Mittasin taas nyt yöllä verenpainetta, kun heräsin hieman huonoon oloon.
Happosalpaajankin olin ottanut yöksi, joten ei pitäis johtua refluksista.
Autonominen hermosto kävi ilmeisesti hieman ylikierroksilla ja pulssi nousi nopeasti, kun aloin hermostua olostani. Yläpaine oli noussut n. 140:een (normaalisti on alhainen n. 110). Alapaine oli sen sijaan vain 67 (toisella mittauksella 73). Pulssi hakkasi liki sataa.
Luin jostain, että nuorilla ja keski-ikäisillä (olen keski-ikäinen) nousee herkemmin alapaine, kun taas vanhoilla, joilla on jo jäykistyneet suonet, nousee herkemmin yläpaine.
Onkohan mulla siis jo suonet kovettuneet, kun yläpaine tuppaa aina pomppaamaan ensisijassa. Alapaine ei nouse tällaisissa tapauksissakaan yleensäkään (yläpaine saattaa nousta hermostuessa jopa 160:een) kuin korkeintaan 85:een.
Alapaine ei nouse
1
625
Vastaukset
- juupsistajuu
Yläpaineen nouseminen vanhemmiten on seurausta siitä, että verenvirtauksen vaste verisuonistossa lisääntyy (johtuen mm. verisuonten ahtautumisesta ja kimmoisuuden vähenemisestä vuosien saatossa). Yläpaine kertoo paineen valtimossa sydämen työvaiheessa eli silloin kun sydän supistuu. Yläpaine siis nousee helposti myös fyysisen rasituksen yhteydessä, ja tilanteissa joissa esim. adrenaliinia vapautuu verenkiertoon (stressi).. Ne ovat täysin normaaleja fysiologisia reaktioita, vaikkakin esim. stressi kannattaa ottaa ehdottoman vakavasti, sillä pidemmän päälle turhan kuormittavaa verenkiertoelimistölle! Eli sinunkin kohdallasi vaikuttaisi olevan tuohon hermostumiseen liittyvää ja kannattaisi mielestäni kyllä puuttua syihin jotka noiden "kohtausten" taustalla...? Onko esim. paniikkihäiriötä tms...? Lääkärillä käyntiä suosittelisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!4613059Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?3093046- 702098
Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3401588Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-1911464- 1051223
Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal751202Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks121107K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali81065Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.162993