Mikä kyseessä?

hii-o-hoi

http://picasaweb.google.com/lahard00/DropBox?authkey=Gv1sRgCNfa6-KQ4p38lQE#

Huomasin että isopurjeplekollani oli tuommoinen reikä vatsassa kun se kerrankin sattui valojen päälläoloaikana tulemaan etulasiin. Päälle päin siitä ei huomannut mitään eikä muita reikiä ollut. Pyrstössä oli joku "ei-normaali" kohta mutta ei siinä reikää ollut. Onko tämä nyt sitä kuuluisaa reikätautia vai olisiko pari viikkoa sitten tullut ripsimonni voinut haukata tuosta palasen? Olen kyllä ymmärtänyt että reikätauti alkaa yleensä päästä. Onko nyt syytä alkaa joihinkin toimenpiteisiin että muut kalat säilyvät?

Pitkän harkinnan ja muutaman tupakan jälkeen päästin veijarin paremmille uintimaille.

Speksit:
- Akvaario 550 litraa, ollut pystyssä pari vuotta
- Suodatus Eheim Prof 2028 (muistaakseni), mattosuodatin, sisäsuodattimet Eheim powerline 2048 ja joku toinen pieni sisäsuodatin kiertoa lisäämään eli suodatusta pitäisi olla riittävästi.
- Muita kaloja: sulkaripsimonni, partamonni, pikkusampimonni, tunnistamaton pleko, epäilen että L-190, kuparimonnisia n. 30kpl, sitruunatetroja n.20, 2 lehtikalaa.
- Nitraatti 12,5-25 ennen viikottaista 40% veden vaihtoa, nitriitti 0, ph 7, lämpö 26-27

3

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Yleensä noi tykkää loikoilla lämmittimen välissä, olisiko liian kuumaksi lämmennyt lämmitin (rikkinäinen) polttanut kalan nahan rakoille?
      Hyvissä olosuhteissa paranevat kyllä itsestään jos kalan kunto ei muuten huonone äkisti ;)

      Muutenhan hommat näyttää olevan siellä ihan OKsti :)

      • hii-o-hoi

        Oiskohan tuokin sitten parantunut itsestään? Oli kyllä aika ilkeän näköinen ja sisuskalut näkyi. Myöhäistä se kyllä enää on jossitella mutta vastaisuudessa olisi hyvä tietää mitä tehdä jos samanlainen tulee vastaan.

        Pitääpä tarkistaa tuo lämmitin. Mistä sen tietää että onko se jotenkin rikki? Lämpötila on kyllä pysynyt samana koko ajan.


      • fish KING
        hii-o-hoi kirjoitti:

        Oiskohan tuokin sitten parantunut itsestään? Oli kyllä aika ilkeän näköinen ja sisuskalut näkyi. Myöhäistä se kyllä enää on jossitella mutta vastaisuudessa olisi hyvä tietää mitä tehdä jos samanlainen tulee vastaan.

        Pitääpä tarkistaa tuo lämmitin. Mistä sen tietää että onko se jotenkin rikki? Lämpötila on kyllä pysynyt samana koko ajan.

        Jos lähellä kolmea kymppiä, vaikka pitäisikin olla voi lämmitin posottaa täydellä teholla koko ajan kun on rikki ;( .. alitehoinen l'mmitin kyllä toimii vastaavasti vaikka olisi kunnossa olevakin ;)

        Ota lämmitin pois akvasta, laita se lämmittämään kylmää vettä ämpärissä säädä 26C mittaa jollakin muulla lämpömittarilla tulos hetken päästä.
        Jos kuumempaa, on lämmitin rikki, jos ei lämpene lainkaan, rikkinäinen onpi lämmittimesi, uuden ostoon mars mars.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe