Ostin kotidopplerin reilu viikko sitten.. Ongelmanani on että en löydä vieläkään sykettä????? (menossa rv 13 ) Saan ainoastaan semmosen ''viuh viuh' äänen kuulumaan oikealta puolelta.. Keskesltä se sama ääni kuuluu myös mutta paljon heikompana.. Nyt kun olen laskeskellut niin tahti on noin 90 ''viuh'' ääntä minuutissa.. Joten tuskin voi vauvan sydänäänet olla.. Jostain kumman syystä oma pulssini on aina kun tarkistan 70-90/min. Istukka on kohdunsuulla joten tuskin istukanääniä kuuntelen.. Epäilen että kohta jota kuuntelen on lähellä jotain omaa isoa verisuonta.. Kokemuksia? Neuvoja?
P.s. Kohta jota kuuntelen on täsmälleen sama kohta ja samanlainen viuh ääni kuin neuvolassa rv 11 6.. Silloin tosin neuvolassa sanottiin että sydämmensyke on normaali mutta paljonko se silloin oli niin ei sanottu..
En löydä sykettä?
30
17107
Vastaukset
- Janicke
Kannattaa käännellä doppleria eri asentoihin vatsan päällä. Itse ainakin saan äänet kuuluviin, jos laite on 45 asteen kulmassa vatsaani kohden. Eikä se syke kuulu aina samasta kohtaa, vauvahan liikkuu kohdussa :)
- stressaantunut
Olen käännellyt ja väännellyt doppleria mutta silti kuuluu se sama ääni yhdestä kohtaa selkeästi ja sitten muualta todella heikosti.. En vain saa sykettä kuulumaan.. Nyt olen alkanut pelätä että neuvolassakaan ei kuultu vauvan ääntä.. Millasen sen äänen pitäisi olla?
- löööppo
stressaantunut kirjoitti:
Olen käännellyt ja väännellyt doppleria mutta silti kuuluu se sama ääni yhdestä kohtaa selkeästi ja sitten muualta todella heikosti.. En vain saa sykettä kuulumaan.. Nyt olen alkanut pelätä että neuvolassakaan ei kuultu vauvan ääntä.. Millasen sen äänen pitäisi olla?
kyllä sen erottaa. Ne viuh, viuh äänet on joko istukan ääniä tai äidin oma syke. Älä vielä noilla viikoilla hermoile jos et itse saa ääniä kuuluviin. Itselläni neuvolassakin se oli 13 viikolla hankalaa, koska minulla on taaksekallistunut kohtu ja äänet kuulu tosi matalalta. Kokeile ihan siitä symfyysiluun yläpuolelta metsästää.
- turhavempain!
Täälllä on alempana ketju kotidobblereista - ja sanoisin että tämä viesti vastaa hyvin kysymykseen ko. vekottimen tarpeellisuudesta. Kannattiko hankkia ja nyt stressata tod. näk ihan turhaan?
- 36+0
minulla oli täysin sama ongelma dopplerin kanssa aluksi, mutta ekoilla kuuntelukerroilla menikin yhteensä aina melkein puolisen tuntia. Kannattaa käännellä laitetta paikallaan ja käy joka kohta tarkoin läpi. Ja tuo hidas ääni mistä mainitsit, on luultavasti sinun pulssisi. Sikiön syke kuitenkin on jotain 150 joten erotat ne kyllä toisistaan.
- 36+0
että laite tuskin on tarpeeton, jos sitä saadaan myytyä kuitenkin melko paljon vuodessa. Ja oikein käytettynä laite toimii kyllä moitteettomasti. Itse hankin dopplerin siksi, ettei vauvan liikkee tuntuneet vielä liki 20 rv tienoillakaan, joten sain kyllä mielenrauhan.
- 160 bpm
Ne viuh viuh -äänet on kuulemma istukan virtauksia. Löydän itse sikiön sykkeen aika läheltä niitä. Ei kannata painaa sitä doppleria kovin paljon masua vasten vaan pitää se ihan kevyesti siinä. Ja geeliä tms tietty siihen väliin. Sikiön syke on sellaista hevosen laukkaa muistuttavaa kopsetta:) Mä huomasin alkuun että seisaaltaan saan sykkeen kuulumaan helpommin kuin makuulla. Ja tosiaankin hyvin pienin ja rauhallisin liikkein liikutat sitä vehjettä, kyllä ne sieltä löytyy:)
- Tupla27+3
Se viuh viuh ääni on tosissaan istukka. Sikiö on noilla viikoilla vielä todella alhaalla ihan alavatsassa, liikuttele tosi hitaasti doppleria sivulta toiselle, kyllä se tulee jossain vaiheessa vastaan.
Itse löysin noilla viikoilla vauvan aina just pimppi karvoituksen ylä puolelta.
Tässä linkki vielä miltä istukka ja sikiö äänet kuullostavat, aika iso ero: http://www.fetaldopplerfacts.org/tools/tools-fetal-doppler-sounds.php - alhaalla
Tupla27+3 kirjoitti:
Se viuh viuh ääni on tosissaan istukka. Sikiö on noilla viikoilla vielä todella alhaalla ihan alavatsassa, liikuttele tosi hitaasti doppleria sivulta toiselle, kyllä se tulee jossain vaiheessa vastaan.
Itse löysin noilla viikoilla vauvan aina just pimppi karvoituksen ylä puolelta.
Tässä linkki vielä miltä istukka ja sikiö äänet kuullostavat, aika iso ero: http://www.fetaldopplerfacts.org/tools/tools-fetal-doppler-sounds.phpEtsi ääntä ihan alhaalta!
- plussapallo10
alhaalla kirjoitti:
Etsi ääntä ihan alhaalta!
eli älä etsi dopplerilla viellä noilla viikoilla sykettä vatsan päältä, vaan siitä häpyluun(en tiedä muistanko nimen oikein...) yläpuolelta, siitä missä karvoitus yleensä loppuu tuntuu sellainen kova luu jonka jälkeen tulee ns.kuoppa...siihen paina dopplerilla, kevyt hipaisu ei toimi vaan pitää painaa niinkuin ne neuvolassakin tekee. ja laita kunnolla sitä geeliä, se auttaa kuuluvuudessa.
- alkp.
plussapallo10 kirjoitti:
eli älä etsi dopplerilla viellä noilla viikoilla sykettä vatsan päältä, vaan siitä häpyluun(en tiedä muistanko nimen oikein...) yläpuolelta, siitä missä karvoitus yleensä loppuu tuntuu sellainen kova luu jonka jälkeen tulee ns.kuoppa...siihen paina dopplerilla, kevyt hipaisu ei toimi vaan pitää painaa niinkuin ne neuvolassakin tekee. ja laita kunnolla sitä geeliä, se auttaa kuuluvuudessa.
Olen kokeillut joka ikistä paikkaa ja olen kokeillut hellästi ja kunnolla painamalla ja doppleria kääntämällä.. Saan semmosen 90/min sykkeen kuulumaan todella monesta paikasta ja niistä paikoista jossa syke ei kuulu niin kuuluu vain epämääräistä rähinää, pulputtelua (ihankuin lasin upottaisi veteen niin että tulee semmonen ''pulp'' ääni) ja/tai ''tuulen'' ääntä.. Nyt kun olen kaikki paikat käynyt läpi olen varma että neuvolassa kuunneltiin minun sykettäni.. Laite oli todella vanha eikä siinä ollut näyttöä paljonko syke on.. Minulla on normaalisti todella korkea syke ja olin juuri kävellyt aika pitkän matkaan kun sydänääniä alettiin kuuntelemaan.. Sykkeeni olisi ihan hyvin voinut silloin olla reilusti yli sata ja lääkäri ei ole missään vaiheessa ehtinyt laskea tarkkaa sykettä päässä koska kuunteli niin vähän aikaa ja juteltiin samalla aika paljon.. Totesi vain että ihan normaali syke.. Ja silloin kuului viuh, viuh ääni..
Olen yrittänyt myös oman sykkeeni seasta löytää jotain nopeampaa mutta huonolla menestyksellä.. Alan olemaan todella huolissani.. Seuraava neuvola vasta 4 viikon päästä ja rakenneultra rv 21.
- wkjqehfgkwuef
noniin,kannattiko hankkia? nyt ressaat vaan ja luultavasti ihan turhaan.
- ......
laite on oikein hyvä, ja minun mielestäni ei ole turhaa stressata jos haluaa kuunnella lapsensa sydänääniä, muulloinkin kuin neuvolassa, joka luult. on tuossa vaiheessa vaik kerran kuussa. Tai ainakin minulla oli.
Tarvitseeko sitä tulla selittämään tuollaista, että mitäs menit ostamaan. Aloittaja kysyi aivan eri kysymyksen kuin että olisiko kannatanut ostaa. Mene muualle valittamaan siitä. - wewertwertwert
...... kirjoitti:
laite on oikein hyvä, ja minun mielestäni ei ole turhaa stressata jos haluaa kuunnella lapsensa sydänääniä, muulloinkin kuin neuvolassa, joka luult. on tuossa vaiheessa vaik kerran kuussa. Tai ainakin minulla oli.
Tarvitseeko sitä tulla selittämään tuollaista, että mitäs menit ostamaan. Aloittaja kysyi aivan eri kysymyksen kuin että olisiko kannatanut ostaa. Mene muualle valittamaan siitä.pakko kitistä aina vastaan. paska ostos ja sillä siisti. jos et kestä kuunnella niin mene peiton alle itkemään :)
- alkp.
...... kirjoitti:
Tarvitseeko sitä tulla selittämään tuollaista, että mitäs menit ostamaan. Aloittaja kysyi aivan eri kysymyksen kuin että olisiko kannatanut ostaa. Mene muualle valittamaan siitä.Juuri äsken sain kuulumaan haaleasti jotain joka oli nopeampi kuin oma sykkeeni(tarkistan samaan aikaan ranteesta oman sykkeeni).. Syke oli sen verran nopea että sitä oli vaikea laskea loppuun (yli 100 kumminkin) ja sitten se hävisi vähän väliin ufomaisen äänen jälkeen.. Samasta paikasta löytyi kumminkin syke uudestaan hieman vain doppleria kääntämällä.. Jos esim. kuuntelinkin istukkaa tai napanuoraa niin sykkiikö ne jos vauva olisi kuollut? Onko istukan ja napanuoran syke yhtä nopea kuin vauvan?
- just..,,
alkp. kirjoitti:
Juuri äsken sain kuulumaan haaleasti jotain joka oli nopeampi kuin oma sykkeeni(tarkistan samaan aikaan ranteesta oman sykkeeni).. Syke oli sen verran nopea että sitä oli vaikea laskea loppuun (yli 100 kumminkin) ja sitten se hävisi vähän väliin ufomaisen äänen jälkeen.. Samasta paikasta löytyi kumminkin syke uudestaan hieman vain doppleria kääntämällä.. Jos esim. kuuntelinkin istukkaa tai napanuoraa niin sykkiikö ne jos vauva olisi kuollut? Onko istukan ja napanuoran syke yhtä nopea kuin vauvan?
eikö just ollu aijemmin topiikki aiheesta ei kannata tota ostaa kun sitä ei kumminkaan osasta käyttää ja tulee turhaaa huolta...hoh hoh. kuunteluta ne syd. äänet neuvolassa :) en niitä itsekkään ole joka minuutti ole ollu kuuntelemassa a hyvin on menny, neuvolassa aina pelkästään kuunneltu!
- ..........
just..,, kirjoitti:
eikö just ollu aijemmin topiikki aiheesta ei kannata tota ostaa kun sitä ei kumminkaan osasta käyttää ja tulee turhaaa huolta...hoh hoh. kuunteluta ne syd. äänet neuvolassa :) en niitä itsekkään ole joka minuutti ole ollu kuuntelemassa a hyvin on menny, neuvolassa aina pelkästään kuunneltu!
joka keskustelussa! Jos ette osaa vastata asiallisesti, olkaa vastaamatta!!! Ärsyttää tollaset urpot.
Jos 2/10 ei saa laitetta toimimaan kuten toivottavaa olisi, ei se tarkoita etteikö se toimisi kuitenkin samoin kuin vaikkapa neuvolassa olevat laitteet.. Kotikäyttöön vaan tarkoitettu, itkekää te muualla helvetti soikoon.
Luin toiselta keskustelupalstalta, että istukan verisuonet lakkaavat sykkimästä, jos sikiö on kuollut.
Napanuorasta en tiedä, mutta luulisin että käyttäytyy samoin.
Toivottavasti saat mielellesi rauhan! - alkp.
.......... kirjoitti:
joka keskustelussa! Jos ette osaa vastata asiallisesti, olkaa vastaamatta!!! Ärsyttää tollaset urpot.
Jos 2/10 ei saa laitetta toimimaan kuten toivottavaa olisi, ei se tarkoita etteikö se toimisi kuitenkin samoin kuin vaikkapa neuvolassa olevat laitteet.. Kotikäyttöön vaan tarkoitettu, itkekää te muualla helvetti soikoon.
Luin toiselta keskustelupalstalta, että istukan verisuonet lakkaavat sykkimästä, jos sikiö on kuollut.
Napanuorasta en tiedä, mutta luulisin että käyttäytyy samoin.
Toivottavasti saat mielellesi rauhan!Kyllähän se helpotti että sain nopean sykkeen kuulumaan :)
- ........
alkp. kirjoitti:
Kyllähän se helpotti että sain nopean sykkeen kuulumaan :)
hyvä juttu! Noniin, ja laiteko on ihan turha? Nyt kun olet sen kerran löytänyt, löytyy se jatkossa paljon helpommin kun laitetta oppii käyttämään! Ja kyllä tuo laite on hyvä, oikein käytettynä! Takaa kyllä mielenrauhan, jos pikkuinen ei pahemmin liikkeillä olostaan ilmoita!
- alkp.
........ kirjoitti:
hyvä juttu! Noniin, ja laiteko on ihan turha? Nyt kun olet sen kerran löytänyt, löytyy se jatkossa paljon helpommin kun laitetta oppii käyttämään! Ja kyllä tuo laite on hyvä, oikein käytettynä! Takaa kyllä mielenrauhan, jos pikkuinen ei pahemmin liikkeillä olostaan ilmoita!
Saa vielä odotella että liikkeet alkavat tuntua.. :) Oikeastaan syy miksi ostin dopplerin oli että minulla on 3 keskenmenoa takana ja esikoista odotan. Ensimmäinen oli spontaani ja kaksi viimeisintä olivat keskeytyneitä keskenmenoja ja molemmilla kerroilla olin kantanut vaavia kuolleena useita viikkoja ennenkö sain niistä tietää.. Täälläpäin ei pääse ultraan ellei ole kuolemassa kipuun tai vuotoon.. Neuvolakin 6 viikon välein.. Toisella keskenmeno kerralla minulla oli ollut alusta asti semmonen tunne että kaikki ei ole hyvin ja sen lisäksi vielä vuotoja ja sitten rv 12 todettiin vaavin kuolleen rv 7 .. Olisi ollut henkisesti paljon helpompaa jos olisin saanut tietää keskenmenosta silloin kun vuodot alkoivat.. Ei olisi tarvinnut hermoilla useita viikkoja..
Eli siinä syy miksi tämä mamma osti dopplerin :) - ............
alkp. kirjoitti:
Saa vielä odotella että liikkeet alkavat tuntua.. :) Oikeastaan syy miksi ostin dopplerin oli että minulla on 3 keskenmenoa takana ja esikoista odotan. Ensimmäinen oli spontaani ja kaksi viimeisintä olivat keskeytyneitä keskenmenoja ja molemmilla kerroilla olin kantanut vaavia kuolleena useita viikkoja ennenkö sain niistä tietää.. Täälläpäin ei pääse ultraan ellei ole kuolemassa kipuun tai vuotoon.. Neuvolakin 6 viikon välein.. Toisella keskenmeno kerralla minulla oli ollut alusta asti semmonen tunne että kaikki ei ole hyvin ja sen lisäksi vielä vuotoja ja sitten rv 12 todettiin vaavin kuolleen rv 7 .. Olisi ollut henkisesti paljon helpompaa jos olisin saanut tietää keskenmenosta silloin kun vuodot alkoivat.. Ei olisi tarvinnut hermoilla useita viikkoja..
Eli siinä syy miksi tämä mamma osti dopplerin :)ja täysin ymmärrettävää! En voi kuvitella miltä tuollainen tuntuu.. :( Onneksi nyt kuitenkin kaikki ok! Ja onnea sinulle vaan odotukseen =)
- mispp
alkp. kirjoitti:
Eli siinä syy miksi tämä mamma osti dopplerin :)En ole tuo ylempänä asiaa kommentoinut, mutta tuo sinun syysi on minusta ainoa järkevä syy miksi ostaa kotidoppler. Lasta se tuskin pelastaa, jos jokin menee pieleen, mutta mielenrauhaa siitä ehkä saa (joillakin tosin saattaa viedäkin sen...). Sitten kun lapsen liikkeet tuntuvat, minusta on turha kuunnella sykkeitä, joten dopplerin käyttöikä saattaa jäädä hyvinkin lyhyeksi.
- alkp.
mispp kirjoitti:
En ole tuo ylempänä asiaa kommentoinut, mutta tuo sinun syysi on minusta ainoa järkevä syy miksi ostaa kotidoppler. Lasta se tuskin pelastaa, jos jokin menee pieleen, mutta mielenrauhaa siitä ehkä saa (joillakin tosin saattaa viedäkin sen...). Sitten kun lapsen liikkeet tuntuvat, minusta on turha kuunnella sykkeitä, joten dopplerin käyttöikä saattaa jäädä hyvinkin lyhyeksi.
Tuskin kukaan ajattelee että se doppleri ketään pelastaa. Dopplerin tarkoitus on antaa se mielenrauha.. Olen vasta rv 13 joten kyllähän sitä käyttöaikaa löytyy.. Joillakin tuntuu liikkeet tosi myöhään. Varsinkin jos ensimmäistä odottaa.. Ystäväni jolla on nyt rv 22 menossa, ei vieläkään tunne liikkeitä. Ja toisekseen sen dopplerin voi sitten myydä pois kun liikkeet on alkanut tuntumaan.. Niin minä ainakin ajattelin tehdä.
- äitiensivuonna
alkp. kirjoitti:
Tuskin kukaan ajattelee että se doppleri ketään pelastaa. Dopplerin tarkoitus on antaa se mielenrauha.. Olen vasta rv 13 joten kyllähän sitä käyttöaikaa löytyy.. Joillakin tuntuu liikkeet tosi myöhään. Varsinkin jos ensimmäistä odottaa.. Ystäväni jolla on nyt rv 22 menossa, ei vieläkään tunne liikkeitä. Ja toisekseen sen dopplerin voi sitten myydä pois kun liikkeet on alkanut tuntumaan.. Niin minä ainakin ajattelin tehdä.
huolissani vauvan tilasta, kun ei liikkeitä tuntunut, ja oli kuitenkin jo muistaakseni 19-20 rv menossa. Nyt kyllä ilmoittelee tuo pikkuinen olemassaolostaan sen verran usein, että on doppler jäänyt hieman taka-alalle. =)
- kauankin
Itse hankin tuon laitteen muutama viikko sitten. alkuun sykkeen löytämiseen meni 10-15 minuuttiakin, mutta nyt kun sitä on tullut enemmän jo käytettyää, löytyy melkein heti. Mulla syke löytyy ihan vaikka laite olisi suorana vatsan päällä (siis ei mitenkä 45asteen kulmassa kuten joku täällä sanoi), mutta tuollain kulmassa ollessa sen saan kuulumaan paremmin. Tuo sykkeen kuuleminen kotidopplerilla vaihtelee vähän sikiön asennonki mukaan. Huonommin se kuuluu jos sikiö on selkä ylöspäin juuri kuunteluhetkellä.. Näin sanoi sairaanhoitajamieheni. syke saattaa myös hävitä nopeasti mikäli vauva on kovin liikkuvainen sillä hetkellä. Meilläkin sen huomaa, välillä saa pitkäänkin kuunnella niin että doppler on samassa paikassa, mutta välillä saa vaihtaa paikkaa moneen kertaan, kun syke vaimenee (ja kuuluu uudelleen sitten toisessa kohdassa). Tuo 90/min saattaa olla oma sykkeesi.. Dopplerillahan kuuluu myös äidin syke. Mulle on sanottu neuvolassa että sikiön syke on normaalisti 130-160 välillä. Meillä se on tuota 160/min ollut koko ajan sekä neuvolassa että kotona... Kannattaa käydä neuvolassa kuunteluttamassa jos kovin epäilyttää. Meidän kaupungissa se ei ainakaan maksa mitään, jos haluaa käydä sydänäänet kuunteluttamassa, vaikka joka viikko. Itse oon käynyt kerran, kun ei oltu kotidoppleria vielä hankittu. Sen hankkimisen jälkeen ei oo tarvinnut kun on aina saatu syke kuulumaan kotona.
- noilla viikoilla
ei sykettä välttämättä vielä kuulukaan. Itse kävin neuvolassa kuunteluttamassa rv10 ja sanoi hoitaja heti että ei kannata huolestua jos ei vielä kuulu, että yleensä kuuluu vasta rv 12 eteenpäin, mutta poikkeuksiakin on. Neuvolan laitteet on kuitenkin tarkempia ja vaikka siellä olisi kuulunut, ei se tarkoita sitä että jos et kotidopplerilla nyt kuule, että jokin olisi huonosti. Muistaakseni meidän dopplerin ohjeessakin sanottiin että ei välttämättä kuule ennen rv 13, riippuu niin ihmisestä.
- ....
noilla viikoilla kirjoitti:
ei sykettä välttämättä vielä kuulukaan. Itse kävin neuvolassa kuunteluttamassa rv10 ja sanoi hoitaja heti että ei kannata huolestua jos ei vielä kuulu, että yleensä kuuluu vasta rv 12 eteenpäin, mutta poikkeuksiakin on. Neuvolan laitteet on kuitenkin tarkempia ja vaikka siellä olisi kuulunut, ei se tarkoita sitä että jos et kotidopplerilla nyt kuule, että jokin olisi huonosti. Muistaakseni meidän dopplerin ohjeessakin sanottiin että ei välttämättä kuule ennen rv 13, riippuu niin ihmisestä.
Minulla nyt menossa rv 14 ja kyllä saa ihan etsimällä etsiä vauvan sykettä.. Eikä vieläkään aina löydy ellei paina tosi kovaa.. Oma sykkeeni kuuluu joka paikasta joten sitä sykettä saa etsiä oman sykkeen seasta.
- Tupla28+1
.... kirjoitti:
Minulla nyt menossa rv 14 ja kyllä saa ihan etsimällä etsiä vauvan sykettä.. Eikä vieläkään aina löydy ellei paina tosi kovaa.. Oma sykkeeni kuuluu joka paikasta joten sitä sykettä saa etsiä oman sykkeen seasta.
Mistä te oikeen etitte niitä sikiön sydän ääniä?
Eiköhän se vauva oo siellä ihan ihan alavatsassa! - ....
Tupla28+1 kirjoitti:
Mistä te oikeen etitte niitä sikiön sydän ääniä?
Eiköhän se vauva oo siellä ihan ihan alavatsassa!Kyllä ihan niin alhaalta kun vain pystyy.. Minulla tavallaan on doppleri puoliksi sen luun päällä että saisin sydänäänet kuulumaan.
- löytyy
.... kirjoitti:
tosi helposti. Melkei heti ku dopplerin vattalle pistän... ei tarvi edes painaa yhtään. Tosin lääkäri sano etmulla kohtu aika edessä, johtunee siis varmaa siitä..:) rv 15 6.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809