Miten eroon tontilla käyvästä vieraasta?

epätietoinen.

Nyt on lunta on alkanut tulla, jäljet näkyvät ihan selvästi. Aika röyhkeä tyyppi siis. Emme kuitenkaan ainakaan tähän asti ole viitsineet ruveta roikkumaan portillamme, josta tuo tyyppi kävelee tontillemme.

Emme edes tajua, mitä hän kuvittelee tekevänsä. Mitä iloa on käydä jonkun toisen tontilla, ellei sitten käy kyttäämässä tilaisuutta varastaa jotain? Pihalla on tavallisesti kottikärryt ja lumikola, eipä paljon muuta.

Joka tapauksessa kysyisin, mitä tälle voisi tehdä. Pitääkö ripustaa kamera autokatoksen reunaan, että edes näkisimme kuka se on - mutta onko sellainen edes laillista?

Antakaa neuvoja epätietoiselle!

24

2785

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeillut olen

niin ettei sitä kukaan näe niin sitten näet kuka se tyyppi on ja kukaan ei tiedä että olet kameralla katsonut, saattaahan olla että sattumalta olet ikkunasta nähnyt... Kaikkea kun ei tarvitse kaikkien tietää... Piilota kukkien sekaan ikkunalle tai jotain muuta vastaavaa, siis se kamera.

• mmmmöh

Niin kuvaisit siis omaa tonttiasi? No kai se nyt laillista on! Sitä vartenhan on kaikkia valvontasysteemejä ja kameroita jne. Kuvaa ihmeessä!

• aulo hoo

Kiertääkö se joku kiusaksenne tonttianne vai onko kyse kenties sähkömittarin lukikasta? Voisitte käydä kysymässä naapurissa onko näkynyt mitään epätavallista? Vai voiko tonttinne kautta oikaista toiselle tielle tmv? Joka tapauksessa hankittepa valvontakameran tai ette, niin nyt olisi "kyttäävä" naapuri paikallaan. Oletteko pitäneet välit hyvänä?

• Tontti valvontaan

Hyvinkin voit laittaa valvontakameran kuvaamaan tonttisi aluetta. Ei sille ole mitään estettä. Sitäpaitsi, hyvä ajatus olisi pistää kunnon aidat. Vartiokoiran hommaaminen olisi yksi vaihtoehto, esim. 2 hyvin koulutettua dobermannia, jotka eivät ota mitään vierailta, vaan käyvät vähän nappaamasta tunkeilijaa pohkeesta niin kyllä ne hiiviskelyhalut siitä vähenevät. Kyltit, joissa kielletään tunkeilu ja vartiokoirista varoittava kyltti olisi hyvä olla paikallaan.

• Älä hätäänny

Minunkin tontin kautta on kuljettu tai siellä muuten kuljeskeltu, myös talvella, joskin nyt olen saanut sen loppumaan (ainakin liki) tyystin. Olen esim. laittanut aidanpätkän sopivaan kohtaan ja aina kun olen saanut jonkun kiinni, olen pitänyt puhuttelun. Ei siinä huutaa tarvitse eikä rumia puhua, mutta poliisilla voi kyllä pelotella. Jos saisin saman tyypin kahdesti kiinni, niin silloin soittaisinkin. Uskon, että näitä on sellaisiakin, jotka haluavatkin, että heidän jälkensä talvella näkyvät, jotta naapuri joutuisi ihmettelemään salaperäistä tapahtumaa. Karkuun kiitäisivät ja kovaa - ja ovatkin kiitäneet, joskaan eivät päässeet - jos osuttaisiin kohdakkoin. Laita ihmeessä kamera, jos varat sallivat, ja mahdollisimman pikaisesti sittenkin. Sitä et tule katumaan. Ehkä joku hämärä hyyppäri on siellä kurkistellut akkunasta saadakseen huonoon elämäänsä sisältöä, näitä on pitkin Suomenniemeä.

• kryuyllljhgdnc9678
        Älä hätäänny kirjoitti:

Minunkin tontin kautta on kuljettu tai siellä muuten kuljeskeltu, myös talvella, joskin nyt olen saanut sen loppumaan (ainakin liki) tyystin. Olen esim. laittanut aidanpätkän sopivaan kohtaan ja aina kun olen saanut jonkun kiinni, olen pitänyt puhuttelun. Ei siinä huutaa tarvitse eikä rumia puhua, mutta poliisilla voi kyllä pelotella. Jos saisin saman tyypin kahdesti kiinni, niin silloin soittaisinkin. Uskon, että näitä on sellaisiakin, jotka haluavatkin, että heidän jälkensä talvella näkyvät, jotta naapuri joutuisi ihmettelemään salaperäistä tapahtumaa. Karkuun kiitäisivät ja kovaa - ja ovatkin kiitäneet, joskaan eivät päässeet - jos osuttaisiin kohdakkoin. Laita ihmeessä kamera, jos varat sallivat, ja mahdollisimman pikaisesti sittenkin. Sitä et tule katumaan. Ehkä joku hämärä hyyppäri on siellä kurkistellut akkunasta saadakseen huonoon elämäänsä sisältöä, näitä on pitkin Suomenniemeä.

ggg.....

• tonttiin
        kryuyllljhgdnc9678 kirjoitti:

ggg.....

mieleen,mutta karhun raudat,näin talvella hyvä laittaa lumen alle piiloon...

• osake

Mielenterveyspotilaat oikoivat tonttini läpi päivittäin,kävin poliisilta kysymässä neuvoja, kehottivat tekemään rikosilmoituksen kotirauhanrikkomisesta ja ottamaan valokuva todisteeksi.

• Kylttimaakari

Laita tontille kylttejä. Esim:

ALUEELLA KAMERAVALVONTA. LIIKU HITAASTI!

AURINKOLASIEN KÄYTTÖ KIELLETTY. ALUEELLA KAMERAVALVONTA.

VARO KARHUNRAUTOJA TONTILLA!

VARO VIHAISTA KARHUA!

HENGENVAARA. MIINAKENTTÄ!

Olisihan näitä vaikka mitä...

• kokemus..

Meilläkin oli käynyt eräänä yönä joku pihassa kiertelemässä ja oli jatkanut matkaansa naapurin pihaan matalan aidan yli. Jälkiä oli pitkin takapihaa ja takaportaillakin. Samat kengänjäljet näin pihassamme myös viime talvena, painoin ne silloin hyvin mieleeni.

Mietityttää, että kuinkahan paljon pihoissa hiippaillaan lumettomaan aikaan?? Siitä ei jää mitään jälkiä... Ärsyttävää. Ihme hörhöjä hiippailijoita.

Valvontakameran hankkimista olen harkinnut. Kuvaaminen on laillista, kun kuvaa omaa tonttiaan.

• ...................

olisiko se naapuri nähnyt tämän kuljeskelijan. Voisitte pitää molemmat sillä silmällä vahtia, että saatte hänet kiinni ja jopa kuvattua. Ja luulisi kahden todistajan sanankin riittävän poliisille. Kumma muuten, miten noin ilmiselvästi hyväkuntoisten pitää oikoa tonttien poikki. Jos ei jaksa kävellä julkisia teitä, pysyköön kotona.

• vanha akka vaan
        ................... kirjoitti:

olisiko se naapuri nähnyt tämän kuljeskelijan. Voisitte pitää molemmat sillä silmällä vahtia, että saatte hänet kiinni ja jopa kuvattua. Ja luulisi kahden todistajan sanankin riittävän poliisille. Kumma muuten, miten noin ilmiselvästi hyväkuntoisten pitää oikoa tonttien poikki. Jos ei jaksa kävellä julkisia teitä, pysyköön kotona.

Minä sain kiinni ja ei ole senjälkeen tullut.Kutsu jopa polisit itsellen oli senverran härski.Talutin muuten itse hänet portista ulos.Ja olenvain nainen nopeet syövät kuulema hitaat. Koitahan saada käveleen sinua vastaan. Onnea yrityksellesi.

• naapurin...
        ................... kirjoitti:

kanssa vartiovuorot.

Päiväsaikaan riittää yksi kiertävässä vartiossa. Yöllä voisi olla parivartio.

Valoraketteja on hyvä myös varata yöksi.

Kelit on nyt vähän kalseat vartiohommiin... mutta kyllä se siitä hyvän asian vuoksi menee.

• ...
        naapurin... kirjoitti:

kanssa vartiovuorot.

Päiväsaikaan riittää yksi kiertävässä vartiossa. Yöllä voisi olla parivartio.

Valoraketteja on hyvä myös varata yöksi.

Kelit on nyt vähän kalseat vartiohommiin... mutta kyllä se siitä hyvän asian vuoksi menee.

liiketunnistimeen yhdistetty sireeni, niin saa kaipaamaansa huomiota Hän.

• YETSKA

varustettu pihavalaisin. Lisäksi vielä samaan systeemiin kytketty sireeni (näitä saa noin kympillä halpahallista). Jotain tehoa luulisi näillä olevan.

• nurkissa

kyräilijöitä näkyy nykyisin löytyvän kai ulkorakennukset on hyvin lukittu?
      jos ei ole maatila niin tulee mieleen lähinnä että etsii varastettavaa tai muuten vain ikkunan takana kytistää nythän noilla on ihme missio pitää kameraa mukanaan että muista pitää verhot kiinni kun illalla kotosalla oleskelet voi saada jotain ihme kiksejä varsinkin jos teidän naisväki käyskentelee kotonaan vähissä vaatteissa.
      jos teitin lapset jo siinä iässä että toinen sukupuoli kiinnostaa niin voishan tuo olla vaikkasta vävyehdokas joka siellä ulkona riiustelee että varo vähän kun kiinni saat.;)
      jaa niin tuosta kamerasta,kyllä sillä omaa tonttiaan kuvata saa niin paljon kuin haluaa,mutta hanki malli joka kuvaa pimeälläkin niin näette kuka siellä hyppää.
      jos vain tiedät että pääsee jonnekin lämpimään näin pakkasella niin hyvä konsti vois olla paljullinen vettä korville uskoisin että miettii seuraavaa kertaa
      mutta ihan ensimmäiseksi tulisi kuitenkin mieleen että otat yhteyttä virkavaltaan ja pyydät lisäämään partioinita alueella.

• ....................

että joka ovessa on hyvä turvalukitus (mulla Boda), joka on myös säännöllisessä käytössä, kun vähänkin poistuu paikalta? Takaoveen voi ehkä säästösyistä pistää lujat haat joka nurkkaan tms. Varkaita se ei ehkä pidättele, mutta silloin ainakin murtojäljistä näkee, että on käyty.

• Piilohulluutta
        .................... kirjoitti:

että joka ovessa on hyvä turvalukitus (mulla Boda), joka on myös säännöllisessä käytössä, kun vähänkin poistuu paikalta? Takaoveen voi ehkä säästösyistä pistää lujat haat joka nurkkaan tms. Varkaita se ei ehkä pidättele, mutta silloin ainakin murtojäljistä näkee, että on käyty.

kannata jaella kenelle sattuu, lähisukulaiselle voi antaa. Jos on juuri muutettu, niin lukkopesät heti vaihtoon. Niitä on niin kummallisia hiippareita. Tuossahan vasta tuli uutinen, että kamera oli kuvannut jonkun haistelemassa toisen takapuolta. Tätä tasoa ne kaikki kumminkin on.

• Mäh
        Piilohulluutta kirjoitti:

kannata jaella kenelle sattuu, lähisukulaiselle voi antaa. Jos on juuri muutettu, niin lukkopesät heti vaihtoon. Niitä on niin kummallisia hiippareita. Tuossahan vasta tuli uutinen, että kamera oli kuvannut jonkun haistelemassa toisen takapuolta. Tätä tasoa ne kaikki kumminkin on.

kanssa asuttiin vielä kotona, niin isä huomasi kerran ikkunoiden takana isoja miesten kenkien jälkiä. Käski vain pitää verhot kiinni. Minä olisin kyllä miehenä varmasti yrittänyt ottaa henkilöllisyyden selville. Yhden lapsuuskaverin katolle oli taas kiivennyt joku poika / nuori mies, kurkistellut siellä kattoikkunasta sisälle. No, nämä olivat vain tällaisia yksittäistapauksia. Näitä pitäisi narauttaa huomattavasti useammin, heti parantaisi kotimaan ilmapiiriä.

• kuitenkin
        Mäh kirjoitti:

kanssa asuttiin vielä kotona, niin isä huomasi kerran ikkunoiden takana isoja miesten kenkien jälkiä. Käski vain pitää verhot kiinni. Minä olisin kyllä miehenä varmasti yrittänyt ottaa henkilöllisyyden selville. Yhden lapsuuskaverin katolle oli taas kiivennyt joku poika / nuori mies, kurkistellut siellä kattoikkunasta sisälle. No, nämä olivat vain tällaisia yksittäistapauksia. Näitä pitäisi narauttaa huomattavasti useammin, heti parantaisi kotimaan ilmapiiriä.

se kuuluisa saunan taus se paikka tällaisille jotka muiden ikkunoiden alla kykkii?
        no tosi asiassa sairaitahan sellaiset taitaa jollain tapaa olla että josko se suljettu osasto olisi se paras paikka?

• loppuu

Nurkissa pyörijät..hommaat vartiokoiran , esimerkiksi Rotweileri on oiva kaveri tuohon hommaan .
      Johan on kumma jos uskaltaa hörhöt tulla ikkunan alle kun tuollainen 50 kiloinen , tuiman näköinen kaveri käyskentelee pihalla.

• tyrn

varsijousella perseeseen.

• pelotttaaa

meillä myös noita kammottavia jalanjälkiä hangessa. Harvemmin nurmikko alueilta luodaan lunta niin sinne yleensä kertyy melkonen hanki ja viime talvena sinne ilmestyi isot syvän jalanjäljet. Ne johtivat toiselta aidalta toiselle ja ja siitä oli hypätty naapurin puolelle ja sitten ku niitä tarkemmin katsoi ne johti naapurin kuistille ja ilmeisesti oli koittanut sitten vähän joka ikkunasta siellä kurkkia sisälle. (naapurilla ikkunat matalemmalla kun meillä)

Tänä talvena hangessa oli omia jälkiämme mutta tässä viime viikolla erotin selkeesti vieraat jalanjäljet jotka johtivat nurmikolle. Nurmikolta oli taas kävelty uudelleen hiekka-alueelle ja siitä taas uudelleen nurmikolle ja sieltä ilmeisesti aidan yli. Jäljet näyttivät siltä että on katseltu ikkunast sisään ja siirrytty kauemmas ja taas lähemmäs. Kauempaa näkee paremmin sisälle maan tasalta. Ilmeisesti luovutettu ja poistuttu.

Tulee vain mieleen, että kuka ihmeen taulapää kävelee pihoilla kun on lunta?? Ei kukaan voi olla niin idiootti että jättää selvät jäljet matkastaan. Eli tuskin kukaan tuommosta ainakaan sisälle tuntekutumis mielessä tekee. Joku tykkää vaan kuljeskella pihoilla ja tutkia ihmisten elämää. Ryöstömielessä hiiviskelevät valitsevat kohteensa melko tarkkaan ja tuskin öiseen aikaan tarkkailevat missä ollaan kotona ja missä ei hyppien aitoijen yli pihalta pihalle.

Tulen monesti myöhään yöllä/aamuyöllä kotiin baarista tai kavereiden luota jotenka jää väkisin miettimään että mitäs jos törmää tuommoseen hiiviskelijään sillon. Todella ahdistavaa, ei muuta voi sanoa.

• Anneli32

sängyssä yöpöytää vasten makaa pesäpallomaila.. aina. Isäntä paljon pois kotoa joten kyllä se pesäpallomaila lämmittää mukavasti mieltä siinä käden lähellä. Toinen on ulkoeteisessä.

meille voi tulla mutta kipeää voi tehdä..:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      640
      2964
    2. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      110
      1605
    3. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      72
      1566
    4. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1410
    5. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      117
      1323
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      140
      1282
    7. 105
      1165
    8. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      138
      1061
    9. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      980
    10. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      49
      959
    Aihe