hoito ohjeita!!!

tietämätön

Ostimme tuliliskon akvaarioomme akvaariokaupasta n. 1kk siiten, myyjän mukaan se viihtyy oikein hyvin kalojen kanssa jos ei vaan syö niitä. Vähensin vettä akvaariosta ja laiton korkkilautan jolla se asustelee ainakin päivisin 80% liikkumatta. Öisin se saatta uidakkin,sillä se on saattanut löytyä kuiville kiivenneenä tai kasvissa roikuvana aamulla. Muuten se on kyllä aika passiivinen elukka. Ruuaksi olen antanut verimatoja sulatettuna ja lusikalla sötettynä lautalle ja se söikin ensimmäisen viikon oikein mielellään.Nyt sitä oikein ärsyttää kun "ahdistelen" sitä lusikalla päivittäin. tarviikohan se ruokaa kuin usein,kun eihän se kulutakkaan kun se ei liiku ??? Kuolemaako se tekee vai onko ne niin apaattisia eläimiä? Harrastanko eläinräkkäystä jos pidän sitä kalojen kanssa samassa akvaariossa? Akvaarioni on n. 100l ja kaloja siellä on 1 kultakala, 6 jotakin pientä parvikalaa, 1 monni, 1 matokala. Kaloja se ei kyllä häiritse. Ohjeitanne odotellen ...

7

1365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanna

      Luovuppa siitä kultakalasta. Kultakala on parvikala eli tarvitsee kavereita ainakin 4-5 kpl. Lisäksi sellaiselle normaalikokoiselle parvelle pitäisi altaa koon olla 400-600 l. Joten myy se vaikka kultakala-harrastajalle jolla niitä on jo ennestään...
      Sori tulilisko-kysymykseen en osaa vastata :( ellei se kultakala ole jo niin suuri että hätyyttelee liskoa?

    • Anna

      Itelleni kävi ihan samoin, ostin tuliliskon 125l altaaseen kalojen seuraksi. Liskoliini asui kannon päällä eikä suostunut veteen. Parhaillaan oli 2.5 kk syömättä, ja silloin riitti, ostin käytetyn 100l altaan ja lisko sinne. Samalla ostin 2 lajitoveria. Vieläkään ei mennyt veteen eikä syönyt, jo 3,5 kk syömättä. Lopulta nostin liskoaltaasta kaikki jonka päällä eläin voisi karttaa vettä. Uimishaluttomuusen syy selvisi: Ihoon oli tullut kuiva "kelmu" joka esti veden pääsyn ihoon, eläin ei siis voinut hengittää ihonsa kautta vedessä, ainakaan kunnolla. Hellä pakottaminen auttoi, nyt lisko (nimeltään Kaapo) ui ja syö oikein hyvin!

      Tarinan pointti: Lisko ei syö akvaariokaloja, eihän sillä raukalla elo edes hampaita =)
      ...kalat tosin jahtaavat ja tökkivät liskoa, joka lopulta kieltäytyy menemästä veteen. Jos asia ei vielä ole ratkennut, myy lisko pois tai hanki sille oma allas ja mielellään lajitoveri tai pari. Pieni kilpailu saa liskot syömään kunnolla! Onnea yritykselle!

      • tietämätön

        Meidän Viiru söi eilen illalla vihdoin ja viimein 2.5 viikon nälkälakon jälkeen. Olet varmaan aivan oikeassa sen nahkan suhteen kun olen välillä pessyt korkkilauttaa ja Viiru on joutunut olemaan vedessä, se on hätääkärsimässä ja yrittää pitää jollain konstin päätään veden pinalla. Taitaa olla ainut keino pitää Viiru elossa ostaa sille oma allas ja ehkä morsiankin. Lähteekö se nahka "ongelma " muuten itekseen vai pitääkö se pakottaa uimaan ilman "kuivapaikkoja". Syötätkö sinä muuten liskosi veteen vai johonkin astiaan "lautalle" minä syötän Viirua lusikalla.

        Oikein aurinkoisia kevätpäiviä toivotellen,

        nyt jo jotain tietävä...


      • tietämätön

        Meidän Viiru söi eilen illalla vihdoin ja viimein 2.5 viikon nälkälakon jälkeen. Olet varmaan aivan oikeassa sen nahkan suhteen kun olen välillä pessyt korkkilauttaa ja Viiru on joutunut olemaan vedessä, se on hätääkärsimässä ja yrittää pitää jollain konstin päätään veden pinalla. Taitaa olla ainut keino pitää Viiru elossa ostaa sille oma allas ja ehkä morsiankin. Lähteekö se nahka "ongelma " muuten itekseen vai pitääkö se pakottaa uimaan ilman "kuivapaikkoja". Syötätkö sinä muuten liskosi veteen vai johonkin astiaan "lautalle" minä syötän Viirua lusikalla.

        Oikein aurinkoisia kevätpäiviä toivotellen,

        nyt jo jotain tietävä...


      • Anna
        tietämätön kirjoitti:

        Meidän Viiru söi eilen illalla vihdoin ja viimein 2.5 viikon nälkälakon jälkeen. Olet varmaan aivan oikeassa sen nahkan suhteen kun olen välillä pessyt korkkilauttaa ja Viiru on joutunut olemaan vedessä, se on hätääkärsimässä ja yrittää pitää jollain konstin päätään veden pinalla. Taitaa olla ainut keino pitää Viiru elossa ostaa sille oma allas ja ehkä morsiankin. Lähteekö se nahka "ongelma " muuten itekseen vai pitääkö se pakottaa uimaan ilman "kuivapaikkoja". Syötätkö sinä muuten liskosi veteen vai johonkin astiaan "lautalle" minä syötän Viirua lusikalla.

        Oikein aurinkoisia kevätpäiviä toivotellen,

        nyt jo jotain tietävä...

        Hienoa että kaveri taas syö! Mä siirsin kuiva-alueen paikkaa niin pölvästini ei sitä heti löytänyt. Oli pakko vähän uida ;)
        Nahkaongelma ratkeaa ihan ittekseen kun joutuu olemaan vedessä. omani lihosi niin alettuaan syödä että loi nahkansa... ja söi sen.

        Syötän kaikkia kolmea tiputtamalla sulatettua verimatoa altaan etureunaan. Sitten on kiva seurata kun poijjaat mähisee ruoasta. Eli pohjasta ne saa itse kaivella ruokaansa.

        Hyvää pääsiäistä ja aurinkoista kevättä!


    • Nimetön

      mul oli kans semmonen lemmikki mikä sulki on se kans oli samallainen ku sul se ki varmaan luuli et mä ahdistelen lusikalla mut sit se 5 kk päästä kuoli vaik se ei ollu viel puolt vuottakaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe