Kuolemanväsymys ja MS

Anastacia_

Hei! Onko teillä Ms:ssä suoraan sanoen helvetillinen väsymys? Siis ihan pienen ponnistelun jälkeenkin? Ja välillä, vaik ei tekisikään mitään? Itselläni aivan kamalaa. (Pahenee iltaa kohden) Olen niin kauhean näköinenkin, etten pihalle kehtaa.. Sitten toinen kysymys, tekeekö teillä MS eri puolelle kehoa kipua, joka tuntuu siltä, kun teidät olisi hakattu? :(
Itselläni ei vielä diagnoosia, mutta pikkuhiljaa kallistuu diagnoosi sinne päin :(

4

777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

Kofeiiniriippuvuus voi aiheuttaa tuollaisia oireita myös. Jos käytät, kokeile luopua siitä kokonaan ja siirry emäksiseen ruokavalioon, kivut saattavat alkaa helpottaa jo viikossa tai parissa.

http://qmies.blogit.fi/

• tasapainoilija

on tuo väsymys ja hyvin monelle ms-potilaalle oikeinkin tuttu.
      Fatiikki on uupumus, joka vie kaikki voimat vaikka ei olisi tehnyt vielä mitään. Pelkkä ajatus ja tekemisen suunnittelu johtaa täysin sippiin olotilaan.
      Fatiikin kanssa pitää oppia elämään ja huomioimaan ajan kohdat, jolloin sitä esiintyy yleensä. Uuvuttavat tekemiset pitää suunnitella niin, että ne eivät ole peräkkäin tai samana päivänä.
      Itse esim. ajattelin imuroida ja otinkin imurin esiin siivous kaapista ja yhtääkkiä olin niin väsynyt, että en jaksanut edes pitää itseäni pystyssä, saatikka laittaa imuria takaisin kaappiin.
      Lohduttavaa fatiikissa on, että se yleensä helpottuu ajan kanssa.
      Itse en tällä hetkellä kärsi juurikaan fatiikista.

• Anastacia_

Kauanko olet Ms:ää sairastanut? Pystyitkö olemaan työelämässä, kun fatiikkisi oli rajuimmillaan? Minä en :( Ja sitten, kun ei ole vielä edes diagnoosia, tulee tunne, että on aivan kakkosluokan kansalainen ja looseri, kun ei mitään jaksa :( Jos olisi diagnoosi, olisi tämä tavallaan hyväksyttävämpää.. Onkohan muissa neurologisissa sairauksissa tällaista? :(

• tasapainoilija
        Anastacia_ kirjoitti:

Kauanko olet Ms:ää sairastanut? Pystyitkö olemaan työelämässä, kun fatiikkisi oli rajuimmillaan? Minä en :( Ja sitten, kun ei ole vielä edes diagnoosia, tulee tunne, että on aivan kakkosluokan kansalainen ja looseri, kun ei mitään jaksa :( Jos olisi diagnoosi, olisi tämä tavallaan hyväksyttävämpää.. Onkohan muissa neurologisissa sairauksissa tällaista? :(

Minulla ms-tauti alkoi jo pari vuosikymmentä sitten. Ensi oireet tuli näköhermon tulehduksen myötä. Viikossa hävisi näkö toisesta silmästä ja silmäpolilla epäiltiin heti ms-tautia. Siihen aikaan tutkittiin selkäydinneste ja epäily oli vahva, mutta täyttä varmuutta ei saatu, koska arvot nelkäydinnäytteissä vaihteli paljon. Muita ms-oireita ei tuohon aikaan ollut. Diagnoosin sain vasta v.2002 kun tauti paheni ja hankaloitti myös liikkumista.
        Diagnoosin saanti helpotti minua ymmärtämään ihmeellisten oireideni syyn, mutta terveiden henkilöiden ymmärrykseen se ei niin vaan mene. Onhan se ihmeenlistä, kun päälisinpäin näyttää ihan terveeltä, mutta silti valittaa mitä ihmeellisimmistä oireista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      235
      3514
    2. Tapettu

On joku kangaskadulla perjantaina
      Sotkamo
      62
      3158
    3. Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava

Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I
      Maailman menoa
      68
      2703
    4. Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa

Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk
      Maailman menoa
      36
      2576
    5. Työvoimatoimisto

Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve
      Työttömyys
      85
      2175
    6. Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?

Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä
      Maailman menoa
      85
      1929
    7. Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista

Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro
      Maailman menoa
      20
      1897
    8. Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa

Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva
      Maailman menoa
      40
      1842
    9. Mikä aate kaiken pahan takana?

Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.
      Maailman menoa
      93
      1721
    10. Mietin sua liikaa

Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli
      Ikävä
      69
      1073
    Aihe