Fiat Croma vm. 2006-2009

Halavatun papat

Minkälaisia kokemuksia auton ostaneilla? Kyseeseen tulisi diesel versio 1.9 JTD koneella ja farkku korimalli. Auto on ainakin hinnaltaan kilpailukykyinen. Autoja on tullut omistettua useita kymmeniä, mutta ei yhtään Fiiattia. Onko tuo JTD kone kenen tekemä?

7

4661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - minä vain -

Cromasta ei ole kokemusta, mutta stilossa on tuo JTD. Fiatin tekemä kone se on ja eiköhän se ole aivan asiallinen kone. Käsittääkseni ainakin opel ja saab ovat käyttäneet JTD-moottoria valmistamissaan autoissa. Fiatin pakuissa on varmaan joskus ollut näitäkin pienempiäkin JTD-koneita, nykyään kyllä käyttävät suurempia versioita. Mielestäni jakopää pyörii Croman JTD:ssä jo ketjulla.

Taisi olla, ettei Aro toisi Cromaa suomeen, joten Croma on nyt varmaan halpa ostaa ja aikanaan halpa myös myydä. Kuinka toiminee huolto ja varaosapuoli pitemmän päälle? Kovin paljonhan noita ei suomeen ole tuotu. Sanoisin, että Fiatti on mainettaan parempi kulkuneuvo ja 2000-luvulla fiatin laatu on noussut toisin kuin monella muulla (vaikka sakemanneilla) on tultu laadussa alaspäin...

• Hande2

Omistan Croma-08 ja autona tosi hyvä. Tehoa on tarpeeksi ja kulutus kokoon nähden ihan kohtuullinen. Mulla automatic-versio, aivan mielettömän mukava,tilava,tehokas. Hinta/laatu suhteeltaan mielestäni varsin onnistunut. Kone on fiatin tekemä multijet-kone joka on askeleen uudenaikaisempi kuin jtd. 16V ja 110 kw. Jakopäässä on hihna joka vaihdetaan 120000 km välein. Huotoväli on 30000. Olen ajanut autollani 35000 ja oon tosi tyytyväinen.

• halavatun papat

Aro yhtymä ei tuo lainkaan Cromaa suomeen? Siitäkö johtuu, että kyseisen mallin hinnat ovat nyt kohdallaan? Ei se toisaalta minua haittaa, vaikka mallia ei tuodakaan. Varaosia ja huoltoa saa aina. Tuo Croma tuntuu olevan jollainlailla suomen maahantuojille rajatapaus. Välillä tuodaan ja välillä ei. Pitänee käydä koeajamassa.

• Roffe9

Kävin koeajamassa 2007 Croman 1,9 JTD koneella. Ajettu 74000 km ja business malli. Hieno auto, mutta hieman myös epäilyttää, miten huolto ja varaosat muutaman vuoden kulttua toimii, jos autoa ei todellakaan tehdä enää. Autona koeajao oli miellyttävä kokemus, ja hintahan on todella kohdallaan. Toki johtunee siitä, että Fiat on tässä maassa marginaalimerkki. Harkitsen vakavasti hankkimista.

• tee sitten päätös

Jos koeajaa Croman ja samalla moottorilla olevan Opel Vectran tai Zafiran niin ei jää epäselväksi kumpi on parempi. Opel selvästi hiljaisempi, parempi ajaa, muutenkin yleinen laatuvaikutelma ei ole Opelissa niin "halpa". Ei ihme että Croma ei tehnyt kauppaansa Suomessa.

• ali46

Fiat Croma on edelleenkin tuotannossa eikä ainakaan minun tietooni ole tullut sen lopettamissuunnitelmia. Uusi maahantuoja Autofennica ei uskaltanut ottaa sitä tuontiohjelmaan. Delta toi maahan Cromaa yhteensä 731 kpl vuosina 2005 - 2009. Vuonna 2009 Cromaa rekisteröitiin vain 35 kpl ja se johtui siitä, että keväästä lähtien tuonti oli poikki Deltan yrityssaneerauksen johdosta. Yksityiset ovat tuoneet varmaan muutaman kappaleen Cromaa, joten uuden Croman kanta on vähän yli 700 kpl. Edellistä Cromaa vuosina 1986 - 1992 Veho ja silloinen Konela toivat yhteensä noin 1000 kpl, joten Deltan suoritus kolmena täytenä tuontivuotena oli ihan hyvä.

Cromaa on valmistettu kahdella bensiinimoottorilla ja kolmella dieselmoottorivaihtoehdolla. Suomeen on tuotu molempia bensiinimoottoreita ja kahta pienintä dieselmoottoria. Pienempi bensiinimoottori on Fiatin omaa tuotantoa samoin kuin molemmat dieselit. 2.2-litrainen bensiinimoottori on GM:n valmistama ja juontaa juurensa GM:n ja Fiatin keskinäisistä sopimuksista.

Varaosien saatavuudessa ei ole mitään ongelmaa eikä myöskään huoltojen osalta. Nyt näyttää syntyvän jopa kilpailua, sillä Deltalla on kiinnostusta huoltaa Fiatia Autofennican organisaation rinnalla. Lisäksi autossa käytettävä tekniikka on samaa kuin muidenkin merkkien käyttämä, joten vapaat korjaamot osaavat kyllä huoltaa autoa.

Ihmettelen käsitystäsi, että Fiat on Suomessa marginaalimerkki. Jos luet sen marginaalimerkiksi, sinä ilmeisesti luet samaan marginaalimerkkien kastiin BMW:n, Hondan, Audin, Skodan ja Saabin. Viimeisimmän tilaston mukaan Suomen Fiat-henkilöautokanta on 75.623 kpl ja merkki on autokantatilastossa sijalla 14.

• bjhjkhkhklll
        ali46 kirjoitti:

Fiat Croma on edelleenkin tuotannossa eikä ainakaan minun tietooni ole tullut sen lopettamissuunnitelmia. Uusi maahantuoja Autofennica ei uskaltanut ottaa sitä tuontiohjelmaan. Delta toi maahan Cromaa yhteensä 731 kpl vuosina 2005 - 2009. Vuonna 2009 Cromaa rekisteröitiin vain 35 kpl ja se johtui siitä, että keväästä lähtien tuonti oli poikki Deltan yrityssaneerauksen johdosta. Yksityiset ovat tuoneet varmaan muutaman kappaleen Cromaa, joten uuden Croman kanta on vähän yli 700 kpl. Edellistä Cromaa vuosina 1986 - 1992 Veho ja silloinen Konela toivat yhteensä noin 1000 kpl, joten Deltan suoritus kolmena täytenä tuontivuotena oli ihan hyvä.

Cromaa on valmistettu kahdella bensiinimoottorilla ja kolmella dieselmoottorivaihtoehdolla. Suomeen on tuotu molempia bensiinimoottoreita ja kahta pienintä dieselmoottoria. Pienempi bensiinimoottori on Fiatin omaa tuotantoa samoin kuin molemmat dieselit. 2.2-litrainen bensiinimoottori on GM:n valmistama ja juontaa juurensa GM:n ja Fiatin keskinäisistä sopimuksista.

Varaosien saatavuudessa ei ole mitään ongelmaa eikä myöskään huoltojen osalta. Nyt näyttää syntyvän jopa kilpailua, sillä Deltalla on kiinnostusta huoltaa Fiatia Autofennican organisaation rinnalla. Lisäksi autossa käytettävä tekniikka on samaa kuin muidenkin merkkien käyttämä, joten vapaat korjaamot osaavat kyllä huoltaa autoa.

Ihmettelen käsitystäsi, että Fiat on Suomessa marginaalimerkki. Jos luet sen marginaalimerkiksi, sinä ilmeisesti luet samaan marginaalimerkkien kastiin BMW:n, Hondan, Audin, Skodan ja Saabin. Viimeisimmän tilaston mukaan Suomen Fiat-henkilöautokanta on 75.623 kpl ja merkki on autokantatilastossa sijalla 14.

Sen verran pitää korjata, että myöskin pienempi bensakone on Geeämmä. Samaa käytetään mm. vectrassa ja zafirassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe