Jouluyö

Korppi1

Jouluyössä tummuvassa,
kulki tuo mies
selkä kumarassa.
Yksin katuja hän mittaili,
ikkunoista sisään katseli.
Näkyi asunnoissa lämpö
ja rakkaus,
pääsi miehen suusta
murheellinen huokaus.
Jatkoi hän yksinäistä kulkuaan,
kohti kolkkoa asuntoaan.
Avasi hän oven
heikosti narahtavan,
ei saanut tuntea kodin
lämmön syliinsä tulvivan.
Ei tuoksunut piparit,
ei lämmin glögi,
edessään tyhjän kodin hän
vain näki.
Peilin eteen hiljaa asteli,
kuvajaistaan peilistä katseli.
Tuijotti uurteisia kasvojaan,
haroi harmaita hiuksiaan.
Oli hän nähnyt paljon elämää,
joskus tuntenut myös
rakkautta viiltävää.
Vaan nyt hän yksin oli
kai maailmassa,
tässä kylmässä ja julmassa.
Odotti noutajansa saapuvan,
hänet vihdoin jo hakevan.
Asettui vanhaan tuoliinsa,
tunsi hukkuvan huoliinsa.
Ikkunasta näkyi pieni tähden lento,
oli se vain valojuova hento.
Silloin toivoi mies toiveensa,
ei arvannut sitä saavansa.
Pian ikkuna auki lennähti,
lumituisku sisään tuprahti.
Astui kolkkoon kotiin
tuo vieras pimeästä,
ei tiennyt se mitään joulun ilosta.
Tarttui käteen yksinäisen,
vei mukanaan miehen tuon
kumaraselkäisen.
Näin jouluyöhön hän katosi
lumimyrsky jäljet piiloon
pyyhkäisi.
Joka joulu hänen henkensä palaa
kaduille taas harhailemaan,
etsimään kai raihnaista sieluaan.
Yksinäisyys kohtalokseen koitui,
pian ihmisten mielistä tuo
vanha mies unohtui.

Älä yksin jätä rakkaitas,
etteivät he sielujaan
murheisiinsa kadottais.
Jouluna rakkauttasi
lähimmäisilles jaa,
se on sitä oikeaa
jouluntaikaa.

6

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harakka*

      niin monen ihmisen kohtalo ja jouluna yksinäisyys vain korostuu.
      Todella hieno ja ajankohtainen runo; tykkäsin paljon :)

      Kaunis päätös runossasi:

      Jouluna rakkauttasi
      lähimmäisilles jaa,
      se on sitä oikeaa
      jouluntaikaa.

      • korppi1

        Kiitoksia ystäväiseni!


    • Jouluntaiassa on paljon herkkää,
      mutta myös paljon kovaa.

      Runosi muistutti meitä niistä molemmista.
      Kiitos Sinulle.

      • korppi1

        Ole hyvä, ystävä hyvä. Joulu on monelle sitä aikaa, kun rauhoitutaan olemaan yhdessä rakkaiden kanssa. Toisille taas joulu on silkkaa piinaa ja yksinäisyyttä.


    • Ei ole hyvä olla yksin,ellei sitä nimenomaan tarkoita
      itselleen hyväksi mutta onhan tämä aika yhteiseloon
      tarkoitettua juhlaa ja toivon mukaan sitä paljon
      puhuttua laatuaikaa - Jouluntaikaa.

      Hyvin soljuvaa kuin osuvaa runoutta
      kuin sanomaakin tähän aikaan.

      Hyvää jo alkanutta päivää Sinulle.

      • korppi1

        Kiitos. Hyvää päivää toivotan myös sinulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe