Olen pidempään pähkäillyt voisiko kitkarenkaita laittaa vain eteen ja taakse
nastat. Ajelen paljon yksin ja eturenkaiden nastojen ropina puuduttaa. Takana
vallitsee nastoista huolimatta hiljaisuus. Tiputtaisi melutasoa huomattavasti mutta
häiriintyisikö ajettavuus sekarengastuksesta? Mistään en ole löytänyt aiheeseen liittyvää keskustelua.
kitkat vain eteen?
17
7491
Vastaukset
- KiKi.
Koska silloin renkaiden välienn nastaero on liian iso.
Meil on muuten töissä rekka, jossa on edessä kaksi nastarengasta, ja takana neljä tavallista, tuskin tämäkään on kauhean sallittua..- gtfbgöper
Saahan nastattomilla nastarenkaillakin ajaa lain mukaan. Siis jos repinyt nastat pois.
Eikö talvimerkintä ja urasyvyys ainoastaan vaikuta? Pitäs kysyä katsastuksesta.
Mielestäni idea olisi hyvä. - KiKi.
gtfbgöper kirjoitti:
Saahan nastattomilla nastarenkaillakin ajaa lain mukaan. Siis jos repinyt nastat pois.
Eikö talvimerkintä ja urasyvyys ainoastaan vaikuta? Pitäs kysyä katsastuksesta.
Mielestäni idea olisi hyvä.Mutta oliko se nyt niin että renkaiden välinrn nastaero sai olla 25% tai jotain sinnepäin.
Eli jos edessä on upouudet nastarenkaat, jotka on täynnä nastoja, ja takana on nastoja nolla, niin taatusti ero on yli 25% - ewtt
KiKi. kirjoitti:
Mutta oliko se nyt niin että renkaiden välinrn nastaero sai olla 25% tai jotain sinnepäin.
Eli jos edessä on upouudet nastarenkaat, jotka on täynnä nastoja, ja takana on nastoja nolla, niin taatusti ero on yli 25%eli kitkarenkaissa ei ole nastoja joten nastarenkaissa on oltava enintää 1/4 nastoista tallella että voi laittaa vaikka miten haluut
- Anonyymi
gtfbgöper kirjoitti:
Saahan nastattomilla nastarenkaillakin ajaa lain mukaan. Siis jos repinyt nastat pois.
Eikö talvimerkintä ja urasyvyys ainoastaan vaikuta? Pitäs kysyä katsastuksesta.
Mielestäni idea olisi hyvä.Mulla pamahti nastarengas edestä jouduin laittaa kesärenkaat tilalle antaakos poliisi sakot .
- frangrabba
senkun laitat ja toivot ettei poliisisetä pysäytä ja muistuta sakkolapulla
- niin, jotta ihan oik
Henkilö- ja pakettiautoissa ei saa eniten ja vähiten nastoja omaavien renkaiden nastojen lukumäärä-ero ylittää jotakin tiettyä prosenttia, eli kitkat ja nastat samassa autossa tekee sakon. Mutta kuorma-autoissa on usein edessä nastat ja takana ei, koska takana ei saa olla nastoja, ettei painava kuorma aiheuta liikaa nastojen kuluttavaa vaikutusta tiehen.
- nääs...
niin, jotta ihan oik kirjoitti:
Henkilö- ja pakettiautoissa ei saa eniten ja vähiten nastoja omaavien renkaiden nastojen lukumäärä-ero ylittää jotakin tiettyä prosenttia, eli kitkat ja nastat samassa autossa tekee sakon. Mutta kuorma-autoissa on usein edessä nastat ja takana ei, koska takana ei saa olla nastoja, ettei painava kuorma aiheuta liikaa nastojen kuluttavaa vaikutusta tiehen.
Enpä haluaisi itse ajaa tuollaisella seksrengastetulla henkilö autolla. Syy miksi ei saisi olla hirveetä eroa nastojen määrässä eri renkailla on että on kovin erilainen pito eri akseleilla. Kitkat edessä ja nastat takana... kun jarrutat risteykseen jossa peili jäätä. Jokainen voi kokeilla miten siinä tilanteessa tuollaisella rengastuksella käy hoitamalla jarrutuksen käsijarrulla. Jos tosiaan nastamelu häiritsee niin sitte siirryttävä kokonaan kitkoihin, vaihdettava autoa tai ostettava äänieristematoa ja askarreltava.
Raskaassa kalustossa on hieman erilaiset rengas määräykset muutoinkin ja myös nastojen osalta. Siellä on sallittua käyttää yhdellä akselilla nastoja ja toisella ei. Edessä niistä nastoista kuorma-autossa on isoin ilo kun vähentää puskemista tiukoissa käännöksissä. Ei nastat välttämättä vetorenkaissa pysyiskään ja teli/lisä akseleilla niistä mitään hyötyä oliskaan. Vetopyörillä käytettävä ketjuja jos ei muutoin pito piisaa.
- juupajooo
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257 17§ kohta kolme sieltä löytyy vastas
- jiiiiifvkdfsv
Mihinkähän toikin pykälä perustuu, ihan hatusta heitetty?
Kai tolle jokin tieteellinen peruste löytyy ettei siis 25% nastaeroa saa olla. - että johonkinhan
jiiiiifvkdfsv kirjoitti:
Mihinkähän toikin pykälä perustuu, ihan hatusta heitetty?
Kai tolle jokin tieteellinen peruste löytyy ettei siis 25% nastaeroa saa olla.se raja on pakko vetää..
- "kauhee sakko"
että johonkinhan kirjoitti:
se raja on pakko vetää..
Kuin tommonen ajatus tulee edes "pieneen mieleen" vaikka nyt nasta ropisee vähän niin mitä sitten ,väännä steroita suuremmalle tai osta uusi auto jossa on äänieristystä.Sekarenkastus on nykyautoilla aivan mahdoton yhtälö.Veikkaan että virkavaltakin suhtautuu siihen niin että sulta lähtee "TUKKA ja KAUHEE sakko päälle.Ethän vain ole joku "sinisen savun levittäjä" ja 15 vuotisen auton omistaja joka haet palstalta
neuvoja.Sekarenkastus sakoitta onnisttuu rengasrikon sattuessa lähimmälle huoltamolle ei mihinkään muualle. - pnbpineäa
tuo nyt voimassaoleva viimeisin laki?
- Voimassa...
pnbpineäa kirjoitti:
tuo nyt voimassaoleva viimeisin laki?
On myös mainittu STRO 2009 -kirjassa.
Miksi pelleillä, ei vain muiden, vaan myös oman turvallisuuden kanssa, ja itkeä jostain nastojen puuttumisesta?! Ostaa vaikka ne kaksi uutta nastarengasta, tai sitten vaihtaa kitkoihin. - pnbpineäa
Voimassa... kirjoitti:
On myös mainittu STRO 2009 -kirjassa.
Miksi pelleillä, ei vain muiden, vaan myös oman turvallisuuden kanssa, ja itkeä jostain nastojen puuttumisesta?! Ostaa vaikka ne kaksi uutta nastarengasta, tai sitten vaihtaa kitkoihin.vain vuotta 1992, tuntuu aika vanhalta.
Nimittäin 90-luvulla sallittiin nastattomilla renkailla sekarengastus akselien välillä. Siis vanhat talvirenkaat eteen ja kesärenkaat taakse tai toisinpäin. Ilmeisesti siis laillista vieläkin - yqdydydqytwydw
pnbpineäa kirjoitti:
vain vuotta 1992, tuntuu aika vanhalta.
Nimittäin 90-luvulla sallittiin nastattomilla renkailla sekarengastus akselien välillä. Siis vanhat talvirenkaat eteen ja kesärenkaat taakse tai toisinpäin. Ilmeisesti siis laillista vieläkinsekarengastus, sekarengastus on sellainen että on samalla akselilla toinen ristikudosrengas ja toinen vyörengas, nykyään aika mahdoton yhdistelmä, nimittäin aika vaikeeaa saada mistään enää ristikudosrenkaita.
Autossa saa siis lainmukaan olla vasemmalla edessä vaikka michelin kesärengas, oikealla vanha nastarengas josta nastat poisttu takana sitten vaikka kitkarengas ja toisella puolella sitten dunlopin kesärengas. - asf fasd
jiiiiifvkdfsv kirjoitti:
Mihinkähän toikin pykälä perustuu, ihan hatusta heitetty?
Kai tolle jokin tieteellinen peruste löytyy ettei siis 25% nastaeroa saa olla.Esim. vasemmalla puolella olis paljo enemmän nastoja, nii sitte se auto olis siltä puolelta paljon pitävempi eikä enää käyttäytyis ajonkannalta hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2184972- 1892693
- 671572
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss521400Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa91272Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?991268- 1321237
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1091174Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1511166- 791155