Hullu kukka

tee.

Minulla on kukka,
hullu pähkiäinen.
Paukapäinen
sanoisin, ei rukka.

Se painaa tonnin
ellei ihan, melkein
ja lailla häijyn sonnin,
sen aikomus on selkein,
se pitää päänsä.

Kesällä, kun kukkii keto,
se amppelissa nyhjää.
On poissa kaikki veto
ja katse täynnä tyhjää,
ei ole hänen häänsä.

Synkkyydessä syksyn tumman
ihme outo tapahtuu.
Se virkistyy ja kumman
eläväksi havahtuu
kuin murtovaras yöllä.

Nyt sitä katselen ja näen:
se sykkii kiihkeämmin
kuin ihmmisväen
sydän, ehkä lämmin,
mutta kuristettu vyöllä.

Kun talven pimeys on suurin,
se kukkiin puhkeaa
ja murtain pimeyden muurin,
kukat keltaisina aukeaa.

8

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mysteriet

      Tätä minä sanoisin hyväksi runoksi!

      Ja sanonkin

      • tee.

        kauniista sanoistasi! Runosta en tiedä, mutta kukka kyllä on hieno - kerrran vuodessa - ja siksi runon arvoinen.


    • Minanoita

      Otsikko sai minut havahtumaan ja
      itse runo on Wau:)))

      • tee.

        Se onkin mielenkiintoinen ilmiö, jonkin erottaminen massasta, ihmisen, runon.. Usein kiinni pienesta asiasta, mutta sen jälkeen muuttuu löydöksi. Hienoa jos pidit! Minulle tämä kukka oli sellainen.


    • Salavitsikäs!
      Ja pirskatin hyvin kulkeva on tämä sinun "hullusi"
      Nam, sanoo Kapteenska.... maistuva runo;)

      • tee.

        Valoisampiakin aikoja kukalle luulisi löytyvän. Ja ainoa mahdollinen pölyttäjä on ikkunan välissä jalat kohti kattoa, niin ettei siitäkään ole apua, mutta minkäs teet, kun se niin päätti. Kukkien aika on nyt!
        Ei minunkaan pitänyt siitä runoa kirjoittaa, vaan ihan muusta, mutta sekin tuli itsekseen.
        Niin ja kiitos mainesanoista!


    • ja Sinun onnesi, eikö niin :O

      Riimityksesi, sekin jo on kunniamaininnan arvoinen.
      Mutta runon sisältö, enpä olisi osannut odottaa mitä
      se sisällään pitää ja aika vinkeä on muuten otsikkokin.

      Aina, lähestulkoon aina pääset yllättämään jopa minut.
      Varmasti kyllä monen muunkin, ei sen puoleen.

      Soisin kyllä, että Sinunkin sydämesi saisi samaa kiihkeyttä
      jonka tämä kahjo kukka synnyttää silmissäsi. Mutta kiitän
      siitä, että toit pienen ilosi myös meidän nautittavaksemme.

      Kiitos ystäväni.

      • tee.

        Sinulta riittää ystävälllisiä sanoja vaikka hullulle runolle; olihan se aika erioinen aihe myönnän. Toisaalta olen joskus ennenkin sanonut, että kaikki kasvit, kukat ovat runon arvoisia. Tämä "korallikaktus" sai omansa nyt. Nimen oikeellisuudesta en ole ihan varma, kun kukat ovat vähän epäkaktusmaiset. pienet ja keltaiset, mutta niitä on paljon. Mikä lienee oikeasti?
        Yllätys on puoli voittoa, eikö niin. Hyvä jos vielä pystyy yllättämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe