ADHD plus asperger?

tyttöystävä :)

Seurustelen aivan ihanan nuoren miehen kanssa (olemme olleet kohta vuoden yhdessä). Poikaystävälläni on ADHD ja aspergerin syndrooma. Voivatko nämä olla yhdellä ja samalla henkilöllä yhtaikaa? Vai onko diagnoosi voinut olla väärä?

Itse en ole huomannut kummankaan oireyhtymän haittaavan hänen elämäänsä mitenkään erityisen paljon. Lähinnä jotain pieniä juttuja, kuten asioiden unohtelua ja vaikeuksia keskittyä kahteen asiaan yhtä aikaa. Kuinka voisin parhaiten tukea poikaystävääni vai tarvitseeko minun mitään erityistä tukea antaa? Kohtelen häntä aina samalla tavalla kuin täysin "normaalia" ihmistä, koska täysin normaalilta hän vaikuttaa pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Mitenkään alentuva tai säälivä en ole.

Yksi juttu kyllä vähän vaivaa. Nimittäin se, että poikaystäväni ei halua että häntä kehutaan ellei hän ole omien sanojensa mukaan "suunnilleen täydellinen" jossain asiassa. Kehuistani (täysin rehellisistä) tulee hänelle kuulemma sellainen olo, että pidän häntä tyhmänä, jota pitää kehua sellaisestakin mikä ei kehuja ansaitse. Mielestäni en ole kehunut häntä mistään turhasta koskaan. Mitä siis teen? Lopetan kehumisen vai yritän saada häntä sietämään kehujani? Miten hänet saisi ottamaan kehuja vastaan? Voiko huono itsetunto olla osasyynä siihen ettei oikein osaa ottaa kehuja vastaan?

5

802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti69

      Poikani on 12 -vuotias ja hänellä on todettu jonkiasteinen asparger. Kiinnitin tuohon huomion:

      Yksi juttu kyllä vähän vaivaa. Nimittäin se, että poikaystäväni ei halua että häntä kehutaan ellei hän ole omien sanojensa mukaan "suunnilleen täydellinen" jossain asiassa. Kehuistani (täysin rehellisistä) tulee hänelle kuulemma sellainen olo, että pidän häntä tyhmänä, jota pitää kehua sellaisestakin mikä ei kehuja ansaitse. Mielestäni en ole kehunut häntä mistään turhasta koskaan. Mitä siis teen? Lopetan kehumisen vai yritän saada häntä sietämään kehujani? Miten hänet saisi ottamaan kehuja vastaan? Voiko huono itsetunto olla osasyynä siihen ettei oikein osaa ottaa kehuja vastaan?

      • ...ei kans tykkää

        Minulla on 9v tyttö, asp ADD, häntä inhottaa myös kehuminen. Parasta on se, kun sanoo aika neutraalisti "hyvä" eikä pahemmin ilmeile. Vaikka olis miten hieno suoritus. Minä olen arvellut, että hän ei itse ole täysin tyytyväinen siihen mitä on saanut aikaan ja omasta mielestään hän oisi voinut tehdä paremman. Eli en usko, että on kyse huonosta itsetunnosta...-kun on jokin visio mielessä, esim millasen oisi halunnut piirtää ja tulos ei vastaa sitä omaa visiota, niin sivullinen näkee vain hyvän työn mutta piirtäjä itse puutteellisen? Voisko olla näin?


      • äiti69
        ...ei kans tykkää kirjoitti:

        Minulla on 9v tyttö, asp ADD, häntä inhottaa myös kehuminen. Parasta on se, kun sanoo aika neutraalisti "hyvä" eikä pahemmin ilmeile. Vaikka olis miten hieno suoritus. Minä olen arvellut, että hän ei itse ole täysin tyytyväinen siihen mitä on saanut aikaan ja omasta mielestään hän oisi voinut tehdä paremman. Eli en usko, että on kyse huonosta itsetunnosta...-kun on jokin visio mielessä, esim millasen oisi halunnut piirtää ja tulos ei vastaa sitä omaa visiota, niin sivullinen näkee vain hyvän työn mutta piirtäjä itse puutteellisen? Voisko olla näin?

        tuota en olekaan ajatellut koskaan ja olen turhaan "ärsyttänyt" poikaani, kun olen kehunut hyvästä suorituksesta. Täytyypä kokeilla tuota neutraalia sanomista. Olet varmasti hyvin oikeassa, että lapsi näkee työnsä/suorituksensa täysin eritavalla kuin ulkopuolinen.


    • moneksi..

      varsin usealla on molempia oireyhtymiä joista toinen voi vanhempi. Meidän suvussa on asseja ja tiedän että assiuteen liittyy miltei aina ripaus adhd:ta ja myös tourettea.

      Moni as ei tykkää kehuista, mutta tiedän täysin vastakkaisia eli kerjäävät kehuja ja huomiota. Joten assien joukossa on monenlaista aivan samoin kuin ns normaaleissa.

      Pyri elämään normaalia elämää ja poikaystäväsikin oppii elämän ja iän kanssa sietämään yhä enemmän. Oletan että hän on perillä assiudestaan ja silloin voi kehittää itseään ja pyrkiä pois pakonomaisista asioista ym...

    • Viisaus ei asu meiss

      Poikakaverisi tarvitsee neutraalin kehun juuri sillä hetkellä kun kehu on tarvis antaa...
      Aivan normaalisti kuin sanoisit toiselle ihmiselle " Ai kun hieno ! " Tai "Oho! " Wau" !

      Kuulostaa hassulta, mutta sama toimii lapsenkin kanssa, joka tiedostaa hyvin vahvasti oman osaamisensa ja toisaalta janoaa tietoa lisää, muttei pysty siihen keskittymään ehkä riittävästi ja näin tuntee vajavaisuutta.?

      Älä kehu jos se poikaystävääsi vaivaa !
      Voitte myös keskustella asiasta ja voit kertoa, että et tarkoita sanomisillasi pahaa ! Kehu on kuin sanoisit rakastavasi häntä !? Missään tapauksessa älä ole ylitsevuotava, sillä sitä hän varmasti ei ymmärrä.
      Hän voisi myös koettaa ymmärtää sanomiasi asioita ?

      Etsi itsellesi ymmärrystä ADHD - Googlella ja ASPERGER - googlella
      Noissa löytyy paljon asioita, joita ei voi oikeastaan edes omalla päällään kuvitella, mutta jotka ovat arkipäivää ko. henkilölle !!!
      ( Olen käynyt läpi, enkä ehkä kaikkea koskaan ymmärrä =) Hyvällä tavalla, sillä Hänen päänsä toimii vain niin paljon erilaisesti !!! )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe