Missä auraajat, kun niitä tarvittaisiin?!

miiiii

Ihmettelen tässä suuresti, että millonkohan aurauskalusto vaivautuu paikalle??
Itse asustelen täällä Vantaan seudulla eikä auraajia ole näkynyt, ihmiset jäävät tähän kotikadulle autoillaan jumiin koko ajan.. Tämäkö on sitä kadunkunnossapitoa parhaimmillaan.

Lunta tulee lisää koko ajan...

Olisi kiva kuulla, että onko jossainpäin muualla käynyt aura-auto jo auraamassa pikkuteitä?

Ihmetyttää suuresti, pitääkö täällä lumeen hukkua ennen kuin jotain saadaan aikaseksi.

48

2536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvatiikeri

      Ollos huoleton, auramies tulee maanantaina virka-aikaan. Näin säästyy sinultakin pitkä penni.

    • Nykyään tätä

      Aurahommat on nykyään suurin osa ulkoistettu valtiolla ja kunnilla.
      Nyt se aurahommien ulkoistamisen tulos sitten vain näkyy sillälailla että kadut jää sitten auraamatta vallan kokonaan.

    • d-wa

      Kotkassa toimii hyvin!

    • bob2

      Jospa olisi puoli astetta pakkasta löytyisi puoli tusinaa suola-autoja paikalle alta aikayksikön.

    • mehtä

      Täällä maalla kyllä hoidetaan maksavat asiakkaat heti. Destia Oy:n aura-auto kävi aamulla auraamassa yksityistieni.

      • Maksan kyllä

        auramies selvittää ensin päänsä jos selvittää nimittäin syntymähumalasta.Sitten se tulee kun lumet on sulanut tai oikein kovalla polanteella.Pupi on tärkeämpi asia hänelle kuin teiden kunnossapito.Pian täytyy ostaa oma lumilinko että homma hoituu.


      • tieveen hoon mies
        Maksan kyllä kirjoitti:

        auramies selvittää ensin päänsä jos selvittää nimittäin syntymähumalasta.Sitten se tulee kun lumet on sulanut tai oikein kovalla polanteella.Pupi on tärkeämpi asia hänelle kuin teiden kunnossapito.Pian täytyy ostaa oma lumilinko että homma hoituu.

        kyllä oli ennen tiet hyvässä kunnossa kun oli tvh n miehet töissä. oli ammatitaitoo ja osaamista tien hoitoon. nykyisin ei ole osaamista vaikka kalusto huomattavasti parempaa. on vain kaikenlaita yksityistä tuhertajaa terät ilmassa ajajaa


      • mehtä
        tieveen hoon mies kirjoitti:

        kyllä oli ennen tiet hyvässä kunnossa kun oli tvh n miehet töissä. oli ammatitaitoo ja osaamista tien hoitoon. nykyisin ei ole osaamista vaikka kalusto huomattavasti parempaa. on vain kaikenlaita yksityistä tuhertajaa terät ilmassa ajajaa

        Ilmaisen työn tekijöitä ei näytä löytyvän, mikä on aivan ymmärrettävää.


      • tieveen hoon mies kirjoitti:

        kyllä oli ennen tiet hyvässä kunnossa kun oli tvh n miehet töissä. oli ammatitaitoo ja osaamista tien hoitoon. nykyisin ei ole osaamista vaikka kalusto huomattavasti parempaa. on vain kaikenlaita yksityistä tuhertajaa terät ilmassa ajajaa

        Nyt saamme maistaa sitä Kokoomusporvareiden lääkettä kun kaikki on ulkoistettu pois julkiselta sektorilta. Tie ja Vesirakennuksen ylihallitus pitää saada takaisin sille kuuluvalle paikalle ja valtion yhteishankintayhtiö Hansel ostamaan sille uudet kuorma-autot, pyöräkuormaajat,traktorit ja tiehöylät. Nykyinen tienpidon ulkoistaminen on tappamassa jo pienet yritykset kokonaan markkinoilta eli töitä saa vain YIT, Skanska, Destia ja NCC:n kaltaiset riistokeskukset jotka ottavat pikkuyrittäjiä vain ja ainoastaan armosta töihin ja maksavat jos muistavat. Ulkoistamiseen liittyy niin paljon sosiaalisia ongelmia jotka vaikuttavat koko kansantalouteen tuhoisasti. Vuonna 2001 alkaneen tienpidon kilpailuttamisen jälkeen satoja yrityksiä on joutunut lopettamaan koska raha ei enää liiku muuta kuin yllämainituille riistokeskuspörssiyhtiöille eli pienyrittäjälle on varattu mustapekka käteen. Näin se vaan on vaikka porvarinperseet ei sitä halua myöntää tosiasiaksi.


      • Sohvatiikeri
        Gefreite kirjoitti:

        Nyt saamme maistaa sitä Kokoomusporvareiden lääkettä kun kaikki on ulkoistettu pois julkiselta sektorilta. Tie ja Vesirakennuksen ylihallitus pitää saada takaisin sille kuuluvalle paikalle ja valtion yhteishankintayhtiö Hansel ostamaan sille uudet kuorma-autot, pyöräkuormaajat,traktorit ja tiehöylät. Nykyinen tienpidon ulkoistaminen on tappamassa jo pienet yritykset kokonaan markkinoilta eli töitä saa vain YIT, Skanska, Destia ja NCC:n kaltaiset riistokeskukset jotka ottavat pikkuyrittäjiä vain ja ainoastaan armosta töihin ja maksavat jos muistavat. Ulkoistamiseen liittyy niin paljon sosiaalisia ongelmia jotka vaikuttavat koko kansantalouteen tuhoisasti. Vuonna 2001 alkaneen tienpidon kilpailuttamisen jälkeen satoja yrityksiä on joutunut lopettamaan koska raha ei enää liiku muuta kuin yllämainituille riistokeskuspörssiyhtiöille eli pienyrittäjälle on varattu mustapekka käteen. Näin se vaan on vaikka porvarinperseet ei sitä halua myöntää tosiasiaksi.

        Luettelemiesi isojen firmojen toimintatapa on tosiaan se, että pienyrittäjät laitetaan tekemään se varsinainen työ mahdollisimman halvalla. Omia duunareita isoilla firmoilla ei paljoa ole.

        Mutta tämähän on veronmaksajalle hyvä asia, eikö?


      • RSHA 1939
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Luettelemiesi isojen firmojen toimintatapa on tosiaan se, että pienyrittäjät laitetaan tekemään se varsinainen työ mahdollisimman halvalla. Omia duunareita isoilla firmoilla ei paljoa ole.

        Mutta tämähän on veronmaksajalle hyvä asia, eikö?

        Niinhän sitä ajatellaan että se on veronmaksajille edullista mutta mitä sitten tehdään kun pienyrittäjät loppuu tuosta hullusta urakointikonseptista? Ei noita isoja riistokeskuspörssiyhtiöitä kiinnosta pienurakoitsijan talous tai hyvinvointi paskan vertaa. Pörssiyhtiöitten toiminta perustuu täydelliseen juutalaiseen riistokapitalismiin ja ryöstöön . Juutalaisuus=Pörssiyhtiöt=Rikollisuus.


      • Sohvatiikeri
        RSHA 1939 kirjoitti:

        Niinhän sitä ajatellaan että se on veronmaksajille edullista mutta mitä sitten tehdään kun pienyrittäjät loppuu tuosta hullusta urakointikonseptista? Ei noita isoja riistokeskuspörssiyhtiöitä kiinnosta pienurakoitsijan talous tai hyvinvointi paskan vertaa. Pörssiyhtiöitten toiminta perustuu täydelliseen juutalaiseen riistokapitalismiin ja ryöstöön . Juutalaisuus=Pörssiyhtiöt=Rikollisuus.

        Kumma kyllä pienyrittäjät ei lopu.

        Kai se kuorma-autoilu vaan on niin hauskaa, tai sitten takametsiä riittää aina vaan, mutta ei ne pienyrittäjät lopu. Samaa narinaa pitävät vuodesta toiseen, mutta lähtevät vaan ajoon, kun vähän vilauttaa mahdollisuutta. Ei käy kateeksi, saa siinä euron eteen tehdä töitä.

        Ei ole pörssiyhtiöitä sen kummemmin kuin juutalaisuuttakaan Suomessa kriminalisoitu. Suotta siihen on vetää yhtäläisyysmerkkejä.


      • RSHA 1939
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Kumma kyllä pienyrittäjät ei lopu.

        Kai se kuorma-autoilu vaan on niin hauskaa, tai sitten takametsiä riittää aina vaan, mutta ei ne pienyrittäjät lopu. Samaa narinaa pitävät vuodesta toiseen, mutta lähtevät vaan ajoon, kun vähän vilauttaa mahdollisuutta. Ei käy kateeksi, saa siinä euron eteen tehdä töitä.

        Ei ole pörssiyhtiöitä sen kummemmin kuin juutalaisuuttakaan Suomessa kriminalisoitu. Suotta siihen on vetää yhtäläisyysmerkkejä.

        Kyllä ne ovat niin tonttuja että aina lähtevät kun saavat katteettomia lupauksia ja eivätkä mieti omaa kannattavuuttaan.


      • hytrtsw
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Kumma kyllä pienyrittäjät ei lopu.

        Kai se kuorma-autoilu vaan on niin hauskaa, tai sitten takametsiä riittää aina vaan, mutta ei ne pienyrittäjät lopu. Samaa narinaa pitävät vuodesta toiseen, mutta lähtevät vaan ajoon, kun vähän vilauttaa mahdollisuutta. Ei käy kateeksi, saa siinä euron eteen tehdä töitä.

        Ei ole pörssiyhtiöitä sen kummemmin kuin juutalaisuuttakaan Suomessa kriminalisoitu. Suotta siihen on vetää yhtäläisyysmerkkejä.

        koskeeko esim destiaa ts. valvooko ko. pulju esim sitä että aliurakoitsijat maksavat kuljettajilleen vähintää tessin mukaista palkkaa lisineen


      • RSHA 1939
        hytrtsw kirjoitti:

        koskeeko esim destiaa ts. valvooko ko. pulju esim sitä että aliurakoitsijat maksavat kuljettajilleen vähintää tessin mukaista palkkaa lisineen

        En usko että tilaajavastuuulaki kovin pitkää mitään muuttaa. Aliurakoitsijat tuskin maksavat mitään tessin mukaista palkkaa koska ovat joutuneet alistumaan isojen pääurakoitsijoiden edessä ja ottaan tai jättään periaatteella ne sanelee kaiken aliurakoitsijat ovat vielä narrattu ostamaan kallista ja katteetonta kalustoa velaksi. Näin aliurakoitsijoita kyykytetään tekemään ilmaista työtä kovat lainat päällä ja vielä verot eläkkeet ja sosiaaliturvamaksut pitäis saada pysymään ajantasalla. Samaan aikaan tuotantokustanukset vain kasvaa esim. polttoaineet, auranterät, varaosat, renkaat, autot ja koneet. Kukaan ei kysy urakoitsija poloiselta että haluaako se että tuotantokustannukset kallistuu? Mutta isot pääurakoitsijat sanelee hinnat yksipuolisesti ei siinä pienyrittäjäpoloista kuunnella. Destia on ottanut jo niin paljon nollaurakoita pitkin suomea että sillä ei ole enää varaa omiin koneisiin ja autoihin koska sen oma kalustoyksikkö perii kovaa vuokraa niistä. Myös tukikohdistaan se on joutunut luopumaan kun Senaatti kiinteistöt perii liian kallista vuokraa ja alueurakat on tappiollisia niin viimeinen lenkki on se urakoitsijapoloinen jonka pitää omasta palkasta tinkiä. Tilaajavastuulaki on ihan hölynpölyä joka tullaan kiertämään tavalla tai toisella ja on tehty vain hölmön kansan rauhoittamiseksi. Suomen tienhoito ajettiin vuosikymmenessä alas ja nyt se on maailmanlopun partaalla. Harmin paikka vaan että ulosottoon päätyy tuhansia entisiä petettyjä urakoitsijoita joilta menee kaikki inhimillisen elämän edellytykset ja ihmisarvo.


      • havu 2
        RSHA 1939 kirjoitti:

        En usko että tilaajavastuuulaki kovin pitkää mitään muuttaa. Aliurakoitsijat tuskin maksavat mitään tessin mukaista palkkaa koska ovat joutuneet alistumaan isojen pääurakoitsijoiden edessä ja ottaan tai jättään periaatteella ne sanelee kaiken aliurakoitsijat ovat vielä narrattu ostamaan kallista ja katteetonta kalustoa velaksi. Näin aliurakoitsijoita kyykytetään tekemään ilmaista työtä kovat lainat päällä ja vielä verot eläkkeet ja sosiaaliturvamaksut pitäis saada pysymään ajantasalla. Samaan aikaan tuotantokustanukset vain kasvaa esim. polttoaineet, auranterät, varaosat, renkaat, autot ja koneet. Kukaan ei kysy urakoitsija poloiselta että haluaako se että tuotantokustannukset kallistuu? Mutta isot pääurakoitsijat sanelee hinnat yksipuolisesti ei siinä pienyrittäjäpoloista kuunnella. Destia on ottanut jo niin paljon nollaurakoita pitkin suomea että sillä ei ole enää varaa omiin koneisiin ja autoihin koska sen oma kalustoyksikkö perii kovaa vuokraa niistä. Myös tukikohdistaan se on joutunut luopumaan kun Senaatti kiinteistöt perii liian kallista vuokraa ja alueurakat on tappiollisia niin viimeinen lenkki on se urakoitsijapoloinen jonka pitää omasta palkasta tinkiä. Tilaajavastuulaki on ihan hölynpölyä joka tullaan kiertämään tavalla tai toisella ja on tehty vain hölmön kansan rauhoittamiseksi. Suomen tienhoito ajettiin vuosikymmenessä alas ja nyt se on maailmanlopun partaalla. Harmin paikka vaan että ulosottoon päätyy tuhansia entisiä petettyjä urakoitsijoita joilta menee kaikki inhimillisen elämän edellytykset ja ihmisarvo.

        sanoit juuri noin se menee ja sitten ollaan rinta rottingilla miten ollaan hyviä


      • Sohvatiikeri
        hytrtsw kirjoitti:

        koskeeko esim destiaa ts. valvooko ko. pulju esim sitä että aliurakoitsijat maksavat kuljettajilleen vähintää tessin mukaista palkkaa lisineen

        Tilaajavastuu yleensä rajoittuu koskemaan selvitysvelvollisuutta ennen hankintaa. Siinä selvitetään alihankkijan "kiltin pojan paperit". Verovelat on PAHA juttu, mutta maksuohjelmalla nekin voidaan ohittaa.

        tessin noudattamista ei valvota... miten sitä edes voisi valvoa? Joka tapauksessa suurin osa kunnossapidon alihankkijoista on yhden miehen yrityksiä. Silloin työajat ja "palkat" joustavat ihan eri lailla... käytännössä, kun auton omistaja väsyy, vaihdetaan tilalle appiukko/vävypoika/käly/miniä. Mitä heille sitten maksetaan - ei taida olla edes työsopimusta.


      • Sohvatiikeri
        RSHA 1939 kirjoitti:

        En usko että tilaajavastuuulaki kovin pitkää mitään muuttaa. Aliurakoitsijat tuskin maksavat mitään tessin mukaista palkkaa koska ovat joutuneet alistumaan isojen pääurakoitsijoiden edessä ja ottaan tai jättään periaatteella ne sanelee kaiken aliurakoitsijat ovat vielä narrattu ostamaan kallista ja katteetonta kalustoa velaksi. Näin aliurakoitsijoita kyykytetään tekemään ilmaista työtä kovat lainat päällä ja vielä verot eläkkeet ja sosiaaliturvamaksut pitäis saada pysymään ajantasalla. Samaan aikaan tuotantokustanukset vain kasvaa esim. polttoaineet, auranterät, varaosat, renkaat, autot ja koneet. Kukaan ei kysy urakoitsija poloiselta että haluaako se että tuotantokustannukset kallistuu? Mutta isot pääurakoitsijat sanelee hinnat yksipuolisesti ei siinä pienyrittäjäpoloista kuunnella. Destia on ottanut jo niin paljon nollaurakoita pitkin suomea että sillä ei ole enää varaa omiin koneisiin ja autoihin koska sen oma kalustoyksikkö perii kovaa vuokraa niistä. Myös tukikohdistaan se on joutunut luopumaan kun Senaatti kiinteistöt perii liian kallista vuokraa ja alueurakat on tappiollisia niin viimeinen lenkki on se urakoitsijapoloinen jonka pitää omasta palkasta tinkiä. Tilaajavastuulaki on ihan hölynpölyä joka tullaan kiertämään tavalla tai toisella ja on tehty vain hölmön kansan rauhoittamiseksi. Suomen tienhoito ajettiin vuosikymmenessä alas ja nyt se on maailmanlopun partaalla. Harmin paikka vaan että ulosottoon päätyy tuhansia entisiä petettyjä urakoitsijoita joilta menee kaikki inhimillisen elämän edellytykset ja ihmisarvo.

        Miten niin?

        Jos nyt nämä nykyiset urakoitsijapoloiset (kovilla ovat, sitä en kiellä) väsähtävät, on aina tilalle tulijoita. Opettelu voi kestää hetken, mutta ei lumen auraus mitään rakettitiedettä ole.

        Ääritapauksessa aliurakoinnin hintataso voi vähän nousta, mutta se nyt ei hetkauta mitään.


      • muute
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Tilaajavastuu yleensä rajoittuu koskemaan selvitysvelvollisuutta ennen hankintaa. Siinä selvitetään alihankkijan "kiltin pojan paperit". Verovelat on PAHA juttu, mutta maksuohjelmalla nekin voidaan ohittaa.

        tessin noudattamista ei valvota... miten sitä edes voisi valvoa? Joka tapauksessa suurin osa kunnossapidon alihankkijoista on yhden miehen yrityksiä. Silloin työajat ja "palkat" joustavat ihan eri lailla... käytännössä, kun auton omistaja väsyy, vaihdetaan tilalle appiukko/vävypoika/käly/miniä. Mitä heille sitten maksetaan - ei taida olla edes työsopimusta.

        Tällainenhan tilanne on nytten mutta kuinka kauan?
        Nythän pelkästään maaseudun supistuminen osaltaan takaa edulliset tarjoukset konehommiin kun on porukkaa joka enempi innosta kuin matemaattisen lahjakuuden ansiosta tarjoutuu n30e/h 3v sopimuksia kaikkine vastuineen tekemään.
        Niin ikääntymisen kuin kaupungistumisenkin myötä tämäkin tie tulee loppuun kuljetuksi joskus, ja siihen tuskin on tilastonikkarit saati kuntatalouden suunittelijat paljoa rahkeitaan tuhlanneet millainen vaikutus tuolla tulevaisuudessa on kun budjettia laativat siltä osin.
        Varmaa on vain kustannusten nousu joka koskee meitä jokaista jollainlailla ennenpitkää.


      • RSHA 1939
        muute kirjoitti:

        Tällainenhan tilanne on nytten mutta kuinka kauan?
        Nythän pelkästään maaseudun supistuminen osaltaan takaa edulliset tarjoukset konehommiin kun on porukkaa joka enempi innosta kuin matemaattisen lahjakuuden ansiosta tarjoutuu n30e/h 3v sopimuksia kaikkine vastuineen tekemään.
        Niin ikääntymisen kuin kaupungistumisenkin myötä tämäkin tie tulee loppuun kuljetuksi joskus, ja siihen tuskin on tilastonikkarit saati kuntatalouden suunittelijat paljoa rahkeitaan tuhlanneet millainen vaikutus tuolla tulevaisuudessa on kun budjettia laativat siltä osin.
        Varmaa on vain kustannusten nousu joka koskee meitä jokaista jollainlailla ennenpitkää.

        Kyllä se niin on että mitään edellämainittuja kuvioita ei ole päättäjät vaivautuneet ajattelemaan tulevaisuuden suhteen.


      • mehtä
        RSHA 1939 kirjoitti:

        Kyllä se niin on että mitään edellämainittuja kuvioita ei ole päättäjät vaivautuneet ajattelemaan tulevaisuuden suhteen.

        En itse ole huolestunut yleisten teiden hoidosta/urakoinnista. Maantielaki velvoittaa
        tienpitäjän eli Tiehallinnon pitämään tiet tyydyttävässä kunnossa, kuten laki sen sanoo.Valtatiet ovat eri luokassa.
        Käytännön työn urakoivan täytyy työstä ottaa sellainen korvaus, että se mahdollistaa
        ansion sekä korvauksen pääomalle.Jos edellämainitut asiat eivät täyty, hommaan ei tietenkään kannata ryhtyä. Maantien varressa asuvan ei mielestäni tien hoidosta kauhean paljon kannata yöuniaan menettää. Yksityistiet ja niiden kunnosta ym. täytyisi olla todella huolissaan!.


      • RSHA 1939
        mehtä kirjoitti:

        En itse ole huolestunut yleisten teiden hoidosta/urakoinnista. Maantielaki velvoittaa
        tienpitäjän eli Tiehallinnon pitämään tiet tyydyttävässä kunnossa, kuten laki sen sanoo.Valtatiet ovat eri luokassa.
        Käytännön työn urakoivan täytyy työstä ottaa sellainen korvaus, että se mahdollistaa
        ansion sekä korvauksen pääomalle.Jos edellämainitut asiat eivät täyty, hommaan ei tietenkään kannata ryhtyä. Maantien varressa asuvan ei mielestäni tien hoidosta kauhean paljon kannata yöuniaan menettää. Yksityistiet ja niiden kunnosta ym. täytyisi olla todella huolissaan!.

        Kyllä tiehoitourakointi on täällähetkellä sitä että isot sanelee ja pienet alistetaan. Kohta se loppuu ja Yit NCC Sanska ja Destia saavat laittaa omat koneet ja autot joka urakka-alueelle niin sitten loppuu isojen uho ja tiehallinto alkaa saneleen niille hinnat ottakaa tai jättäkää periaatteella. Ei ole tienhoitourakointia huonompaa nälkämaan bisnestä tässä maassa. Paljon järkevämpää se olisikin että isot pääurakoitsijat laittaisivat omat autot ja koneet joka urakkaan ja alkaisivat palkkaamaan omia kuljettajia sekä maksaisivat tessin mukaiset palkat ja muut lisät. Tämän jälkeen voitaisiin puhua isojen konsernien yhteiskuntavastuusta jota niilä ei tällähetkellä ole.


      • Sohvatiikeri
        RSHA 1939 kirjoitti:

        Kyllä tiehoitourakointi on täällähetkellä sitä että isot sanelee ja pienet alistetaan. Kohta se loppuu ja Yit NCC Sanska ja Destia saavat laittaa omat koneet ja autot joka urakka-alueelle niin sitten loppuu isojen uho ja tiehallinto alkaa saneleen niille hinnat ottakaa tai jättäkää periaatteella. Ei ole tienhoitourakointia huonompaa nälkämaan bisnestä tässä maassa. Paljon järkevämpää se olisikin että isot pääurakoitsijat laittaisivat omat autot ja koneet joka urakkaan ja alkaisivat palkkaamaan omia kuljettajia sekä maksaisivat tessin mukaiset palkat ja muut lisät. Tämän jälkeen voitaisiin puhua isojen konsernien yhteiskuntavastuusta jota niilä ei tällähetkellä ole.

        Ihan pikku salaisuutena näin kahden kesken voin paljastaa, että yksityiset autoilijat ja traktorimiehet tekevät työn nykyään niin halvalla, että aikamoisen nousun sietää ennen kuin isojen kannattaa kovin paljon palkata omia miehiä ja ostaa koneita. Tielaitos saneerasi jo viime vuosituhannella omat miehet pois sivuteiltä.

        Tiehallinnon on vaikea sanella hintoja. Isot (ja on siellä "pieniäkin" joukossa, kuten Määttä tai Savon Kuljetus) ottavat urakat kilpailun kautta. Kilpailussa hinta tulee kaavasta kustannukset kate. Isot ovat valtakunnallisia toimijoita. Niille nyt ei iso murhe ole, jos jotain tiettyä urakkaa ei saada.

        Tien hoito on halventunut 30 - 50 % kymmenessä vuodessa. Jonkun selkänahasta se hinta on revitty, sehän on selvä. Markkinataloutta nääs.


      • RSHA 1939
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Ihan pikku salaisuutena näin kahden kesken voin paljastaa, että yksityiset autoilijat ja traktorimiehet tekevät työn nykyään niin halvalla, että aikamoisen nousun sietää ennen kuin isojen kannattaa kovin paljon palkata omia miehiä ja ostaa koneita. Tielaitos saneerasi jo viime vuosituhannella omat miehet pois sivuteiltä.

        Tiehallinnon on vaikea sanella hintoja. Isot (ja on siellä "pieniäkin" joukossa, kuten Määttä tai Savon Kuljetus) ottavat urakat kilpailun kautta. Kilpailussa hinta tulee kaavasta kustannukset kate. Isot ovat valtakunnallisia toimijoita. Niille nyt ei iso murhe ole, jos jotain tiettyä urakkaa ei saada.

        Tien hoito on halventunut 30 - 50 % kymmenessä vuodessa. Jonkun selkänahasta se hinta on revitty, sehän on selvä. Markkinataloutta nääs.

        Sehän on selvää että tienhoito on halventunut vuosikymmenessä 30-50% samaan aikaan kun kaikki kustannukset auto ja koneyrittäjillä on nousseet ainakin saman verran mitä urakoiden hintataso on laskenut. Isoille pääurakoitsijoille tieurakat on vain harrastelua koska talonrakennuspuolella pelaa vielä se vanhan hyvän ajan ryöstölaskutus eli raha liikkuu niin hyvin että sitä voi kylvää tienhoito nimiseen näennäisurakointiin tiehallinnolle maakunnissa.


      • Sohvatiikeri
        RSHA 1939 kirjoitti:

        Sehän on selvää että tienhoito on halventunut vuosikymmenessä 30-50% samaan aikaan kun kaikki kustannukset auto ja koneyrittäjillä on nousseet ainakin saman verran mitä urakoiden hintataso on laskenut. Isoille pääurakoitsijoille tieurakat on vain harrastelua koska talonrakennuspuolella pelaa vielä se vanhan hyvän ajan ryöstölaskutus eli raha liikkuu niin hyvin että sitä voi kylvää tienhoito nimiseen näennäisurakointiin tiehallinnolle maakunnissa.

        Kyllä ne hoitourakat on ihan kannattavia.

        Kaikkien isojen laskentaperiaatteet on samat. Kustannusten päälle pitää saada kohtuullinen kate. Jos sillä ei saa urakkaa, niin ei sitten saa. Harrastustoimintaa ei ole.


      • mehtä
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Kyllä ne hoitourakat on ihan kannattavia.

        Kaikkien isojen laskentaperiaatteet on samat. Kustannusten päälle pitää saada kohtuullinen kate. Jos sillä ei saa urakkaa, niin ei sitten saa. Harrastustoimintaa ei ole.

        Luulisin asian olevan siten, että Tiehallinto ei itseään maalaa nurkkaan urakoista
        neuvoteltaessa. Tiehallinnon velvollisuutenakin on olla myös itse kustannustehokas. Yrittäjän täytyy saada tehdystä työstä kuitenkin kustannusvastaava hinta, tuppaa vaan olemaan niin, että verokirjalla työssä oleva kaveri haluaa määritellä yrittäjänkin palkan. Se sitten polttelee mieltä jos yrittäjä näyttäisi tienaavan enemmän kuin itse saa.


      • RSHA 1939
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Kyllä ne hoitourakat on ihan kannattavia.

        Kaikkien isojen laskentaperiaatteet on samat. Kustannusten päälle pitää saada kohtuullinen kate. Jos sillä ei saa urakkaa, niin ei sitten saa. Harrastustoimintaa ei ole.

        Saattaa niissä joillakin olla katettakin mutta ei ainakaan Destian hoitamis urakois ei ole. Virolainen halpatuontiyritys As Teho yritti mutta huonosti kävi tähdenlennolle ja lisää saattaa syntyä konkurssien kautta. Halpatuonti ei suomalaiseen yhteiskuntaan istu näissä hommissa.


      • muute
        RSHA 1939 kirjoitti:

        Saattaa niissä joillakin olla katettakin mutta ei ainakaan Destian hoitamis urakois ei ole. Virolainen halpatuontiyritys As Teho yritti mutta huonosti kävi tähdenlennolle ja lisää saattaa syntyä konkurssien kautta. Halpatuonti ei suomalaiseen yhteiskuntaan istu näissä hommissa.

        tahtoo olla, senverran kannattaa laskukonetta käyttää että näkee mikä kannattaa ja mikä ei.
        Tekemisen ilosta ei kannata kenenkään kehua, antaa vehkeiden seista ja mieluiten liikkeiden pihassa jollei viivan alle mitään tunnu jäävän.
        Kattelee vaikka esitteitä jos ne muuten niin kovasti kiinnostaa ja antaa muitten touhuta senkin edestä ja keksii muuta homma sijalle.


      • tie mann
        muute kirjoitti:

        tahtoo olla, senverran kannattaa laskukonetta käyttää että näkee mikä kannattaa ja mikä ei.
        Tekemisen ilosta ei kannata kenenkään kehua, antaa vehkeiden seista ja mieluiten liikkeiden pihassa jollei viivan alle mitään tunnu jäävän.
        Kattelee vaikka esitteitä jos ne muuten niin kovasti kiinnostaa ja antaa muitten touhuta senkin edestä ja keksii muuta homma sijalle.

        kyllähän se niin on että ihan halvimaksi tien pito tulisi jos olisi tvh. silloin olis tiet kunnossa ja aliuraikoitsijat sais sen taksan mikä kuuluukii.omat keltaiset hoitas päätiet sivutiet olis urakoitsijoilla.


      • RSHA 1939
        tie mann kirjoitti:

        kyllähän se niin on että ihan halvimaksi tien pito tulisi jos olisi tvh. silloin olis tiet kunnossa ja aliuraikoitsijat sais sen taksan mikä kuuluukii.omat keltaiset hoitas päätiet sivutiet olis urakoitsijoilla.

        Kyllä se koko kansantaloutta ajatellen olisi edelleen halvin ratkaisu ja kestävän kehityksen mukainen että tienhoidon monopoli olisi keskusvirastojohtoisella Tie ja vesirakennuslaitoksella. Myös TVH käytti aikoinaan paljon pienyrittäjiä ympärivuotisesti tuntitöissä kesät talvet vaikka niillä oli omaakin kalustoa. Mutta yrittäjien asema oli parempi kun oli yksi välikäsi laskutusketjussa pois.


      • RSHA 1939
        mehtä kirjoitti:

        Luulisin asian olevan siten, että Tiehallinto ei itseään maalaa nurkkaan urakoista
        neuvoteltaessa. Tiehallinnon velvollisuutenakin on olla myös itse kustannustehokas. Yrittäjän täytyy saada tehdystä työstä kuitenkin kustannusvastaava hinta, tuppaa vaan olemaan niin, että verokirjalla työssä oleva kaveri haluaa määritellä yrittäjänkin palkan. Se sitten polttelee mieltä jos yrittäjä näyttäisi tienaavan enemmän kuin itse saa.

        Verokirjalla olevat tiehallinnon ja pääurakoitsijan päälliköt ne dominoivat yrittäjäpoloisen elintasoa tiukasti. Kirvesmies omilla työkaluilla rakennuksella tienaa palkkatuloina kaksinkertaisesti verrattuna kalliin tienhoitoauton omistavaan urakoitsijapoloiseen joka on kaikkien armoilla ja alistettu henkisesti ja taloudellisesti.


      • urakoitisija
        RSHA 1939 kirjoitti:

        En usko että tilaajavastuuulaki kovin pitkää mitään muuttaa. Aliurakoitsijat tuskin maksavat mitään tessin mukaista palkkaa koska ovat joutuneet alistumaan isojen pääurakoitsijoiden edessä ja ottaan tai jättään periaatteella ne sanelee kaiken aliurakoitsijat ovat vielä narrattu ostamaan kallista ja katteetonta kalustoa velaksi. Näin aliurakoitsijoita kyykytetään tekemään ilmaista työtä kovat lainat päällä ja vielä verot eläkkeet ja sosiaaliturvamaksut pitäis saada pysymään ajantasalla. Samaan aikaan tuotantokustanukset vain kasvaa esim. polttoaineet, auranterät, varaosat, renkaat, autot ja koneet. Kukaan ei kysy urakoitsija poloiselta että haluaako se että tuotantokustannukset kallistuu? Mutta isot pääurakoitsijat sanelee hinnat yksipuolisesti ei siinä pienyrittäjäpoloista kuunnella. Destia on ottanut jo niin paljon nollaurakoita pitkin suomea että sillä ei ole enää varaa omiin koneisiin ja autoihin koska sen oma kalustoyksikkö perii kovaa vuokraa niistä. Myös tukikohdistaan se on joutunut luopumaan kun Senaatti kiinteistöt perii liian kallista vuokraa ja alueurakat on tappiollisia niin viimeinen lenkki on se urakoitsijapoloinen jonka pitää omasta palkasta tinkiä. Tilaajavastuulaki on ihan hölynpölyä joka tullaan kiertämään tavalla tai toisella ja on tehty vain hölmön kansan rauhoittamiseksi. Suomen tienhoito ajettiin vuosikymmenessä alas ja nyt se on maailmanlopun partaalla. Harmin paikka vaan että ulosottoon päätyy tuhansia entisiä petettyjä urakoitsijoita joilta menee kaikki inhimillisen elämän edellytykset ja ihmisarvo.

        Ei kannnattaisi täällä paljoa keskustella asioista joista mistä et tiedä mitään...
        Olen tehny Destia Oyn kans yhteistyötä kymmen vuotta ei kä kauheeta valittamista taksoista..tehdystä työstä on jäänny ihan hyvä korvaus...
        Toki ainahanne hinnat sais olla paremmat eihän sillä mitään ylä rajaa ole.
        Ja tiet hoidetaan niissä laatuluokissa missä ne on ja tiehallinto valvoo tienpitoa.


      • RSHA 1939
        urakoitisija kirjoitti:

        Ei kannnattaisi täällä paljoa keskustella asioista joista mistä et tiedä mitään...
        Olen tehny Destia Oyn kans yhteistyötä kymmen vuotta ei kä kauheeta valittamista taksoista..tehdystä työstä on jäänny ihan hyvä korvaus...
        Toki ainahanne hinnat sais olla paremmat eihän sillä mitään ylä rajaa ole.
        Ja tiet hoidetaan niissä laatuluokissa missä ne on ja tiehallinto valvoo tienpitoa.

        Tiehallinnon valvonta on joillakin aluiella vähän sitä sun tätä kun esimerkiksi joillakin alueilla se vaatii tiehöyläkalustoa ja toisilla alueilla käy kuorma-auton alusterä. Itse olen toiminut urakoitsijana 16 vuotta joista 5 viimeistä vuotta tiehöylä hommissa. Ainakaan tiehöyläurakoitsijalle ei enää nykysysteemissä ole mitään tulevaisuutta koska raha ei yksinkertaisesti liiku kuten vielä 90-luvulla. Tuollaiset hommat vois mennä hyvänä harrastuksena jonkun palkkatyön ohessa niin sitten voisi ostaa sen uuden Veekmasin.


      • destian urakoitsija
        RSHA 1939 kirjoitti:

        Kyllä se koko kansantaloutta ajatellen olisi edelleen halvin ratkaisu ja kestävän kehityksen mukainen että tienhoidon monopoli olisi keskusvirastojohtoisella Tie ja vesirakennuslaitoksella. Myös TVH käytti aikoinaan paljon pienyrittäjiä ympärivuotisesti tuntitöissä kesät talvet vaikka niillä oli omaakin kalustoa. Mutta yrittäjien asema oli parempi kun oli yksi välikäsi laskutusketjussa pois.

        on kyllä niin viimeisen päälle kateellisten ihmisten puhetta tääl. se vaan on niin että toiset ihmiset on luotu yrittämään ja tekemään töitä kuin te perkeleen kommunistit jotka ette muuta tie kuin vaikeroitte ja valitatte ja luulette kaiken tietävänne ja paremmin osaavanne. tietysti jos joku on niin idiootti ja lähtee tekemään alle omien niin siitä vaan sama se on kaikissa töissä!


      • truckmanne
        destian urakoitsija kirjoitti:

        on kyllä niin viimeisen päälle kateellisten ihmisten puhetta tääl. se vaan on niin että toiset ihmiset on luotu yrittämään ja tekemään töitä kuin te perkeleen kommunistit jotka ette muuta tie kuin vaikeroitte ja valitatte ja luulette kaiken tietävänne ja paremmin osaavanne. tietysti jos joku on niin idiootti ja lähtee tekemään alle omien niin siitä vaan sama se on kaikissa töissä!

        voi olla niin vaikeeta kun esim tiellä 23 heinävedellä oli pari päivää sitten ensin vaahdotaan että on 100% lähtövalmius 1.10 alkaen siinä se taas jälleen kerran nähtiin miten talven tulo YLLÄTTI


      • mikä mättää
        destian urakoitsija kirjoitti:

        on kyllä niin viimeisen päälle kateellisten ihmisten puhetta tääl. se vaan on niin että toiset ihmiset on luotu yrittämään ja tekemään töitä kuin te perkeleen kommunistit jotka ette muuta tie kuin vaikeroitte ja valitatte ja luulette kaiken tietävänne ja paremmin osaavanne. tietysti jos joku on niin idiootti ja lähtee tekemään alle omien niin siitä vaan sama se on kaikissa töissä!

        tänään maaningalla ei ollut kukaan edes yrittämässä liukkauden torjuntaa vaikka tarvetta olis ollut


      • katetta katetta
        mikä mättää kirjoitti:

        tänään maaningalla ei ollut kukaan edes yrittämässä liukkauden torjuntaa vaikka tarvetta olis ollut

        näinhän se Destia tuottaa laadukasta talvihoitoa nykyään, jätetään "herran haltuun" koko homma.
        samanlaista välinpitämyyttä moottoritien ja 23-tien hoidossa viime viikolla torstaina SK toimesta.
        ei taida valvonta toimia Hely vai Elykeskus vai mikä liikennevirasto se nyt onkaan jolle se nykyään kuuluu.


      • juuri näin
        katetta katetta kirjoitti:

        näinhän se Destia tuottaa laadukasta talvihoitoa nykyään, jätetään "herran haltuun" koko homma.
        samanlaista välinpitämyyttä moottoritien ja 23-tien hoidossa viime viikolla torstaina SK toimesta.
        ei taida valvonta toimia Hely vai Elykeskus vai mikä liikennevirasto se nyt onkaan jolle se nykyään kuuluu.

        Totta joka sana mitä kirjoitat.
        Ei ole enää millään mitään väliä.
        Kyllä nyt tarttis tehdä jotain.


    • mr.plow

      Viime talvena kun lunta tuli niin maan per... niin auraa ei missään. Autot ja pyörät ei liikkunut enää hangessa niin tämän hiekkatien varrella olevat traktorin omistajat päättivät sitten aurata itse.

      • mr.tonttu toljanteri

        ittekkin asun maalla ja olis kyllä lumen auraus vehkeet mutta kukaan ei pyydä tai kysy aurausta vaikka pienellä palkalla suostuisinkin...


      • Kun lunta sataa.
        mr.tonttu toljanteri kirjoitti:

        ittekkin asun maalla ja olis kyllä lumen auraus vehkeet mutta kukaan ei pyydä tai kysy aurausta vaikka pienellä palkalla suostuisinkin...

        Kun en saan valmettia käyntii, linko pitäs ja laittaa, etulevy jäi pahnojen alle. Mutta kun pirautan
        rysselii, ne laittaa neliveto mannin ja sit lähtee.


      • nim.HKR
        Kun lunta sataa. kirjoitti:

        Kun en saan valmettia käyntii, linko pitäs ja laittaa, etulevy jäi pahnojen alle. Mutta kun pirautan
        rysselii, ne laittaa neliveto mannin ja sit lähtee.

        Uusi S 352 odottelee haasteita.


      • on se ihme
        nim.HKR kirjoitti:

        Uusi S 352 odottelee haasteita.

        Ne on pohjois-espoon niipperissä.
        Siellä aurataan ihan tyhjääkin tietä ja heilutellaan aurausvalleja.
        Aina on portinedusta täynnä lunta


      • kotkan ihme otus
        on se ihme kirjoitti:

        Ne on pohjois-espoon niipperissä.
        Siellä aurataan ihan tyhjääkin tietä ja heilutellaan aurausvalleja.
        Aina on portinedusta täynnä lunta

        ihme tyyppi puskee vuodesta toiseen kotkassa isolla traktorilla lumet ihmisten pihoihin ja kaupungin korjaaja perässä vaihtaen postilaatikoita,korjaten aitoja ja kaatuneita pylväitä vaihtaen myös roskikset ja bussipysäkit karvanaama saa helposti rikki. mahtaa tollanen alihankkija olla kokonaisedullinen. heinikoski ja svedillä ei munat riitä laittamaan karvakasaa kuriin...


    • jfaslö

      Tässä vantaalla osoittautunut hyväksi konstiksi jäädyttää pieni alue asfalttia. Tämä vetää suola-autokuskeja puoleensa kuin suomi maahanmuuttajia ja alta aikayksikön on siinä pörräämässä suola-autoja useampi.

      Haittapuolina on tietysti autojen ruostuminen, suolaloskassa liukastelu ja vitutus.

    • Voi teitä inisijöitä

      Niin eihän noista aurahommista saa mitä muuta kun vittuilua päin näköä..
      Käyt auraamassa niin johonkin on jäänyt pari paakkia lunta ja kauhea metakka nousee..

      Sitten jos ei heti sillä sekunnilla olla auraamassa kello 22.00 illasta niin taas tulee vittuilua.

      • lepo vaan

        älä hermoile tuskin vitukseen kuolee


    • miiiiii

      Eilen tuli auraajat! Kiitos. Oli jo aika!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1820
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      235
      1590
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      90
      1504
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1318
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      164
      1105
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1083
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      922
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      916
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      856
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      95
      817
    Aihe