Sumuvalot

Yhessä liikenteessä.

Minä kohteliaasti välkyttelen valoja jos vastaantulijalla on jäänyt sumuvalot päälle, tehkää tekin samoin.
Yhdessähän me liikenteessä ollaan ja on mukavaa että kaveri huomauttaa jos sumuvalot ovat jääneet päälle. Satuuhan sitä.
Samoin välkäytän pitkiä jos jollain on jäänyt valot laittamatta päälle tai vaikka lompakko on jäänyt katolle tankkausreissulla.

Yhdessä eteenpäin. Hyvää joulu kaikille.

47

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuin myös

      uutta vuotta.

      Näinhän se on, että kohteliaisuus ei satuta ketään, päinvastoin. Teen juuri kuten sinä plus jos takana ajaa autoilija, jolta on sumuvalot vahongossa menneet päälle, niin vilkuttelen takasumuvaloa. Joskus jätän sen päällekin.

      • Yhessä liikenteessä.

        Hyvä idea.
        Jatkossa voin huomauttaa päälle jäänäistä sumuvaloista takasumuvalolla. Nerokasta.
        Kiitos.


      • 5
        Yhessä liikenteessä. kirjoitti:

        Hyvä idea.
        Jatkossa voin huomauttaa päälle jäänäistä sumuvaloista takasumuvalolla. Nerokasta.
        Kiitos.

        Yleensä näistä sumuvaloista käydään kiivasta keskustelua niin radiossakin kuin muuallakin. Mua ihmetytttää se, ettei siinä keskustelussa kerrota tarkoitetaanko etu- vaiko takasumuvaloja. Etusumuvalot eivät ole omaa kulkemistani häirinneet, takasumuvalot kylläkin. Tarkentakaa pliis, kun kommentoitte sumuvalojen käyttöä.


    • Newfaith

      Onko sillä mitään merkitystä, oli sumuvalot päällä edessä tai takana. Antaa palaa. Kyllä se auto käynnistyy.

    • frangrabba

      minä en viitsi reagoida mitenkään jos jollakulla on sumarit päällä,ei se minua haittaa,välillä vain harmittaa kun ne sumarit on väärin suunnattu,mutta en siitäkään päreitäni viitsi polttaa

      • Reagointia asiaan

        on sekin että ottaa siihen kantaa. Myönnät myös että välillä ne harmittaa. Jos joku asiaa harmittaa niin siihen reagoi jo aika voimakkaasti. Varmaankaan et reagoisi eli harmistuisi jos ne väärin suunnatut sumarit eivät olisi päällä.


    • Kun ne ovat jälkiasennettuja vanhoissa autoissa
      ja sojottavat milloin minnekin, niistä on haittaa.
      Alkuperäisasenuksena sumuvalot edessä pitäisi
      hyväksyä huomiovaloiksi valoisaan aikaan, sääs-
      tyisivät ajovalot toimintakuntoisina pitempään.

      Takasumuvalosta ei ole haittaa kuin kaupunki-
      liikenteessä ja silloinkin vain liikennevaloissa
      seistessä. Sanoisin, että enemmän häiritsee risteyksissä
      seisominen jarrupolkimella ja koko perän arsenaali
      loistaa. Itse syyllistyn joskus noiden jarruvalojen
      polttamiseen kun ajan automaatilla.

      Jos takasumari häiritsee, niin silloin ajetaan liian lähellä
      edelläajavaa.

      • enska.

        Oletko koskaan ajanut automaattivaihteisella autolla?


      • enska. kirjoitti:

        Oletko koskaan ajanut automaattivaihteisella autolla?

        No, mitäs luulisit?


      • tuskin ajat A/T:llä
        Täpinä kirjoitti:

        No, mitäs luulisit?

        vaihdatko valoissa P:lle vai piteletkö käsijarrulla autoasia jos joskus vaan seisot jarrulla valoissa?


      • tuskin ajat A/T:llä kirjoitti:

        vaihdatko valoissa P:lle vai piteletkö käsijarrulla autoasia jos joskus vaan seisot jarrulla valoissa?

        Olen sen verran kohtelias, että riirrän N:lle ja vedän
        käsijarrun päälle jos joutuu venttailemaan kauankiin.
        P:lle ei automaatilla kannata siirtää, koska D:lle
        siirettäessä mennään pakin kautta ja on turha pelotella
        takana tulijaa. On muuten viides vuosi automaatilla, sillä
        ainoalla oikealla vaihteistolla menossa.


      • enska.
        Täpinä kirjoitti:

        Olen sen verran kohtelias, että riirrän N:lle ja vedän
        käsijarrun päälle jos joutuu venttailemaan kauankiin.
        P:lle ei automaatilla kannata siirtää, koska D:lle
        siirettäessä mennään pakin kautta ja on turha pelotella
        takana tulijaa. On muuten viides vuosi automaatilla, sillä
        ainoalla oikealla vaihteistolla menossa.

        Sinäkö se siellä valoissa hämmennät kun PITÄISI MENNÄ JO?


      • enska. kirjoitti:

        Sinäkö se siellä valoissa hämmennät kun PITÄISI MENNÄ JO?

        Kyllä Sinä kytkimen varassa nytkyttelijä jäät "50 m:n
        matkalla 100 m" automaatille. Ja jos satut vielä
        ajamaan vajaavetoisella, niin jäät vieläkin enemmän.


      • Tutina
        Täpinä kirjoitti:

        Olen sen verran kohtelias, että riirrän N:lle ja vedän
        käsijarrun päälle jos joutuu venttailemaan kauankiin.
        P:lle ei automaatilla kannata siirtää, koska D:lle
        siirettäessä mennään pakin kautta ja on turha pelotella
        takana tulijaa. On muuten viides vuosi automaatilla, sillä
        ainoalla oikealla vaihteistolla menossa.

        Mää on niin kohtelias, että poistin jarruvalot kokonaan.

        Miksi ihmeessä ajelet automaatilla, kun kerran tykkäät kuitenkin hämmennellä ?


      • Tutina kirjoitti:

        Mää on niin kohtelias, että poistin jarruvalot kokonaan.

        Miksi ihmeessä ajelet automaatilla, kun kerran tykkäät kuitenkin hämmennellä ?

        Ei tainnut aueta Sinulle? Mutta kyllä se siitä, jos ei
        muuten, niin ajan kanssa tajunnet, että voi otaa
        muutkin huomioon, eikä aina vaan minä, minä ja minä.


      • Aivan varmasti
        Tutina kirjoitti:

        Mää on niin kohtelias, että poistin jarruvalot kokonaan.

        Miksi ihmeessä ajelet automaatilla, kun kerran tykkäät kuitenkin hämmennellä ?

        alkais porukat tajuumaan mitä turvaväli tarkottaa ja miks siitä muistutetaan jatkuvasti.

        Automaattivaihteisto on arkiautoon ainoo oikee vaihteisto. Hupikärryssä manuaali jees.


      • ei se oo vaikeeta

        Sinä se et sitten ymmärrä valojen tarkoitusta. Suosittelen perustoimintojen opiskelua vähintään itsenäisesti. Kysyä pitää kun et jotain ymmärrä, kyllä sulle selitetään rautalangasta vääntäen.


      • ei se oo vaikeeta kirjoitti:

        Sinä se et sitten ymmärrä valojen tarkoitusta. Suosittelen perustoimintojen opiskelua vähintään itsenäisesti. Kysyä pitää kun et jotain ymmärrä, kyllä sulle selitetään rautalangasta vääntäen.

        Mitähän perustietoa Sinä nyt kaipaat? Tiedän vaatimattomasti
        kaiken autoilijan tarvitsemista valoista, niiden käytöstä, valo-opista
        ja näkemisestä yleensä.

        Teette itsenne naurunalaiseksi kun jankutatte jatkuvasti sumareiden
        häikäisystä. Mitenkäs on mahdollista, että uusissa autoissa sallitaan
        nuo "sumarit" syttymään ja vielä kääntymään Sinua päin vilkkua
        käytettäessä, jos ne häikäisevät. Mietippäs itseksesi hiljaisuudessa
        sitä.

        Seuraavassa liikenneasetuksessa varmaan jo sallitaan sumarit
        huomiovaloiksi valoisaan aikaan.

        Arvosteleisitte sen sijaan käytäntöä, jossa lähivaloja poltetaan
        turhaan sumareiden kanssa.


      • esov
        Täpinä kirjoitti:

        Mitähän perustietoa Sinä nyt kaipaat? Tiedän vaatimattomasti
        kaiken autoilijan tarvitsemista valoista, niiden käytöstä, valo-opista
        ja näkemisestä yleensä.

        Teette itsenne naurunalaiseksi kun jankutatte jatkuvasti sumareiden
        häikäisystä. Mitenkäs on mahdollista, että uusissa autoissa sallitaan
        nuo "sumarit" syttymään ja vielä kääntymään Sinua päin vilkkua
        käytettäessä, jos ne häikäisevät. Mietippäs itseksesi hiljaisuudessa
        sitä.

        Seuraavassa liikenneasetuksessa varmaan jo sallitaan sumarit
        huomiovaloiksi valoisaan aikaan.

        Arvosteleisitte sen sijaan käytäntöä, jossa lähivaloja poltetaan
        turhaan sumareiden kanssa.

        Missä kohtaa viestissäni edes puhuin sumareista? Jos olisit lukenut sen ajatuksella niin olisit huomannut. Minua ei sumarit ole koskaan häikäisseet. Monet täällä keskustelupalstalla on puhuneet itseni lisäksi niitten laittomasta käytöstä, mutta sitäkään et sinä ole tajunnut.

        "Alkuperäisasenuksena sumuvalot edessä pitäisi
        hyväksyä huomiovaloiksi valoisaan aikaan, sääs-
        tyisivät ajovalot toimintakuntoisina pitempään."

        Huomaan ettet ymmärrä kuin kiskosta vääntämällä asioita, mutta yrittänyttä ei laiteta. Sumuvalot eivät käy ajovalojen asemasta tai niiden kanssa kirkkaalla kelillä käytettäväksi, koska sumuvalot näyttävät keulasta sen muutaman metrin kirkkaasti ja sen jälkeen tulee silmälle hämärä alue. Eli niin sanotusti katvealue. Sumareitten aiheuttama kirkas valo rasittaa silmiä.

        Jos perustelee ajovalojen säästämisellä, tekee itsensä entistä naurettavammaksi. Ajovalot eivät kulu niin paljoa käytössä että säästökuurille kannattaisi ryhtyä. Eri asia olisi jos ne joutuisi vaihtamaan esim. kuukausittain. Jos sinulla on ongelmana tuo kuukausittainen vaihtaminen, vie autosi pajalle. Sähköjärjestelmässä on vika.


      • esov kirjoitti:

        Missä kohtaa viestissäni edes puhuin sumareista? Jos olisit lukenut sen ajatuksella niin olisit huomannut. Minua ei sumarit ole koskaan häikäisseet. Monet täällä keskustelupalstalla on puhuneet itseni lisäksi niitten laittomasta käytöstä, mutta sitäkään et sinä ole tajunnut.

        "Alkuperäisasenuksena sumuvalot edessä pitäisi
        hyväksyä huomiovaloiksi valoisaan aikaan, sääs-
        tyisivät ajovalot toimintakuntoisina pitempään."

        Huomaan ettet ymmärrä kuin kiskosta vääntämällä asioita, mutta yrittänyttä ei laiteta. Sumuvalot eivät käy ajovalojen asemasta tai niiden kanssa kirkkaalla kelillä käytettäväksi, koska sumuvalot näyttävät keulasta sen muutaman metrin kirkkaasti ja sen jälkeen tulee silmälle hämärä alue. Eli niin sanotusti katvealue. Sumareitten aiheuttama kirkas valo rasittaa silmiä.

        Jos perustelee ajovalojen säästämisellä, tekee itsensä entistä naurettavammaksi. Ajovalot eivät kulu niin paljoa käytössä että säästökuurille kannattaisi ryhtyä. Eri asia olisi jos ne joutuisi vaihtamaan esim. kuukausittain. Jos sinulla on ongelmana tuo kuukausittainen vaihtaminen, vie autosi pajalle. Sähköjärjestelmässä on vika.

        Minne mennään nauramaan? Sinähän puhut todella pehmosia, että sumarien valo rasittaa silmiä keskellä kirkasta päivää. Takaan ja vannon, ettet pysty ajaessasi aistimmaan, onko Sinulla minkään laisia valoja päällä.

        Normaalihoksottimilla varustettu henkilö ymmärtää, mitä ajovalojen säästämin tarkoittaa. Eikö tullut mieleen lamppujen polttoiän rajallisuus? Fiksummat ymmärtävät lisäksi sen, että mitä vähemmän niitä käytetään sitä kauemmin umpioiden heijastimet pysyvät kirkkaina.

        Mitä tulee lamppujen vaihtamiseen, niin olisi Sinunkin syytä päivittää titämättömyytesi, kuinkas kätevästi se käy uusissa autoissa.


      • oot tampio
        Täpinä kirjoitti:

        Minne mennään nauramaan? Sinähän puhut todella pehmosia, että sumarien valo rasittaa silmiä keskellä kirkasta päivää. Takaan ja vannon, ettet pysty ajaessasi aistimmaan, onko Sinulla minkään laisia valoja päällä.

        Normaalihoksottimilla varustettu henkilö ymmärtää, mitä ajovalojen säästämin tarkoittaa. Eikö tullut mieleen lamppujen polttoiän rajallisuus? Fiksummat ymmärtävät lisäksi sen, että mitä vähemmän niitä käytetään sitä kauemmin umpioiden heijastimet pysyvät kirkkaina.

        Mitä tulee lamppujen vaihtamiseen, niin olisi Sinunkin syytä päivittää titämättömyytesi, kuinkas kätevästi se käy uusissa autoissa.

        No ei muuta ku autoista ajovaloumpiot veks. Eipä tartte sunkaan vähäsiä rahojas niihin tuhlata. Miten sulla on vara pitää autoo. Köyhä!!!


    • Sumuako pääkopassa

      Kun omat valot on riittävän tehokkaat ja silmälääkärillä käyty säännöllisesti niin ei tarvitse ottaa turhia pultteja ainakaan toisten sumuvaloista. Olisikohan liikenteessä tärkeämpääkin huomioitavaa kuin toisten tulkinnat sumuvalojen käytöstä?
      Onko jutuista puute kun aina täytyy palata tähän samaan ja ikuiseen aiheeseen?

      • jennatin.

        Ei kukaan ota pultteja, kohteliaasti huomauttaa jos ovat jääneet vahingossa päälle.
        Sä olet ainoa joka ottaa pultteja ;D

        p.s automaatilla joutuu liikennevaloissa seisomaan jarrulla.


      • Nenäkäs.

        mää viitsin reageerata sumuvalo pelleihin ja pistän monesti pitkä päälle jos näkyy. varsinkin väärin suunnatuille sumareille


      • Rattimies.
        Nenäkäs. kirjoitti:

        mää viitsin reageerata sumuvalo pelleihin ja pistän monesti pitkä päälle jos näkyy. varsinkin väärin suunnatuille sumareille

        Ei ole kuin vanhoissa autoissa,koitakaa nyt jo pikku hiljaa tajuta,ja neikin on tosi harvassa.


    • konsultti keijo

      lopeta se vilkutteleminen niin kaikilla on liikenteessä kivempaa.

      • enska.

        Konsultti on hyvä ja sammuttaa ne HELVETIN SUMUVALOT.
        Kiitos.


      • konsultti keijo
        enska. kirjoitti:

        Konsultti on hyvä ja sammuttaa ne HELVETIN SUMUVALOT.
        Kiitos.

        IMASE KUULE SÄ VAAN PERSETTÄ SAATANAN HINURI! SÄ MULLE MITÄÄN VOI!! PELLE!


    • vanhaan Tojoosi

      jostain halpahallista tai romiksesta sumuvalot, niin et tarvitse olla niin kateellinen parempien autojen omistajille. Pitäiskö xenoneitakin himmentää?

      • selittää?

        mitä kateuden aihetta on siinä, että joku ei osaa käyttää sumuvaloja oikein?


      • konsultti keijo
        selittää? kirjoitti:

        mitä kateuden aihetta on siinä, että joku ei osaa käyttää sumuvaloja oikein?

        Alan ajelemaan pitkä päällä 24/7 mitä vittua se muille kuuluu. Vilkkua en muuten ole käyttänyt 5 vuoteen, ihan samalla lailla ratti kääntyy.


      • 13+6
        konsultti keijo kirjoitti:

        Alan ajelemaan pitkä päällä 24/7 mitä vittua se muille kuuluu. Vilkkua en muuten ole käyttänyt 5 vuoteen, ihan samalla lailla ratti kääntyy.

        sä et vaan osaa


      • Ei se nii vaikeeta
        konsultti keijo kirjoitti:

        Alan ajelemaan pitkä päällä 24/7 mitä vittua se muille kuuluu. Vilkkua en muuten ole käyttänyt 5 vuoteen, ihan samalla lailla ratti kääntyy.

        oo, mut sää et vaa osaa. Jos ei osaa nii ei osaa ja sille ei vaa voi mitään.


      • on
        Ei se nii vaikeeta kirjoitti:

        oo, mut sää et vaa osaa. Jos ei osaa nii ei osaa ja sille ei vaa voi mitään.

        häiriköitä näillä palstoilla oikein


      • seetana,
        on kirjoitti:

        häiriköitä näillä palstoilla oikein

        vähempi onnettomuuksia, jos nämä uunot seuraisi liikennettä enempi, kuin naapurin valoja, voi helvetti, onko nyt liikennevaloissa jarruvalot päällä vai parkivaihde automaatissa, sanon minä, että olisi tässä maassa kirveellä töitä.


    • Kohtelias A

      Myös minä kohteliaasti ilmoitan kaukovaloja vilauttamalla jos sumuvalot ovat epähuomiossa jääneet päälle edellisen sumun tai sateen jäljiltä. Vastaavalla tavalla ilmoitan myös jos auton omistaja on epähuomiossa vaihtanut halogen-polttimoiden tilalle jälkiasennus Xenon-polttimot sellaisiin umpiohin joihin ko. polttimoita ei saa asentaa.

      • on se vaan..

        joka ajaa sumarit päällä Säällä kuin Säällä voi miettiä että jos kolahtaa kun ei nähnyt, onhan se kiva kun se 2 metriä auton eessä on niin hyvin näkyvissä...ja samalla häviää näkyväisyys kaukovaloilla sieltä kauempaa..


    • ammattil...

      Päälle näillä keleillä! Luulisi itsekin ymmärtävän, mutta turha toivo tuntuu sekin olevan..

      • mitään mistään

        ymmärtää. Lukua vähän kaunistellen 95 prossaa kuskeista on yhtä älykkäitä kuin kulkuvälineensä jalkatilan kumimatto. Osa tosta porukasta ajaa etusumarit päällä kesät talvet kelillä kuin kelillä ja lopuille takasumarin käyttö on pelkkää kvanttifysikkaa.


      • uunot seuraa..
        mitään mistään kirjoitti:

        ymmärtää. Lukua vähän kaunistellen 95 prossaa kuskeista on yhtä älykkäitä kuin kulkuvälineensä jalkatilan kumimatto. Osa tosta porukasta ajaa etusumarit päällä kesät talvet kelillä kuin kelillä ja lopuille takasumarin käyttö on pelkkää kvanttifysikkaa.

        v###n sama mitä täällä spekuloidaan sumarit..edessä tai takana on käytössä tai ei..jos nämä joulukelit on pahinta 30 kymmeneen vuoteen niin pääteillä pitäs madella alle viittäkymppiä helsingistä kuusamoon etusumuvalojen opastamina..lumi pöllyää hiukankin,vettä tihuuttaa niin teiden"ammattilaisetkiin"näyttää esimerkkiä muille kuinka toimia..yleensä tillottaa ne etummaiset,harvemmin takana jossa syytäkin olisi enemmän takasumuvalon palaa kun irtolumi pöllyää jotta näkisi edellä ajavan hyvissä ajoin muustakin kuin Jarruvaloista,mutta kun ei niin ei!!


    • BMW. biltema motor

      Jos joku tulee vastaan sumuvalot päällä niin laitan itsekkin ne päälle sekä pitkät, Jos hän laittaa pitkät nii minä laitan 4 lisäpitkää ja kas kummaa suurin osa tajuaa :D

      Jos taas joku ajaa perässä sumuvalot päällä nii takasumuvalo on hyvä laittaa että hän näkee paremmin :D

      • dosentti B

        Juurikin näin. Osa autoilijoista tarvitsee enemmän valoa kuin muut. On vain kohteliasta auttaa heitä parhaansa mukaan.


      • käykää optikolla
        dosentti B kirjoitti:

        Juurikin näin. Osa autoilijoista tarvitsee enemmän valoa kuin muut. On vain kohteliasta auttaa heitä parhaansa mukaan.

        Jaa. Minua ei toisten sumuvalot haittaa, mutta tiedän toki että ajovalopakosta huolimatta niitä sumutuikkuja ei saa käyttää lähivalojen sijasta. Ehkä minulla on über-ominaisuuksia joita ei kaikilla ole...

        Pitkien valojen käyttö häikäisytarkoituksessa on kiellettyä Tieliikennelain 2 luvun pykälissä 36 ja 38.


      • Ootshen prijaatna

        Minä en ainakaan tajua, vaikka laittaisit mitä päälle.


    • Käyttäköön ne jotka katsovat tarpeelliseksi käyttää sumuvalojaan niin minäkin käytän aina kun tarvetta on. Sumuvalotkin ovat käyttöä varten ja käytön tarve riippuu sään lisäksi niin ajajasta kuin ajoneuvostakin, Vilkutellaan valoja vasta kun vastaantulevalla on unohtunut pitkät valot päälle.

    • tena leidi

      Urpo laskit väärin joulu meni jo!

    • mitä ihmettä

      Itse en pidä päivällä ollenkaan valoja päällä ja silti te vilkuttelette. Ketä häikäisen? Vai häikäiseekö omat valonne kun ne heijastuu takaisin minun valoumpioista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3661
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2631
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      130
      1987
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      101
      1721
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      53
      1139
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1127
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1026
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      956
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      935
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      884
    Aihe