paljonko asuntolainaa?

23523rrwerwe

Eli paljonko olisi järkevä summa asuntolainaa? 2 aikuista ja 2 alle kouluikäistä lasta (=hoitomaksut 400e/kk).
Nettotulot 3800e/kk. Normaalit muut menot, mutta ei yhtään mitään muita lainoja. 1 auto.

10

623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Glompperi

Sen verranhan lainaa pitää ottaa kuin omien varojen lisäksi tarvitaan asunnon ostamiseen. Jos summa on suurempi kuin maksukyky antaa myöten, pitää jättää ostamatta tai harkita halvempaa.

• 23523355

Joo, tietenkin noin. Mutta mitä arvoisit mikä olisi sopiva summa noilla tiedoilla. Eli tulot tuollaiset, työpaikat toistaiseksi voimassa ja olemassa :) Tulot aika perseestä, mutta olettamus hyvinkin 800e/kk ensi vuonna.
        Ei muita lainoja, normaalit ruoka ja muut kulut. Melko minimit. Lapsia kaksi alle kouluikäistä. Oma rahaa 15te jemmassa.

Ajatuksena ok-talo eli ok-talon kk-kulut pitää huomioida.

• ikävä ihminen

Hmmm... Noilla tuloilla ehkä 135 euroa !

• twt2432

135euroa.. aika vähän

• Sipuli"

Oma vanha talo 235000€ joista maksoin omistani 45000€ eli 190000€ velkaa 2005 vuonna jäljellä n.100000€ toki olen lyhentänyt ylimääräistä myös ohessa eli aika tiukalla taloudella ollaan menty toki rempattu samalla n.20000€..
      Netot silloin n.3000€ nyt n. 3800-4200€/kk eli ehkä hieman enemmän kuin teillä ja nousua ei ole tiedossa..Ainaskaan ne ei netossa tunnu. Lapsia myös 2 alle koulu ikäistä.
      Sanoisin et riippuu omasta luonteesta/elintavoista/haluista yms. Itseäni velka hieman "ahdistaa" ,mut mielummin velkaa kuin tyhjää heitettyä vuokraa.
      Jos saat mitä haluat ja nautit siintä kannattaa maksaa paljon... ja maksaa sitä kuin vuokraa ja jos ei velkaa stressaa (ja oikeasti miksi pitäisi !? Itse olen vaan sellainen ) Maksaa vaan sopivaa summaa/kk ja elää ns. täysillä ,koska elämä on lyhyt vaikka olemme valinneet tämän tien niin nyt hellitämme maksuja ja laitamme uudelleen sovitun lyhennyksen ja maksamme "vain"1000€/kk lyhennystä.
      Pystymme siten elämään suht. normaalia käymään ravintoloissa elokuvissa yms. hieman matkustelemaan...

Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen...
      Vuokraa on minusta tyhmintä maksaa !!
      Toki joo tällänen vanha talo nielee aika paljon kuluja..
      Jos joku asuu vuokralla ja sanoo maksat lopun elämääsi velkaa...Niin mitä eroa sillä on vuokraan !? Koska vuokra ei varmasti lopu koskaan ja ne nousevat kokoajan

• Sepi Sijoittaja

Asuntouskovaisia. Vuokra ei ole sen enempää hukkaan heitettyä rahaa kuin korko, vastike, huollot, jne. Maksat rahaa jotta sinulla on katto pään päällä, ja että asuntosi pysyy kunnossa.

Minä olen asunut vuokralla koko ikäni, ja säästänyt asunnon sijaan osakkeisiin. Tänä vuonna, finanssikriisistä huolimatta, osinkoja tuli tilille vuoden vuokran verran. Mutta ilmeisesti olen tyhmä.

• Sipuli*
        Sepi Sijoittaja kirjoitti:

Asuntouskovaisia. Vuokra ei ole sen enempää hukkaan heitettyä rahaa kuin korko, vastike, huollot, jne. Maksat rahaa jotta sinulla on katto pään päällä, ja että asuntosi pysyy kunnossa.

Minä olen asunut vuokralla koko ikäni, ja säästänyt asunnon sijaan osakkeisiin. Tänä vuonna, finanssikriisistä huolimatta, osinkoja tuli tilille vuoden vuokran verran. Mutta ilmeisesti olen tyhmä.

Katos jos on perhe ja elämä ja sitä kautta en missään tapauksessa enää asuisi kerrostalossa !!
        Jos henkilöitä on 4 niin pitäisi olla neliö..Asuimme ennen kaksiossa ,mut on se aika touhua vaikka oli oma eikä mikään vuokratalo.
        Esim. työkaveri asuu kolmiossa n.800€/kk vuokra.. Nyt yli 40-v rupee miettimään miksi ei vois asuu omassa ,kun kaikki rahat menee baariin nytkin pakollisten menojen jälkeen... mut onhan sit kun/jos eläkkeelle pääsee mahdollisuus myydä ja muuttaa vuokralle ja elää niillä myynti rahoilla... kun normaalisti ihminen käyttää kaiken ns. ylimääräisen johonkin kuka kapakkaa kuka laadukkaaseen elämään tai vaikkapa matkusteluun.

Minusta rahalla ei tee mitään jos ei ole onnellinen..
        Minä/perheeni haluaa elää laadukkaasti ja omassa talossa...se on ollut unelma ja siinä ollaan pysytty.

Jos joku todellakin rahasta välittää voisimme just ajatella et myisimme talon jossain vaiheessa saisimme vaikka sen 200000€ jos olisimme asuneet vuokralla olisimme pa eikä tulis myyntituloja,mut ihan miten vaan en tod. välitä rahasta vaan elämme unelmaamme maksoi mitä maksoi. Toki järkevästi että saamme kaiken maksettua ja lapsille kaiken mitä he tarvitsevat.

Jos miettisin rahaa ja olisin vain itseäni ajatteleva kusipää niin en olisi lapsia edes hommannut enkä naista koska ne maksavat ja paljon...

• Sepi Sijoittaja
        Sipuli* kirjoitti:

Katos jos on perhe ja elämä ja sitä kautta en missään tapauksessa enää asuisi kerrostalossa !!
        Jos henkilöitä on 4 niin pitäisi olla neliö..Asuimme ennen kaksiossa ,mut on se aika touhua vaikka oli oma eikä mikään vuokratalo.
        Esim. työkaveri asuu kolmiossa n.800€/kk vuokra.. Nyt yli 40-v rupee miettimään miksi ei vois asuu omassa ,kun kaikki rahat menee baariin nytkin pakollisten menojen jälkeen... mut onhan sit kun/jos eläkkeelle pääsee mahdollisuus myydä ja muuttaa vuokralle ja elää niillä myynti rahoilla... kun normaalisti ihminen käyttää kaiken ns. ylimääräisen johonkin kuka kapakkaa kuka laadukkaaseen elämään tai vaikkapa matkusteluun.

Minusta rahalla ei tee mitään jos ei ole onnellinen..
        Minä/perheeni haluaa elää laadukkaasti ja omassa talossa...se on ollut unelma ja siinä ollaan pysytty.

Jos joku todellakin rahasta välittää voisimme just ajatella et myisimme talon jossain vaiheessa saisimme vaikka sen 200000€ jos olisimme asuneet vuokralla olisimme pa eikä tulis myyntituloja,mut ihan miten vaan en tod. välitä rahasta vaan elämme unelmaamme maksoi mitä maksoi. Toki järkevästi että saamme kaiken maksettua ja lapsille kaiken mitä he tarvitsevat.

Jos miettisin rahaa ja olisin vain itseäni ajatteleva kusipää niin en olisi lapsia edes hommannut enkä naista koska ne maksavat ja paljon...

"Katos jos on perhe ja elämä ja sitä kautta en missään tapauksessa enää asuisi kerrostalossa !!"

Asun mukavasti rivitalossa. Hyvin ollaan viihdytty. Pieni ok-talo täältä päin olisi lähemmäs miljoona euroa, ja siihen meillä ei ole varaa.

"Esim. työkaveri asuu kolmiossa n.800€/kk vuokra.. Nyt yli 40-v rupee miettimään miksi ei vois asuu omassa ,kun kaikki rahat menee baariin nytkin pakollisten menojen jälkeen... mut onhan sit kun/jos eläkkeelle pääsee mahdollisuus myydä ja muuttaa vuokralle ja elää niillä myynti rahoilla... kun normaalisti ihminen käyttää kaiken ns. ylimääräisen johonkin kuka kapakkaa kuka laadukkaaseen elämään tai vaikkapa matkusteluun."

Kukaan ei pakota törsäämään kaikkea mitä jää yli. Tässähän kyse on pakkosäästämisestä; "maksan asuntolainaa koska muuten törsäisin kaiken". Niin kuin sanottu, mieluummin sijoitan ylimääräiset eurot, kuin pistän niitä kiinni asuntoon.

"Jos joku todellakin rahasta välittää voisimme just ajatella et myisimme talon jossain vaiheessa saisimme vaikka sen 200000€ jos olisimme asuneet vuokralla olisimme pa eikä tulis myyntituloja,mut ihan miten vaan en tod. välitä rahasta vaan elämme unelmaamme maksoi mitä maksoi. Toki järkevästi että saamme kaiken maksettua ja lapsille kaiken mitä he tarvitsevat."

Tai sitten olisitte asuneet vuokralla ja sijoittaneet rahanne tuottavasti. Saisitte joka vuosi osinkotuloja, ja voisitte koska vain myydä osakkeet.

• åpoiuyrt

Max. 150000 euroa. Sen lyhentää pois 20 vuodessa tonnilla kuussa ja viiden prosentin korolla.

• 1412414

Jep, joatin tuolaista itsekin laskeskellut. Olen pyrkinyt ottamaan huomioon jopa 7% koron.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe