Tekeekö näillä mitään?

Yamaha, Ns-50

15

3472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • laatua hyvä mies

tuolla hinnalla et saa muuta kuin kumisevaa bassoa ja kihisevää diskanttia, unohda ehdottomasti kaikki lattiakaiuttimet ja katsele jalustamalleja, tuolla hinnalla ei yksinkertaisesti VOI saada laadukasta äänentoistoa. ps. noi eltax concept 800 on jotain aivan järkkyä, kuulin kaupassa ja olin että huhhuh voiko tällaisia oikeasti myydä??

• laatua hyvä mies kirjoitti:

tuolla hinnalla et saa muuta kuin kumisevaa bassoa ja kihisevää diskanttia, unohda ehdottomasti kaikki lattiakaiuttimet ja katsele jalustamalleja, tuolla hinnalla ei yksinkertaisesti VOI saada laadukasta äänentoistoa. ps. noi eltax concept 800 on jotain aivan järkkyä, kuulin kaupassa ja olin että huhhuh voiko tällaisia oikeasti myydä??

Oho lattiamalli alle 200 € :-D noh voihan sitä haaveilla. Itse en ostaisi lattiamallia alle 500€, en edes harkitsisi.
        Ainakaan jos kotelossa on muovia/metallia.
        Ennemmin sitten jalustamalli pareja kuten wharfedale,tannoy... hintaluokka jotain 200€/pari

Ja jos vähän lisää pistää niin amphion heliumit tai bk merkkiset. Alkaa ääntä löytyäkin jo vähän. Toki se tässä vähän on niin että mitä enemmän laittaa rahaa sen enemmän saa myös laatua.

Ja sitten onkin jo ne öky hifit 2000€pari jne. Mut itellä menee jo mielestäni vähän överiks kun ottaa huomioon kuuntelutilan.

• sfinski80 kirjoitti:

Oho lattiamalli alle 200 € :-D noh voihan sitä haaveilla. Itse en ostaisi lattiamallia alle 500€, en edes harkitsisi.
        Ainakaan jos kotelossa on muovia/metallia.
        Ennemmin sitten jalustamalli pareja kuten wharfedale,tannoy... hintaluokka jotain 200€/pari

Ja jos vähän lisää pistää niin amphion heliumit tai bk merkkiset. Alkaa ääntä löytyäkin jo vähän. Toki se tässä vähän on niin että mitä enemmän laittaa rahaa sen enemmän saa myös laatua.

Ja sitten onkin jo ne öky hifit 2000€pari jne. Mut itellä menee jo mielestäni vähän överiks kun ottaa huomioon kuuntelutilan.

Tosin ainoa oikea tapa on koekuunnella. Onhan se mahdollista löytää sopivat itsellle halvallakin, riittää että itseä tyydyttää.

• setämies1

Itselläni on tällä hetkellä Eltaxin Concept 800-kajarit, joten tiedänkin jotain mistä kirjoitan. Samaa ei voi sanoa kaikista täällä kirjoittelevista, jotka tuomitsevat heti paskaksi edes koskaan kajaria kuuntelematta.

Itse ostin nämä vähän alle kahtasataa (jotain 150e taisi olla..) Anttilasta. Tuohon hintaan ihan ookoot mielestäni. Ensimmäiseen paikkaan kerrostalokämpässäni, mihin kaiuttimet pistin, niin ääni oli kieltämättä aika huonolaatuinen ja basso kumisi. Kerrostalo on muutenkin vaativa ympäristö sijoittaa kaiutin kuin kaiutin. Järjestin paikkoja hieman uusiksi ja löysin myös kaiuttimille erittäin hyvän kohdan, jolloin ääni muuttui paljon tarkemmaksi ja kumisemista ei ollut enää hirveästi havaittavissa. Omistin aikoinaan Magnat q503:set, mitkä myin rahapulan takia pois ja kyllähän nuo purkit nämä helposti voittavat tarkkuudessa, mutta Eltaxit antavat mielestäni hieman isomman tilantunnun.

Subbarina toimii yllätyksekseni melkoisen laadukas Audio Pro:n B1.35 MkII, mikä toistaa tällä hetkellä kaikki matalat äänet. Eli Eltaxit hoitavat vain korkeammat taajuudet about 80-100hz ylöspäin. Rasitus vähenee huomattavasti kaiuttimelta ja se voi keskittyä sille kuuluville taajuuksille paljon helpommin. Tämä hoituu säätämällä kotiteatterivahvarista kaiuttimet pieniksi (small/normal), ison sijaan (large), jolloin se ohjaa matalammat taajuudet vain subwooferille. Näin toisto on suhteellisen laadukasta koko toistoalueelta eikä kuminaa esiinny yhtään. Toki sijoittelu on taas tässäkin avainsana. Itse löysin subille onneksi melko hyvän kohdan, eikä seisovaa aaltoa/huonekorostusta esiinny kuin vähäsen (n. 59-60hz kohdalla pahin).
        Tällä hetkellä olen näihin tyytyväinen, vaikka päivitys Dynaudioon (42) on tulossa. Subbari saa jäädä.

Tarkoitukseni tässä on vain sanoa, että nämä Eltaxit eivät todellakaan ole paskat kaiuttimet ja ne sopivat oikein hyvin ensimmäisiksi hifi-kajareiksi, jolloin oppii erottelemaan äänen eri ominaisuuksia ja mitä itse äänentoistolta ehkä haluaa. Ja muistakaa nyt, että kaiuttimien ja subbarin sijoittelu kämpässä on melkein tärkeintä koko puuhassa. Siihen täytyy uhrata aikaa, jos haluaa parempaa ääntä.

• ja tilasta

Itselle on riittänyt Proson Libra 653 lattiakaiutinpari & Onkyon 505E vahvistin. En ole subbaria tarvinnut, vaikka tilana onkin isohko rivitalon olohuone. Nuo Prosonin kaiuttimet ovat aikas herkät, joten vahvistintehoakaan ei tarvitse olla kovinkaan paljon. Erittäin hyvä hinta/laatusuhde useissa Prosonin kaiuttimissa, sekä lattia että hylly/jalusta pareissa mitä olen kuunnellut. Itsekin epäilin noiden olevan huonoja halvan hintansa (tuosta 653 parista maksoin vain 115 € uutena) takia, mutta erehdyin, täytyy sanoa. Joskus löytää halvallakin hyvät kajarit, ja sehän on tosiaan tärkeintä mikä omaan korvaan kuulostaa hyvältä. Monilla on usein tapana tuomita tuotteita niitä kuuntelematta, tai niitä edes näkemättä. Onneksi en ole hifisti, pääsee halvallakin omaa korvaa miellyttävään ääneen. :)

• AVVitsaus

"Onneksi en ole hifisti, pääsee halvallakin omaa korvaa miellyttävään ääneen. :)"

Olet tosiaankin onnellisessa asemassa, jo pelkästään säästetyn rahamäärän suhteen! Kyllä vähän käy jopa kateeksi sinua. Hifistit joutuvat aina näet investoimaan laitteisiinsa huomattavasti enemmän, koska tusinahärpäkkeet ei kelpaa äänenlaatunsa puolesta mitenkään. Reilulla satasella saa 2-kanavaiseen perusssysteemiin ainoastaan riittävän hyvät välijohdot, mutta että jopa kaiuttimet... Ehkä lasten leikkimökkiin.

http://dictionary.reference.com/browse/Ignorance is bliss

• pidä kiinni
        AVVitsaus kirjoitti:

"Onneksi en ole hifisti, pääsee halvallakin omaa korvaa miellyttävään ääneen. :)"

Olet tosiaankin onnellisessa asemassa, jo pelkästään säästetyn rahamäärän suhteen! Kyllä vähän käy jopa kateeksi sinua. Hifistit joutuvat aina näet investoimaan laitteisiinsa huomattavasti enemmän, koska tusinahärpäkkeet ei kelpaa äänenlaatunsa puolesta mitenkään. Reilulla satasella saa 2-kanavaiseen perusssysteemiin ainoastaan riittävän hyvät välijohdot, mutta että jopa kaiuttimet... Ehkä lasten leikkimökkiin.

"Reilulla satasella saa 2-kanavaiseen perusssysteemiin ainoastaan riittävän hyvät välijohdot, mutta että jopa kaiuttimet... " Parilla satkulla saa korkeintaan jonkun käytetyn vokkipannun, jonka taustapeilissä roikkuu pehmonopat tai loppuun kulunut Wunwerbaum.

Ehkä yhden parin jotensakin kelvollisen balansoimattoman rca-johtoparin liittimineen. Kaiutinkaapeleita ei tuolla rahalla hyvään settiin saa edes käytettynä... paitsi leikkimökin leikkikaiuttimiin pyykkinarua tms. jonkin sataa metriä...

Sinällään ihan varteen otettava onni - jos kerran ei parempaan ole kaipuuta tai tietoa, niin miksi hukata rahaa "turhuuteen". Ihan totta sekä järkevää! Vähän kuin uuden vokkipannun (Toyota, Datsun, Kia jne) omistaja on tyytyväinen uuteen "autoonsa", kunnes pääsee esim. isomman Volvon tai Mersun ohjaimiin. Ruokahalu kun tuppaa kasvaa tiedon ja taitojen karttuessa.

• AVVitsaus
        pidä kiinni kirjoitti:

"Reilulla satasella saa 2-kanavaiseen perusssysteemiin ainoastaan riittävän hyvät välijohdot, mutta että jopa kaiuttimet... " Parilla satkulla saa korkeintaan jonkun käytetyn vokkipannun, jonka taustapeilissä roikkuu pehmonopat tai loppuun kulunut Wunwerbaum.

Ehkä yhden parin jotensakin kelvollisen balansoimattoman rca-johtoparin liittimineen. Kaiutinkaapeleita ei tuolla rahalla hyvään settiin saa edes käytettynä... paitsi leikkimökin leikkikaiuttimiin pyykkinarua tms. jonkin sataa metriä...

Sinällään ihan varteen otettava onni - jos kerran ei parempaan ole kaipuuta tai tietoa, niin miksi hukata rahaa "turhuuteen". Ihan totta sekä järkevää! Vähän kuin uuden vokkipannun (Toyota, Datsun, Kia jne) omistaja on tyytyväinen uuteen "autoonsa", kunnes pääsee esim. isomman Volvon tai Mersun ohjaimiin. Ruokahalu kun tuppaa kasvaa tiedon ja taitojen karttuessa.

"ainoastaan riittävän hyvät välijohdot"

Kyllä, minä pidän tuosta kiinni. Tärkein lenkki minun systeemissäni on aina kaiuttimet, ja johtoihin vaikkapa tuhat euroa hakkaamalla se saavutettava hyöty... Nooh, on korkeimman kädessä. Haluaisin saada sinut sokkokuunteluun niiden huipputouviesi ja minun peruspiuhojeni kanssa, niin saisi hieman todelisuuspohjaa mutupuheillesi. Kun ei näe, niin jäljelle jää vain se kuuloaisti. :)

• tunneratkasee
        AVVitsaus kirjoitti:

"ainoastaan riittävän hyvät välijohdot"

Kyllä, minä pidän tuosta kiinni. Tärkein lenkki minun systeemissäni on aina kaiuttimet, ja johtoihin vaikkapa tuhat euroa hakkaamalla se saavutettava hyöty... Nooh, on korkeimman kädessä. Haluaisin saada sinut sokkokuunteluun niiden huipputouviesi ja minun peruspiuhojeni kanssa, niin saisi hieman todelisuuspohjaa mutupuheillesi. Kun ei näe, niin jäljelle jää vain se kuuloaisti. :)

spekseihin?

Voidaanhan me toki tärskyt tehdä, mutta en usko, että omat 4,5 mm paksuiset haarukat istuvat kovin hyvin markettipönttöihisi. Tai toisin päin, meikäläisen ämppäreihin ei käy joka-pojan-banskut. Mutta siitä vaan, kerro osoite, niin täältä tullaan!

PS. Otanko mukaan ton kakkosintegroidun, niin saadaan kelat ulkoilemaan pesistään?

• AVVitsaus
        tunneratkasee kirjoitti:

spekseihin?

Voidaanhan me toki tärskyt tehdä, mutta en usko, että omat 4,5 mm paksuiset haarukat istuvat kovin hyvin markettipönttöihisi. Tai toisin päin, meikäläisen ämppäreihin ei käy joka-pojan-banskut. Mutta siitä vaan, kerro osoite, niin täältä tullaan!

PS. Otanko mukaan ton kakkosintegroidun, niin saadaan kelat ulkoilemaan pesistään?

Mikäköhän teinipoika siellä satuilee taas omiaan? Vai että "markettipöntöistä"... Huomaa kyllä ettei sinulla ole kokemusta muusta kuin suunsoitoista. Lyön vetoa että sinun korvillasi (eikä monen muunkaan) kuulla eroa perustason johtojen (riittävän paksut kaiutinjohdot ja hyvät rca:t) ja sinun kuulopuheiden mukaan toitottamiesi superpiuhojen välillä, ei todellakaan kun kuuntelu tapahtuu sokkona. Sokkokuuntelussa poistuu se psykologinen vaikutus, minkä ylisuuri hintalappu ja tietous siitä tuo tullessaan. Voit lässyttää siellä nettimaailmassasi mitä tahansa. Tärkeintä on,

a: koekuunnella kotona, ja ostaa HYVÄLAATUISET kaiuttimet ja niille seuraksi hyvä vahvistin ja signaalilähde, ja sitten piuhat päälle (tärkeysjärjestys: kaiuttimet 70%, vahvistin ja soitin 20%, piuhat 10% tai vähemmän)

b: sijoittaa ne oikein siihen ympäristöön mikä on käytettävissä (ensimmäinen kriittinen moka osalla porukasta tulee heti tässä)

c: akustoida tarpeen mukaan

Kun nuo kohdat toteutuvat ja koekuuntelemaan istutetaan mikä tahansa kuulijaryhmä vuorollaan, niin he eivät huomaa eroa 100-200e taikka 5000e johtojen välillä. Niin ja tuolla rahalla siis saa kyllä jo muutakin kuin ongensiimaa, mutta kannattaa välillä poistua myös sieltä kämpästä. Testaajathan eivät itse asiassa aina suostu edes arvioimaan kaikkia henkimaailman eroavaisuuksia vaikka em. tuotteissa sokkona, edes näissä kotimaisissa lehdissä, koska seurauksena voi olla aavistuksen verran häpeää. Muutama ulkolainen hype-lehti tottakai väittää kuulevansa erot jo kaiutinten jalustapiikkienkin välilläkin... Tästä on siis ollut juttua esim. hifi-lehdessä taannoin, kun se vielä eli ja hengitti.

• se homma etenee
        AVVitsaus kirjoitti:

Niin, kuten mainitsinkin minulle tuo vahvistin & kaiuttimet ovat riittävät. Lasten leikkimökkiin riittää vaikkapa saunamankkani Philipsin 2 x 4 w, ja siinä on kuule jopa mp3 tuki, se oli hienoa v. 2004 :) Sitä se on kun mikään ei riitä, onko jo 5000 € raja mennyt kauan aikaa sitten rikki? ;) Hifistin laitteet = ? Jos Onkyokin on jo tusinatavaraa, mikä on sitten laatua? Kysyypi köyhä perusjuntti. Tuhansia euroja käytän kyllä ennemmin autoon kuin laitteisiin, mutta kukin tyylillään.

• AVVitsaus
        se homma etenee kirjoitti:

Niin, kuten mainitsinkin minulle tuo vahvistin & kaiuttimet ovat riittävät. Lasten leikkimökkiin riittää vaikkapa saunamankkani Philipsin 2 x 4 w, ja siinä on kuule jopa mp3 tuki, se oli hienoa v. 2004 :) Sitä se on kun mikään ei riitä, onko jo 5000 € raja mennyt kauan aikaa sitten rikki? ;) Hifistin laitteet = ? Jos Onkyokin on jo tusinatavaraa, mikä on sitten laatua? Kysyypi köyhä perusjuntti. Tuhansia euroja käytän kyllä ennemmin autoon kuin laitteisiin, mutta kukin tyylillään.

"Jos Onkyokin on jo tusinatavaraa"

Kuka noin on väittänyt ja missä kohtaa? En minä ainakaan. Luepa nyt uudelleen kaikki vaikkapa kolmeen kertaan. Minä puhuin katsos noista halpiskaiutimista mitä te mainitsitte. 5000e on taas puolestaan pikkuraha jos ihminen kokee muusiikin kuuntelun loistavalla äänenlaadulla äärimmäisen nautinolliseksi. Sitä porukkaa muuten riittää... Ja ikävä totuus on, että muutamalla satasella ei päästä samanlaiseen lopputulokseen milloinkaan. Jälleen kerran pitää lisäselvennykseksi mainita, että suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä niihin halpisvehkeisiin, mutta heille asia ei ole niin tärkeä. Se ei ole mitenkään väärin eikä kukaan ole niin väittänytkään.

• etenee
        AVVitsaus kirjoitti:

"Jos Onkyokin on jo tusinatavaraa"

Kuka noin on väittänyt ja missä kohtaa? En minä ainakaan. Luepa nyt uudelleen kaikki vaikkapa kolmeen kertaan. Minä puhuin katsos noista halpiskaiutimista mitä te mainitsitte. 5000e on taas puolestaan pikkuraha jos ihminen kokee muusiikin kuuntelun loistavalla äänenlaadulla äärimmäisen nautinolliseksi. Sitä porukkaa muuten riittää... Ja ikävä totuus on, että muutamalla satasella ei päästä samanlaiseen lopputulokseen milloinkaan. Jälleen kerran pitää lisäselvennykseksi mainita, että suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä niihin halpisvehkeisiin, mutta heille asia ei ole niin tärkeä. Se ei ole mitenkään väärin eikä kukaan ole niin väittänytkään.

Ok :) En ole pelkästään puurokorva, silmissäkin jo harittaa, heh. Onneksi kuuntelen mp3 "tasoista" musiikkia, se nyt taitaa olla suhteellisen sama mistä härpäkkeistä niitä kuuntelee. En tosin kylläkään erota hyvälaatuista mp3 alkuperäisestä cd äänestä. Puurokorva on siis hyvä olla. :) Ehtiiköhän kukaan hifisti sitten nauttimaan niistä laitteistaan koskaan kunnolla, jos niitä pitää (ilmeisesti) usein tai jatkuvasti vaihdella, ehkä sitten joskus. :) Hui kauheeta, 5000 € saa jo melkein 5 kk lainanlyhennykset hoidettua omasta kämpästä :o) Toisaalta, kenellä rahaa on, käyttäköön sen mihin haluaa.

• kuuluu!
        AVVitsaus kirjoitti:

Mikäköhän teinipoika siellä satuilee taas omiaan? Vai että "markettipöntöistä"... Huomaa kyllä ettei sinulla ole kokemusta muusta kuin suunsoitoista. Lyön vetoa että sinun korvillasi (eikä monen muunkaan) kuulla eroa perustason johtojen (riittävän paksut kaiutinjohdot ja hyvät rca:t) ja sinun kuulopuheiden mukaan toitottamiesi superpiuhojen välillä, ei todellakaan kun kuuntelu tapahtuu sokkona. Sokkokuuntelussa poistuu se psykologinen vaikutus, minkä ylisuuri hintalappu ja tietous siitä tuo tullessaan. Voit lässyttää siellä nettimaailmassasi mitä tahansa. Tärkeintä on,

a: koekuunnella kotona, ja ostaa HYVÄLAATUISET kaiuttimet ja niille seuraksi hyvä vahvistin ja signaalilähde, ja sitten piuhat päälle (tärkeysjärjestys: kaiuttimet 70%, vahvistin ja soitin 20%, piuhat 10% tai vähemmän)

b: sijoittaa ne oikein siihen ympäristöön mikä on käytettävissä (ensimmäinen kriittinen moka osalla porukasta tulee heti tässä)

c: akustoida tarpeen mukaan

Kun nuo kohdat toteutuvat ja koekuuntelemaan istutetaan mikä tahansa kuulijaryhmä vuorollaan, niin he eivät huomaa eroa 100-200e taikka 5000e johtojen välillä. Niin ja tuolla rahalla siis saa kyllä jo muutakin kuin ongensiimaa, mutta kannattaa välillä poistua myös sieltä kämpästä. Testaajathan eivät itse asiassa aina suostu edes arvioimaan kaikkia henkimaailman eroavaisuuksia vaikka em. tuotteissa sokkona, edes näissä kotimaisissa lehdissä, koska seurauksena voi olla aavistuksen verran häpeää. Muutama ulkolainen hype-lehti tottakai väittää kuulevansa erot jo kaiutinten jalustapiikkienkin välilläkin... Tästä on siis ollut juttua esim. hifi-lehdessä taannoin, kun se vielä eli ja hengitti.

Kateus paistaas suuttumuksen läpi.

Se nyt vaan on niin, että samoja tuttuja levyjä toistettaessa eri laitteilla erot kuuluvat, jos taidot ja tahto riittävät. Se on eri, kenellä on moiseen tarvetta.

Mutta aivan tasan tarkkaan lähes joka urpo voi kuullaa eron sun 300 €:n "markettirasiakokoelman" ja meikäläisen 35 t€:n setin välillä.

Ja opettele uuno luetun ymmärrystä: kyse ei ollut kaapeleista, vaan siitä mitä perin viisaasti kerroit muutamalla satkulla saatavan.

Ja näin lopuksi - musiikin kuuntelu on täysin abstrakti henkilökohtainen kokemus, sitä ei voi vertailla laitteilla tai spekseillä... Te n. kolmekymppiset kakarat luulette aina tietävänne asioista muutaman vuoden harrastuksen jälkeen, hah.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      66
      4195
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe