin styroksibiittejä taskuihin niin paljon kuin mahtui, vauhtia tuli lisää 14solmua.
siihen veteen suolaa, niin se kannattaisi paremmin eikä vene ui niin syvällä.
Kuollut merikin on tosi suolainen. Siellä kun kelluin niin hyvä kun köli oli veden alla - -T
Pitihän se arvata että suomi24:ssä 50% vastauksista on aiheetonta vittuilua, mutta ei se mitään kun on jotain aiheellistakin seassa ;)
tämä kavitaatiolevy on ilmeisesti se vaakatasossa oleva ohjain potkurin lähettyvillä? Tuota trimmikulmaa minä itse epäilin, että sen takia nostaa pystyyn. (Ja muistaakseni veneessä on tasainen peräpeili.)
Eli vaihtoehtoja ei montaa ole, koska tehoa tuskin on liian vähän veneen kokoon nähden. Moottori väärässä asennossa tai liian ylhäällä. Tai sitten liikaa kuormaa... Jos 4 ihmistä on liikaa, niin eipä hyvin mene.
Täytyy trailerin päällä ihmetellä moottorin asentoa noilla suuntaa antavilla ohjeilla. Ja ei tämä nyt niinkään "meidän räpellys" ole kun valmis paketti kaupasta ostettu. Aina ei hommat mene niin kuin elokuvissa. - PuSe
-T kirjoitti:
Pitihän se arvata että suomi24:ssä 50% vastauksista on aiheetonta vittuilua, mutta ei se mitään kun on jotain aiheellistakin seassa ;)
tämä kavitaatiolevy on ilmeisesti se vaakatasossa oleva ohjain potkurin lähettyvillä? Tuota trimmikulmaa minä itse epäilin, että sen takia nostaa pystyyn. (Ja muistaakseni veneessä on tasainen peräpeili.)
Eli vaihtoehtoja ei montaa ole, koska tehoa tuskin on liian vähän veneen kokoon nähden. Moottori väärässä asennossa tai liian ylhäällä. Tai sitten liikaa kuormaa... Jos 4 ihmistä on liikaa, niin eipä hyvin mene.
Täytyy trailerin päällä ihmetellä moottorin asentoa noilla suuntaa antavilla ohjeilla. Ja ei tämä nyt niinkään "meidän räpellys" ole kun valmis paketti kaupasta ostettu. Aina ei hommat mene niin kuin elokuvissa.Tuo aloitusviesti oli aika lailla provon oloinen...
Ei ihme että tuollaiseen kyselyyn tulee tyhmiä vastauksia. Siinä voi kysyjä kyllä etsiä syytä omasta tekstistä.
Mutta asiaan:
Vene ui syvällä eikä nouse plaaniin vaikka tehoa on.
Onko nykykone aivan liian painava veneelle ja eritoten veneen perälle? Liukuun noustessa ja liukunopeudessa vene on peräosan päällä. Jos ei nouse plaaniin, nopeudesta ei voi puhua.
Silloin tulee sitä aaltoa ja vene uppoaa aina vaan syvemmälle mitä enemmän kaasua laitetaan.
Onko veneen pohja vaurioitunut jossain vaiheessa. Vene on ilmeisesti vanha. Jos pohjaan on tullut syystä tai toisesta (vaikka lumikuorma talvella, kuljetuksessa saanut kölille liian kova kuormaa, liinat olleet liian kireällä tms.) painauma - ei vene enää toimi.
Onko vene yleensä puhdas liukupohja joka vaaditaan että nopeuksiin pääsee.
Jos pohjassa on vähänkin pussia, homma ei toimi.
Jos veneen pohja on ns. U-pohja, liukunopeuksia on turha tavoitella.
Tässä jotain josta voisi saada vähän kiinni. - kantavuutta tuli lis
-T kirjoitti:
Täytyy trailerin päällä ihmetellä moottorin asentoa noilla suuntaa antavilla ohjeilla. Ja ei tämä nyt niinkään "meidän räpellys" ole kun valmis paketti kaupasta ostettu. Aina ei hommat mene niin kuin elokuvissa.Koita nyt aluksi kaivaa jostain vaikka sen veneen merkki ja malli niin voisi jotain järkevää sanoa.
- 22
-T kirjoitti:
Täytyy trailerin päällä ihmetellä moottorin asentoa noilla suuntaa antavilla ohjeilla. Ja ei tämä nyt niinkään "meidän räpellys" ole kun valmis paketti kaupasta ostettu. Aina ei hommat mene niin kuin elokuvissa.on itse asiassa jo aika kova kuorma pieneen veneeseen. Kyllä se liukuunnousu voi jäädä haaveeksi ihan sen takia.
-T kirjoitti:
Täytyy trailerin päällä ihmetellä moottorin asentoa noilla suuntaa antavilla ohjeilla. Ja ei tämä nyt niinkään "meidän räpellys" ole kun valmis paketti kaupasta ostettu. Aina ei hommat mene niin kuin elokuvissa.Eli liian loivalla nousulla varustettu potkuri, kierrokset nousevat takulla, mutta ei kulje kuitenkaan...
Muuten olen muiden vastaajien kanssa samaa mieltä sekä siitä, että veneen malli olisi hyvä tietää, ja että neljä aikuista on aika iso kuorma pienessä veneessä.- Jareta
-T kirjoitti:
Täytyy trailerin päällä ihmetellä moottorin asentoa noilla suuntaa antavilla ohjeilla. Ja ei tämä nyt niinkään "meidän räpellys" ole kun valmis paketti kaupasta ostettu. Aina ei hommat mene niin kuin elokuvissa.Minun vanhassa faster 445:ssä ja 30 hv koneella 4 aikuista ihmistä oli jo iso lasti, ja liukuun mentiin todella konetta huudattamalla, Joten ei pidä aliarvioida tuota lastin määrää.
Ota veneestäsi vaikka kuvia (yksi yleiskuva, yksi kuva moottoriasennuksesta jne) ja laita sama kysymys vaikkapa tuonne moottorivene,infoon tai fendari.fi:hin, niin sieltä pystyy tiiraamaan paremmin mikä tuo venen on. Kuvahan kertoo tunnetusti enemmän kuin tuhat sanaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022126- 991537
- 1211263
- 771232
- 1121207
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58986- 36912
- 33804