Olen miettinyt miten aseen käsittelisi kaikkein halvimmalla jos siihen ei jatkossa lupaa saa, kun aseen dekoaminenkin kuulemma halutaan tehdä kalliiksi niin että tavallinen aseseppä ei siihen kelpaa.
Korostan että tarkoitus ei ole myydä asetta. Valtiolle en muutenkaan anna yhtään mitään vapaaehtoisesti. Itse minä oman aseeni tuhoan jos en sitä saa pitää. Enhän minä koiraanikaan kenellekään toiselle vie lopetettavaksi.
Mitäpä jos käsiaseeni lupa peruutetaan ja suutuspäissäni vetelen rälläkällä sen oman aseeni sellaiseen kuntoon että hoplofoobisinkaan nimismies ei voi kuvitella että sillä voisi vielä ampua. Kun poliisi alkaa kaipailla "asetta" niin voin sitten näyttää ne tuhatyksi osaa ja kertoa että tämä on joskus ollut ase, mutta ei ole enää. Tuossa palasessa näet sarjanumeron ja tuossa toisessa palasessa leimat. Kaikki osat on kuvattu, kuvat tallennettu kassakaappiin, kaikki menee videolle ja jos jotakin pois viette niin paperit on siitä ensin allekirjoitettava ja tulen vaatimaan jokaista murustakin takaisin kuin koston enkeli aina toiseen ja kolmanteen sukupolveen saakka. Voi olla että pojanpojanpoikannekin vielä pieree verta raudoitetun sotilassaappan painaessa kurkkuaan hänen yrittäessään kertoa missä se yhdeksässadasyhdeksäskymmenes pieni käsiaseen palanen on.
Eli jos itse "tuhoan" oman aseeni niin miten pitäisi menetellä että valtio hyötyisi siitä mahdollisimman vähän? Millaisia maksuja minulta voidaan vaatia tai vaaditaanko esim. asesepän todistus siitä että ase on deaktivoitu? Vai tulisiko halvemmaksi vaan "kadottaa" se ase?
Teoreettinen kysymys
20
807
Vastaukset
- Parem pi maassa kuin
Laita piippuun tuke ja laukaise vaikka puuhun sitomasi ase narulla. Vie kappaleet poliisille ase poistettavaksi kirjoista ja kansista. Ei maksa senttiäkään. Omia aseitaan voi tuhota vaikka kuinka tuhottomasti.
- TeeSeItse-kärpänen
Ja kaiken senkö saa siis itse pitää mitä siitä aseesta jäljelle jäi?
Tämähän oli nimenomaan mielessä että mitään ei anneta pois.
- ...
...
- tarkkuutta asiaan
Jos ilmoitat jotain varastetuksi ja se löytyy myöhemmin sinun tai jonku muun hallusta, niin syyllistyt varsatetun tavaran kätkemiseen tai siihen ryhtymiseen.
Ilmoitat vain että ase on kadoksissa, et muista missä se on eikä sitä löydy mistään, mutta et näe mitään syytä epäillä että se olisi varastettu.
- Tussari12345
Pitäisi tuhota, eli pistoolista piippu ja luisti. Kahvaosan värkkeineen sekä lippaan voi säilyttää ehjänä. Kivääristä voi piipun irroittaa ja lukon palauttaa, loput jää sinulle. Helppoa!
- ...
Pistät vaseliiniin ja viet paikkaan jemma ja ilmoitat kadonneeksi. Ei tarvitse antaa valtiolle eikä kuluttaa rälläkän laikkoja.
Varastetuksi ilmoittaminen ei ole hyvä idea. - kadottaminen
on kaikkein paras tapa. Osta pätkä muoviviemäriä ja tulpat päihin ja kadota kapseli sisältöineen jonnekin maan poveen.
- erkki mahtikangas
Valtio ei tule saamaan yhtäkään asettani KOSKAAN. Ittelleppä tekee hallaa näillä perseettömillä aselaeillansa, pimeiden ja luvattomien aseiden määrä tulee pelkästään LISÄÄNTYMÄÄN tällä menolla!
nim. rehellinen kansalainen, tulevaisuudessa valtion vihollinen? erkki mahtikangas kirjoitti:
Valtio ei tule saamaan yhtäkään asettani KOSKAAN. Ittelleppä tekee hallaa näillä perseettömillä aselaeillansa, pimeiden ja luvattomien aseiden määrä tulee pelkästään LISÄÄNTYMÄÄN tällä menolla!
nim. rehellinen kansalainen, tulevaisuudessa valtion vihollinen?aloittaja. Uuden aselakiehdotuksen mukaan syyllistyt itse rikokseen jos dekoat oman aseesi.
Uskomatonta, mutta näin siinä lukee ihan selvällä suomella.Asekätkennällä on maassamme pitkät perinteet ja nykymenolla siitä saattaa olla vielä hyötyäkin.
Paikkoja nimeltä jemma pitää olla valmiiksi suunniteltuina monia ja tarvittaessa toiminnan nopeaa.- teoreettinen henkilö
MarkkuP kirjoitti:
aloittaja. Uuden aselakiehdotuksen mukaan syyllistyt itse rikokseen jos dekoat oman aseesi.
Uskomatonta, mutta näin siinä lukee ihan selvällä suomella.Tuollaista minäkin luulin muistavani tuosta uudesta aselakiehdotuksesta, mutta en ollut varma.
Mutta miten on voimassa olevan lain laita, kriminalisoiko nykyisin voimassa oleva laki omatoimisen aseen deaktivoinnin? - tsetsekärpänen
teoreettinen henkilö kirjoitti:
Tuollaista minäkin luulin muistavani tuosta uudesta aselakiehdotuksesta, mutta en ollut varma.
Mutta miten on voimassa olevan lain laita, kriminalisoiko nykyisin voimassa oleva laki omatoimisen aseen deaktivoinnin?Oletetaan että omatoiminen aseen deaktivointi nykyisen lain voimassa ollessa ei ole rikos. Jos ilmoitan poliisille deaktivoineeni aseen itse, mutta että ase on tällä hetkellä hukassa joten sitä ei voi juuri nyt tarkistaa, niin mikä on oikeudellinen asemani? Myöhemmin ase (tai sen luvanvaraiset osat) voi löytyä ja laki ehkä on silloin sellainen että oma dekoaminen on rikos. Väitän kuitenkin että dekoaminen on tapahtunut vanhan lain voimassa ollessa ja minulla saattaa olla tätä tukevaa todistusaineistoakin.
- romuxi
Jos et halua maksaa aseen dekoamisesta etkä halua sitä myöskään myydä tai lahjoittaa jollekulle luvan haltijalle, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää aseen tuhoaminen. Aseen voi tuhota helposti hakkaamalla sen lekalla aivan tohjoksi tai pätkimällä sen pieniksi paloiksi laikkakoneella. Sitten marssit poliisilaitokselle ja esität palaset ja luovutat aseluvan pois.
- pistooliampuja
Uuden aselain mukaan "se joka tahallaan tai törkää huolimattomuuttaan tekee ampuma-aseen ampumiskelvottomaksi on tuomittava ampuma-aserikkomisesta". Eli tuo oman aseen rikkominen ja paloittelu on rikos uuden lain mukaan.
Kannattaa siis olla tarkkana ettei vahingossakaan riko omaa asettaan.- Aurat miekoiksi ry
Eli siis järkevämpää on syyllistyä asekätkentärikokseen kuin aseen rikkomisrikokseen.
Voi olla, että aseen "kadottamisella" ja siitä seuraavilla sakoilla pääsee jopa halvemmalla kuin jos antaisi ne asesepän tuhottavaksi. Kaupaksihan niitä ei saa, jos tulee jotain suurempia lupien peruutuksia, ja valtiolle nyt vain on typerää lahjoittaa mitään.
Sitä, että se on mukamas rikollista, ei paljon kannata noteerata. Tämä on muutenkin mennyt niin moraalittomaksi koko maa, että mitäs pienistä. - tkjtdjt
Aurat miekoiksi ry kirjoitti:
Eli siis järkevämpää on syyllistyä asekätkentärikokseen kuin aseen rikkomisrikokseen.
Voi olla, että aseen "kadottamisella" ja siitä seuraavilla sakoilla pääsee jopa halvemmalla kuin jos antaisi ne asesepän tuhottavaksi. Kaupaksihan niitä ei saa, jos tulee jotain suurempia lupien peruutuksia, ja valtiolle nyt vain on typerää lahjoittaa mitään.
Sitä, että se on mukamas rikollista, ei paljon kannata noteerata. Tämä on muutenkin mennyt niin moraalittomaksi koko maa, että mitäs pienistä.HeH! Jos virkavalta vie aseet, niin kysy "mitä teen näille kaikille laittomille aseille" :)
- NRA
Nuot omat aseet jostain syystä menee hukkaan ja siihen varmasti vaikuttaa tämä sekava aselaki, joten ei liene ihme jos muisti pätkii ja tuollaiset pienet esineet katoaa, multaki katos pistooli kun tuolla keskellä metsää olin ampumassa, jätin aseen pöydälle, menin paikkaamaan taulua ja kun palasin ampumapaikalle niin ei asetta missään, harakka perhana vei luultavasti sen koska aseeni oli niklattu, niitähän kiinnostaa kaikki mikä kiiltää.
- NRA
Välillä ihan totta: Ymmärrän huolesi, mietin itse tuota samaa asiaa viikko tolkulla ja hermostuin niin totaalisesti että kävin luovuttamassa pistoolini vapaaehtoisesti poliisille koska en jaksanut enään miettiä harrastukseni tulevaisuutta, tänään olen vihainen itselleni koska luovutin aseeni mutta vielä vihaisempi olen poliisihallituksellemme joka pyrkii riisumaan meidät aseista, tässä mielessä poliisihallitus voitti minut, en koskaan enään halua omistaa luvallista pistoolia tai revolveria.
En sano että olen aseeton, mutta luvallista asetta en enään halua.- NRA
Pääasia että annella menee hyvin:
http://octavius1.wordpress.com/2009/05/27/anne-holmlund-onko-kaikki-hyvin/ - laiton ase laittomak
Poliisin pitäisi keskittää tarkkastuskäynnit niihin asuntoihin joissa ei ole laillista asetta, koska niistä on suuri mahdollisuus löytää laiton ase. Laillisen ase-etsinnän varjolla saadaankin kätevästi kiinni kakki pasifistihampunpössyttelijät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all231840Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔531681- 301423
- 691093
- 501022
- 53880
- 49851
- 23850
Keskisarjan puheet
Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?175832Mitä Keskisarja tarkoitti maahanmuuttajien heikkolaatuisuudella? Sanomista vääristellään. Totta kai.
Seurasin A-studiota, jossa Teemu Keskisarja irrotteli verbaalisesti saaden valtavan määrän vihaa niskaansa. Kieltämättä174710