vauva allerginen korvikkeelle/maidolle?

i-niisu

Hei. Meillä on 4kk ikäinen poika. On ollut täysimetyksellä koko ajan, nyt aloiteltu soseita. Korvikkeesta saa pahan ihottuman (nokkosihottuma), joka tulee ihan muutamasta hörpystä. Näin käy myös vellistä (kokeiltu maissivelliä ja peruna-porkkana velliä). Ihottuma tulee siis muutamassa minuutissa korvikkeen/vellin maistamisen jälkeen ja on ilmeisen kutiava. Rauhoittuu noin puolen tunnin jälkeen. Elikkäs kyse siis mitä ilmeisemmin allergiasta maitoproteiinille. Kysymykseni siis onkin, että onko oletettavissa että on allerginen myös pastöroidulle maidolle ja muille hapanmaitovalmisteille kun niiden syömisen aika koittaa???? Vai mikä ero on korvikkeessa olevalla maidolla ja pastöroidulla maidolla?

6

1565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitipöllö

      Sitä samaa maitoproteiinia noissa "aikuisten" maitotuotteissakin on.

      Koska lapsesi on noin herkkä maitoproteiinille, kannattaa hakea hakea virallinen diagnoosi maitoallergiasta hyvissä ajoin ennen suunniteltua imetyksen lopetusta, koska sopivan korvikkeen löytäminen voi kestää kuukausia. Erikoislääkärin lausuntoa vastaan apteekin korvikkeista saa 72% Kelakorvauksen. Ja kallein apteekin korvike maksaa ilman Kelakorvausta n. 20 euroa/litra.

      Eli ylsityiselle lasten allergialäkärille tai sitten neuvolan/tk:n lääkäriltä lähete allergiapolilla. Koska imetät vauvaasi, pitää sinun olla täysin maidottomalla (pelkkä laktoositon ei riitä) ruokavaliolla 2 viikon ajan ennen virallista maitoaltistusta.

      • i-niisu

        Näin täytyy sitten menetellä. Kiitos vastauksesta!


      • i-niisu

        Miksi pitäisi antaa korviketta? Ajattelin tämän allergia-asian takia imettää mahdollisimman pitkään. Poika ei meinaan tähän asti ole suostunut tuttipullosta syömään, ei edes pumpattua rintamaitoa. Joten vaikka sopiva korvike löytyisikin, niin ei sitä välttämättä saa syötettyä. Myöskään nokkamukista ei uppoa. Koska eikö se ole niin, että sitten poika on maidottomalla ruokavaliolla, jos allergia ei iän myötäkään helpota ja syö sitten kalsium lisää?


      • nisninisni
        i-niisu kirjoitti:

        Miksi pitäisi antaa korviketta? Ajattelin tämän allergia-asian takia imettää mahdollisimman pitkään. Poika ei meinaan tähän asti ole suostunut tuttipullosta syömään, ei edes pumpattua rintamaitoa. Joten vaikka sopiva korvike löytyisikin, niin ei sitä välttämättä saa syötettyä. Myöskään nokkamukista ei uppoa. Koska eikö se ole niin, että sitten poika on maidottomalla ruokavaliolla, jos allergia ei iän myötäkään helpota ja syö sitten kalsium lisää?

        Ei sinun tietenkään tarvitse antaa korviketta, jos maitoa itselläsi riittää hyvin lapselle! Jos vauvasi ei saa mitään oireita sinun rintamaidosta, vaikka itse syöt maitotuotteita, voit jatkaa ihan normaalisti. Toki altistus kannattaa tehdä jossain vaiheessa, niinkuin jo aiemmin neuvottiin. Mutta sen ajankohdan voit itse päättää. Eli sitten vastakin se käy, kun aiot lopetella imetystä. Meillä imetin yksivuotiaaksi asti ja meillä vauva ei kestänyt myöskään minun syömääni maitoproteiinia. Itse siis olin maidottomalla dietillä kun imetin ja vauva voi hyvin.

        Meillä tuo altistus tehtiin 10kk iässä, eli ajoissa ennen aikomustani lopetella imetystä, että tosiaan ehtii löytää hyvän korvikkeen, jos tavalliset maitotuotteet ei käy. Meillä kävi kuitenkin niin kivasti, että maitoaltistuksessa huomattiin tavallisen tuttelin käyvän ja ei siis tarvittu apteekin erikoiskorvikkeita. Alle 3-v ei suositusten mukaan pärjää pelkällä kalkkilisällä. Aina yritetään löytää maidolle korvaava tuote. Aina niin ei käy, ja silloin äärivaihtoehtona on saada vettä ja kalkkilisää. Allergioissa mennään siltä pohjalta, mitä lapsi kestää ilman haittavaikutuksia, eli vaikka tulee pientä ihottumaa, mikä ei lasta haittaa, jatketaan tuotteet antamista... ikäänkui altistetaan. Mutta jos lapsi saa noinkin voimakkaita reaktioita kun sinun lapsesi saa, täytyy ilman muuta olla ilman allergiaa aiheuttavaa tuotetta.

        Se kannattaa kuitenkin huomioida, että vauvallesi ei sovi myöskään moni valmisruuista sitten myöhemmin. Itse pääset opettelemaan kuinka valmistaa allergiselle lapselle ruokaa, mutta äkkiä siihen tottuu....

        Meillä lapsi on nyt 1v 3kk ja käyttää edelleen tuttelia juomanaan, koska vielä tavallista maitoa vatsa ei kestä. Olen tyytyväinen tähän tilanteeseen, se että saa tuttelia helpottaa jo kovasti elämää.

        Hyvää jatkoa teille!


      • Linkkiä kaipaava
        nisninisni kirjoitti:

        Ei sinun tietenkään tarvitse antaa korviketta, jos maitoa itselläsi riittää hyvin lapselle! Jos vauvasi ei saa mitään oireita sinun rintamaidosta, vaikka itse syöt maitotuotteita, voit jatkaa ihan normaalisti. Toki altistus kannattaa tehdä jossain vaiheessa, niinkuin jo aiemmin neuvottiin. Mutta sen ajankohdan voit itse päättää. Eli sitten vastakin se käy, kun aiot lopetella imetystä. Meillä imetin yksivuotiaaksi asti ja meillä vauva ei kestänyt myöskään minun syömääni maitoproteiinia. Itse siis olin maidottomalla dietillä kun imetin ja vauva voi hyvin.

        Meillä tuo altistus tehtiin 10kk iässä, eli ajoissa ennen aikomustani lopetella imetystä, että tosiaan ehtii löytää hyvän korvikkeen, jos tavalliset maitotuotteet ei käy. Meillä kävi kuitenkin niin kivasti, että maitoaltistuksessa huomattiin tavallisen tuttelin käyvän ja ei siis tarvittu apteekin erikoiskorvikkeita. Alle 3-v ei suositusten mukaan pärjää pelkällä kalkkilisällä. Aina yritetään löytää maidolle korvaava tuote. Aina niin ei käy, ja silloin äärivaihtoehtona on saada vettä ja kalkkilisää. Allergioissa mennään siltä pohjalta, mitä lapsi kestää ilman haittavaikutuksia, eli vaikka tulee pientä ihottumaa, mikä ei lasta haittaa, jatketaan tuotteet antamista... ikäänkui altistetaan. Mutta jos lapsi saa noinkin voimakkaita reaktioita kun sinun lapsesi saa, täytyy ilman muuta olla ilman allergiaa aiheuttavaa tuotetta.

        Se kannattaa kuitenkin huomioida, että vauvallesi ei sovi myöskään moni valmisruuista sitten myöhemmin. Itse pääset opettelemaan kuinka valmistaa allergiselle lapselle ruokaa, mutta äkkiä siihen tottuu....

        Meillä lapsi on nyt 1v 3kk ja käyttää edelleen tuttelia juomanaan, koska vielä tavallista maitoa vatsa ei kestä. Olen tyytyväinen tähän tilanteeseen, se että saa tuttelia helpottaa jo kovasti elämää.

        Hyvää jatkoa teille!

        " Alle 3-v ei suositusten mukaan pärjää pelkällä kalkkilisällä."

        Mistä tämä suositus on peräisin? Kela ei kosvaa erikoiskorvikkeita kuin 2 vuotiaaksi asti, paitsi jos lapsi on moniallergikko ja sen vuoksi hyvin niukalla ruokavaliolla, saattaa korvaukseen saada lisävuoden, eli 3 vuotiaaksi asti. Mutta sitä ei saa kuin äärimmäisissä poikkeustapauksissa.

        Meille lastenlääkäri sanoi 1,5v tarkastuksessa että pelkkä kalkkilisä riittää maitoa korvaamaan, vaikka pojalla oli ruokavaliossa alle 20 ruoka-ainetta, ei yhtään juuresta eikä yhtään vihreää kasvista, ym.


      • i-niisu
        Linkkiä kaipaava kirjoitti:

        " Alle 3-v ei suositusten mukaan pärjää pelkällä kalkkilisällä."

        Mistä tämä suositus on peräisin? Kela ei kosvaa erikoiskorvikkeita kuin 2 vuotiaaksi asti, paitsi jos lapsi on moniallergikko ja sen vuoksi hyvin niukalla ruokavaliolla, saattaa korvaukseen saada lisävuoden, eli 3 vuotiaaksi asti. Mutta sitä ei saa kuin äärimmäisissä poikkeustapauksissa.

        Meille lastenlääkäri sanoi 1,5v tarkastuksessa että pelkkä kalkkilisä riittää maitoa korvaamaan, vaikka pojalla oli ruokavaliossa alle 20 ruoka-ainetta, ei yhtään juuresta eikä yhtään vihreää kasvista, ym.

        Täytyy käydä lääkärissä kun on ajankohtaista ja kysellä noista kalkkilisistä. Toistaiseksi maitoa on riittänyt hyvin, saa nähdä sitten osaimetyksellä miten käy kun tulee kiinteitä mukaan enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe