Mittasin taas nyt yöllä verenpainetta, kun heräsin hieman huonoon oloon.
Happosalpaajankin olin ottanut yöksi, joten ei pitäis johtua refluksista.
Autonominen hermosto kävi ilmeisesti hieman ylikierroksilla ja pulssi nousi nopeasti, kun aloin hermostua olostani. Yläpaine oli noussut n. 140:een (normaalisti on alhainen n. 110). Alapaine oli sen sijaan vain 67 (toisella mittauksella 73). Pulssi hakkasi liki sataa.
Luin jostain, että nuorilla ja keski-ikäisillä (olen keski-ikäinen) nousee herkemmin alapaine, kun taas vanhoilla, joilla on jo jäykistyneet suonet, nousee herkemmin yläpaine.
Onkohan mulla siis jo suonet kovettuneet, kun yläpaine tuppaa aina pomppaamaan ensisijassa. Alapaine ei nouse tällaisissa tapauksissakaan yleensäkään (yläpaine saattaa nousta hermostuessa jopa 160:een) kuin korkeintaan 85:een.
Alapaine ei nouse
1
648
Vastaukset
- juupsistajuu
Yläpaineen nouseminen vanhemmiten on seurausta siitä, että verenvirtauksen vaste verisuonistossa lisääntyy (johtuen mm. verisuonten ahtautumisesta ja kimmoisuuden vähenemisestä vuosien saatossa). Yläpaine kertoo paineen valtimossa sydämen työvaiheessa eli silloin kun sydän supistuu. Yläpaine siis nousee helposti myös fyysisen rasituksen yhteydessä, ja tilanteissa joissa esim. adrenaliinia vapautuu verenkiertoon (stressi).. Ne ovat täysin normaaleja fysiologisia reaktioita, vaikkakin esim. stressi kannattaa ottaa ehdottoman vakavasti, sillä pidemmän päälle turhan kuormittavaa verenkiertoelimistölle! Eli sinunkin kohdallasi vaikuttaisi olevan tuohon hermostumiseen liittyvää ja kannattaisi mielestäni kyllä puuttua syihin jotka noiden "kohtausten" taustalla...? Onko esim. paniikkihäiriötä tms...? Lääkärillä käyntiä suosittelisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.748367Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli662825Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä182028- 1572001
Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️201949Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1381861Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?301720- 431495
- 1021487
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411246