Sähköpatterit vs ILP autotallin lämmönlähteenä

Jakke&Sepi

Mietin tässä että kannattaako ILP hankkia autotallin ainoaksi lämmityslähteeksi vai tyytyisikö sähköpattereihin.

Tallissa on hyvät ikkunat, eristetty lamelliovi, 15cm seinissä ja 40cm katossa kivivillaa. Tarkoitus on pitää tallia ympäri vuoden 10'C lämpöisenä. Ilmanvaihto hoituu kosteuteen reagoivalla poistotuulettimella, jossa on takasuljin. Autotallia käytetään auton säilyttämiseen, joten lähes joka päivä lamelliovi aukeaa ja sulkeutuu ainakin kerran (=valtava lämpöhukka). Autotalli on pirkanmaalla.

Autotallin koko on suunnilleen 4.2m x 6.3m x 2.5m, eli noin 66m3. Netistä löysin tiedon että sähköpatterit mitoitetaan siten että on hyvä varata 25W/m3. Tämä tarkoittaa noin 1654W.

Ja sitten seuraavaksi ei mihinkään perustuva pohdinta:

Jos tarkastellaan vuoden sähkökulutusta ja oletetaan että sähköpatterit ovat päällä noin keskimäärin seitsemän lämmityskuukauden ajan kahdeksan tuntia per päivä, niin sähkölasku olisi tuolloin 1654W x 30d x 7kk x 8h = 2778 kWh x 0.10€/kWh = 278€ / vuosi

Jos oletetaan ilmalämpöpumpun todellinen hyötysuhde on keskimäärin 40%, niin vuodessa sähkölasku pienenisi noin 111€, joka tarkoittaisi sitä että 1500€ ilmalämpöpumppu (asennettuna) [esim. Mitsubishi GE-25] maksaa itsensä takaisin noin 13 vuodessa!?!

Tässä pohdinnassa on pakko olla jokin väärin. Jos tämä on oikein, niin minkä ihmeen takia ihmiset laittavat autotalleihin ILPpejä?

22

13366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ac^dc

      "...niin sähkölasku olisi tuolloin 1654W x 30d x 7kk x 8h = 2778 kWh x 0.10€/kWh = 278€ / vuosi..."

      --> ainakin omassa hiljattain alkaneessa 24kk sähkösopparissa sähkön keskihinta siirtoineen ja veroineen on 0,08€/kWh. Jos pystyt ohjaamaan lämmitystä fiksusti (kuten nykyään helposti voi) niin sähkönkäyttöä voi painottaa halpoihin yötunteihin. Vuodenaikasähkö voisi myös olla sopiva koska "kallista" sähköä on vain 5kk vuodessa 6 päivää viikossa ja kaikki yöt tietysti edullisemmalla tariffilla.

    • tititiytytyt

      ole, paitsi ehkä vähän yläkanttiin arvioit sähkönkulutuksen. ILP ei kannata noin pienessä kohteessa, niin se on. Varsinkin jos 10C lämpötilaa halutaan pitää niin ihan järjetöntä. Vasta >100m2 talleissa voisi tulla järkeväksi.

      Muuten se oven avaaminen ei aiheuta niin suurta lämmönhukkaa kuin voisi luulla, ilma ei paljon lämpöä sido.

    • ihmettelevä?

      nuo autotallien ilpit ole ultimatemarket tasoa, ainakin hinnaltaan, halvimmat jopa alle 300 ja ne asennetaan yleensä itse. Tuskin sinä esim kovin kummoista viilennys/kuivaus yms toimintoa autotallissa tarvitset.

      • raxaaja

        Olisikohan laittialämmitys parempi kuin patterit? Kuivaisiko auto silloin paremmin pohjia myöten vai onko kätännössä eroa?
        Itsellä valinta edessä ja olen jo luopunut ilp:stä. Eikö silloin pitäisi olla sisälämpötilan 15 päälle, että ilp toimisi? Ajattelin juuri jotain 10 asteista tilaa, auto käy ehkä pari-kolme kertaa viikossa ulkona. Onkohan siis tuo 10 tarpeeksi, että auto sulaa ja kuivaa vai onko juuri pahimmat mätänemisolosuhteet? Jos lisäksi hankkisi ilmankuivaimen niin toimiiko yhdistelmä?


      • Perax
        raxaaja kirjoitti:

        Olisikohan laittialämmitys parempi kuin patterit? Kuivaisiko auto silloin paremmin pohjia myöten vai onko kätännössä eroa?
        Itsellä valinta edessä ja olen jo luopunut ilp:stä. Eikö silloin pitäisi olla sisälämpötilan 15 päälle, että ilp toimisi? Ajattelin juuri jotain 10 asteista tilaa, auto käy ehkä pari-kolme kertaa viikossa ulkona. Onkohan siis tuo 10 tarpeeksi, että auto sulaa ja kuivaa vai onko juuri pahimmat mätänemisolosuhteet? Jos lisäksi hankkisi ilmankuivaimen niin toimiiko yhdistelmä?

        ILPn kenno ja muut ns. herkät vehkeet ovat autotallissa lyhytikäisiä auton mukana tulevan suolan takia. Tuppaavat lämmityspatteritkin ruostumaan.
        Lattialämmitys on sikäli huono, että kylmä laatta pitää tallin viileänä kesällä. Viileästä tallista on mukava lähtä liikkeelle helteellä. Saahan auton toki koneellakin jähdytettyä, joten varsinainen ongelma lämmin laatta ei ole.


      • +++++++++++
        Perax kirjoitti:

        ILPn kenno ja muut ns. herkät vehkeet ovat autotallissa lyhytikäisiä auton mukana tulevan suolan takia. Tuppaavat lämmityspatteritkin ruostumaan.
        Lattialämmitys on sikäli huono, että kylmä laatta pitää tallin viileänä kesällä. Viileästä tallista on mukava lähtä liikkeelle helteellä. Saahan auton toki koneellakin jähdytettyä, joten varsinainen ongelma lämmin laatta ei ole.

        mitä vaikuttaa lattialämmitys kesällä?????? "Lattialämmitys on sikäli huono, että kylmä laatta pitää tallin viileänä kesällä".Ei se lämmitys ole kesällä päällä.


      • Perax
        +++++++++++ kirjoitti:

        mitä vaikuttaa lattialämmitys kesällä?????? "Lattialämmitys on sikäli huono, että kylmä laatta pitää tallin viileänä kesällä".Ei se lämmitys ole kesällä päällä.

        Ei se järin kylmä ole, jos sitä talvella lämmitetään. Paha on tyhjästä nyhjäistä.


    • asdlhads

      Minä laittaisin peruslämmön lisäksi 2000 W:n puhaltimen ja ilmankuivaimen pistorasiaan kytkettävän "munakellokytkimen" taakse. Kun ajat auton talliin niin mikäli ko. värkki on luminen/märkä niin "munakellokytkimestä " 1h aikaa. Puhaltimen termostaatti 20 asteeseen, jolloin sisäilmaa ei lämmitetä kuin sille tasolle että ilmankuivain toimii.

      Ilmankuivainhan tuottaa yhtä paljon energiaa kuin kuluttaakin, joten sen käyttö ulospuhaltaviin järjestelmiin on täysin ilmaista. Turha sitä lämpöä on ulos puhaltaa. Peruslämpö tietysti lattialämmityksellä, jonka teho riittää tarvittaessa nostamaan lämpötilan 20 asteeseen ja jolla saa lattiat kuivaksi. Lattiaan reilut kaadot, jotta vesi valuu lattiakaivoon.

      • 32

        Itselläni on tuollainen ilmankuivaaja autotallissa ja pidän sitä erittäin hyvänä. Autotallissa ei varsinaisesti tule oleiltua, joten ilmanvaihtoa ei juurikaan tarvita muuta kuin mitä rakenteet vuotavat. Ilmankuivaaja pitää tilan kuivana.

        Kuivaajissa lienee kaikissa kytkin, jolla voidaan säätää haluttu kosteustaso. Tuon kun ruuvaa johonkin asentoon, niin laite käynnistyy aina automaattisesti kun on kosteampaa. Laite sitten pärähtelee käyntiin itsekseen aina kun kosteus nousee kun esim. vesi lattialta höyrystyy. Kuivaajan teho roikkuu lämpötilasta, eli mitä kylmempää on sitä huonommin toimii. Tuollainen 10 astetta on melkein jo liian pieni. Oman kuivaajani toimivuusraja pyörii jossain 12-15 asteen hujakoilla.

        Kaikki kuivaajan kuluttama sähkö muuttuu kuitenkin lämmöksi, joten ei tuolla niin väliä paljonko on päällä. Sähköä säästää siinä mielessä, että vesihöyryä ei tuuleteta ulos, vaan se tiivistetään vedeksi ja lämpö saadaan talteen. Viehän tuuletus itsessäänkin jotain energiaa, joka nyt pienenee.

        Mitä tuohon alkuperäisen kirjoittajan valtavaan energiamäärään ovia auottaessa tulee, niin tämä on aika olematonta. Jollekkin voi tietenkin olla valtavaa, mutta jos tallin lämpötila 10 astetta ja ulkona -20, niin
        66m3 x 1,3 * 30 /3600 = 0,7kWh. Rahassa siis 7 senttiä. Jos tämä 7 senttiä on valtava, niin ehkäpä kannattaa lämmittäminen unohtaa.


      • Jakke&Sepi
        32 kirjoitti:

        Itselläni on tuollainen ilmankuivaaja autotallissa ja pidän sitä erittäin hyvänä. Autotallissa ei varsinaisesti tule oleiltua, joten ilmanvaihtoa ei juurikaan tarvita muuta kuin mitä rakenteet vuotavat. Ilmankuivaaja pitää tilan kuivana.

        Kuivaajissa lienee kaikissa kytkin, jolla voidaan säätää haluttu kosteustaso. Tuon kun ruuvaa johonkin asentoon, niin laite käynnistyy aina automaattisesti kun on kosteampaa. Laite sitten pärähtelee käyntiin itsekseen aina kun kosteus nousee kun esim. vesi lattialta höyrystyy. Kuivaajan teho roikkuu lämpötilasta, eli mitä kylmempää on sitä huonommin toimii. Tuollainen 10 astetta on melkein jo liian pieni. Oman kuivaajani toimivuusraja pyörii jossain 12-15 asteen hujakoilla.

        Kaikki kuivaajan kuluttama sähkö muuttuu kuitenkin lämmöksi, joten ei tuolla niin väliä paljonko on päällä. Sähköä säästää siinä mielessä, että vesihöyryä ei tuuleteta ulos, vaan se tiivistetään vedeksi ja lämpö saadaan talteen. Viehän tuuletus itsessäänkin jotain energiaa, joka nyt pienenee.

        Mitä tuohon alkuperäisen kirjoittajan valtavaan energiamäärään ovia auottaessa tulee, niin tämä on aika olematonta. Jollekkin voi tietenkin olla valtavaa, mutta jos tallin lämpötila 10 astetta ja ulkona -20, niin
        66m3 x 1,3 * 30 /3600 = 0,7kWh. Rahassa siis 7 senttiä. Jos tämä 7 senttiä on valtava, niin ehkäpä kannattaa lämmittäminen unohtaa.

        Taitaa pattereiden hankinnaksi mennä... Varmaan öljytäytteiset patterit elektronisella ohjauksella ovat järkevä valinta?

        Minkä valmistajan kuivan sinulla on? Täytyy laittaa harkintaa jos ja kun tulee ongelmia talvella kosteuden kanssa.

        7 senttiä ei maata kaada, kuvittelin että vaikutus on suurempikin. Tosin tallissa ei ole käyntiovea ja olen huomannut kun tallissa puuhailee niin yllättävän monesti tarvitsee ovea aukoa (no kunhan saan kaikki työkalut ja tarvikkeet siirrettyä varastosta talliin, niin ehkä sitten ovea ei tarvitse niin usein aukoa).


      • 32
        Jakke&Sepi kirjoitti:

        Taitaa pattereiden hankinnaksi mennä... Varmaan öljytäytteiset patterit elektronisella ohjauksella ovat järkevä valinta?

        Minkä valmistajan kuivan sinulla on? Täytyy laittaa harkintaa jos ja kun tulee ongelmia talvella kosteuden kanssa.

        7 senttiä ei maata kaada, kuvittelin että vaikutus on suurempikin. Tosin tallissa ei ole käyntiovea ja olen huomannut kun tallissa puuhailee niin yllättävän monesti tarvitsee ovea aukoa (no kunhan saan kaikki työkalut ja tarvikkeet siirrettyä varastosta talliin, niin ehkä sitten ovea ei tarvitse niin usein aukoa).

        Varmaan aivan sama millaiset patterit laitat. Autotalli on kuitenkin B- tilaa, joten lämmön tasaisuus, patterien napsuna ym. eivät ole merkityksellisiä asioiat kunhan lämmittää ja kaikissa on kuitenkin sama hyötysuhde, eli 100.

        Kuivaimen merkki on muistaakseni Opal. Ostopaikkana oli Starkki. Noita merkkejä nyt on monelaista, joten eipä kai tuolla niin väliä ole. Autotallissa kun on, niin melulla ei ole mitään väliä, eikä oikein millään muullakaan kunhan ilmaa kuivaa. Ollut käytössä 4 vuotta ja aivan OK toiminut. Puhallinnopeuksia on kaksi ja pyörivä säätä ilmankosteuden rajalle.


      • jakke@sepi
        32 kirjoitti:

        Varmaan aivan sama millaiset patterit laitat. Autotalli on kuitenkin B- tilaa, joten lämmön tasaisuus, patterien napsuna ym. eivät ole merkityksellisiä asioiat kunhan lämmittää ja kaikissa on kuitenkin sama hyötysuhde, eli 100.

        Kuivaimen merkki on muistaakseni Opal. Ostopaikkana oli Starkki. Noita merkkejä nyt on monelaista, joten eipä kai tuolla niin väliä ole. Autotallissa kun on, niin melulla ei ole mitään väliä, eikä oikein millään muullakaan kunhan ilmaa kuivaa. Ollut käytössä 4 vuotta ja aivan OK toiminut. Puhallinnopeuksia on kaksi ja pyörivä säätä ilmankosteuden rajalle.

        Pattereiden IP luokkaa lähinnä ajattelin...


      • ymmmyrkäisenä??
        jakke@sepi kirjoitti:

        Pattereiden IP luokkaa lähinnä ajattelin...

        valaistus ja sähkötyöt-osiosta, siellä tietävät mikä ip vaaditaan, sama sitten koskee kaikkea siellä, valoja ja pistorasioita yms, luulisin ainakin....?


    • Tyli tallissakin
    • lämpööööö

      on pieni 2kW lämpöpuhallin, saa parilla kympillä. Sellasella yhden talven tallia lämmitin, hyvin toimi ja voi sijoittaa sopivasti. Samalla kierrättää ilmaa.

    • ikäukko

      Olen tismalleen samaa mieltä, eikä se suinkaan tilakoon kasvaessa muutu miksikään. kestääköhän se ILP sitä 13 vuotta ?

    • järkiratkaisu

      Terve,

      Matalalämpöpaneeli on paras ratkaisu autotallin ja varastotilojen lämmönlähteeksi.
      Edut:
      - asennetaan kattoon - ei vie seinä- ja lattiapinta-alaa kun tarkoituksena on saada kaikki neliöt käyttöön
      - matala-energinen
      - nopea reagoimaan
      - edullinen hankkia, ei huoltokustannuksia
      - tasainen lämpö - ei kierrätä ilmaa
      Katso linkki: http://www.purewarm.com/kattolammitys/infraheat-matalalampopaneeli.html

      • vai että edullinen

        turhalta autotalliin. 600W lämmitin 200€, ja noita tarvitaan useita, ehkä 3? Autotallin saa lämmitettyä muutoman kympin patterilla tai puhaltimella. Energian kulutus on sama.


    • Okt-mies

      Vaikka tämä ei ollut asialistalla niin lattialämmitys on paras. Työskentely esim. autonropauksessa on miellyttävää ja auto kuivaa hyvin.

      Itselle tuli vesikiertoinen lattialämmitys kun on maalämppö ja talli talon vieressä. Maksoihan se jotain (putket asennus, 1kw lisätehoa pumppuun ja lämpökanaali) mutta ajattelin että laitetaan samalla että saadaan maalämpöpumpusta kaikki mahdollinen hyöty irti. Talli 50m2.

      Sähköisen lattialämmityksen laittaisin jos nyt tekisin, koska sehän ei maksa paljon mitään. Patterit ovat huonoja. Ensinnäkin ne vievät tilaa ja toisekseen ne hajoavat ja ovat palovaaran aiheuttajia. Omalla kohdalla tiiden tilantarve oli kuitenkin suurin syy jättää ne väliin. Eikä ne ulkonäöllisesti mitään silmäniloja ole.

    • t

      1000 Watin sähköpatteri riitttä vallan mainiosti. Itselläni on yksi patteri toisella seinällä ja lämpö pysyy n. 10 asteessa.

      • ilmaaja

        Päädyin sähkölattialämmitykseen ja ilmankuivaimeen, tarvittaessa tehostus lämpöpuhaltimella. Riittääkö normaali autotallin ilmanvaihtosysteemi vai pitäisikö olla kosteusohjattu poistopuhallin? Eli kuivaakohan ilma tarpeeksi tuolla ilmankuivaimella? Entä miten estää liiallinen ilmanvaihtuminen eli lämmön karkaaminen harakoille?


      • Kuivaimen omistaja
        ilmaaja kirjoitti:

        Päädyin sähkölattialämmitykseen ja ilmankuivaimeen, tarvittaessa tehostus lämpöpuhaltimella. Riittääkö normaali autotallin ilmanvaihtosysteemi vai pitäisikö olla kosteusohjattu poistopuhallin? Eli kuivaakohan ilma tarpeeksi tuolla ilmankuivaimella? Entä miten estää liiallinen ilmanvaihtuminen eli lämmön karkaaminen harakoille?

        Jos ilmankuivain toimii, niin etä tarvitse ilmanvaihtoa ollenkaan, vaan kuivain poistaa kosteuden. Syksyisin, jos tuuletata samalla, kuivain alkaa kuivattamaan ulkoa tulevaa kosteutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe