"Tutkimus: Valikoiva metsästys on muuttanut hirvikantaa"
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135251397111
Ei minusta pöhkömpi tutkimus sikäli että kanta tuntuu aika isolta ja kestävällä tavalla sen saa pienemmäksi vain verottamalla naaraita nykyistä enemmän.
Metsästys muuttanut kantaa?
4
512
Vastaukset
- heti nurin
Saa lopettaa sen vanhanaikaisen tavan säästää naaraita, joidenki typeryyttä se vaan on aina ollut. Itse olen jo vuosia huomannut tämän naaraan "säästö" asian, itse kyllä ammun yksinäisen naaraan.
- Haverisen Jokke
ammutte naaraanne. Ukkoutuneet vanhat papat on roiskinu pohjois-hämeessä susien jäljiltä jääneet viimeisetkin naaraat ahneuksissaan viime vuosina ja nyt alue kuhmalahti-kuhmoinen-jämsä-orivesi alueen sisäpuolella on suuria hirvi tyhjiöitä koska lupia piti saada ja hirviä ampua vaikka sudet teki todella suuren tyhjiön alueelle muutama vuosi sitten. Sudet lähti kun hirvet loppu ja papparaiset ampuu kun ei tiedä jos ei enään ensivuonna ole muonavahvuudessa. Yhdenkin hirvipomon poika pommitti viikko sitten kaksoisvasoilta lehmän mutta asiastahan ei voi nostaa meteliä kun kyse on "arvovaltaisen jahtipäällikön" pojasta.
- Pena.
Hirvikantojen huonoimpia sätelijöitä ja asiantuntijoita ovat hirviporukat itse. Syynä metsästäjien ahneus. Hirviporukan kyky ja ymmärrys säädellä hirvikantaa voidaan esittää wanhalla kunnon Gaussin käyrällä. Porukasta 20% ymmärtää jotain hirvistä, hirvenmetsästyksestä ja kannan kehityksestä. 60% ajelehtii porukan mukana ja tekevät ja ajattelevat sen mukaan, kuka ja ketkä osaat parhaiten manipuloida tätä porukkaa ja sen ajatuksia. 20% ei osaa ajatella muuta kuin tappamista. Pitää saada tappaa, muulla ei ole mitään väliä. Tämä tappajaporukka osaa ohjailla mölinällään ja jyrkillä mielipiteillään tätä keskimäräistä sakkia, mikä saa aikaan sen, että homma meinaa aina väliin karata käsistä.
Ei voi olla kenenkään edun mukaista, että alueen naarashirvet ja valtasonnit ammutaan loppuun. On seuroja, joiden alueella ei oleile ensimmäistäkään hirveä. Silti nämä älyn jättiläiset haluavat hirvimetsälle, koska lupia on vielä jäljellä ja pankkikin avaamatta. Sitten, kun tämä hulluus on taas syksyltä ohi, painostetaan vouti merkitsemään ilmoitukseen, että alueella on hirviä jäljellä 2,5/1000ha, että saadaan taas kunnolla lupia ensi vuodeksi! Jos tämä ei ole idiotismia niin mikä sitten? - jobbe56
Pena. kirjoitti:
Hirvikantojen huonoimpia sätelijöitä ja asiantuntijoita ovat hirviporukat itse. Syynä metsästäjien ahneus. Hirviporukan kyky ja ymmärrys säädellä hirvikantaa voidaan esittää wanhalla kunnon Gaussin käyrällä. Porukasta 20% ymmärtää jotain hirvistä, hirvenmetsästyksestä ja kannan kehityksestä. 60% ajelehtii porukan mukana ja tekevät ja ajattelevat sen mukaan, kuka ja ketkä osaat parhaiten manipuloida tätä porukkaa ja sen ajatuksia. 20% ei osaa ajatella muuta kuin tappamista. Pitää saada tappaa, muulla ei ole mitään väliä. Tämä tappajaporukka osaa ohjailla mölinällään ja jyrkillä mielipiteillään tätä keskimäräistä sakkia, mikä saa aikaan sen, että homma meinaa aina väliin karata käsistä.
Ei voi olla kenenkään edun mukaista, että alueen naarashirvet ja valtasonnit ammutaan loppuun. On seuroja, joiden alueella ei oleile ensimmäistäkään hirveä. Silti nämä älyn jättiläiset haluavat hirvimetsälle, koska lupia on vielä jäljellä ja pankkikin avaamatta. Sitten, kun tämä hulluus on taas syksyltä ohi, painostetaan vouti merkitsemään ilmoitukseen, että alueella on hirviä jäljellä 2,5/1000ha, että saadaan taas kunnolla lupia ensi vuodeksi! Jos tämä ei ole idiotismia niin mikä sitten?Varsinais-Suomen hirvikanta on lähes kadonnut.Saaristossa vielä on.Syy tällaseen haen peurakannan lisääntymisestä.Peuranmetsästyksen myötä kyttäysjahti kojusta tuli muotiin.Tuntuu siltä kuin hirvetkin kaatuisivat samaan syssyyn peurojen myötä?Tällä seudulla pyritään pitämään peurakanta kurissa.Todellisuudessa lähes yksinomaan uroksia ammutaan.On taatusti seuraavana metsästyskautena ainakin sama määrä peurojen jälkikasvua.Tosin kun sivusta seuraa tuota salamyhkäistä puuhaa,voi todeta erttä jokaista peuraa kohti on viljalla täytetty ruokintaautomaatti...ja koju 50m päässä.Laittavat jonkun kepakon automaatin viereen pystyyn.Kepakkoa korkeammat hirvieläimet kaatuu.heh-heh.Arvasinko oikein?Ainakaan hirviä ei enää ole näkynyt pariin vuoteen...Vai syytetäänkö kannan vähyydestä ilveksiä,kettuja,susia,myyriä ja panttereita.Jos kojuun katsoo,sietä todennäköisesti löytyy valvontakamera infravaloilla suunnattuna ruokintapaikalle.Yökiikarit,kossupullo,iso nöäyttöruutu.Aseessa sitten taas lasertähtäin,pimeätähtäin tai jotain.Kun laskee kaikki turhat väijytunnit ei kateeksi käy.Mietityttää vaan mihin tämä kaikki johtaa.Katoavatko ensin hirvet sitten peurat(valkohäntäkauriit).Täksi talveksi laitin kolme riistakmeraa kojujen lieppeille.Näen mitä siellä tehdään,ihn vaan uteliaisuuttani.Peurat näyttää saapuvan klo 17 jälkeen,kuutamolla paljon myöhemmin joskus varhain aamulla.Monta kertaa kolme peuraa on kojun vastakkaisella puolella,hih. EI SAA AMPUA HIRVIÄ PEUROINA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 194689
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831702Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2871566Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741524Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2451395Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121150Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341130Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041099- 931054
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651033