Olen 23-vuotias nainen ja olen tällä hetkellä määräaikaisessa työsuhteessa. Viime aikoina olen ajatelut, että oman asunnon hankkimista. Olen ajatellut, että avaisin asp-tilin ja säästäisin sinne pari vuotta. Sitten, kun saisin vakituisen työpaikan, menisin pankkiin juttelemaan lainasta.
Tässä on kuitenkin monia asioita, jotka minua mietityttävät. Ensiksi, kuinka järkevää on edes ostaa asuntoa yksin? Tietysti parin vuoden aikana tilanne voi täysin muuttua tai sitten ei, mutta en haluisi ikuisuuksiakaan vuokralla asua vain sen takia, etten halua yksin asuntoa hankkia. Voihan sen sitten myydä parin vuoden päästä pois jos tilanne täysin muuttuu, eikä asunto kävisi yhteiseksi kodiksi.
Sitten olen miettinyt, että onko tuo asp-tili minulle se paras. Nythän on se kampanja, että säästä 10 % asunnon hinnasta 2011 vuoden loppuun mennessä, niin saat valtiolta 3000 €. No, mitä olen laskeskellut, minulla ei ole mahdollisuutta säästää tuota 10 %. Olen ajatellut n. 80 000 € arvoista asuntoa, joten säästöön pitäisi laittaa reilut 300 €/kk. Itselle realistinen säästösumma olisi tällä hetkellä n. 100-150 € ja n. 500 € alkupääomaa.
Sitten, kuinka realistista edes olisi saada tuota lainaa yksin? Siis jos tulevaisuudessa minulla olisi vakituinen työpaikka ja nettotulot 1800 € paikkeilla? Vanhemmat saisin takaajiksi.
Asunnon ostaminen yksin
19
5010
Vastaukset
- Vuokranantajana
Ostaa aina jos sitä tarvitsee asumiseensa tai on sijoitusasuntoon pääomaa vuokranmaksu on asuntosijoittan elättämistä.Vanhempasi takaavat he sitoutuvat sitten maksamaan lainasi jos ongelmia tulee pankillekin riskitöntä.Pankistahan ne kyllä vastaavan hyvin selvästi mahd lainahakemukseesi eikä tällä palstalla.
- väh. 15%
Joudut joka tapauksessa säästämään.
Nykyään pankit melkeinpä poikkeuksetta vaativat sen vähintään 15% asunnon hinnasta omaa rahaa.
Täystakauksia on todella vaikeaa saada ja jos saakin, niin se maksaa kohtuuttomastai.
Eli ilman omia säästöjä ei kannata sinne pankkiin edes mennä vaikka olisi millaiset takaajat. Takaushan on vain ja ainoastaan sitä varten, että pankki saa omansa pois jos et pysty lainaasi maksamaan.Valtiontakaus on tietysti se 15 %, enimmillään 25.000 euroa, joten uskoisin että 10 % omaa pääomaa riittää.
Jos kysyjän vanhemmilla on itsellään asiat hyvällä mallilla, niin asian voisi kiertää siten, että vanhemmat ostavat vaikka 20 % asunnosta. Silloin vuokranmaksuun menevät rahat alkaisivat heti luomaan omaa pääomaa. Tosin kannattaa muistaa, että mikäli ottaa esim 20 vuoden tasaeräisen lainan, niin pääomaa ei juurikaan kartu ensimmästen vuosien aikana, 10 vuoden kuluttua maksetaankin sitten reippaasti enemmän lyhennystä kuin korkoa..- hankittu
pankista. ensi asunto. tilillä 1000euroa. asunto 72.800euroa. Valtion takaus ja vanhemmat, ei muuta. Nyt ei ole edes vanhempia takaamassa, asunnon arvo noussu 2vuodessa sen verran, että takaajia ei tarvita.
- monellekaan
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Valtiontakaus on tietysti se 15 %, enimmillään 25.000 euroa, joten uskoisin että 10 % omaa pääomaa riittää.
Jos kysyjän vanhemmilla on itsellään asiat hyvällä mallilla, niin asian voisi kiertää siten, että vanhemmat ostavat vaikka 20 % asunnosta. Silloin vuokranmaksuun menevät rahat alkaisivat heti luomaan omaa pääomaa. Tosin kannattaa muistaa, että mikäli ottaa esim 20 vuoden tasaeräisen lainan, niin pääomaa ei juurikaan kartu ensimmästen vuosien aikana, 10 vuoden kuluttua maksetaankin sitten reippaasti enemmän lyhennystä kuin korkoa..> Tosin kannattaa muistaa, että mikäli ottaa esim 20 vuoden tasaeräisen lainan, niin pääomaa ei juurikaan kartu ensimmästen vuosien aikana,
Kannattaa kanssa huomata, ettei sitä ensiasunnon lainaa tulla koskaan maksamaan alkuperäisen suunnitelman mukaan pois, vaan asunto vaihtuu isompaan jo kauan ennen kuin 20 v on täynnä.
...ja vaikkei vaihtuisikaan, niin yleensä työuraansa aloittelevilla palkka tuppaa nousemaan "hiemen" inflaatiota nopeammin eli muutaman vuoden asumisen jälkeen on varaa maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä. - lyhenee aika kyytiä
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Valtiontakaus on tietysti se 15 %, enimmillään 25.000 euroa, joten uskoisin että 10 % omaa pääomaa riittää.
Jos kysyjän vanhemmilla on itsellään asiat hyvällä mallilla, niin asian voisi kiertää siten, että vanhemmat ostavat vaikka 20 % asunnosta. Silloin vuokranmaksuun menevät rahat alkaisivat heti luomaan omaa pääomaa. Tosin kannattaa muistaa, että mikäli ottaa esim 20 vuoden tasaeräisen lainan, niin pääomaa ei juurikaan kartu ensimmästen vuosien aikana, 10 vuoden kuluttua maksetaankin sitten reippaasti enemmän lyhennystä kuin korkoa.."Tosin kannattaa muistaa, että mikäli ottaa esim 20 vuoden tasaeräisen lainan, niin pääomaa ei juurikaan kartu ensimmästen vuosien aikana"
Ei kukaan ole niin torvi että laskisi lyhennyssuunnitelman nykyisen 1% korkotasoon. Jos lyhennyssuunnitelma tehdään vaikka 4% tasoon, niin lainahan lähtee nyt lyhentymään heti kun korot ovat niin alhaalla.
Ai tää oli vanha ketju... ei se mitään
- citysen-kane
-Nuorena naimista
-Asunnon hankkimista aikoinaan ASP:n avulla - tr-60
osta ihmeessä se asunto yksin.jos ostat kämpän jonkun miespuolisen kanssa niin et loppupeleissä omista asunnosta kuitenkaan kuin puolet.tänä päivänä täytyy kuitenkin ajatella niin että liitto ei kuitenkaan ole todennäköisesti ikuinen eli jos ero tulee niin et saa asunnosta kuin puolet.itse olen ollut koko ikäni yksinhuoltaja ja hankin itselleni ja lapselleni ensin yksiön,sen jälkeen kolmion ja uuden miehen kanssa omakotitalon.ero kun tuli niin pystyin helposti maksamaan ukon ulos talosta koska omistin siitä suurimman osan,olin nimittäin myynyt kolmioni ja saanut siitä hyvät rahat,ukko kun oli pelkkä tyhjätasku.
- kyselijä190394
itteänikin kiinnostaa tämä aihe.
oon opiskelija, korkeakoulussa ensimmäistä vuotta. 19v neitonen siis vasta.
tilillä säästössä sellaset 5000e, kiitokset kesätöideni :)
mutta siis, oon naimaton enkä seurustele tai muutakaan, ja nyt kiinnostais kyllä jo tässä vaiheessa alkaa keräilemään rahoja omaan asuntoon...
mutta.
ensimmäistä vuotta siis opiskelen; opinnot kestää vielä n. 5 vuotta. onko järkevää jo tässä vaiheessa alkaa säästämään asuntoa varten?? oman asunnon luultavasti hankin sitten kun saan töitä, eli 5 vuoden päästä.
mulla myös miesongelma. eli juu , ei ole miestä, mutta viidessä vuodessa voi tapahtua mitä vain. jos löytäisin miehen, niin voisiko hänkin sitten lyhentää tuota lainaa? en halua nyt vain miehen takia viivästyttää tätä asiaa.
ja sitten vielä sellanen, että nuo rahat saa vissiin takasin, jos haluaakin peruuttaa koko jutun? tai jostain nettisivuilta luin niin. ja nehän vissiin vielä kaikenlisäks kasvaa korkoa, nuo rahat siis, eli en vois periaatteessa kai hävitä mitään? - sama tyyppi kuin aie
kyselijä190394 kirjoitti:
itteänikin kiinnostaa tämä aihe.
oon opiskelija, korkeakoulussa ensimmäistä vuotta. 19v neitonen siis vasta.
tilillä säästössä sellaset 5000e, kiitokset kesätöideni :)
mutta siis, oon naimaton enkä seurustele tai muutakaan, ja nyt kiinnostais kyllä jo tässä vaiheessa alkaa keräilemään rahoja omaan asuntoon...
mutta.
ensimmäistä vuotta siis opiskelen; opinnot kestää vielä n. 5 vuotta. onko järkevää jo tässä vaiheessa alkaa säästämään asuntoa varten?? oman asunnon luultavasti hankin sitten kun saan töitä, eli 5 vuoden päästä.
mulla myös miesongelma. eli juu , ei ole miestä, mutta viidessä vuodessa voi tapahtua mitä vain. jos löytäisin miehen, niin voisiko hänkin sitten lyhentää tuota lainaa? en halua nyt vain miehen takia viivästyttää tätä asiaa.
ja sitten vielä sellanen, että nuo rahat saa vissiin takasin, jos haluaakin peruuttaa koko jutun? tai jostain nettisivuilta luin niin. ja nehän vissiin vielä kaikenlisäks kasvaa korkoa, nuo rahat siis, eli en vois periaatteessa kai hävitä mitään?ja muuten vielä se, että siis saako tuonne asp-tilille kerätä niin paljon rahaa kuin haluaa?
siis esim kun opiskelen 5vuotta, niin jos siinä aikana tienaisin lisätienestejä (esim just kesätyöt tai muut osa-aikaset työt), niin saanko mä tallettaa tuonne tilille tyyliin 20 000e jos halluan? että siinä ei kai ole mitään ylärajaa, vai onko? - omassa...
sama tyyppi kuin aie kirjoitti:
ja muuten vielä se, että siis saako tuonne asp-tilille kerätä niin paljon rahaa kuin haluaa?
siis esim kun opiskelen 5vuotta, niin jos siinä aikana tienaisin lisätienestejä (esim just kesätyöt tai muut osa-aikaset työt), niin saanko mä tallettaa tuonne tilille tyyliin 20 000e jos halluan? että siinä ei kai ole mitään ylärajaa, vai onko?sinulla menee varsin hyvin. Säästöjä ennestään ja lisää meinaat reippaasti säästää opiskelujen aikana. Kun minä opiskelin niin opintotuki ja asumislisä kattoi juuri vuokran. Eläämiseen sain rahaa tekemällä töitä opiskelujen ohella. Ei siinä säästöön mitään kerytnyt. Ei säästämisessä mitään rajoja ole mutta tulot vaikuttaa kyllä tukiin opiskelujen aikana ja tulojen saanti siksi aika rajallinen, hienoa jos silti pystyt säästää.
Jos olet ostanut asunnon silloin kuin tapaat sen miehen joka mahdollisesti muuttaa luoksesi niin kannattaa olla tarkka. Varsinkin jos hän rupeaa maksamaan osan asunnosta. Paperit kannattaa tehdä tarkoin asiasta.
Suosittelen että ostatte yhdessä uuden asunnon ja myyt vanhasi ensin pois. Jos siitä jää myyntivoittoa ja maksat sillä osan uudesta asunnosta niin siitä prosenttiosuudesta mitä omat rahasi kattaa uuden haninnasta kannattaa tehdä sopimukset osuudestasi. Eli jos sinulla on vaikka 30% omaa rahaa yhteisen asunnon hankintahinnasta ja miehellä ei mitään niin olet mahdollisen eron yhteydessä miehellä ei ole mitään osuutta siihen 30% riippumatta miten paljon asunnon arvo noussut.
Täytyy sanoa että ajat kyllä muuttuneet. Aikaisemmin ei lukioikäisenä edes ajateltu asunnon ostoa. Vaan vasta opiskelujen jälkeen 1-3 vuotta vakituisessa työelämässä olleina. Lieneekö pitkät laina ajat ja matalat korot syynnä nykytrendiin. Tai sitten minun ikäluokkani ollut yhtä kypsiä ja viisaita kuin nykynuoret. Mene ja tiedä:) - -T-
omassa... kirjoitti:
sinulla menee varsin hyvin. Säästöjä ennestään ja lisää meinaat reippaasti säästää opiskelujen aikana. Kun minä opiskelin niin opintotuki ja asumislisä kattoi juuri vuokran. Eläämiseen sain rahaa tekemällä töitä opiskelujen ohella. Ei siinä säästöön mitään kerytnyt. Ei säästämisessä mitään rajoja ole mutta tulot vaikuttaa kyllä tukiin opiskelujen aikana ja tulojen saanti siksi aika rajallinen, hienoa jos silti pystyt säästää.
Jos olet ostanut asunnon silloin kuin tapaat sen miehen joka mahdollisesti muuttaa luoksesi niin kannattaa olla tarkka. Varsinkin jos hän rupeaa maksamaan osan asunnosta. Paperit kannattaa tehdä tarkoin asiasta.
Suosittelen että ostatte yhdessä uuden asunnon ja myyt vanhasi ensin pois. Jos siitä jää myyntivoittoa ja maksat sillä osan uudesta asunnosta niin siitä prosenttiosuudesta mitä omat rahasi kattaa uuden haninnasta kannattaa tehdä sopimukset osuudestasi. Eli jos sinulla on vaikka 30% omaa rahaa yhteisen asunnon hankintahinnasta ja miehellä ei mitään niin olet mahdollisen eron yhteydessä miehellä ei ole mitään osuutta siihen 30% riippumatta miten paljon asunnon arvo noussut.
Täytyy sanoa että ajat kyllä muuttuneet. Aikaisemmin ei lukioikäisenä edes ajateltu asunnon ostoa. Vaan vasta opiskelujen jälkeen 1-3 vuotta vakituisessa työelämässä olleina. Lieneekö pitkät laina ajat ja matalat korot syynnä nykytrendiin. Tai sitten minun ikäluokkani ollut yhtä kypsiä ja viisaita kuin nykynuoret. Mene ja tiedä:)Tulin juuri pankista ja kyseessa ensimmäisen asunnon osto. Asunto valtion takaus kattavat 85% (asunto 70, valtio 15) lainasta. Lopulle 15% täytyy löytyä säästöjä tai sitten takaajat. Takaajien osuus (jos on 2 kpl) on max. 40 000. 20 000/takaaja..
- 220 m2 omakotitalo
omassa... kirjoitti:
sinulla menee varsin hyvin. Säästöjä ennestään ja lisää meinaat reippaasti säästää opiskelujen aikana. Kun minä opiskelin niin opintotuki ja asumislisä kattoi juuri vuokran. Eläämiseen sain rahaa tekemällä töitä opiskelujen ohella. Ei siinä säästöön mitään kerytnyt. Ei säästämisessä mitään rajoja ole mutta tulot vaikuttaa kyllä tukiin opiskelujen aikana ja tulojen saanti siksi aika rajallinen, hienoa jos silti pystyt säästää.
Täytyy sanoa että ajat kyllä muuttuneet. Aikaisemmin ei lukioikäisenä edes ajateltu asunnon ostoa. Vaan vasta opiskelujen jälkeen 1-3 vuotta vakituisessa työelämässä olleina. Lieneekö pitkät laina ajat ja matalat korot syynnä nykytrendiin. Tai sitten minun ikäluokkani ollut yhtä kypsiä ja viisaita kuin nykynuoret. Mene ja tiedä:)on syytä punnita, että onko kannattavampaa asua koko elämänsä vuokralla, vai maksaa korkoja jopa 200.000 euroa. Toki asuntoa maksetaan silloin itselleen, mutta mutta.
- .........
Olen ollut määräaikaisena 4 vuotta aina vuoden sopimus kerrallaan ja harmittaa kyllä kun ei ole "vakituista" työpaikaa niin ei voi ostaa omaa asuntoa tai voihan se olla että kannattaa tässä vaiheessa ottaa mies jolla on asunto.
Olen ajatellut kanssa asuntosäästämistiliä, mutta mistä saan lisätietoa siitä?- -T-
Oletko surffannut pankkisi sivuilla? Sieltä kun saa aika kattavan tietopaketin ja toki voit käydä pankissa juttelemassa asuntosäästämistilistä. Hehän kuitenkin antavat sen "oikean" tiedon.
- Kekkuliskoitti
sinua on kusetettu. Mikä firma sinua palkkaa kokoajan uuteen määräaikaiseen? Johan jo lakikin sen kieltää :D
- monilla aloilla
Kekkuliskoitti kirjoitti:
sinua on kusetettu. Mikä firma sinua palkkaa kokoajan uuteen määräaikaiseen? Johan jo lakikin sen kieltää :D
Työnantajia ei ihan aina laki kiinnosta. Vaimo oli kunnalla 6 vuotta lyhyillä määräaikaisilla ennen kuin sai vakipaika. Tuo on hoitoalalla ihan tavallista.
- oma ja pankin
Ostin juuri pari vuotta sitten oman asunnon yksin. Säästöt (noin 5000eur) ja lainaa 72000eur, en halunnut käyttää henkilötakausta eli otin lainaturvavakuutuksen (5 vuotta, 8eur/kk). Nettotulot alle 1500eur. En käyttänyt valtiontakausta koska se ei olisi antanut minun vetää lyhennyksiä näin tiukille ;-) mutta samallahan tuota pankille "vuokraa" maksaa kuin vuokranantajallekin ja veroprossakin putosi ihan kivasti. Kaksion vuokrasummalla maksan nyt omaa kolmiota. Pystyn myös säästämään pari sataa kuukaudessa ja teen vuosittain yhden isomman ylimääräisen lyhennyksen eli lyhennän laina-aikaa. Tuleehan se asunto tällä tavalla maksamaan noin tuplaten, mutta jossain pitää asua ja turha sitä vakityössä olevan on lihottaa vuokranantajan kukkaroa kun voi samalla rahalla maksaa omaa pankille.
- meillänäin
Meillä näin. 19v ja nettopalkka alle 1500. Aspia säästetty yli vuosi ja nyt tehdään kaupat. Vanhemmat jeesaa ostamalla osan asunnosta, koska vaikka aspiin saankin säästettyä yli 20000 euroa, niin ei pankki näillä tuloilla anna niin suurta lainaa että voisin koko asunnon ostaa yksin. Tuleehan tuossa asunnolle vuosien mittaan hintaa, mutta mieluummin sitä omaa maksaa kuin vuokraa, joka maksaisi kuukaudessa täällä pääkaupunkiseudulla enemmän kuin oman lyhentäminen. Nyt pitää vielä malttaa odottaa vuoden loppuun, että asunto valmistuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754861
- 494793
- 753564
- 502828
- 602531
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274