Reaktiivinen artriitti vs nivelreuma

sekaisinko?

Minulla on diagnosoitu reaktiivinen artriitti, joka on vaivannut loppukesästä saakka. Se mitä olen ko taudista lukenut mm. terveysportista on antanut minun ymmärtää, että myös kroonistuessaan reaktiivinen niveltulehdus on eri sairaus kuin nivelreuma.

Toisaalta, kun lukee näitä keskustelupalstoja tulee ilmi tasaisin väliajoin, että jos epäilee reaktiivista niveltulehdusta, pitäisi hakeutua mahdollisimman pian hoitoon, jottei tauti muutu nivelreumaksi. Oikeastiko se voi muuttua vai onko kyse vaan siitä, että nivelreuman alku on (epäselvänä tapauksena) diagnosoitu alkuun reaktiiviseksi artriitiiksi ja myöhemmin todetaan, että diagnoosi on väärä.

Ja kaiken kaikkiaan, ainakin minua hoitaneet lääkärit (ja netistä luotettavista lähteistä lukemani) perusteella reaktiivisen niveltulehduksen hoitosuositus ensimmäisen 3 kk:n aikana on kipulääkitys. Vasta sen jälkeen lähdetään kokeilemaan varsinaisia reumalääkkeitä. Reaktiivisen niveltulehduksen pitäisi parantua hoidosta riippumatta yleensä tuossa kolmessa kuukaudessa.

Olenko ymmärtänyt asian ihan väärin?

11

6269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiantuntija.

Reaktiivisen artiitin aiheuttaja on yleensä klamydia; joko keuhkoklamydia tai chlamydia trachomatis. Lähtisin antibiooteilla/tai luontaistuotteilla hoitamaan ongelmaa.

Huomaa että antibiooteilla, yhden antibiootin käyttäminen kerrallaan ei koskaan johda paranemiseen, jos infektio on kroonistunut.

"Kroonisen keuhkoklamydiainfektion hoitoon tarvitaan ilmeisesti samanaikainen useamman antibiootin yhdistelmä, kuten on jo käytössä helikobakteeri-infektioiden ja tuberkuloosin hoidossa. Tutkimuksen mukaan kroonista keuhkoklamydiainfektiota ei voida parantaa eikä infektion kiihdyttämää ateroskleroosia ehkäistä tavanomaisella yhden antibiootin hoidolla. Tämä ilmenee Suomen Akatemian Mikrobit ja ihminen -tutkimusohjelman hankkeista, joissa on selvitetty infektioiden ja ateroskleroosin yhteyttä kokeellisessa keuhkoklamydian infektiomallissa sekä keuhkoklamydian ja isäntäsolun vuorovaikutuksia. Hankkeita johtavat tutkimusprofessori Maija Leinonen ja emeritus professori Pekka Saikku sekä dosentti Mirja Puolakkainen."

http://www.aka.fi/en-gb/A/Science-in-society/Research-programmes/Completed/MICMAN/E-MICMAN/1895/1906/

Minimikuuri kroonistuneeseen klamydiaan on triple-antibioottihoito: tetrasykliini makrolidi metronidatsoli (Flagyl). Yleensä suositellaan doksisykliiniä ja atsitromysiiniä metronidatsolia. Kuurit ovat yleensä pitkiä, 1-4 vuotta.

http://www.freepatentsonline.com/6884784.html

Tutkimuksia:
      Persistent Chlamydiae and chronic arthritis
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/pmc/articles/PMC130142/

Chlamydial infection preceding the development of rheumatoid arthritis: a brief report
      http://www.springerlink.com/content/lfe536lxq0axbd2a/

Synovial Chlamydia trachomatis in patients with reactive arthritis/Reiter's syndrome are viable but show aberrant gene expression.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9558178?dopt=Abstract

Muita hoitoja:
      http://AutoimmunityResearch.org/Phase1.pdf
      http://AutoimmunityResearch.org/Phase2.pdf

Itse nivelreumassa lienee kysymys monimikrobiongelmasta, eli infektio voisi olla tyyppiä klamydia mykoplasma. Mutta monissa antibioottiprotokollissa on kuitenkin vakiona tuo doksi atsi tai minosykliini atsitromysiini, ne on ihan peruskauraa. Sen jälkeen päälle pitää lisätä tuo metronidatsoli, jos on epäilys että on klamydia-infektio, sillä se on tärkein antibiootti siinä tapauksessa. Yleensä kuitenkin kaikkiin infektioihin liittyy klamydia, koska se on niin yleinen bakteeri. MP:ssä on klindamysiini kolmantena antibioottina, joka on myös tehokas anaerobisia bakteereja kohtaan, kuten metro.

Luontaistuotteet/ravintolisät jotka ajavat (joissakin tapauksissa) saman asian kuin antibiootit:
      Toistuvasti, alfalipoiinihappo (esim. 20-100 mg), otettuna joka 3 tunti, muutaman päivän jaksoina, ja jodi (esim. 20-50mg päivässä) on osoittautunut tehokkaimmiksi vaihtoehdoiksi. Jodia voi ostaa joko nestemäisenä (Lugolin jodi), tai tabletteina (Iodoral).

• mosta

Herra/Neiti/Rouva "asiantuntija." ei nyt kyllä tullut kertoneeksi että ensinnäkin, miksi hän sanoo itseään asiantuntijaksi. ja toiseksi se tieto mitä minä olen tässä viimeisen 9 kk aikana kerännyt kokoon esim. minua hoitaneilta lääkäreiltä (sairastuin toukokuussa -09 reaktiiviseen artiittiin) oli se, että reaktiivinen artiitti voi kyllä johtua paljon muustakin kuin pelkästään klamydiasta! Vaikka sanoitkin "yleensä" niin lähdit kovin vahvalla oletuksella viemään tätä eteenpäin ja tekemään hoitosuunnitelmaa... Toki ehkä niille, joilla syyksi on todettu klamydia tiedoistasi voi olla jotain hyötyäkin.

Noh, mutta kuitenkin. Mut niin, se mitä olen itse ymmärtänyt lääkäreiltä on se, että joo reaktiivinen artiitti voi itsessään kroonistua, mut mahdollisesti muuttua myös reumaksi. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Tosta ajallisesta määrästä niin mä olen nähnyt 3-5 kk mitä on kirjoitettu missä ajassa reaktiivisen artiitin suurinpiirtein pitäis parantua. Ilmeisesti paranemisaikaa kuitenkin lisää ainakin HLA-B27-tekijä, joka tekee reaktiivisesta artiitista myös sisukkaamman (ja ilmeisesti myös alttiimman muuntua reumaksi?)...Mulla edelleen pidetään tätä reaktiivisena artiittina, vaikka aikaa onkin kulunut aika rutkasti.. Itseltä tosin löytyy tuo tekijä.

• likka 25
        mosta kirjoitti:

Herra/Neiti/Rouva "asiantuntija." ei nyt kyllä tullut kertoneeksi että ensinnäkin, miksi hän sanoo itseään asiantuntijaksi. ja toiseksi se tieto mitä minä olen tässä viimeisen 9 kk aikana kerännyt kokoon esim. minua hoitaneilta lääkäreiltä (sairastuin toukokuussa -09 reaktiiviseen artiittiin) oli se, että reaktiivinen artiitti voi kyllä johtua paljon muustakin kuin pelkästään klamydiasta! Vaikka sanoitkin "yleensä" niin lähdit kovin vahvalla oletuksella viemään tätä eteenpäin ja tekemään hoitosuunnitelmaa... Toki ehkä niille, joilla syyksi on todettu klamydia tiedoistasi voi olla jotain hyötyäkin.

Noh, mutta kuitenkin. Mut niin, se mitä olen itse ymmärtänyt lääkäreiltä on se, että joo reaktiivinen artiitti voi itsessään kroonistua, mut mahdollisesti muuttua myös reumaksi. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Tosta ajallisesta määrästä niin mä olen nähnyt 3-5 kk mitä on kirjoitettu missä ajassa reaktiivisen artiitin suurinpiirtein pitäis parantua. Ilmeisesti paranemisaikaa kuitenkin lisää ainakin HLA-B27-tekijä, joka tekee reaktiivisesta artiitista myös sisukkaamman (ja ilmeisesti myös alttiimman muuntua reumaksi?)...Mulla edelleen pidetään tätä reaktiivisena artiittina, vaikka aikaa onkin kulunut aika rutkasti.. Itseltä tosin löytyy tuo tekijä.

en nyt oikeastaan vastaa mihinkään.. tuumailen vain omia kokemuksiani asiasta. eli itselläni ollut vuodesta 2002 alkaen eri nivelissä särkyä/vaivaa (mm.leukanivel leikattu, ranteet useita n. 12 kertaa tulehtuneet, nilkat aina jäykkänä ja kipeänä), nyt vasta alettu tutkia tarkemmin, kun polvinivel tulehtunut pahasti. reaktiivisena tulehduksena toistaiseksi epäilty, perjantaina laitettiin kortisoonipiikkiä, nyt jalka ei kestä edes kävelyä/astumista missään muodossa. buranaa käytetty lääkityksenä, josta ei mitään apua. verikokeita, virtsanäytteitä ja ulostenäytteitä otettu useita, odotellaan niiden tuloksia. lääkäri epäillyt mm. nivelreumaa. lähetettä ei vielä ole erikoislääkärille tehty, toivottavasti piakkoin. polvi nyt kolmatta viikkoa kohta kävelykelvoton. sairaslomalla olen. toivottavasti muutkin kirjoittaisivat miltä itsestään tuntuu jos samanlaista vaivaa, helpottaa omaa oloa kun tietää, että ei ole ainoa!

• toiv. ex-köpöttelijä
        likka 25 kirjoitti:

en nyt oikeastaan vastaa mihinkään.. tuumailen vain omia kokemuksiani asiasta. eli itselläni ollut vuodesta 2002 alkaen eri nivelissä särkyä/vaivaa (mm.leukanivel leikattu, ranteet useita n. 12 kertaa tulehtuneet, nilkat aina jäykkänä ja kipeänä), nyt vasta alettu tutkia tarkemmin, kun polvinivel tulehtunut pahasti. reaktiivisena tulehduksena toistaiseksi epäilty, perjantaina laitettiin kortisoonipiikkiä, nyt jalka ei kestä edes kävelyä/astumista missään muodossa. buranaa käytetty lääkityksenä, josta ei mitään apua. verikokeita, virtsanäytteitä ja ulostenäytteitä otettu useita, odotellaan niiden tuloksia. lääkäri epäillyt mm. nivelreumaa. lähetettä ei vielä ole erikoislääkärille tehty, toivottavasti piakkoin. polvi nyt kolmatta viikkoa kohta kävelykelvoton. sairaslomalla olen. toivottavasti muutkin kirjoittaisivat miltä itsestään tuntuu jos samanlaista vaivaa, helpottaa omaa oloa kun tietää, että ei ole ainoa!

Eikö sulle likka25 annettu olenkaan keppejä? Tai siis mietin vaan, kun jos ne pistää sitä kortisoonii niin sen pitäis kuitenki vissii saada lepoa..

Mulla pidetty reaktiivisena toukokuusta -09 lähtien, kun alkoi.. ja eikä silleen, mulla on kuitenkin aika pienel alueella tä (aiemmin vaan toises lonkas, mut ennen uutta vuotta levis toiseenki lonkkaan), eikä ole jäykkyyttä. Mulle ei tosin onnistuttu löytämään mitään selitystä tai laukaisijaa, tiedäppä sitten..

Mul pistettiin viime kesänä piikki lonkkaan, aika kamalaa touhua se kyllä. Lääkäri määräs suurinpiirtein liikkumiskieltoon, eikä siinä mitään, mielummin olikin liikkumatta, ku se jalan nostaminen oli sen piikin jälkeen ihan hirveen vaikeeta (mulla oli kyllä kepit, mutta silti..). Oliskohan se ollu huomenna siitä päivästä tai sitä seuraavana päivänä, kun esim. maatessa selällään ei jalka liikunut ollenkaan, oli kuin halvaantunut. Mutta kyllä se siitä sitten tokeni vähitellen.

Nyt elättelen pieniä toivoja paranemisesta, kokonaissuuntaus on pitkällä tähtäimellä ollut positiivinen, mutta ei tässä uskalla ihan hirveästi kuitenkaan toivoa. Olin jo aiemmin paranemaan päin, kunnes sain ärjyn flunssan joka vei taas keppiköpöttelijäksi.. Lääkkeenä menee sulfasalats. ja kortisoni, jota jälkimmäistä kokeillaan purkaa pian..

Ai niin, törmäsin tämmöseen ihan asialle omistautuneesen foorumiin: http://www.reuma.fi/foorumi/

• asiantuntija.
        mosta kirjoitti:

Tosiaan kamppailen joka päivä tällaisten ihmeellisten kirjoitusten kanssa, joissa ei ole järkeä...

Laitoin tuon keuhkoklamydian/chlamydia trachomatiksen esimerkkinä bakteereista jotka voivat aiheuttaa reaktiivista artriittia, koska niistä löytyy eniten tutkimuksia. Mutta ei sillä tosiaan ole väliä vaikka olisi joku muukin. Antibioottihoidot tepsivät kaikkiin erilaisiin solunsisäisiin bakteereihin, ja jopa solunsisäisiin loisiin.

Lähtökohtaisesti suosittelisin tuon vuosia pitkän antibioottikuurin tai lisäravinnekuurin kenelle vaan, vaikkei mitään ongelmia olisikaan, koska meissä kaikissa asuu sen verran paljon loisia, solunsisäisiä bakteereja, ja perintötekijöistä riippuu minkä taudin niistä saa. Jotkut saavat reuman, jotkut fibromyalgian, jotkut masennuksen, tai psykoosin tai ärtyneen suolen. Samat bakteerit/loiset eivät tietenkään liity näihin kaikkiin sairauksiin, ja niitä voi tietysti olla useita lajeja kerrallaan.

Jo vuosia näitten tautien parantaminen on ollut rutiinia, eikä ne tosiaan häviä viikossa, tai kuukaudessa, vaan jos on jokin pahempi tauti, paraneminen vie vuosia. Oikeaa hoitoa saa kunhan löytää jonkun lääkärin joka suostuu käyttämään kunnollisia antibioottihoitoja, tai lisäravinnehoitoja, ja niitä löytyy ulkomailta, vaan ei Suomessa.

Toiseksi jos ei saa mitään hoitoa siihen reaktiiviseen niveltulehdukseen, se on yhtä tyhjän kanssa, ihan se sama mikä asiantuntijalääkäri sinulla on ja vaikka olisi otettu HLA-XXja sitrulliinivasta-aineet ja CRP. Hoito on suurin piirtein nollan arvoista, niin kauan kun
        1) reumaa ei tunnusteta bakteeri/loistaudiksi
        2) ja oikeaa antibioottihoitoa patogeeninen hävittämiseksi määrätä

Se on niin helppoa nähdä ettei noista teidän hoidoista tule yhtään mitään. Kortisoni ja biologiset reumalääkkeet vähentävät kyllä näitten patogeeninen aiheuttamaa tulehdusta, mutta ah, ne sivuvaikutukset... eikä niillä tietysti parannuta. Asiat ovat yksinkertaisesti ymmärrettävissä, kunhan vaan tunnustaa ne tosiasiat, missäköhän valheellisessa maailmassa elättekään.

• ei usko
        asiantuntija. kirjoitti:

Tosiaan kamppailen joka päivä tällaisten ihmeellisten kirjoitusten kanssa, joissa ei ole järkeä...

Laitoin tuon keuhkoklamydian/chlamydia trachomatiksen esimerkkinä bakteereista jotka voivat aiheuttaa reaktiivista artriittia, koska niistä löytyy eniten tutkimuksia. Mutta ei sillä tosiaan ole väliä vaikka olisi joku muukin. Antibioottihoidot tepsivät kaikkiin erilaisiin solunsisäisiin bakteereihin, ja jopa solunsisäisiin loisiin.

Lähtökohtaisesti suosittelisin tuon vuosia pitkän antibioottikuurin tai lisäravinnekuurin kenelle vaan, vaikkei mitään ongelmia olisikaan, koska meissä kaikissa asuu sen verran paljon loisia, solunsisäisiä bakteereja, ja perintötekijöistä riippuu minkä taudin niistä saa. Jotkut saavat reuman, jotkut fibromyalgian, jotkut masennuksen, tai psykoosin tai ärtyneen suolen. Samat bakteerit/loiset eivät tietenkään liity näihin kaikkiin sairauksiin, ja niitä voi tietysti olla useita lajeja kerrallaan.

Jo vuosia näitten tautien parantaminen on ollut rutiinia, eikä ne tosiaan häviä viikossa, tai kuukaudessa, vaan jos on jokin pahempi tauti, paraneminen vie vuosia. Oikeaa hoitoa saa kunhan löytää jonkun lääkärin joka suostuu käyttämään kunnollisia antibioottihoitoja, tai lisäravinnehoitoja, ja niitä löytyy ulkomailta, vaan ei Suomessa.

Toiseksi jos ei saa mitään hoitoa siihen reaktiiviseen niveltulehdukseen, se on yhtä tyhjän kanssa, ihan se sama mikä asiantuntijalääkäri sinulla on ja vaikka olisi otettu HLA-XXja sitrulliinivasta-aineet ja CRP. Hoito on suurin piirtein nollan arvoista, niin kauan kun
        1) reumaa ei tunnusteta bakteeri/loistaudiksi
        2) ja oikeaa antibioottihoitoa patogeeninen hävittämiseksi määrätä

Se on niin helppoa nähdä ettei noista teidän hoidoista tule yhtään mitään. Kortisoni ja biologiset reumalääkkeet vähentävät kyllä näitten patogeeninen aiheuttamaa tulehdusta, mutta ah, ne sivuvaikutukset... eikä niillä tietysti parannuta. Asiat ovat yksinkertaisesti ymmärrettävissä, kunhan vaan tunnustaa ne tosiasiat, missäköhän valheellisessa maailmassa elättekään.

Siis yrität sanoa, että kaikki olisimme terveitä, jos söisimme jatkuvasti vahvoja antibiootteja? Meidän siis pitäisi syödä niitä riippumatta olemassa olevista oireista.

• ÄIJÄ 39
        ei usko kirjoitti:

Siis yrität sanoa, että kaikki olisimme terveitä, jos söisimme jatkuvasti vahvoja antibiootteja? Meidän siis pitäisi syödä niitä riippumatta olemassa olevista oireista.

"mikä asiantuntija"
        Näköjään täältäkin löytyy kaikkitietäviä "asiantuntijoita", jotka tuputtavat ainoa oikeaa mielipidettään.
        Minulla on ollut niveloireita yli 4 vuotta nilkoissa, polvissa, varpaissa (makkaravarvas), olkapäässä selässä missä milloinkin.
        Diagnoosina ollut reaktiivinen niveltulehdus (kambylobakteerista), reuma, selkärankareuma ja nyt viimeisenä nivelpsori. Kun näytin ihottumaläiskiä ihotautien erikoislääkärille reumalääkärin pyynnöstä vastaus oli "Ei tämä ainakaan psoriaasista ole voit sanoa sille reumalääkärille". Kun reilun vuoden päästä siitä otettiin koepala yllätys yllätys siinä oli psoriaasis. Lääkkeet ei tunnu auttavan, kaikenlaista on kokeiltu. Trexan nyt lääkkeenä viimeiset 3 vuotta ei mitään sivuvaikutuksia eipä hirveesti apuakaan...
        Reilu vuosi sitten alkoi oikeesti vituttaan ja lopetin lääkkeet. Nyt oon popsinut Trexania taas 2kk ja ehkä oireet hieman helpottaa. Parhaiten minua auttaa auringon lisäksi nesteenpoisto nivelistä ja kortisonipiikki. Toisethan ei kuulemma kortisonista saa apua mutta minuun tepsii.

Tsemppiä nimimerkille sekaisin? äläkä suinpäin usko kaikenmaailman "asiantuntioita" vaan kuuntele omaa kroppaa ja kokeile useita lääkäreitä tai keskustele oman lääkärisi kanssa eri hoitomahdollisuuksista.

• ÄIJÄ 39
        ÄIJÄ 39 kirjoitti:

"mikä asiantuntija"
        Näköjään täältäkin löytyy kaikkitietäviä "asiantuntijoita", jotka tuputtavat ainoa oikeaa mielipidettään.
        Minulla on ollut niveloireita yli 4 vuotta nilkoissa, polvissa, varpaissa (makkaravarvas), olkapäässä selässä missä milloinkin.
        Diagnoosina ollut reaktiivinen niveltulehdus (kambylobakteerista), reuma, selkärankareuma ja nyt viimeisenä nivelpsori. Kun näytin ihottumaläiskiä ihotautien erikoislääkärille reumalääkärin pyynnöstä vastaus oli "Ei tämä ainakaan psoriaasista ole voit sanoa sille reumalääkärille". Kun reilun vuoden päästä siitä otettiin koepala yllätys yllätys siinä oli psoriaasis. Lääkkeet ei tunnu auttavan, kaikenlaista on kokeiltu. Trexan nyt lääkkeenä viimeiset 3 vuotta ei mitään sivuvaikutuksia eipä hirveesti apuakaan...
        Reilu vuosi sitten alkoi oikeesti vituttaan ja lopetin lääkkeet. Nyt oon popsinut Trexania taas 2kk ja ehkä oireet hieman helpottaa. Parhaiten minua auttaa auringon lisäksi nesteenpoisto nivelistä ja kortisonipiikki. Toisethan ei kuulemma kortisonista saa apua mutta minuun tepsii.

Tsemppiä nimimerkille sekaisin? äläkä suinpäin usko kaikenmaailman "asiantuntioita" vaan kuuntele omaa kroppaa ja kokeile useita lääkäreitä tai keskustele oman lääkärisi kanssa eri hoitomahdollisuuksista.

Meinas unohtua loistava tulehduskipulääke, joka vie kivut ja sitten pystyy lähes normaalisti liikkumaan on naprometin. Ainakaan minulle ei tule mitään sivuvaikutuksia.
        Siis tämä helpottaa kipua eikä paranna sairautta
        Ja kortisonipiikin jälkeen pitää muistaa levätä, eikä heti lähteä liikekannalle. Ettei piikitetty nivel vaurioidu.
        Voi että missä valheellisessa maailmassa elänkään, vai mitä asiantuntija.

• asiantuntija.
        ei usko kirjoitti:

Heh. Toivottavasti tuo ei ollut provo. Ilmeisesti et kuitenkaan ymmärtänyt lähes täydellisen yksinkertaista kirjoitustani. Nyt siis väännät asian sellaiseksi että kirjoitukseni täytyy olla väärin koska pitäisi syödä jatkuvasti antibiootteja, vaikka olisi terve, ja tuohon reumaan taas ei mitään kommentteja (Pum! ampuu sormipyssyllä omaan päähän). En edes väittänyt että kaikkien pitäisi syödä jatkuvasti antibiootteja.

Myönnä vain että olet täydellisen kykenemätön mihinkään, myös siihen että hankkisit itsellesi oikeaa hoitoa. Joten sinun täytyy vain vastustaa kaikkea parempaa koska muut voisivat siitä hyötyä, mutta sinä taas et, koska olet täydellisen kykenemätön mihinkään.

Hohhoijaa, minua rupeaa vaivaamaan jo sotaväsymys. Taidan olla jo kuullut kaikki maailman typerimmät kommentit, vaikka joskus onnittelen itseäni että nyt kirjoitin asiani niin täydellisesti, lyhyesti, ja ytimekkäästi, mutta silti saan täysin idioottimaisia kommentteja.

• asiantuntija.
        ÄIJÄ 39 kirjoitti:

Meinas unohtua loistava tulehduskipulääke, joka vie kivut ja sitten pystyy lähes normaalisti liikkumaan on naprometin. Ainakaan minulle ei tule mitään sivuvaikutuksia.
        Siis tämä helpottaa kipua eikä paranna sairautta
        Ja kortisonipiikin jälkeen pitää muistaa levätä, eikä heti lähteä liikekannalle. Ettei piikitetty nivel vaurioidu.
        Voi että missä valheellisessa maailmassa elänkään, vai mitä asiantuntija.

Eivät kortisonin sivuvaikutukset tulekaan ihan heti, mutta vuosien kuluessa, sinulle kehittyy diabetesta, osteoporoosia ja saat kaihen molempiin silmiin. Eli ennenaikainen vanheneminen.

Kortsoni ei paranna sairautta, joten turhaan siinä hehkutat. Jotkut tulehduskipulääkkeet taas aiheuttavat vatsa-ongelmia, ja ennen pitkää sinulle tulee refluksi ja syöt nexiumia vielä kaupan päälle (joka ei auta ainakaan täydellisesti).

• ÄIJÄ 39
        asiantuntija. kirjoitti:

Heh. Toivottavasti tuo ei ollut provo. Ilmeisesti et kuitenkaan ymmärtänyt lähes täydellisen yksinkertaista kirjoitustani. Nyt siis väännät asian sellaiseksi että kirjoitukseni täytyy olla väärin koska pitäisi syödä jatkuvasti antibiootteja, vaikka olisi terve, ja tuohon reumaan taas ei mitään kommentteja (Pum! ampuu sormipyssyllä omaan päähän). En edes väittänyt että kaikkien pitäisi syödä jatkuvasti antibiootteja.

Myönnä vain että olet täydellisen kykenemätön mihinkään, myös siihen että hankkisit itsellesi oikeaa hoitoa. Joten sinun täytyy vain vastustaa kaikkea parempaa koska muut voisivat siitä hyötyä, mutta sinä taas et, koska olet täydellisen kykenemätön mihinkään.

Hohhoijaa, minua rupeaa vaivaamaan jo sotaväsymys. Taidan olla jo kuullut kaikki maailman typerimmät kommentit, vaikka joskus onnittelen itseäni että nyt kirjoitin asiani niin täydellisesti, lyhyesti, ja ytimekkäästi, mutta silti saan täysin idioottimaisia kommentteja.

Pyydän anteeksi oi suuri asiantuntija meidän tyhmien, yksinkertaisten ja mihinkään kykenemättömien puolesta.
        Muista meitä hakiessasi Nobelin palkintoa ansiokkaasta työstä reumasairauksien parissa.

Tämä oli PROVO!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3595
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1331
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1293
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1152
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1060
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      921
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      902
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe