Suosittele lääkäriä/lääkäriasemaa!

Ehkä add-potilas?

Olen pitkään epäillyt sairastavani add:tä ja yrittänyt etsiä netissä Pirkanmaan seudulta hyvää ja luotettavaa lääkäriä, jolle uskaltaisin mennä pelkäämättä tulevani nauretuksi vastaanotolta ulos. En ole siis se tyypillinen ylivilkas adhd, vaan omiin ajatuksiini uppoutuva hajamielinen tyyppi, jonka luonne kuohahtelee välillä. Mutta ei nyt tässä omista oireistani sen enempää.

Moni muu on kysellyt suosituksia lääkäreistä, joten jospa "ilmiantaisitte" hyvät kokemuksenne täällä? Se voisi auttaa montaa kaltaistani epäröivää ja saamatonta hakeutumaan tutkimuksiin, saamaan diagnoosin ja lääkityksen!

Myös tutkimusten hinnoista ja siitä kuinka kauan kesti saada diagnoosi, olisi myös hyvä saada tietää. Minua kiinnostaa myös lääkkeiden hinnat.

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaamaan vaivautuneille! :)

21

17292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuisaddi

      tutkimukset neurologikäynteineen ja neuropsykologin testeineen maksoi n. 2000 euroa. Lääkitystä ei tällä hetkellä, kokeillut olen Ritalinia ja Concertaa, eivät ole kalliita. Strattera on seurava jota kokeilen, sitten kun lääkitystä taas kokeilen.
      Diagnoosin saamiseen ei mennyt kauaa aikaa.

      • pirkanmaalainen

        Apua! Osasin odottaa, että kallista on, mutta 2000€!!! Ei taida olla minulla varaa ihan tuollaisiin taksoihin. :( Onko mitään tietoa voisiko yksityinen sairausvakuutuskorvaus korvata tutkimuksista jotain? Entä onko tietoa, että jos pyydän lähetteen esim. työterveys- tai terveyskeskuslääkäriltä neurologille, että vaikuttaako hintoihin mitään? Muistelen ainakin jonkin ihan muun tutkimuksen yhteydessä olleen näin, että jos oli lähete, niin maksu oli pienempi kuin ilman lähetettä.

        Jos noin paljon maksaa, niin kyllä tekee mieli uudestaan harkita kuitenkin josko kokeilisi kunnallista puolta... Kauankohan siellä kestää, että pääsee tutkimuksiin ja saa diagnoosin?


      • 40
        pirkanmaalainen kirjoitti:

        Apua! Osasin odottaa, että kallista on, mutta 2000€!!! Ei taida olla minulla varaa ihan tuollaisiin taksoihin. :( Onko mitään tietoa voisiko yksityinen sairausvakuutuskorvaus korvata tutkimuksista jotain? Entä onko tietoa, että jos pyydän lähetteen esim. työterveys- tai terveyskeskuslääkäriltä neurologille, että vaikuttaako hintoihin mitään? Muistelen ainakin jonkin ihan muun tutkimuksen yhteydessä olleen näin, että jos oli lähete, niin maksu oli pienempi kuin ilman lähetettä.

        Jos noin paljon maksaa, niin kyllä tekee mieli uudestaan harkita kuitenkin josko kokeilisi kunnallista puolta... Kauankohan siellä kestää, että pääsee tutkimuksiin ja saa diagnoosin?

        Ei kaikille aikuisille tehdä neuropsykologisia testejä. Aikuisilla yksi tärkeimmistä diagnosointikeinoista on haastattelu (DSM-IV kyselykaavake, Brownin oirekysely, läheisten kertomukset, vanhat neuvolakortit yms.) jonka avulla selvitetään oireilun kesto ja laajuus.

        Voi olla, että selviät tutkimuksista muutamalla satasella tai maksat pidemmän kaavan mukaan pari tonnia. Julkisella puolella jonot saattavat olla vuoden, parinkin mittaiset, yksityislääkärin jonotusajat ovat murto-osan siitä.


      • Ehkä add-potilas?
        40 kirjoitti:

        Ei kaikille aikuisille tehdä neuropsykologisia testejä. Aikuisilla yksi tärkeimmistä diagnosointikeinoista on haastattelu (DSM-IV kyselykaavake, Brownin oirekysely, läheisten kertomukset, vanhat neuvolakortit yms.) jonka avulla selvitetään oireilun kesto ja laajuus.

        Voi olla, että selviät tutkimuksista muutamalla satasella tai maksat pidemmän kaavan mukaan pari tonnia. Julkisella puolella jonot saattavat olla vuoden, parinkin mittaiset, yksityislääkärin jonotusajat ovat murto-osan siitä.

        Kiitos vastauksista!

        Millä perusteella ne neuropsykologiset testit tehdään? Olen lukenut jostain kirjasta (en muista enää nimeä) adhd / add aikuisen (naisen) oireista ja pelottavan paljon täsmäsi. Ongelmana tässä vain on se, että vanhempani ovat kuolleet eikä minulla ole kaukaisia sukulaistätejä läheisempiä sukulaisia, joilta voisi kysellä. He eivät osaa lapsuudestani kertoa mitään emmekä edes ole yhteyksissä. Neuvolakortteja ei ole tallella enkä usko, että vaikka olisi, että niihin mitään oireita olisi merkitty, koska olin aika kiltti lapsi eli juuri sellainen haihattelija add.
        Muutimme ahkerasti toisen vanhemman työn takia, joten ystävyyssuhteeni ovat vasta oikeastaan alkaneet lukiossa. Että se siitä taustatietojen saamisesta muilta... Tarkoittaako tämä läheisten raportoinnin puute, että tarvitaan ne neurologiset testit? Yökastelua minulla oli (muistan sen siis itse, joten minun on täytynyt olla aika iso jo, ehkä 3-5v.?) ja sen olen lukenut kuuluvan adhd oireisiin, mutta osaanko muuten valaista asiaa riittävästi pelkän oman kertomukseni perusteella?

        Lapsuudestani muistan, että koin aina olevani jotenkin huonompi kuin muut (johtui kyllä varmaan myös muuttamisesta, ja siitä, että oli aina "se uusi". Äitini tuskaili ala-aste aikana varsinkin, että kyllähän tuo lapsi saisi parempia arvosanoja, jos vaivaituisi yrittämään enemmän. Yläasteella ja lukiossa sain korotettua arvosanoja (ehkä opettajat eivät olleet niin kaavoihinsa kangistuneita ja aiheet kiinnostivat sen verran, että kuuntelin tunnilla vaikken jaksanutkaan lukea kotona), mutta tosiaan pari koulutusyritystä on jo jäänyt taakse.

        Haluaisin saada asian etenemään jo. Olen tuskaillut asian kanssa jo pitkään, mutta olen ajatellut etten kehtaa kertoa näistä oireistani ja ongelmistani kenellekään. Nyt olisin jo melkein valmis ottamaan yhteyttä johonkin, mutta kyllä tosiaan 2000€ on aivan liikaa budjetilleni.


      • xym
        Ehkä add-potilas? kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!

        Millä perusteella ne neuropsykologiset testit tehdään? Olen lukenut jostain kirjasta (en muista enää nimeä) adhd / add aikuisen (naisen) oireista ja pelottavan paljon täsmäsi. Ongelmana tässä vain on se, että vanhempani ovat kuolleet eikä minulla ole kaukaisia sukulaistätejä läheisempiä sukulaisia, joilta voisi kysellä. He eivät osaa lapsuudestani kertoa mitään emmekä edes ole yhteyksissä. Neuvolakortteja ei ole tallella enkä usko, että vaikka olisi, että niihin mitään oireita olisi merkitty, koska olin aika kiltti lapsi eli juuri sellainen haihattelija add.
        Muutimme ahkerasti toisen vanhemman työn takia, joten ystävyyssuhteeni ovat vasta oikeastaan alkaneet lukiossa. Että se siitä taustatietojen saamisesta muilta... Tarkoittaako tämä läheisten raportoinnin puute, että tarvitaan ne neurologiset testit? Yökastelua minulla oli (muistan sen siis itse, joten minun on täytynyt olla aika iso jo, ehkä 3-5v.?) ja sen olen lukenut kuuluvan adhd oireisiin, mutta osaanko muuten valaista asiaa riittävästi pelkän oman kertomukseni perusteella?

        Lapsuudestani muistan, että koin aina olevani jotenkin huonompi kuin muut (johtui kyllä varmaan myös muuttamisesta, ja siitä, että oli aina "se uusi". Äitini tuskaili ala-aste aikana varsinkin, että kyllähän tuo lapsi saisi parempia arvosanoja, jos vaivaituisi yrittämään enemmän. Yläasteella ja lukiossa sain korotettua arvosanoja (ehkä opettajat eivät olleet niin kaavoihinsa kangistuneita ja aiheet kiinnostivat sen verran, että kuuntelin tunnilla vaikken jaksanutkaan lukea kotona), mutta tosiaan pari koulutusyritystä on jo jäänyt taakse.

        Haluaisin saada asian etenemään jo. Olen tuskaillut asian kanssa jo pitkään, mutta olen ajatellut etten kehtaa kertoa näistä oireistani ja ongelmistani kenellekään. Nyt olisin jo melkein valmis ottamaan yhteyttä johonkin, mutta kyllä tosiaan 2000€ on aivan liikaa budjetilleni.

        Ehkä add-potilaalle: voithan käydä neurologilla kuitenkin, ja neuvotella jatkotutkimuksista, ehkä jopa suoraan sanoa juuri tuon, että kahta tonnia ylimääräistä ei ole. Jos neurologi pitää ADDiuttasi todennäköisenä, mutta jatkotutkimuksia tarpeellisina, siinä vaiheessa ehkä voisit ryhtyä jonottelemaan paikkaa julkiselta puolelta tk:n kautta neuropsykologiseen testaukseen esim. TAYS:issa.
        Ei varmaankaan ole kamalan vaarallista, jos ei ole lapsuudesta dokumentteja, voisit yrittää ala-asteelta todistuksia kaivella. ADDeilla varmaan oma kuvailu tilanteista ja tuntemuksista on aika tärkeää, eihän unelmointi näy ulospäin niin kuin ADHD esim. koulussa.


      • Niinhyvin
        Ehkä add-potilas? kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!

        Millä perusteella ne neuropsykologiset testit tehdään? Olen lukenut jostain kirjasta (en muista enää nimeä) adhd / add aikuisen (naisen) oireista ja pelottavan paljon täsmäsi. Ongelmana tässä vain on se, että vanhempani ovat kuolleet eikä minulla ole kaukaisia sukulaistätejä läheisempiä sukulaisia, joilta voisi kysellä. He eivät osaa lapsuudestani kertoa mitään emmekä edes ole yhteyksissä. Neuvolakortteja ei ole tallella enkä usko, että vaikka olisi, että niihin mitään oireita olisi merkitty, koska olin aika kiltti lapsi eli juuri sellainen haihattelija add.
        Muutimme ahkerasti toisen vanhemman työn takia, joten ystävyyssuhteeni ovat vasta oikeastaan alkaneet lukiossa. Että se siitä taustatietojen saamisesta muilta... Tarkoittaako tämä läheisten raportoinnin puute, että tarvitaan ne neurologiset testit? Yökastelua minulla oli (muistan sen siis itse, joten minun on täytynyt olla aika iso jo, ehkä 3-5v.?) ja sen olen lukenut kuuluvan adhd oireisiin, mutta osaanko muuten valaista asiaa riittävästi pelkän oman kertomukseni perusteella?

        Lapsuudestani muistan, että koin aina olevani jotenkin huonompi kuin muut (johtui kyllä varmaan myös muuttamisesta, ja siitä, että oli aina "se uusi". Äitini tuskaili ala-aste aikana varsinkin, että kyllähän tuo lapsi saisi parempia arvosanoja, jos vaivaituisi yrittämään enemmän. Yläasteella ja lukiossa sain korotettua arvosanoja (ehkä opettajat eivät olleet niin kaavoihinsa kangistuneita ja aiheet kiinnostivat sen verran, että kuuntelin tunnilla vaikken jaksanutkaan lukea kotona), mutta tosiaan pari koulutusyritystä on jo jäänyt taakse.

        Haluaisin saada asian etenemään jo. Olen tuskaillut asian kanssa jo pitkään, mutta olen ajatellut etten kehtaa kertoa näistä oireistani ja ongelmistani kenellekään. Nyt olisin jo melkein valmis ottamaan yhteyttä johonkin, mutta kyllä tosiaan 2000€ on aivan liikaa budjetilleni.

        Lapsellani on yökastelua ja päivällä tuhrimista. Vein sensomotoriseen kartoitukseen, todettiin vauvaheijastelden jäänteitä, useita sellaisia, ne voivat vaikuttaa tahdottomien refleksien puutteelliseen toimintaan silloin kun on väsynyt, stressaantunut, sairas tai muuten puolikuntoinen. Myöskin keskittymisvaikeudet ja ADHD tai Add oireilu vähenee huomattavasti tai poistuu kokonaan sensomotorisen kuntoutuksen tuloksena. Ja lopullisesti, ei tarvitse syödä lääkeitä lopun elämää ja elämän taso kohoaa lopuksi elämää kun ei sählää enää.

        Maksaa jonkun verran mutta maksaa vaivan. Säästä rahaa ja tee kuntoutus paloittain.


    • xym

      ADHD-liitosta sain muutama kuukausi sitten aikuis-ADHD:sta tietävän (yksityis)lääkärin nimen, siis yksi tai kaksi oli heidän listoillaan Tampereella. Jospa en kuitenkaan mainosta muuta kuin em. liittoa, puh. 09-45411120. Ns. virka-aikaan, ei siis kannata illlalla yrittää em. numeroon.
      Miesystävän pojan mukana olin Jyväskylässä yksityisellä neurologilla, joka oli niin hyvä, että suosittelen ajamaan vaikka Pirkanmaaltakin jos mahdollista. Ei ainakaan naura ulos, uskallan luvata. Hän myöskin on ADHD-liiton kautta löytynyt.

      • adhd(?)

        Jos luet tätä ketjua vielä (tai joku muu asiasta tietävä), kuulisin mielelläni aikuis AHDH:sta tietävän lääkärin nimen, mikäli täällä on sallittua se kertoa. Koitin kysyä liitosta, mutteivat ole mitään vastanneet sähköpostiini... Eli (Tampere tai) Jyväskylä olisi itselleni helpoimmat kaupungit käydä lääkärissä.


      • xym
        adhd(?) kirjoitti:

        Jos luet tätä ketjua vielä (tai joku muu asiasta tietävä), kuulisin mielelläni aikuis AHDH:sta tietävän lääkärin nimen, mikäli täällä on sallittua se kertoa. Koitin kysyä liitosta, mutteivat ole mitään vastanneet sähköpostiini... Eli (Tampere tai) Jyväskylä olisi itselleni helpoimmat kaupungit käydä lääkärissä.

        En tunne etikettiä tarpeeksi hyvin mitä on lupa kertoa, Jyväskylän Terveystalossa ottaa yksi asiaan perehtynyt neurologi vastaan, nimikirjaimet M.I.
        Puhelimitse saisit lisää nimiä Tampereelta ADHD-liitostakin, mutta koska tämä M.I. on ainoa johon olen ollut henk. koht. kontaktissa niin riittänee.


    • 2suuntainen hölmö

      olin varamaassa juuri raikaa ko.henkilölle.Kuka lääkääri Tampereen seudulla tietäisi hyvin 2-suuntaisesta mielialahäiriöstä?neuvokaa kenen puoleen kääntyä.Ei ole väliä onko mies tai nainen

    • helpottunut

      Helsingissä lääkäriasema Mehiläinen Forum lääkäri Markku Sainio. Ottaa potilaan oireet vakavasti ja paneutuu asiaan. Itse sain avun häneltä. Suosittelen lämpimästi.

      • Etsivä543

        Helpottunut kerrotko minkähintaiseksi käynnit tulivat, kuinka monta kertaa kävit


    • LääkärinIrvikuva

      Markku Sainio on tehnyt lääketieteelle saman kuin Trump maailman politiikalle. Häntä ei voi kyllä suositella yhtään mihinkään.

      • kysyvä

        Voisitko perustella hiukan? Millaisia huonoja kokemuksia sinulla hänestä on?


    • å059uv05uåu5tnu

      Julkiselta puolelta ei ainakaan Tampereella saa kuin vittuilua.

    • Kk2

      Rautatieaseman viereisellä lääkäriasema on Tampereella asiantunteva lääkäri, joka erikoistunut aikuisten ADD/ADHD tutkimuksiin. En tiedä saako mainostaa asemia nimillä, mutta noilla tiedoilla luulisi löytyvän.

      • Anonyymi

        Lieneekö TP niminen neurologi?


    • Anonyymi

      Varmaan jo olet löytänyt lääkärin.
      Mutta jollet, niin kuka tahansa psykiatri on ok, kun ekaa kertaa menee. En usko, että kukaan koulutettu nauraa asiakkaan oireille. Ap kuvasi hyvin oireitaan/tuntemuksiaan. Yksityinen voi myös kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle.

    • Anonyymi

      Älkää ikinä menkö Marja Toivasen vastaanotolle. Hänellä ei ole mitään osaamista, vaikka niin sivuillaan väittää. Hyvin kylmäkiskoinen ja tuomitseva. Lisäksi rikkoo asiakkaan tietosuojaa kommunikoimalla yahoon kautta. Tällä naisella on vähän väärä kuva adhd ihmisistä.
      Voihan se olla tietysti että joku tykkää..

    • Anonyymi

      Itse kävin työterveyshuollon kautta tämän rumpan lävitte (Terveystalo) Kerava-Järvenpää paikoissa. 3kk setti ollut tähän mennessä ja osaavaa porukkaa.

      Discordiin höpötteleen?

      https://discord.gg/J9sYuCtbsu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe