Tämä nyt on taas sarjassamme "tikusta asiaa" ja ongelmien kehittelyä sinne missä niitä tuskin on, mutta laitanpa silti kun olen tätä niin monesti miettinyt.
Rv 34 menossa esikoisraskaudessa ja kovasti olen saanut iloita ja ihmetellä raskauden helppoutta! Tajuan olevani erityisen onnekas, sillä oikeastaan mitään rajoittavia raskausvaivoja ei ole ollut sitten alun pari kuukautta kestäneen pahoinvoinnin (ja välillä närästystä ja selän jomotusta, mutta ei mitään sietämätöntä). Päinvastoin, olo on mitä loistavin: mieliala korkealla (eikä ailahtele), työteho edelleen huipussaan, seksihalut tavallista paremmat, yöunet pissataukoja lukuunottamatta yhtä hyvät kuin ennenkin jne. Mahan koko ei vaivaa, eikä olo ole juurikaan kömpelömpi kuin normaalisti.
Mietin, että onko näin hyvä vointi todellisuudessa yleisempää mitä uskotaan vai olenko poikkeus? Tuntuu nimittäin, että ihmiset ovat lähinnä hämillään kun vointiani kysyessä kerron sen olevan erinomainen. Ikään kuin se ei olisi sallittua, vaan raskauden pitäisi olla hirveää kärsimystä ja tuskaa koko ajan. Ainakin omassa lähipiirissäni olevat äidit tuntuvat ylläpitävän tätä kärsimysdiskurssia, ja nyt olen alkanut miettiä, että onko se pikemminkin jonkinlainen kulttuurinen normi kuin tosiasia? Ristiriitaista sinänsä, että koko äitiysteollisuus on päinvastoin täynnä tätä "nauti raskaudestasi" -retoriikkaa.
En nyt ole mitenkään hehkuttanut hyvää oloani jatkuvasti kanssaihmisille, mutta toki olen nopeasti torpannut negatiiviset kommentit aiheettomina. Esim. olen kuullut seuraavat keskustelunaloitukset lähiaikoina: "Toi maha varmaan painaa jo tosi paljon?" tai: "Inhottavaa että sä et pysty nauttimaan joulunpyhistä tänä vuonna kunnolla".
Onko tämä nyt vaan sitä perussuomalaisuutta? Siis sitä, että kaikki pitää aina nähdä negaation kautta ("se kellä onni on se onnen kätkeköön" ja muuta sontaa), vai olenko jotenkin poikkeusyksilö? Kai se negatiivisuus on itsessänikin kuitenkin niin syvällä, että olen toisaalta miettinyt, että ehkä hyvä vointi indikoi kamalaa vauva-aikaa, kun nyt tapissa oleva hormonitaso romahtaa synnytyksen jälkeen... No, tämän suuntaisia kommentteja olen saanut myös muilta (NAISILTA!), tyyliin: "Niin , kyllähän se olo nyt hyvä voi olla, mutta odotapa vaan synnytyksen jälkeistä aikaa..."
No, monenlaisia muitakin odotus-/äitiysmyyttejä olen torpannut viime kuukausien aikana. En esim. tuntenut mitään ylitsevuotavaa onnea kummassakaan ultrassa. Olihan se helpottavaa ja kivaa nähdä terve sikiö, mutta ei muuta. En myöskään kokenut mitään tunnemyrskyä ekojen liikkeiden myötä, enkä kyllä edelleenkään. Itse asiassa kehotus "nauti raskaudestasi" on yksi oudoimmista, ja sitä sitten viljellään neuvolassa, mainoksissa ja muiden ihmisten kommenteissa. En minä vaan ymmärrä, mitä erityistä nauttimista tai kärsimistä tässä on...? No, menee jo sivuun asiasta, täytyy vissiin aloittaa erillinen ketju näistä odotusmyyteistä jossain vaiheessa...
Mutta onko teitä muita hyvinvoivia odottajia? Entä tunnistatteko tuon negatiivisuus-kärsimys -puheen omasta lähipiiristänne? Entäs ne hormonit? Joko tässä on syytä odotella vähintään lapsivuodepsykoosia synnytyksen jälkeen kun kerran nyt menee niin hyvin?
Vaivaton raskaus=poikkeus ja/vai vaikea vauva-aika?
15
791
Vastaukset
- Onnelista odotusta!
ollut ihanat raskaudet ja olo hyvä. Ympräistö on vaan todennu että eihän se raskaus sairaus ole ja sitten kertoneet omia kokemuksiaan... osa tietty pelottelee etä oota ku se laps syntyy ja ku laps oli kans helppo niin täs uudes raskaudes saa kuulla : "oota sitte ku tää toinen tulee ni sittehän näät millasta se on..."
aina riittää näit ä selittelijöitä ja kommentoijia ja joku käsitys on että raskaus on joku hemmetin pöytäkeskustelun aihe jne..
tunnistan negat kärsimyspuheet jne mutta ohitan ne.
En saanu psykoosia synnytyksen jälkeen ja voin hyvin ekas jatokas raskaudessa. Toivon samaa sulle. On naisia jotka yksinkertasesti voi hyvin ja ehkei sitä kaikille toitota. Raskausaika on nopeesti ohi ja sen jälkeen jäin kaipaamaan sitä mahakumpua ja odotusfiiliksia, etenki ku raskaus meni tosi hyvin ja voin hyvin. Moni tietty ei kovasti kaipaa... ; ) - mama........
Täällä on yksi vaivaton odottaja. Alkuraskaudessa ei ollut mitään pahoinvointeja, ei mitään, Mikä on tietysti todella hieno asia, esikoistani odotan enkä tiedä miten kamalaa se voisi oikeasti edes olla. Mutta onneksi siis olen tältä välttynyt.
Nyt myös rv 34 menossa, ja selkäkipuja tosin on mutta ei mitään sietämätöntä. Lenkkeillessä oikeastaan ainoastaan rupeaa koskemaan alaselkään, muuten ok. Tietysti pienet jomotukset silloin tällöin, mutta en jaksa valittaa =)
"Niin , kyllähän se olo nyt hyvä voi olla, mutta odotapa vaan synnytyksen jälkeistä aikaa..."", niin no tuollaisiin minä olen aina vaan naurahtanut päälle, en jaksa stressata vain siksi, että joku noin sanoo. En tietenkään vähättele, etteikö se varmasti olisi totta. Mutta miksi sitä pitäisi NYT murehtia.. En käsitä.
Kamalalin, tai lähinnä oudoin asia jonka kuulin eräältä tuttavaltani oli, että kun hän meni ensimmäisiä kertojaan esikoisensa kanssa lastenneuvolaan, oli hän siellä sitten sanonut että kuinka nätisti tämä hänen esikoistyttönsä on, ei itke pahemmin eikä muuta. Oli neuvolatäti vaan tokaissut, että no odotapa vaan kyllä ne mahakivut sieltä tulee. Ja muutenkin ollut hyvin kyyninen.
Itse en kehdannut samalle linjalle ryhtyä, vaikka ei siis kokemusta olekaan. Mutta en myöskään toivo, että kukaan latelisi asioita noin suorasukaisesti. Pitäisi antaa toiselle nyt aikaa olla lapsensa kanssa, oli sitten itkuinen tai vähemmän itkuinen yksilö kyseessä.
Mutta juu.. Nuo hormonit. Ne ovatkin se "ihanuus" minun kohdallani. Olen todella monsteri, hermostun muutenkin helposti, olen temperamenttinen. Mutta raskaus tuo tämän kyseisen "vian" esille vaan kahta kauheampana.
On tosin päiviä, jolloin olen rauhallinen ja rento, mutta ilmaisen kyllä mielipiteeni asioihin todella jyrkästi. Ja minulle ei kannata tosiaan sanoa väärää sanaa usein, saa kyllä kuulla kunniansa. Heh.
Eli todella on mun kohdalla ailahdelleet hormonit suuntaan jos toiseenkin. Mutta onneksi lähipiirissä ihmiset osaavat jo varautua, eivätkä jaksa hermostua jos minä niin teen. :D
Toivon mukaan kaikki menee hyvin, vauvan synnyttyäkin, turhaa spekulointia vaan. Minä ainakin uskon, että kun on näin hyvin mennyt tähän asti, varmasti menee jatkossakin!
Onnea odotukseen!! - oNNi
En ole enää ihan nuori odottaja,ja kaksi aiempaa lasta sain nuorena.Raskaus,kuten aikaisemmatkin ollut mahtavaa aikaa,ei niin pienintäkään vaivaa(nyt rv 33)Vaivat eivät siis "ikäsidonnaisia"..
Rennosti kun koittaa ottaa,koittaa olla itselleen armollinen ja muistaa tämän ajan olevan ainutkertainen,jaksaa pitää lippua korkealla.Iloista oottelua muille myös! - viihdytetty
--kysymyksiisi en keksi mitään vastattavaa, en ole kohderyhmää ihan vielä (raskaana kyllä olen, mutta kaikki on niin uutta vielä, etten ole ehtinyt asioita noin tarkkaan miettimään ja kokemaan). Mutta oli ihan pakko tulla sanomaan, että kirjoituksesi oli todella hauskaa luettavaa! Jollet ammatiksesi kirjoita, niin suosittelisin ryhtymään, vaikkapa pakinoitsijaksi. Nokkelaa, helppoa ja älykästä kieltä.
Kiitos virkistävästä luettavasta ja tsemppiä raskautesi viime metreille. Toivotaan, että hyvä onnesi helppouden suhteen jatkuu! :) - Muimui
Odotus on ollut hämmentävää aikaa vaivattomuuden vuoksi. Toki alussa oli väsymystä ja lievää pahoinvointia. Ja raskauden psyykkinen puoli oli tietenkin oma lukunsa, koska olen jo suhteellisen iäkäs (34) esikoisen odottaja & pitkään olin jopa sitä mieltä, että jäänkin lapsettomaksi. Ensireaktio hälveni parissa viikossa, vaikka vieläkin (rv 23 ) kyllä tulee hetkiä, jolloin keskellä odotusaiheista keskustelua mietin itsekseni "Hm..siis koskeeko tämä aihe todellakin minua"...mutta tämä kaikki johtuu taipumuksestani ajatella liikaa kaikkea, ei mikään raskauden esiin lietsoma oire.
Odotin ennen kaikkea kauheita hormonaalisia mielialavaihteluita - ei mitään. Sama hömppä olen, kuin ennenkin. Ruokiin liittyviä mielitekoja on esiintynyt aina, joten ei sieltäkään tullut mullistuksia. Fyysiset vaivat on olleet vähäisiä, nyt kun alavatsassa on ollut jotenkin "uusia" tuntemuksia, mietin oliko tuo nyt sitten supistus vai liitoskipuja. Ultraäänitutkimukset ja nyt sikiön liikeet ovat lähinnä epätodellisia - siis mahassa on jotain ja tämä todellakin tapahtuu minulle. Toki positiivisia ja ihania sinänsä, koska lapsi on toivottu ja hartaudella "väkerretty".
Ympäristön reaktiot tällaiseen "pienieleiseen" raskauteen ovat olleet positiivisia, olen tehnyt tiettäväksi että kauhutarinoita siitä kuinka "kumminkaimansiskonveljentyttären alapää halkesi synnytyksessä napaan asti kahtia" - en suostu kuuntelemaan. Olen pessimismiin taipuvainen realisti (lapsen isä on realismiin hetkellisesti yltävä pessimisti), joten synnytyksen jälkeinen vauva-aika voi olla meille vain yhtä positiivista yllätystä...tarvittavat ja tarpeettomat kauhutarinat tulee kyllä omasta takaa. Ehkä niitä ei siksikään meille tarjoilla.
Niin että näillä mennään. Kovin on arkista ja sujuvaa, mukavalla kotikutoisella tavalla. - rv 12+2
Täällä kanssa eletään tavallista elämää, jos ei tietäisi olevansa raskaana, eipä sitä muuten uskoisi todeksi. vasta muutama kaveri tietää, vanhemmille pitäisi kai kertoa, mutta varmaan vasta jouluna tai sen jälkeen niin eivät kerkee isovanhemmilla lähteen mopo käsistä.. Ne varmaan ostas jo kasan lahjoja etukäteen sille muksulle..(la 06/10)
Kaikki on tosiaan aika alussa vielä, rv 12 2, mutta ei tässä mitään ihmeellisiä tunnekuohuja ole tullut. Alkukuvotus hiipui tässä viikon sisään, ja alussa vähän rintoja sattui, ehkä 5x 30min. viime viikolla ekassa nt ultrassa olin toki helpottunut että elävä otus löytyi, ja siitä parin päivän päästä neuvolassa sydänääniä kuunnellessa mietin lähinnä että odottiko terkkari jotain tunnekuohua ums kyyneleitä. Siltäkään ei ole pahemmin ollutt kysyttävää. Tavallaan olen ollut hieman väsynyt, mutta niin olen syksyisin aina. nyt kun olen ollut kotona ja pois töistä, on toki ollut helppoa kun on voinut nukkua ja lusmuilla niin paljon kuin kehtaa. Nyt onkin ihanaa mennä töihin vuoden alusta!
Seksi on ollut mahtavaa ja olen ns. aina valmis. Myös ejakulointia on tapahtunut selvästi useammin kuin ennen. Aiemmin sitä oli silloin tällöin, mutta nykyään lakanat kastuu joka toinen ellei joka kerta.. Muutenkin seksi on ollut tänä syksynä ihanaa kun vihdoin on päästy kortsuista eroon. Rentoa ja spontaanimpaa. Mies on nauttinut myös, ja senkin myötä olemme jotenkin läheisempiä kuin ennen. Hän on myös hyvn onnellinen mutta jalat maassa. Itse varaudun aina pahinmpaan, ja toivon parasta.
Toki kaikki voi vielä muuttua mutta toistaiseksi elämä on ollut ihan kivaa, tosin niin se on ollut koko viimeisen puoli vuotta muutenkin. - synergy_
Minulla oli myös todella helppo raskausaika, ainut vaiva oli turvotus noin rv 22. Muuten olo oli mitä mainioin! Juuri niinkun sinullakin, olin iloinen, seksielämä oli aivan taivaallista ja halut todella hyvät, maha ei ollut tiellä koska ei kasvanut kovinkaan paljoa. En ollut kömpelö, ja pystyin tehdä kaikki asiat niinkun ennenkin, ihan kun en olisi ollutkaan raskaana.
Vauvamme syntyi, ja hän oli ja on kuin enkeli! Ei koskaan itke tai kiukkua, syö hyvin, nukkuu hyvin ja on iloinen aina!:)
Minun vointiani ihmeteltiin myöskin: "etkö muka oikeasti voi pahoin? etkö ole oksentanut kertaakaan? eikö satu selkään/jalkoihin/käsiin/mihinkään?"
Välillä tuntui että ne ihmiset alkoivat ajatella olivatko valittaneet turhaan omana raskausaikanaan.
Sitten tuli myös paljon noita kommentteja että: "Odota vaan kun se syntyy, sitten et enää voikkaan niin hyvin!" Ihan kuin sitä olisi oikein toivottu!:(
Nykyään kun joku kysyy lapsestani, niin kerron että hän on todella helppo ja äitiydessä on yllättänyt miten helppoa kaikki on. Ja taas "odota vaan kun tulee uhmaikään..."
Kyllä näitä riittää!! Ihan kun oikein toivoisivat että asiat olisi huonosti!:D
Hyvää jatkoa sulle vaan, ei kannata uskoa/kuunnella kaikkea soopaa mitä ihmiset höpöttää!:)- 2v+rv33
Mulla meni ensimmäinen raskaus myös niin, että ei ollut oikeataan mitän vaivoja, mitä nyt pientä pahoinvointia alkuun ja kivuttomia supisteluja aika varhaisesta vaiheesta lähtien, mutta kun ei ne mitään pahaa saaneet aikaiseksi niin eipä ne juuri häirinneetkään. Pyöräilin pitkiä lenkkejä vielä ihan loppuraskaudessa ja purjehtimassa käytiin vielä 3pv ennen kuin vauva syntyi. Oikeastaan missään ei edes huomannut että mahasta olisi ollut jotain haittaa, mitä nyt pyörän tankoa piti säätää korkeammalle ettei polvet osuneet mahaan. Olisin voinut olla raskaana vaikka kuinka pitkään, oikein toivoin että olisi mennyt yliajalle (mutta vauva syntyi rv 40). Vauva-aika oli vauva-aikaa, valvomista aika paljon ja vauvan nukuttamista, mutta vauva oli alusta asti tyytyväinen tapaus päiväsaikaan, niin kyllä sen jaksoi. Nyt tämä vauva on jo yli 2v ja edelleen pääasiassa pieni ilopilleri, harvoin kiukuttelee vaikka uhmaiässä kai periaatteessa onkin. Eli ei se vaivaton raskaus tarkoita kamalaa tulevaisuutta ;-)
Mutta, tämä toinen raskaus onkin sitten ollut huomattavasti hankalampi. Ei varmaan keskimääräistä hankalampi, mutta ehkä odotukset oli vähän epärealistiset kun ensimmäinen raskaus meni niin loistavasti. Nyt on kolotuksia, kipeitä supistuksia, väsymystä, hengenahdistusta ym ihan riittämiin. Ole iloinen vaivattomasta raskaudesta, se ei välttämättä toistu ;-)
- ninnukka.
raskaus meni minullakin todella helposti eikä ollut oikein mitään vaivoja. Ihmettelin myös kun niin monelta olin kuullut kaikenlaista valitusta erinäisitä vaivoista raskausaikana. Mutta nyt olen toista kertaa raskaana rv 36 0 eikä tätä raskautta voi verratakkaan ensimmäiseen! Alkuraskaudesta kärsin muutaman viikon kestäneestä järkyttävästä väsymyksestä. sitten alkoivat n.rv 20 todella epämiellyttävät harjoitussupistukset sekä joka öiset krampit jaloissa. Rv 30 alkaen olen kärsinyt vatsahappojen aiheuttamasta ruokatorventulehduksesta (erittäin kivulias) joka nyt onneksi lääkkeillä pysynyt lähes oireettomana. Rv 34 jälkeen on suolisto ollut "ylivilkas" kun ilmeiseti vauva painaa suolia ja vessassa on käytävä yölläkin. Että näin...nyt ymmärrän myös raskausajan hankaluudesta valittavia, jokainen raskaus on erilainen. Voin vain toivoa että synnytys olisi tällä kertaa edes hivenen helpompi. Eikä tarkoitukseni ole vähätellä tai pelotella ketään, itsekin aikoinani nautin helposta raskaudestani ja myös kerroin siitä muille. Tsemppiä loppuraskauteen!
- jennasofia
Mulla myös raskaus sujunut ihan niin ettei ole kertaakaan ollut edes pahoinvointia.. mitään muuta ei ole ilmennyt kuin että väsymystä sillon tällöin ja pissalla saa käydä useammin mutta siinäpä se sitten onkin:) Olen kyllä onnellinen että ainakin tähän asti ollut näin helppoa vaikken vielä kovin pitkällä olekkaan kun on menossa rv20
- syyriä
Ihan mielenkiinnosta kysyn että onko nyt tuleva lapsesi eri sukupuolta kun ensimmäinen? Jos siis tiedätte edes. Minulla on erilainen raskaus nyt menossa kun ensimmäinen, tämä on tosin aivan alussa vielä. Huonoa oloa on ollut ja väsymystä, ensimmäisestä ei ollut mitään. Olenkin ajatellut että onkohan tämä eri sukupuolta kun minun ensimmäinen lapsi.. Eihän noihin kyllä voi sokeasti uskoa, mutta kunhan tuli vaan mieleen!:)
- ninnukka.
syyriä kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että onko nyt tuleva lapsesi eri sukupuolta kun ensimmäinen? Jos siis tiedätte edes. Minulla on erilainen raskaus nyt menossa kun ensimmäinen, tämä on tosin aivan alussa vielä. Huonoa oloa on ollut ja väsymystä, ensimmäisestä ei ollut mitään. Olenkin ajatellut että onkohan tämä eri sukupuolta kun minun ensimmäinen lapsi.. Eihän noihin kyllä voi sokeasti uskoa, mutta kunhan tuli vaan mieleen!:)
Esikoiseni on poika ja tämä tuleva rakenneultran mukaan tyttö, liekö sitten sattumaa vai ei että myös raskausaikam täysin erilainen:)
- annu4569
ninnukka. kirjoitti:
Esikoiseni on poika ja tämä tuleva rakenneultran mukaan tyttö, liekö sitten sattumaa vai ei että myös raskausaikam täysin erilainen:)
Ihmetyttää miten jotkut jaksavat näitä poikamasu, tyttömasu, tyttöraskaus, poikaraskaus -juttuja, kun noille jutuille ei ole mitään tieteellistä vahvistusta:o Kyse on vaan siitä, että kun ihmiset haluavat uskoa jonkun asian, heille jäävät mieleen vain omaa uskomusta vahvistavat tapaukset. Sitten kun tulee vastaan joku odottaja, jolla uskomukset eivät pidäkään paikkaansa, se unohdetaan välittömästi ja annetaan legendan jatkua. Minullakin on monen mielestä "tyttömaha", mutta poika sieltä on tulossa lapsivesipunktion mukaan. Oletteko kuulleet siitä OYS:in kätilöiden tekemästä tutkimuksesta odottajien poika- ja tyttömasuista? Muutaman sata äitiä tutkittuaan kätilöt totesivat, että mitään yhteyttä äidin mahan muodon ja syntyvän lapsen sukupuolen välillä ei ollut, mutta se tuloshan ei kiinnosta ketään...
- syrinx
Minä olin ennen raskautta hyvässä kunnossa, normaalipainoinen ja harrastin säännöllisesti kuntoliikuntaa. Kuvittelin että pidän itseni hyvässä kunnossa raskauden loppuun saakka ja nautin hyvistä voinneista, mutta se ei näköjään ole itse valittavissa. Ensin oli 2 kk raskauspahoinvointia, ei mitään aivan mahdotonta, mutta yrjö meinasi lentää aina, jos vähänkin rasitti itseään. Sen jälkeen oli n. 1,5 kk oikein mukavaa aikaa, jolloin pystyin pikkuisen palauttelemaan kuntoakin reippailla kävelylenkeillä ja uinnilla. Olin ihan että "jes, nyt nautitaan elämästä ja raskaudesta täysin siemauksin!", mutta sitten alkoivat kivuliaat supistukset (kohdunkaula alkoi pehmitä jo siinä vaiheessa) ja niiden ehdoilla on sitten hissuteltu jo pari kuukautta. Kunto on aivan surkea, kun kerta kaikkiaan mitään fyysisesti vähänkään rasittavaa ei pysty tekemään kun pelkkä reipas kävelykin saa kovat supistukset aikaiseksi. Oloni on ihan siedettävä, jos en tee yhtään mitään, joten siinä mielessä ei ole kauheasti valittamista. Se vain harmittaa, että rapakuntoiseksi synnyttäjäksi voi päätyä näköjään ihan kuka vaan, ei siinä auta oma yritys eikä reipas mieli:o No, ei kai se niin vakavaa ole, kunpa vaan tuo vauva suostuisi pysymään mahassa loppuun saakka.
- pikkukakkonen10
Mulla ei ollut edes noita aamupahoinvointeja, närästystä, tai YHTÄÄN MITÄÄN :)) Väsymystä oli ekat 3 viikkoa normaalia enemmät, mitään muuta ei ollut, esikoisesta ei mitään, tästä toisestakaan ei mitään, nyt vko 27 :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851374Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 55758
- 101731
- 33702
- 60699