kihloihin?

girlinlove-

Onko monella täällä aikomuksia tai haaveita mennä nykyisen kumppaninsa kanssa kihloihin?
Itse olen lähestulkoon 17-vuotias tyttö ja olemme puhuneet nykyisen poikaystäväni (täyttää 21 seuraavaksi) kanssa kihlauksesta.

Monet pitävät kihlausta lupauksena avioliitosta. Pidätkö sinä?
Itse olemme mieheni kanssa puhuneet ajatuksesta, ja pidämme kihlausta vain merkkinä siitä, että hän on tosissaan varattu ihminen. Asia olisi eri, jos haluaisi hankkia lapsia, jolloin välttää kaikki erilliset paperityöt lapsien kanssa. Tosin tällöin sen tulisi myös olla "sen oikean ihmisen kanssa" - ainakin toivottavasti.

Olemme seurustelleet melkeinpä vuoden. Pidän suhdetta terveenä, sillä suhteessamme ei ole minkäänlaista väkivaltaa, ei fyysistä että henkistä. Sanaharkkaa kyllä tulee, mutta se nyt on hyvissä määrin merkki terveestä suhteesta. Ollaan monesti puhuttu tulevaisuuteen liittyvistä asioista, ja molemmat kokee pystyvänsä kuvittelemaan suhteen pidemmällekkin. Olemme tosissaan rakastuneita.. :)

Mitäs itse sanoisitte tähän ja kertokaa myös omia kokemuksianne!

12

1018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo paljon nähnyt

      Miehesi kanssa? Sano vaan suoraan että poikaystävän, kun miestä sinulla ei ole. Naurettavaa tuollainen huomion haku, ja itsensä ylentäminen noin ohimennen aviokastiin. Kakarahan sinä olet vielä. Itsekäs sellainen.

      Kihlaus ON lupaus avioliitosta.

      Varattu voit olla ilman kihlaustakin. Nykyisin tunnetaan tosin myöskin tuo ehdottamasi "pissis-kihlaus" jolla ei ole mitään tekemistä oikean kihlautumisen kanssa.

      Kysyppä äidiltäsi, onko sinulla syytä vielä moneen vuoteen seurustella muka vakavasti. Koulusikin on surkealla tolalla, et omaa mitään ammattia vielä. Tuhlaat aikasi vain seurusteluun, ah, onhan se mukavaa, ja siitä jää sinulle vain huonot muistot muutaman vuoden kuluttua kun poikaystäväsi haluaa nähdä maailmaa...
      Kosintaakin puristat sinä, ei poika saa itse kosia omasta aloitteestaan. Ja halustaan.

      Ymmärrän, että mikään mitä nyt sanon, ei saa ruusunpunaistesi silmälasiesi hehkua himmenemään. Mutta Elämä on. Sinullekin.

      • jo paljon nähnyt

        Luinpa tuolta toiselta palstalta jossa sinulla on sama aloitus sanasta sanaan, että poikaystävälläsi on siis hylätty ruokkokin tilillään.

        Tämä kyllä vielä antaa huonommat mahdollisuudet tulevaisuutenne onnistumiselle. Ei se ole turhantakia tämä lapsen äitikään tuota miestä pois potkinut elämästään. Ja sinä sitten korjasit talteen ja meinaat lapsiakin haluta taas tälläisen kanssa? Äitis varmaan huutaa jo JIPPII:::::Isääs hävettää, niin ettei saa sanaa suustaan.

        Nuori oot, ja tyhmä. Mitä tähän voi enää sanoa. Relaa vähän ja kattele poikia ihan vaan kavereina, eikä seurustelukavereina. Opiskele itsellesi ammatti, ja tule hyväksi siinä. Hanki itsellesi OMA asunto omiin nimiisi, ja kasva aikuiseksi.


      • minkäs sille voi

        "Sano vaan suoraan että poikaystävän, kun miestä sinulla ei ole. Naurettavaa tuollainen huomion haku, ja itsensä ylentäminen noin ohimennen aviokastiin."

        Liisa 30v ei ole tyttö enää, hän on nainen. Pertsa 30v ei ole myöskään poika, hän on MIES. MIES ei tarkoita automaattisesti naimisissa olevaa miestä, vaan kyseessä voi olla ihan pelkästään Y-kromosomin omaava aikuinen ihminen, ilman mitään tarkoitusta hakea ylennystä (hah!) siviilisäätyyn. AVIOmies on sellainen mies, joka on naimisissa.


      • Ei sille mitään voi
        minkäs sille voi kirjoitti:

        "Sano vaan suoraan että poikaystävän, kun miestä sinulla ei ole. Naurettavaa tuollainen huomion haku, ja itsensä ylentäminen noin ohimennen aviokastiin."

        Liisa 30v ei ole tyttö enää, hän on nainen. Pertsa 30v ei ole myöskään poika, hän on MIES. MIES ei tarkoita automaattisesti naimisissa olevaa miestä, vaan kyseessä voi olla ihan pelkästään Y-kromosomin omaava aikuinen ihminen, ilman mitään tarkoitusta hakea ylennystä (hah!) siviilisäätyyn. AVIOmies on sellainen mies, joka on naimisissa.

        että kun sanamuotona käytetään: minun mieheni, se kyllä tarkoittaa aviomiestä. Eikä suinkaan vain miespuolista ihmistä.

        Tuliks sulle joku lipsus -vai etkö todellakaan ymmärrä kirjoitettua tekstiä?


      • jaaaaaaaa
        Ei sille mitään voi kirjoitti:

        että kun sanamuotona käytetään: minun mieheni, se kyllä tarkoittaa aviomiestä. Eikä suinkaan vain miespuolista ihmistä.

        Tuliks sulle joku lipsus -vai etkö todellakaan ymmärrä kirjoitettua tekstiä?

        Minun mielestäni myös kihlaus tarkoittaa että naimisiin ollaan menossa. Ja minun kirjoissani tämä myös tapahtuu kohtalisen ajanjakson sisällä (max 1vuosi). Eli sitä ennen ollaan vain seurusteleva pari. Seurustelun pituudenhan voi jokainen itse päättää. Mielestäni kihloihin meneminen vain varattuna olemisen osoituksena aiheuttaa juuri tuon ettei kihloihin menoa useinkaan enää oteta vakavasti, etenkään kun nuoresta ihmisestä on kyse. Sillä koska kihlaus on lupaus avioliitosta, on se myös lupaus elää koko loppuelämä yhdessä. Ja minä ainakin otan lupaukset vakavasti.

        Eli tämä on mun mielipiteeni asiasta, kun niitä kerran halusit kuulla. :)


      • skörä
        minkäs sille voi kirjoitti:

        "Sano vaan suoraan että poikaystävän, kun miestä sinulla ei ole. Naurettavaa tuollainen huomion haku, ja itsensä ylentäminen noin ohimennen aviokastiin."

        Liisa 30v ei ole tyttö enää, hän on nainen. Pertsa 30v ei ole myöskään poika, hän on MIES. MIES ei tarkoita automaattisesti naimisissa olevaa miestä, vaan kyseessä voi olla ihan pelkästään Y-kromosomin omaava aikuinen ihminen, ilman mitään tarkoitusta hakea ylennystä (hah!) siviilisäätyyn. AVIOmies on sellainen mies, joka on naimisissa.

        Ja 20-vuotias POIKA on mies korkeintaan uutistekstissä. Idiotismia on sanoa POIKAystäväänsä mieheksi, varsinkaan siksi, koska "minun mieheni" omistusliitteen kera ruukaa tarkoittaa aviomiestä.


    • Mielipidettä kysyit

      Suomen laissa lukee, että kun mies ja nainen ovat sopineet solmivansa avioliiton, he ovat kihlautuneet. Peruna ei muutu porkkanaksi vaikka kuinka väittäisit. Vakavalle yhdessäololle ja jopa ikuisesti yhdessä pysymiselle pitäisi olla jokin muu symbolinen rituaali ja "merkki" jota voisi kuljettaa mukanaan, mutta kihlaus se ei ole.

      Vuosi on lyhyt aika seurustella. Ja kuten itse sanotkin, olette niin rakastuneita. "Rakastuminen" on aivokemiallinen häiriötila joka kestää yleensä 6kk-2v., ensimmäisessä pitkässä suhteessa pidempään kuin kokeneemmilla. Sinä aikana ei pidä, toistan EI PIDÄ, tehdä suuria lupauksia tai päätöksiä, koska se on sama kuin tekisit ne kännissä tai pöllyssä - aivosi tulkitsevat tilannetta kemiallisen poikkeustilan läpi. Sitten kun kyseinen tila on haihtunut, ja alkaa tutustua todelliseen ihmiseen, voi alkaa rakastaa... ja sitten on jo vähän pohjaa antaa niitä lupauksia :) Toki joskus kännissäkin tehdyt arviot pitää, mutta...

      Terve suhde edellyttää hyvin paljon muutakin kuin väkivallan puuttumista.

      Olkaa tosissanne. Mutta älkää väittäkö olevanne kihloissa ennen kuin olette sopineet solmivanne avioliiton. Se on typerää.

    • skörä

      Kihlaus on vain ja ainoastaan lupaus avioliitosta, pelkkä sormus vasemmassa nimettömässä ei ole kihlaus ja kihloissa voi olla myös ilman sormusta. Teinikihlat ("kihlaus" ilman avioliittolupausta, ehkä maailman vähäjärkisin asia!) EIVÄT ole kihlat ja silloin on erittäin noloa väittää olevansa kihloissa. Voithan sinä sanoa sinistä punaiseksi jos haluat, mutta silloin vain annat idiootin kuvan itsestäsi.

      Jos olette "tosissaan rakastuneita", odottakaahan vielä vähintään se vuosi kuten edellinen ehdotti. Vihkikaavassa peräänkuulutetaan tahtoa rakastaa ja rakastuneena ei vielä tiedä, onko sitä tahtoa esimerkiksi tehdä kompromisseja ja katsoa pikku virheitä läpi sormien ja pitää sitä rakkautta yllä eikä vain luottaa siihen että kyllä se pitämättäkin säilyy.

    • Mulle näin

      Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että kihlaus tarkoittaa sitä, että on jollakin tapaa sovittu naimisiin menosta. Esim. toinen kosinut ja toinen suostunut myöntävästi. Ja kun on sovittu naimisiin menosta niin onhan se lupaus avioliitosta. Jos ei ole sovittu, ei kihloissa voi edes olla kun ei ole muuta tapaa kihlautua.
      Ja olen aina ajatellut, että menen kihloihin (=sovin naimisiin menosta/lupaudun naimisiin) vasta sitten, kun olen valmis menemään naimisiin. Avioituisin vaikka siltä istumalta, jos se olisi mahdollista. Ja toivon mukaan menen vain kerran kihloihin ja naimisiin.

      Itse voin hyvin olla toisen kanssa tosissani vaikka ei ole sormusta sormessa. Mitä se pelkkä sormus muuttaa? Ja jos sormuksen haluaisinkin sormeeni, en voisi sitä ainakaan kihloiksi kutsua, kun en pidä sitä sellaisena. Ja vuoden seurustelu alle parikymppisenä on niin lyhyt, että en menisi avioliittoa lupaamaan/sopimaan. Muut voi mun puolesta tehdä mitä tykkää. Onneksi kulta on samoilla linjoilla mun kanssa (vaikkakin on joskus ollut teinikihloissa). Olisihan se ikävä, jos toinen haluaa sormuksen ja hommattais sellaset ja hänelle se merkitsisi kihlausta ja mun mielestä me ei oltas kihloissa! En mä ala kutsuun avoliittoakaan avioliitoksi, vaan kun toinen haluaa.

      Mun kaveri on ollut 3 krt kihloissa. Joka kerta se on ollut jonkinmoinen lupaus avioliitosta. Että sitten "joskus" mennään. Itselleni kihlaus on sen verta speliaali juttu, että... tai en mä tiedä onko se edes varsinaisesti. Mä haluan naimisiin, en niinkään kihloihin. Mutta tietysti naimisiin menosta pitää sopia joten sillä tavalla kihlauskin on tärkeä.

      • Mulle näin

        Maailmaan riittää monelaisia tapauksia, mutta voin kertoa, että hyvä ystäväni kihlautui rakkaansa kanssa. he olivat todella rakastuneita. Koko koulu ihasteli heidän kuherteluaan koulun käytävillä. Ja he olivat mielestään tosissaan. Mutta kuinkas kävikään... 3 vuoden päästä tuli ero. He muuttivat sitä ennen yhteenkin ja loppuaika oli vähemmän ruusuista.

        Aika moni on ollut todella rakastunut ja iso osa muistaa varmaan vanhoilla päivilläänkin ensirakkautensa. Ja nuorena vuosi tuntuu pitkältä ajalta seurustella. Mulla itsellä oli vaan 2-5 kk suhteita niin pidin ystäväni suhdetta tosi pitkänä. Ja yks toinenkin kaveri meni kihloihin, kun "ollaanhan me oltu jo puoli vuotta yhdessä". Puoli vuottakin tuntui pitkältä ajalta, kun joka seurustelun "kuukausipäiväkin" oli jotain.

        Poikkeuksiakin varmasti löytyy, mutta kannattaa ottaa sekin huomioon, että vaikka kuinka nyt tunnet itsesi rakastuneeksi ja oot "ihan varma" niin mieli voi hyvinkin muuttua myöhemmin. Näin käy usein! Vaikka sitä ei usko, että meille niin kävisi. Mutta jos kihlauksen purkautuminen ei ole kovin iso asia niin siitä vaan. Toisaalta kannattaa miettiä, jos se ei ole iso asia, niin onko kihlauskaan?


    • Vierailija Tre

      Mäkin sanoisin sulle että odota vielä..Joskin että en oo itekkään mikää malli esimerkki neuvomaan..Mä olin 17 kun mun poikaystävä (24v) kosi mua..Vastasin myöntävästi ja siitä 1,5 vuoden kuluttua mentiin naimisiin..Ollaan edelleen onnellisesti yhdessä ja vietettiin just 2-vuotis hääpäivää.Meillä on kohta kaks lasta..Mutta rankkaakin on ollut..Sinuna odottaisin vielä..

    • *mie vain*

      Kuten täällä on jo moni sanonut, niin minäkin sinuna vielä odottaisin ennen kuin tekee hätiköityä päätöstä. Itsekin näen asian myös näin että kihlaus on lupaus avioliittoon.

      Omasta kokemuksesta voin sanoa, että joskus on hyvä katsoa useampi vuosi ennen kuin menee naimisiin. Itse olin 20v ja exäni 18v, kun aloimme seurustella; olimme niin rakastuneita että olimme "muka" valmiita menemään naimisiin jo vuoden tuntemisen jälkeen. Jälkeenpäin täytyy sanoa, että onneksi otin järjen mukaan, emmekä koskaan menneet naimisiin. Asuimme avoliitossa lähes 8 vuotta, kunnes tuli ero ja exä muutti toisen naisen luo yhden kuukauden päästä siitä kun minä olin löytäny uuden asunnon itselle. Joten jos olisimme olleet naimisissa, niin ero ei ois ollutkaan noin helppo kuin mitä se oli tuolla hetkellä. Jos näkee asian niin niinkuin minä näen, että vain kerran elämässä mennää naimisiin, niin silloin on oltava varma siitä, että se kenen kanssa avioituu on se oikea.

      Harkitse siis tarkkaan ja mieti mitä sulle todellakin kihlaus merkitsee ja oletko valmis lupautumaan loppu elämäksi toisen rinnalle, kuten avioliitossa luvataan. Kihloihin ei kannata mennä vain siksi, että se kuulostaa niin hienolta. Toisen ihmisen rinnalla voi olla myös ilman kihlausta ja rakastaa häntä koko sydämestä. Ei sitä tarvi kihlauksella osoittaa, että on varattu ihminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe