Armeijan vaihtaminen siviilipalvelukseen

mies19v

Armeijaan pitäisi lähteä tammikuun 10 päivä. Nyt kuitenkin tekee mieli mennä sivariin. Eli kysymys kuuluukin miten hoidan asian? Voiko jonnekkin esimerkiksi lähettää sähköpostia, vai pitääkö minun ilmoittaa meneväni sivariin vasta kun olen palveluspaikalla.

Kiitos etukäteen asiallisille vastauksille. Vittuilijat älkää edes vaivautuko vastaamaan.

17

8743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnea matkaan

      Sinun kannattaa ottaa yhteyttä siihen joukko-osastoon mihin olet menossa. Tai voit myös ottaa yhteyttä esim: pääesikuntaan olen varma että asiasi ratkeaa. Mutta mikäli apua et saa ennen intin aloittamista niin aloita intti ja kerro siellä asiasi niin ne päästää sinut kotiin jo samana päivänä. Mahdollinen siviilipalvelus alkaa toukokuussa 2010

    • jemiwa

      Monia epäilyttää armeijaan meno, mutta kannattaa sitä kuitenkin kokeilla. En ole koskaan kuullut, että yhdelläkään loppuun asti käyneillä (min. 6kk) olisi ollut huonoja muistoja. Useimpia vain pelottaa ennen laskuvarjohyppyä vaikka maassa varmasti naurattaisi. Alkuun se on totuttelua, mutta kyllä se siitä ja ainahan sen voi lopettaa kesken.

      • Asdertson

        "En ole koskaan kuullut, että yhdelläkään loppuun asti käyneillä (min. 6kk) olisi ollut huonoja muistoja. "

        No nyt kuulet. Vedä viiva tukkimiehenkirjanpitoosi.

        Palvelin 11kk 1989-90, ja nyt tarkemmin tuota aikaa ajatellessa alkaa vain vituttaa entistä enemmän ja yhä vaikeampi nähdä siinä mitään hyvää.

        Sain koulutuksen aselajiin joka on lakkautettu, varuskunnassa joka on lakkautettu, päätyäkseni reserviläiseksi 2000-luvulle, jolloin reservin määrää on päätetty vähentää. Työpaikallani kiersi jo lista, jossa minulle ehdotettiin vapautusta reservistä "tärkeiden siviilitehtävien takia" - kertsarikutsuja ei listalle pääsyn jälkeen koskaan tulisi. Kieltäydyin toistaiseksi, koska halusin säilyttää sotilaspassini "pelikorttina" - joskus yhä arvottomampana sellaisena.

        Kaikille nuorille tulen suosittelemaan sivaria. Suomessa on armeijan ja reservin supistaminen kuitenkin edessä, ja vapaaehtoinen armeija kuten Ruotsissa.


    • Mr.Spolle -91

      19-vuotias ''mies'' ?
      Tais tulla paskat housuun kun kuulit että siellä ollaan pimeässä metsässä?

      Kasvata ny pallit itelles voi jumalauta

      • mies 19v

        Miehyydellä ja armeijaan menemisellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sitäpaitsi olen kokenut pahempiakin asioita kuin armeijassa oleminen. En vain nyt halua mennä sinne henkilökohtaisista syistä. Kaiken lisäksi olen ollut noin 5 -vuotiaana sodassa. Kiva sitä vaan on katsella kun ihmisiä nirhataan sun ympärilläs ja porukalta leikellään kurkku auki. Miltähän itsestäsi tuntuisi, jos näkisit jonkun oman sukulaisesi tapettavan silmiesi edessä? Ei kyllä sen jälkeen mikään armeijaan meneminen maistu.


      • jemiwa
        mies 19v kirjoitti:

        Miehyydellä ja armeijaan menemisellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sitäpaitsi olen kokenut pahempiakin asioita kuin armeijassa oleminen. En vain nyt halua mennä sinne henkilökohtaisista syistä. Kaiken lisäksi olen ollut noin 5 -vuotiaana sodassa. Kiva sitä vaan on katsella kun ihmisiä nirhataan sun ympärilläs ja porukalta leikellään kurkku auki. Miltähän itsestäsi tuntuisi, jos näkisit jonkun oman sukulaisesi tapettavan silmiesi edessä? Ei kyllä sen jälkeen mikään armeijaan meneminen maistu.

        Sitä kannattaa miettiä tarkkaan. Suomen armeijaa muuten kutsutaan puolustusvoimiksi. Siellä ei opetella tappamaan vaan puolustamaan maataan ja itseään hengnlähdön edessä. Sinne kannattaa lähteä avoimin mielin hakemaan uusia kokemuksia ja kavereita.


      • ''Pahempia''
        mies 19v kirjoitti:

        Miehyydellä ja armeijaan menemisellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sitäpaitsi olen kokenut pahempiakin asioita kuin armeijassa oleminen. En vain nyt halua mennä sinne henkilökohtaisista syistä. Kaiken lisäksi olen ollut noin 5 -vuotiaana sodassa. Kiva sitä vaan on katsella kun ihmisiä nirhataan sun ympärilläs ja porukalta leikellään kurkku auki. Miltähän itsestäsi tuntuisi, jos näkisit jonkun oman sukulaisesi tapettavan silmiesi edessä? Ei kyllä sen jälkeen mikään armeijaan meneminen maistu.

        ''Sitäpaitsi olen kokenut pahempiakin asioita kuin armeijassa oleminen''
        Siis mitä helvettiä, se intti ei kuule ole mikään juutalaisten keskitysleiri, olet tainnu ottaa vähän liian todesta nuo pelotepuheet intistä ja sen ''tyranni''upseereista
        Taidat olla juuri tuollainen perus viime hetken pelkuri, kyllä teitä riittää


      • Vastakkain asettelu
        ''Pahempia'' kirjoitti:

        ''Sitäpaitsi olen kokenut pahempiakin asioita kuin armeijassa oleminen''
        Siis mitä helvettiä, se intti ei kuule ole mikään juutalaisten keskitysleiri, olet tainnu ottaa vähän liian todesta nuo pelotepuheet intistä ja sen ''tyranni''upseereista
        Taidat olla juuri tuollainen perus viime hetken pelkuri, kyllä teitä riittää

        Tajuatteko nyt oikeasti, että jos joku on OIKEASTI kokenut sotaa syystä tai toisesta, niin sitä tuskin tahtoo uudestaan edes leikkiä, kuten armeijassa tehdään. Moni itsenäisyytemmekin puolesta taistellut veteraani ei ole edes sukulaisilleen puhunut sodasta, joten itse kyllä ymmärrän miksi "mies 19v" ei tahdo lähteä armeijaan ja arvostan hänen päätöstään siirtyä suorittamaan asevelvollisuus siviilipalveluksena.

        Ja mitä tulee siihen, että Suomen armeijaa kutsutaan puolustusvoimiksi, niin se on täyttä propagandaa. Se että armeijaa kutsutaan puolustavaksi, ei poista sitä totuutta, että siellä opetellaan TAPPAMAAN. En ole missään nimessä inttiä lakkauttamassa, kuten siltä saattaa kuulostaa. Sinne saa ihan vapaasti mennä ne joita se kiinnostaa. Itse näen yhteiskunnalla siviilipalveluksen hyödyllisempänä muun muassa siitä syystä, että se oikeasti tuottaa yhteiskunnalle oikeasti jotain. En kiellä etteikö armeijastakin olisi jotain hyötyjä, mutta kokonaisuutena se kuluttaa suuren määrän yhteiskunnan verorahoja ilman suurempaa vastinetta, joten miksi siis tukea kyseistä instituutiota?


      • jemiwa
        Vastakkain asettelu kirjoitti:

        Tajuatteko nyt oikeasti, että jos joku on OIKEASTI kokenut sotaa syystä tai toisesta, niin sitä tuskin tahtoo uudestaan edes leikkiä, kuten armeijassa tehdään. Moni itsenäisyytemmekin puolesta taistellut veteraani ei ole edes sukulaisilleen puhunut sodasta, joten itse kyllä ymmärrän miksi "mies 19v" ei tahdo lähteä armeijaan ja arvostan hänen päätöstään siirtyä suorittamaan asevelvollisuus siviilipalveluksena.

        Ja mitä tulee siihen, että Suomen armeijaa kutsutaan puolustusvoimiksi, niin se on täyttä propagandaa. Se että armeijaa kutsutaan puolustavaksi, ei poista sitä totuutta, että siellä opetellaan TAPPAMAAN. En ole missään nimessä inttiä lakkauttamassa, kuten siltä saattaa kuulostaa. Sinne saa ihan vapaasti mennä ne joita se kiinnostaa. Itse näen yhteiskunnalla siviilipalveluksen hyödyllisempänä muun muassa siitä syystä, että se oikeasti tuottaa yhteiskunnalle oikeasti jotain. En kiellä etteikö armeijastakin olisi jotain hyötyjä, mutta kokonaisuutena se kuluttaa suuren määrän yhteiskunnan verorahoja ilman suurempaa vastinetta, joten miksi siis tukea kyseistä instituutiota?

        Jos joku hakkaisi sun perhettäsi niin mitä tekisit? Menisit väliin vai kääntäsit selkäsi? Ihminen voi luistaa tiukastakin moraalista jos tilanne äityy pahaksi. Tekemättömyys on maailmanpalkka.


      • Asdertson
        jemiwa kirjoitti:

        Jos joku hakkaisi sun perhettäsi niin mitä tekisit? Menisit väliin vai kääntäsit selkäsi? Ihminen voi luistaa tiukastakin moraalista jos tilanne äityy pahaksi. Tekemättömyys on maailmanpalkka.

        Omiensa puolustaminen on rankasti ERI ASIA!

        Osana jotain armeijaa ET OLE puolustamassa perhettäsi, vaan siellä minne joukko-osastosi on määrätty keskitettäväksi.

        Siihen keskityspisteeseen myös vihollinen todennäköisimmin keskittää iskunsa. Leiki siinä sitten ketsupiksi pommitettuna sankaria ja "puolusta perhettäsi".


    • Eiköhän se kuitenkin

      liene tammikuun 11. päivä?

    • tangolaulaja

      Ehkä sinun kannattaisi vieläö pohtia miksi mielesi tekee sivariksi? Armeijassa on omat hyvät puolensa; kuntosi nousee, sosiaalisuutesi kehittyy ja hyvässä lykyssä saat koulutusta, josta on siviilissäkin etua. Sotilaspassi todisteena suoritetusta asepalvelusta on voimapaperia. Kysy itseltäsi: Kumpi on mielekkäämpää: Suorittaa normaali asepalvelus vai viikata 11 kuukautta lakanoita jossakin laitoksessa.

      • Sivari123

        Normaali asepalvelus vai viikata 11 kk lakanoita laitoksessa..? Anteeksi nyt vaan. Vaikka on paljon pelotteita olemassa armeijasta/puolustusvoimista, ei se sivarikaan mikään lakananviikkaamislaitos ole. Joillekin on jopa ollut enemmän hyötyä siviilipalveluksesta kuin armeijasta työn kannalta. Törmäsin esimerkiksi kaveriin joka teki sivarina musiikki- ja valohommia salissa jossa järjestettiin erinäisiä tapahtumia. Kaveri oli suuntautumassa tälle alalle, enkä usko että siinä sotilaspassi olisi painanut paljonkaan vertaa. Toinen kaveri oli sitten taas kirjastossa musiikkiosastolla ja sanoi suoraan tykänneensä. Eikä armeijastakaan välttämättä 6 kk:lla pääse vaikka niin olisikin suunnitellut.

        Itsellänihän ei ole mitään armeijaa vastaan, mutta ei sinne mennä vain leikkimään. Totta kai joillekin armeija voi luoda aivan mahtavan ilmapiirin, opettaa sosiaalisuutta ja tervettä kilpailu- ja joukkuehenkeä. Toisaalta edellä mainitut asiat voivat myös olla omiaan luomaan ahdistusta ja paineita joillekin ihmisille. Mielestäni sivarista annetaan ala-arvoinen ja inhottava kuva, eikä sitä paranna se että sen on oltava pidempi. Tosiaan siviilipalveluksesta on yhteisölle enemmän hyötyä kuin sodan leikkimisestä. Jos on pelkurimaisuutta ettei osallistu sotaleikkeihin tai heitä 6 kuukaudeksi aivoja narikkaan ja mene kuuntelemaan kessujen paasaamista, niin mieluummin olen pelkuri. Olen harrastanut urheilua läpi ikäni, olen vaeltanut metsässä, ei ole kiinni siitä ettenkö kestäisi. Ei se intti mitään kauhua ole, mutta jos annetaan kuva siitä että minun pitää simuloida sotaa, ei kiitos. Jos todellinen uhka joskus on olemassa, tarjoudun mielelläni vapaaehtoiseksi, mutta mieluummin kulutan 11 kk tulevan työni parissa kuin rämmin metsässä.


      • Asdertson

        "Sotilaspassi todisteena suoritetusta asepalvelusta on voimapaperia."

        Se "voimapaperi" on nykyään vessapaperia. Ainakin minun kohdallani.

        11kk ihan turhaan. Kertauksia ei koskaan.

        Sain koulutuksen aselajiin jota ei ole, varuskunnassa joka on lakkautettu, päätyäkseni reserviin, jota supistetaan eurooppalaisen esimerkin ja säästötavoitteiden mukaan. Työpaikkani tarjosi mahdollisuutta päästä listalle joka määrittelee toimenkuvani siviilissä niin tärkeäksi, että minut voi ilmoitusasiana poistaa reservistä - kertauskutsua ei tulisi ikinä. Kieltäydyin - vaikka tuo mainitsemasi "voimapaperi" on kädessäni vessapaperin luokkaa.

        Mm. työhönottohaastattelussa armeijan käymistä ei saa kysyä - ainoastaan onko armeija tai sivari suoritettu. Vastaus kyllä tai ei - ei saa kysyä kumpi.

        Täällä kiersi hyvä artikkeli aiheesta kuinka armeijapalvelus voi pilata uran: ainakaan Etelä-Amerikan maissa ei kannata kerskailla CV:ssään armeijaurallaan: siellä armeija koetaan köyhien ja häiriintyneiden paikaksi, sillä maissa ei ole yleistä asevelvollisuutta ja sotilasvallankaappausten myötä on lähinnä opittu pitämään armeijan väkeä oman kansan pidättäjänä, kuulustelijana, kiduttajana ja teloittajana.


    • Heipä hei

      Vitun hintti.

    • Psilocybe

      Huomaa kyllä eron armeijan ja siviilipalveluksen puolustajien välillä.

      Armeijan kannattajat:
      -saatnanan hinttari mene vittu armeijaan tai mutut aniseksi
      -perrrkele vittu ime umnaa kun kerran olet hinttari sivarin kannattaja
      -anreija tkeree mieheksi11!

      Sivarit taas tuntuvat kertovan enemmän perusteltuja faktoja.

      Itseäni armeija ei kiinnosta sen takia, etten halua olla poliitikkojen pelinappula, kun eivät osaa sopia egoistisia rahalta haisevia kiistojaan puhumalla.

    • Anonyymi

      Toivottavasti yli kymmenen vuoden jälkeenkin tarinalle tuli onnllinen loppu ja mies19 pääsi haluamaansa paikkaan suorittamaan palveluksen muodossa tai toisessa.

      Jestas tajusin juuri että mies 19 on todennäköisesti mies30 :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe