Kuolemanväsymys ja MS

Anastacia_

Hei! Onko teillä Ms:ssä suoraan sanoen helvetillinen väsymys? Siis ihan pienen ponnistelun jälkeenkin? Ja välillä, vaik ei tekisikään mitään? Itselläni aivan kamalaa. (Pahenee iltaa kohden) Olen niin kauhean näköinenkin, etten pihalle kehtaa.. Sitten toinen kysymys, tekeekö teillä MS eri puolelle kehoa kipua, joka tuntuu siltä, kun teidät olisi hakattu? :(
Itselläni ei vielä diagnoosia, mutta pikkuhiljaa kallistuu diagnoosi sinne päin :(

4

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

      Kofeiiniriippuvuus voi aiheuttaa tuollaisia oireita myös. Jos käytät, kokeile luopua siitä kokonaan ja siirry emäksiseen ruokavalioon, kivut saattavat alkaa helpottaa jo viikossa tai parissa.

      http://qmies.blogit.fi/

    • tasapainoilija

      on tuo väsymys ja hyvin monelle ms-potilaalle oikeinkin tuttu.
      Fatiikki on uupumus, joka vie kaikki voimat vaikka ei olisi tehnyt vielä mitään. Pelkkä ajatus ja tekemisen suunnittelu johtaa täysin sippiin olotilaan.
      Fatiikin kanssa pitää oppia elämään ja huomioimaan ajan kohdat, jolloin sitä esiintyy yleensä. Uuvuttavat tekemiset pitää suunnitella niin, että ne eivät ole peräkkäin tai samana päivänä.
      Itse esim. ajattelin imuroida ja otinkin imurin esiin siivous kaapista ja yhtääkkiä olin niin väsynyt, että en jaksanut edes pitää itseäni pystyssä, saatikka laittaa imuria takaisin kaappiin.
      Lohduttavaa fatiikissa on, että se yleensä helpottuu ajan kanssa.
      Itse en tällä hetkellä kärsi juurikaan fatiikista.

      • Anastacia_

        Kauanko olet Ms:ää sairastanut? Pystyitkö olemaan työelämässä, kun fatiikkisi oli rajuimmillaan? Minä en :( Ja sitten, kun ei ole vielä edes diagnoosia, tulee tunne, että on aivan kakkosluokan kansalainen ja looseri, kun ei mitään jaksa :( Jos olisi diagnoosi, olisi tämä tavallaan hyväksyttävämpää.. Onkohan muissa neurologisissa sairauksissa tällaista? :(


      • tasapainoilija
        Anastacia_ kirjoitti:

        Kauanko olet Ms:ää sairastanut? Pystyitkö olemaan työelämässä, kun fatiikkisi oli rajuimmillaan? Minä en :( Ja sitten, kun ei ole vielä edes diagnoosia, tulee tunne, että on aivan kakkosluokan kansalainen ja looseri, kun ei mitään jaksa :( Jos olisi diagnoosi, olisi tämä tavallaan hyväksyttävämpää.. Onkohan muissa neurologisissa sairauksissa tällaista? :(

        Minulla ms-tauti alkoi jo pari vuosikymmentä sitten. Ensi oireet tuli näköhermon tulehduksen myötä. Viikossa hävisi näkö toisesta silmästä ja silmäpolilla epäiltiin heti ms-tautia. Siihen aikaan tutkittiin selkäydinneste ja epäily oli vahva, mutta täyttä varmuutta ei saatu, koska arvot nelkäydinnäytteissä vaihteli paljon. Muita ms-oireita ei tuohon aikaan ollut. Diagnoosin sain vasta v.2002 kun tauti paheni ja hankaloitti myös liikkumista.
        Diagnoosin saanti helpotti minua ymmärtämään ihmeellisten oireideni syyn, mutta terveiden henkilöiden ymmärrykseen se ei niin vaan mene. Onhan se ihmeenlistä, kun päälisinpäin näyttää ihan terveeltä, mutta silti valittaa mitä ihmeellisimmistä oireista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe