Iltaa. Sellaista kyselen kun olen aina tottunut että tiellä väistetään sinne oikeaan reunaan ja ohi mennään vasemmalta. Mistäs mahtaa johtua että ajaessani oikeaa kaistaa tiellä jossa on kaksi samaan suuntaan menevää ajorataa käytännössä yksinäni niin ambulanssi jäi jyrräämään takapuskuriin kiinni? Vasemmalla kaistalla ei ollut ketään. Oikealle kääntyvää risteystäkään ei ollut hetkeen tulossa. Taaksepäinkään en tietysti mitään nähnyt kun loiva mutka vietti juuri oikeaan enkä tiennyt oliko sieltä tulossa lisää piipaa-autoja. Eikä sieltä tullut. Teinkö kuitenkin jotain väärin?
Hälytysajoneuvon väistäminen
12
825
Vastaukset
- Luulisin
ettei ambulanssilla ollutkaan kiireistä ajoa. Tuskin teit mitään väärää ja mihinkä muuten olisit väistänyt, pientareelle vai. Ei ambulanssiakaan aina tartte väistää. Eiköhän ne sitten käytä valoja ja ääntä, jos on tosi kiire.
- Sirrakuski
Oliko se takanasi ollut ambulanssi hälytysajossa?
Oliko valot ja sireeni päällä?
Muutenkin ihmiset yleensä tulevat vauhkoiksi kun hälytysajoneuvo lähestyy, saati että vielä hälytysajossa!
Väistellään ihmeellisiin paikkoihin, vaihdellaan päättömästi kaistaa ja välillä hidastetaan tai kohelletaan järjettömästi.
Ymmärtäkään nyt ihmiset ettei hälytysajoneuvon kuljettaja kaipaa teiltä muuta kuin että ajatte ennalta arvattavasti ja johdonmukaisesti.
Hälytysajoneuvon kuljettaja sitten tekee ratkaisut ja kantaa vastuun.- sama tonttu
kyllä oli hälytysajossa ja siksi ihmetyttää miksi tuli puskuriin kiinni. Eipä siinä muualle kuin vasemmalle ois voinu väistää.
- voi helpottaa
käyttämällä vilkkua jos ja kun on aikomus antaa tilaa väistämällä johonkin suuntaan. Se vilkku antaa myös muille autoilijoille tiedon, mihin suuntaan vilkuttaja on väistämässä. Käyttämällä vilkkua on pienet mahdollisuudet, että tien antaminen on edes jotenkin järjestäytynyttä. Yleensä näyttää olevan, että autot leviää sinne tänne kuin ripulipaska sinne tänne poukkoillen ja toinen toistensa väistöyrityksiä plokaten.
- sama tonttu
voi helpottaa kirjoitti:
käyttämällä vilkkua jos ja kun on aikomus antaa tilaa väistämällä johonkin suuntaan. Se vilkku antaa myös muille autoilijoille tiedon, mihin suuntaan vilkuttaja on väistämässä. Käyttämällä vilkkua on pienet mahdollisuudet, että tien antaminen on edes jotenkin järjestäytynyttä. Yleensä näyttää olevan, että autot leviää sinne tänne kuin ripulipaska sinne tänne poukkoillen ja toinen toistensa väistöyrityksiä plokaten.
sitäkin käytin ja näytin että pysyn tässä reunassa mielestäni hyvinkin selvästi. olisko vielä jotain? jättää auto kotiin? :) kunhan kysyin onko jokin sääntö xyz joka jääny oppimatta mutta kaikesta päätellen ei.
- ambulanssikuskilla
sama tonttu kirjoitti:
sitäkin käytin ja näytin että pysyn tässä reunassa mielestäni hyvinkin selvästi. olisko vielä jotain? jättää auto kotiin? :) kunhan kysyin onko jokin sääntö xyz joka jääny oppimatta mutta kaikesta päätellen ei.
ja kengät väärissä jaloissa ;)
- kolkytjarisat
sama tonttu kirjoitti:
sitäkin käytin ja näytin että pysyn tässä reunassa mielestäni hyvinkin selvästi. olisko vielä jotain? jättää auto kotiin? :) kunhan kysyin onko jokin sääntö xyz joka jääny oppimatta mutta kaikesta päätellen ei.
tien antamisessa on syytä pitää pää kylmänä. Hälytysajoneuvon kuljettajan tehtävä on katsoa turvallinen ohituspaikka, jossa ohitettava voi avustaa siten että väistää tien reunaan ja hiljentää vauhtia VASTA SITTEN KUN HÄLYTYSAJONEUVO ON SIIRTYNYT POIS SAMALTA AJOLINJALTA.
Hyvissä ajoin havaittua hälytysajoneuvoa voi väistää pysäyttämällä bussipysäkille jos tie ja liikennemäärä ovat sellaisia että ohituspaikkaa ei voi ennakoida. Ambulanssit ja poliisiautot ovat suht´koht rivakoita vehkeitä, ne pääsevät ohitukseen kuten tehokas ja kevyt pakettiauto/henkilöauto pääsee, toistakymmentätonnia painava paloauto kiihtyykiin sitten hieman hitaammin, jos vielä edellämenevä tekee sen legendaarisen tempun että polkaisee jarrua varmuuden vuoksi ilman tietoakaan ohituksen vaatimasta tilasta.
Jos et tiedä mihin pitäisi väistää tai mitä pitäisi tehdä, älä tee silloin mitään. Jatka samaan ennalta-arvattavaan suuntaan samalla nopeudella.
Tähän aloittajan tapaukseen sanon sen että näillä tiedoilla mitä kerroit, toimit aivan oikein. - 1524
sama tonttu kirjoitti:
sitäkin käytin ja näytin että pysyn tässä reunassa mielestäni hyvinkin selvästi. olisko vielä jotain? jättää auto kotiin? :) kunhan kysyin onko jokin sääntö xyz joka jääny oppimatta mutta kaikesta päätellen ei.
Ihan oikein kai teit, tai sitten lanssi oli tulossa auttamaan sinua ;)
- Pakukuski..
LAISSA LUKEE kyllä että hälytysajoneuvolle PITÄÄ antaa esteetönkulku että sen nojalla kyllä olisit voinut seurata takana olevaa liikennettä niin kuin aina pitäisi toimia eikä käyttää meikkaamiseen niitä peilejä pelkästään. Siten olisit kai sen hälytysajossa olevan hälytysajoneuvon huomannut ja kun jos se ajaa sinun kaistaasi pitkin niin mahdollisuuksien mukaan vaihtaa kaistaa.
Se kaistanvaihto pitää tehdä ajoissa ja hyvin ennalta ennustettavan toiminnan mukaan eli ensin suuntavilkku päälle hetkeksi ja sitten kaistanvaihto. Tässä vaan on se riski että pakka menee sekaisin molemmilta jos kumpikaan ei osaa toimia oikein vaan ajaminen perustuu johonkin yllätysyllätys ajotyyliin. YLEENSÄ se hälytysajoneuvo ajaa kyllä toistakaistaa pitkin ohi ihan 95% varmasti.
Että vaihdat kaistaa ja se hälytysajoneuvo tekee saman sitten.
Niittenkin hälytysajoneuvon kuskien pitäisi toimia liikenteessä hälytysajossa ennalta ennustettavan ajon mukaan että ensin vilkku päälle ennen kuin vaihdellaan kaistaaa tai käännytään risteyksessä että se ajaminen ei ole niin yllätyksellistä muille liikenteessä. Ei ne pelkät sinuvilkut vielä kerro minne aiotaan kääntyä mutta kun se suuntavilkun käyttö yleensäkin on niin kovin vaikeaa liian monilla ihan ammattiin katsomatta. Liikenteessä hälytysajoneuvon havaittuaan jonkun ehkä pitää tehdä tilanantoratkaisu johonkin suuntaan sen mukaan mihin se hälytysajoneuvo nyt aikoo kääntyä ja kun vilkkua kohelletaan päälle vasta sitten kun on jo ilmeistäkin minne käännytään niin turhaan joutu hidastamaan.
Ainahan ei voi tietää minne silti on menossa kun se hälytysajo on hieman soveltavaa sen suhteen että kuljettaja arvioi edeää olevaa liiikennettä mistä pääsisi etenemään.
Mutta samanlaisia koheltajia sielläkin hälytysajoneuvon puikoissa kuin taviskuskitkin, yhtä vaikeaa ajamista tehdään ns yksinkertaisesta asiasta :)- Pakukuski..
Itse tilannettasi tuossa vielä että kun se jokin hälytysajoneuvo taakse tulee hälytysajossa niin kyllä sun siis silloin pitää vaan sitä kaistaa vaihtaa tai ajaa sivuun koska laki näin määrää. Onhan siellä joku urpo puikoissa jos ei ohi mennyt mutta näin se siis menee yksinkertaisesti, molempien ei tarvitse olla yksinkertaisia ja hakata päätä seinään vaan fiksumpi toimii oikein :)
Sen takia yleensä hälytysajoneuvo hälytysajossa vaikka tultaessa risteykseen jossa on jo ajoneuvoja estämässä risteykseen ajon niin hälytysajoneuvo ajaa tilanteen arvion mukaan sitten vastaantulevien puolelta liikenteenjakajan toiselta puolelta ohi risteyksessä olevien. Näin ei silloin tarvitse odottaa ja pahimmillaan jäädä mottiin niin risteykseen odottavien taakse jos ne ei huomaakkaan.
Hälytysajossa kaupungissa eniten voittaa aikaa kun ja jos ei tarvitse pysähtyä, ylinopeuksilla voitettu aika on usein aika marginaalista.
- Pelastajan alku
http://stream.kasenet.fi/tapaturva/public/halytysajoneuvon-vaistaminen/
Poliisin ja pelastuslaitoksen tekemä opas, kannattaa katsoa...- pii_paa
Itse tulee oltua punaisten sinivilkkujen ratissa aika usein. Ja kyllä näkee mitä ihmeellisimpiä "tilanteita".
Yksi pahimmista/vaarallisimmista teoista on eellä olevan auton äkillinen pysähdys/vauhdin tiputtaminen äkillisesti. Mieluummin samaa vauhtia tai mieluummin pikkasen reippaammin vaan jatkaa ja etsii turvallisen paikan väistölle. Se, että sinivilkku ilmestyy taakse ei tarkoita, että täytyy heti tyrkätä pientareelle ja pahimmillaan hajottaa oma auto. Usein nähny ku auto väistää heti kauhuissaan pientareelle ja sit osuu älyttömään monttuun ja pomppii ku aropupu.
Ja nyt tänä kesänä sattunu jo pari tilannetta jossa autoiliat pysähtyy keskikorokkeen kohdalle. Toisella kerralla ajoin kuorma-autolla ja oisko jääny 10 centtii pelivaraa ja toisella kerralla oli traileri perässä.
Ja etenkin, kun tullaan kuorma-autolla, niin tällöin nopeuden hidastaminen on kaikkein pahin teko. Me kun joudutaan pudottaa vauhti alas, niin eipä siitä sit enää kovin nopeesti ohitettakaan. menee pitkä aika ku saadaan taas hoppa vauhtiin ja päästään ohi. Ja tällöin tulee äkkiä ahdasta vastaantulijoiden kanssa. Etenkin tää koskee säiliöautoa. Kaikken turvallisinta meno olisi ku voitaisiin pitää "sopivan" reipas vauhti, että päästäisiin reippaasti ja sujuvasti ohi, olematta mahdollisimman vähän aikaa väärällä kaistalla. Ton huippunopeus ei kuitenkaan oo yleensä ku MAX 120, joten 100 vaudilla kerkee hyvin etsiä tilan väistää.
Itse kyllä yritän pitää pientää pelivaraa edellä olevaan, mutta kyllä siellä näkee välillä sellaisia toimenpiteitä, että kyllä joku ärräpää välillä lentää. Pitää muistaa, että yli 20 000 kiloo painava auto ei voi reagoida samalla tavalla, kuin henkilöauto. Mielestäni autokouluun pitäisi lisätä erillinen lyhyt osio hälytysajo tilanteista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839