Neurologian jono

Kuin pitkä

Kuinka kauan jouduitte odottamaan lähetteen saannin jälkeen?

Kun oma lääkäri ei pahemmin edes tutkinut eli ei varmaakaan osannu kovin kiireiseksi minua merkata.. Onko mahdollista vaikuttaa asiaan esim. soittamalla sinne? (kunhan saan eka sen lapun postista)

Mielelläni en taas kuukausia odottamisee kuluttaisi.. Kuitenkin jatkuvasti oireet pahenee, unet vähenee ja yksityiselle ei ihan vielä persaukisena haluaisi lähteä. Tosin jos pitkää joutuis yleiselle jonottamaa ni varmaan jostain revin ne rahat yksityisellekin.

21

4736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedän mistä puhun

joten ei sitä aikaa voi verrata.
      Tiedustella kuitenkin voi melko piankin, että tietäisi suurinpiirtein milloin ajan mahdollisesti saisi, tai olisi syytä tiedustella uudelleen.

Joka tapauksessa kannattaa ehdottomasti soittaa, jos aika rupeaa venymään, koska meille on TYKS:ssä sattunut kolme kertaa, että paperit ovat olleet kadoksissa.

Esim. kerran sydämen läppäleikkaukseen liittyvässä kuvauksessa paperit makasivat kolmisen kuukautta hyllyllä, mihin joku kesälomallelähtijä oli ne jättänyt.
      Sitten tulikin kiire ja ja puhelimet soivat samana päivänä, kun otimme yhteyttä. Taisi joku pelästyä, että syytämme laiminlyönnistä.

Aivoleikkauksessa osastoavustaja ei löytänyt papereita kolmen kuukauden leikkausajan odottamisen jälkeen ja vastaus oli, että siellä ne ovat jonkun lääkärin korin pohjalla, eikä hän voi mennä sinne tonkimaan.

Vasta kun vaadin saada puhua vastaavan lääkärin kanssa, tämä muisti tapauksen heti hoiti asian välittömästi samana päivänä siihen hanttiin, että leikkaus tehtiin kiireimmän kaupalla seuraavalla viikolla.

Itselleni omalääkäri oli selkätutkimuksia varten määrännyt jonkun kuvauksen, josta monen kuukauden odotuksen ja tivaamisen jälkeen selvisi, ettei sellaisia juurikaan enää tehdä, vaan tilalle tehdään magneettikuvaus.
      Koska magneettikuvausta ei ollut kuitenkaan kukaan määrännyt tehtäväksi, paperit vain lojuivat ilm. myös jonkun lääkärin korin pohjalla, mihin ne oli haudattu.
      Heti soittoni jälkeen lähete magneettikuvaukseen tuli ja myös muita tutkimuksia ja selän luudutusleikkaus kyllä sitten siitä lähtien eteni normaalisti.

Olen kyllä ihan tyytyväinen TYKS:ssä saamiimme tutkimuksiin ja leikkauksiin, mutta se ei poista sitä, että itse on oltava valppaana ja soitettava, jos joku asia tuntuu venyvän.

• Aloittaja

Arvelinkin sen riippuvan monesta asiasta kuten mitä epäillään ja se osittain itseä mietityttääkin. Oma lääkäri kun ei oikein tuntunut pysyvän asian tasalla ja siksipä en tiedä millaisella lähetteellä sinne olen menossa.

Ei vaan enää odottaminen ole minun hommia... En ole vielä edes saanu mitää aikaa postista ja mietin jo miten sen saisi siirrettyä aikasemmaksi. Tosin onhan tässä jo aikasa tullu kaikkea odoteltuakin.

Tutkivat pian jos vaikka kykenis taas normi arkeen tai ainaki tietäis miks ei siihen enää kykene...
        Ei parikymppisenä vielä pitäis eläke kunnossa olla.

• Aloittaja
        Aloittaja kirjoitti:

Arvelinkin sen riippuvan monesta asiasta kuten mitä epäillään ja se osittain itseä mietityttääkin. Oma lääkäri kun ei oikein tuntunut pysyvän asian tasalla ja siksipä en tiedä millaisella lähetteellä sinne olen menossa.

Ei vaan enää odottaminen ole minun hommia... En ole vielä edes saanu mitää aikaa postista ja mietin jo miten sen saisi siirrettyä aikasemmaksi. Tosin onhan tässä jo aikasa tullu kaikkea odoteltuakin.

Tutkivat pian jos vaikka kykenis taas normi arkeen tai ainaki tietäis miks ei siihen enää kykene...
        Ei parikymppisenä vielä pitäis eläke kunnossa olla.

Tutkisivat nyt pian ni tietäis jos vielä vaikka normi asrkee kykenis tai ainaki sais tietää miks ei siihen enää kykene.

• 1-7 pv

Terveyskeskuslääkärin (tkl) kirjoittaman neurologian pkl:n lähetteen kiirellisyysaste oli siis 1-7 päivää, mutta vastaanotolle pääsi vasta 2 kk:n kuluttua lähetteestä. Tkl:n ohjeen mukaan soitin seuraavana työpäivänä, mutta asia ei edistynyt. Kymmenen päivän sisällä oireet uusiutuivat, kun hoitoa ei tullut ajoissa, mutta nyt samassa osoitteessa alkuperäinen lähete kumottiin suullisesti ilman juridista perustetta. En siis saanut julkiselta sektorilta hoitoa, vaan yksityinen neurologi on ollut ainoa keinoni.

• Aloittaja

Minulla oireet ovat jatkuvia, mutta osittain vaihtelevia ja siksi joskus on myös parempia päiviä.

Kuitenkin keskimäärin oireet ovat olleet jatkuvassa nousussa ja ajan kanssa ilmenee jatkuvasti lisää oireita..

Muutama päivä sitten lääkäri sanoi puhelimessa kirjoittavansa lähetteen neurologiselle poliklinikalle ja minulle pitäisi tulla aika postissa. Tiedä sitte millon se tulee.. Kaiketi pitäisi yleensä noin viikon sisään tulla?

Kunhan saisivat sen lapun tulemaa ni tietäis edes jotain asiasta.

• kuukauden
        Aloittaja kirjoitti:

Minulla oireet ovat jatkuvia, mutta osittain vaihtelevia ja siksi joskus on myös parempia päiviä.

Kuitenkin keskimäärin oireet ovat olleet jatkuvassa nousussa ja ajan kanssa ilmenee jatkuvasti lisää oireita..

Muutama päivä sitten lääkäri sanoi puhelimessa kirjoittavansa lähetteen neurologiselle poliklinikalle ja minulle pitäisi tulla aika postissa. Tiedä sitte millon se tulee.. Kaiketi pitäisi yleensä noin viikon sisään tulla?

Kunhan saisivat sen lapun tulemaa ni tietäis edes jotain asiasta.

Tkl:n lähetteen kirjoittamisesta neurologian pkl:n kirjeeseen vastaanottoajasta kesti kuusi viikkoa. Kirje lähetettiin polilta vasta kaksi viikkoa lähetteen saapumisen jälkeen (vrt. hoitoon 1-5 päivässä). Tämä kertoo julkisen sektorin aika- ja kiireellisyyskäsityksistä.

• Aloittaja
        kuukauden kirjoitti:

Tkl:n lähetteen kirjoittamisesta neurologian pkl:n kirjeeseen vastaanottoajasta kesti kuusi viikkoa. Kirje lähetettiin polilta vasta kaksi viikkoa lähetteen saapumisen jälkeen (vrt. hoitoon 1-5 päivässä). Tämä kertoo julkisen sektorin aika- ja kiireellisyyskäsityksistä.

Itse en mielelläni odottelisi edes paria kuukautta kun osa oireista rajoittaa pahasti elämistä.

Vaikuttaakohan asiaan mitenkään se jos oireiden perusteella on myös selkeä aivokasvaimen mahdollisuus? En itse oleta (toivo) kyseessä olevan, mutta olisihan se helpompi sietää oireita jos tietäisi ettei ainakaan henki ole vaarassa.

Toivottavasti joulu ja muu sähläys ei hidasta jo muutenkin niin matelevaa prosessia..

Kuitenkin kiitos vastauksesta.

• kuuluisi päästä
        Aloittaja kirjoitti:

Itse en mielelläni odottelisi edes paria kuukautta kun osa oireista rajoittaa pahasti elämistä.

Vaikuttaakohan asiaan mitenkään se jos oireiden perusteella on myös selkeä aivokasvaimen mahdollisuus? En itse oleta (toivo) kyseessä olevan, mutta olisihan se helpompi sietää oireita jos tietäisi ettei ainakaan henki ole vaarassa.

Toivottavasti joulu ja muu sähläys ei hidasta jo muutenkin niin matelevaa prosessia..

Kuitenkin kiitos vastauksesta.

Ainakin me olemme samaa mieltä. Toivottavasti sanoit arvelusi (kasvain) myös "omalle lääkärillesi". Hänen olisi kuulunut kirjoittaa akuutti lähete, eli hoitoon välittömästi. Jos asiasi ei etene riittävän nopeasti, käy uudestaan päivystyksessä tai "omalla lääkärillä".

Minullakin tuo terveyskeskuslääkäri arveli olevan kasvain (1-7 pv), mutta sairaanhoitopiiri ei siis mitenkään reagoinut. Tosin minulla ko. tilanne helpotti kotikonstein, joten tkl liioitteli tapauksessani.

Ainakaan osastohoitoa ja terveyskeskuspäivystystä joulu ei saa hidastaa. Polit ovat asia erikseen.

• Aloittaja
        kuuluisi päästä kirjoitti:

Ainakin me olemme samaa mieltä. Toivottavasti sanoit arvelusi (kasvain) myös "omalle lääkärillesi". Hänen olisi kuulunut kirjoittaa akuutti lähete, eli hoitoon välittömästi. Jos asiasi ei etene riittävän nopeasti, käy uudestaan päivystyksessä tai "omalla lääkärillä".

Minullakin tuo terveyskeskuslääkäri arveli olevan kasvain (1-7 pv), mutta sairaanhoitopiiri ei siis mitenkään reagoinut. Tosin minulla ko. tilanne helpotti kotikonstein, joten tkl liioitteli tapauksessani.

Ainakaan osastohoitoa ja terveyskeskuspäivystystä joulu ei saa hidastaa. Polit ovat asia erikseen.

Mitä se lääkäri kirjoitti ylös eikä tullu selväksi myöskään miten akuutin lähetteen sinne pisti..

Jouduin muutenkin kyseisen terveyskeskuslääkärin perään soittelemaan pari kolme viikkoa ja ainut mitä sain kuulla oli että hän pistää lähetteen neurologian poliklinikalle. Aika tulee kuulemma postissa ja kysymälläkään en oikeastaa mitää sen tarkempaa tietoa saanut.

Olinkin jo valmis soittamaan johtavalle lääkärille kun tuntuivat minun asiaa niin huonosti hoitavan. Nyt kun on kerta edes sen lähetteen saanut aikaiseksi niin ajattelin mieluummin olla yhteydessä sinne neurologiselle. Eiköhän se homma ala etenemään kunhan saan sinne ajan tai sitte täytyy soittaa ja kysellä jos saisi sen ajan paremmin kun itse utelee..

• elza

En joutunut odottamaan lähetteen saannin jälkeen kuin muutaman päivän kun kutsu keskussairaalaan (polille) tarkempiin tutkimuksiin tuli, tosin menin heti yksityiselle lääkärille(neurolle).
      Voisit soittaa jo ennen kuin saat kutsun polille ja kysyä koska sinulle varattu aika on.

• Aloittaja

Jo paljon paremmalta aikataululta.

Taidan soittaa sinne ja kysellä milloin se aika olisi. Jos lääkäri on sen oikeasti edes saanut aikaiseksi. Samalla voin tiedustella millasen lähetteen lääkäri pisti ja mahdollisesti kuvailla ongelmaa itse paremmin kuin se ei niin kovinkaan pätevän oloinen tkl...

• Aliottaja

Lääkäri ei des ollu kirjottanu sitä lähetettä.. Nyt taidan paikallista Johtavaa lääkäriä joutua häiritsemää, että pääsen vihdoin sen huono muistisen ja epäpätevän lääkärin ohi. Kannatti soittaa sinne polille...

Ja luotto terveyden huoltoon senkun paranee..

• elza

Tuliko asiaan selvyyttä, soititko tk:hon ja nyt lähete on (toivottavasti) kirjoitettu ja vielä lähetetty neuron polille?
        Ihmettelen minkälainen unelmoija teillä siellä tk:ssa on "lääkärinä". Voisit mainita asiasta myös potilasasiamiehelle ( tk:n ilmoitustaululla pitäisi olla pot.asiamiehen yhteystiedot) ja pyytää häntä antamaan kyseiselle lääkärille muistutuksen hoitamatta jääneen asian tiimoilta.

• Aloittaja
        elza kirjoitti:

Tuliko asiaan selvyyttä, soititko tk:hon ja nyt lähete on (toivottavasti) kirjoitettu ja vielä lähetetty neuron polille?
        Ihmettelen minkälainen unelmoija teillä siellä tk:ssa on "lääkärinä". Voisit mainita asiasta myös potilasasiamiehelle ( tk:n ilmoitustaululla pitäisi olla pot.asiamiehen yhteystiedot) ja pyytää häntä antamaan kyseiselle lääkärille muistutuksen hoitamatta jääneen asian tiimoilta.

Soitin tk:n johtavalle ylilääkärille joka noita asioita hoitaa ja ainakin luulen tehneeni asiani selväks. En kuitenkaa edelleekää tiedä mitä siellä tapahtuu ja miten on lähetteen laita. Kai ne sieltä ilmiottelee tai sitte täytyy vielä uudestaa tällä viikolla sinne soitella.

Eräs kyseisessä tk:ssa töissä oleva käskikin minun jo pari viikkoa sitte soittaa tuolle johtavalle kun hänen mielestään minun asioitani hoidettiin huonosti. Kuitenkin minulle sillon sanottiin olevan se lähete ni en soittanu.. Olis näköjää kannattanu ko ei sitä lähetettä kerta ollutkaan.

Toivottavasti asiaan tulee selvyyttä kun ainakaan oireet ei parempaa suuntaa ole menossa.

• Aloittaja
        Aloittaja kirjoitti:

Soitin tk:n johtavalle ylilääkärille joka noita asioita hoitaa ja ainakin luulen tehneeni asiani selväks. En kuitenkaa edelleekää tiedä mitä siellä tapahtuu ja miten on lähetteen laita. Kai ne sieltä ilmiottelee tai sitte täytyy vielä uudestaa tällä viikolla sinne soitella.

Eräs kyseisessä tk:ssa töissä oleva käskikin minun jo pari viikkoa sitte soittaa tuolle johtavalle kun hänen mielestään minun asioitani hoidettiin huonosti. Kuitenkin minulle sillon sanottiin olevan se lähete ni en soittanu.. Olis näköjää kannattanu ko ei sitä lähetettä kerta ollutkaan.

Toivottavasti asiaan tulee selvyyttä kun ainakaan oireet ei parempaa suuntaa ole menossa.

Se johtava lääkäri otti minun syntymä ajan ylös ja sano ottavansa asiasta selvää ja laittavansa sen etenemään. Muuta ei sanonnut kun taisin (tausta äänistä päätellen) muutenki soittaa huonoon aikaan.

Tiedä tässä sitte miten asia etenee kun ei ole mitää sovittu miten asiasta minulle ilmoitellaa vai ilmoitellaanko edes.

• neurologian tie
        Aloittaja kirjoitti:

Se johtava lääkäri otti minun syntymä ajan ylös ja sano ottavansa asiasta selvää ja laittavansa sen etenemään. Muuta ei sanonnut kun taisin (tausta äänistä päätellen) muutenki soittaa huonoon aikaan.

Tiedä tässä sitte miten asia etenee kun ei ole mitää sovittu miten asiasta minulle ilmoitellaa vai ilmoitellaanko edes.

Itellä aikoinaan Tk-lääkäri pani kiireellisen lähetteen ja poliklinikalta tuli kutsu parin viikon kuluttua- aika kahden kuukauden päästä! Polille soittaessani pahoittelivat tilannetta ja neuvoivat menemään päivystykseen, jos tilanne on oikein paha, eikä pysty odottamaan. Sinnittelin muutaman päivän, menin ensiapuun ja ottivat osastolle samantien. Riippuu tietenkin oireista onnistuuko moinen. Aktiivisesta tutkimisesta huolimatta diagnoosin teko kesti melkein vuoden.

Nämä vaivat on niin monimuotosia, että jos tauti ei ole ihan tavallinen ja tyypillinen, niin äkkiä ei tapahdu yhtikäs mitään. Sinnikkäästi pitää asiaansa ajaa, olla asiallinen, mutta tiukka. Tiedän monta tapausta, jossa ihmistä on pompotettu ja leimattu luulotautiseksi, kunnes kohdalle on osunut lääkäri, joka tunnistaa vaivan heti. Tsemppiä!

• Aloittaja
        neurologian tie kirjoitti:

Itellä aikoinaan Tk-lääkäri pani kiireellisen lähetteen ja poliklinikalta tuli kutsu parin viikon kuluttua- aika kahden kuukauden päästä! Polille soittaessani pahoittelivat tilannetta ja neuvoivat menemään päivystykseen, jos tilanne on oikein paha, eikä pysty odottamaan. Sinnittelin muutaman päivän, menin ensiapuun ja ottivat osastolle samantien. Riippuu tietenkin oireista onnistuuko moinen. Aktiivisesta tutkimisesta huolimatta diagnoosin teko kesti melkein vuoden.

Nämä vaivat on niin monimuotosia, että jos tauti ei ole ihan tavallinen ja tyypillinen, niin äkkiä ei tapahdu yhtikäs mitään. Sinnikkäästi pitää asiaansa ajaa, olla asiallinen, mutta tiukka. Tiedän monta tapausta, jossa ihmistä on pompotettu ja leimattu luulotautiseksi, kunnes kohdalle on osunut lääkäri, joka tunnistaa vaivan heti. Tsemppiä!

Kunhan saisivat jotain aikaseksi tai on yksityiselle lähdettävä.. Rahatilanne kun ei siitä oikeen hyvää tykkäisi niin en ole vielä lähtenyt. Toivottavasti puheluni johtavalle sai jotain aikaiseksi.

Voisihan sitä oikeen huonona hetkenä mennä sinne päivystykseen jos siitä alkais porukka heräämää. Usein vaan kun on selkeästi huonompi vointi niin ei edes saa itseään liikkeelle.

Kiitokset tsempistä ja vielä isompi kun jaksoit jakaa oman kokemuksesi.

• ringo*
        Aloittaja kirjoitti:

Kunhan saisivat jotain aikaseksi tai on yksityiselle lähdettävä.. Rahatilanne kun ei siitä oikeen hyvää tykkäisi niin en ole vielä lähtenyt. Toivottavasti puheluni johtavalle sai jotain aikaiseksi.

Voisihan sitä oikeen huonona hetkenä mennä sinne päivystykseen jos siitä alkais porukka heräämää. Usein vaan kun on selkeästi huonompi vointi niin ei edes saa itseään liikkeelle.

Kiitokset tsempistä ja vielä isompi kun jaksoit jakaa oman kokemuksesi.

Itse menin yksityiselle (n 80 euroa maksoi). Sieltä laittoi julkiselle puolelle tutkimuksiin magneettia ym, jotka oli ilmaisia. Ainoastaan polin lääkärillä käynnit noin 25 euroa.
        Mielestäni kannatti maksaa yksityiselle, niin pääsin nopeasti eteenpäin. kuten edellä mainittiin niin diagnoosin teko kestää näissä pitkään, vuosiakin. itselläni lihassairaus sitten löytyi.

• hoitooiva

Minä jouduin menemään yksityiselle neurologille joka heti oli oikeilla jäljillä maksoi silloin 70e.joka laittoi lähetteen kun kyselin jonojen pituutta sanottiin että vuoden jonot.Otin yhteyttä potilasasiamieheen ja sekö lienee auttanut pääsin tutkimuksiin muutamassa kuukaudessa.

• Aloittaja

Huomenna soitan vielä sinne terveyskeskukseen ja kysyn mitä ne touhuaa tai menen päivystävälle. Siitä riippuen mitä siellä tapahtuu varaan aikaa yksityiselle. Ei tästä tule mitää jos joutuu aina taistelemaa että saa edes sen mitä luvataa.

Tekee mieli käydä "sanomassa" siellä mielipiteensä, mutta onneksi on edes sen verran vielä itsensä hallinnassa ettei tarvitse poliisin juttusille joutua...

Toivottavasti ovat nyt saaneet jotain aikaiseksi.

• Aloittaja
        Aloittaja kirjoitti:

Huomenna soitan vielä sinne terveyskeskukseen ja kysyn mitä ne touhuaa tai menen päivystävälle. Siitä riippuen mitä siellä tapahtuu varaan aikaa yksityiselle. Ei tästä tule mitää jos joutuu aina taistelemaa että saa edes sen mitä luvataa.

Tekee mieli käydä "sanomassa" siellä mielipiteensä, mutta onneksi on edes sen verran vielä itsensä hallinnassa ettei tarvitse poliisin juttusille joutua...

Toivottavasti ovat nyt saaneet jotain aikaiseksi.

Jonotin 1h 15min päivystävälle ja se kirjoittaa sen lähetteen. Siitä ei ole tietoa millon saan sen ajan ja kuin kiireisenä ne minua pitäää..

Taidan silti varata ajan yksityiselle ko niillä saan ajan reilun parin viikon päähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      696
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe