Varhaisultra - kannattaako?

mila-34v

Kannattaako varhaisultra vai onko se vain rahojen haaskausta? Olen kuudennella viikolla raskaana, mutta koska raskausoireet ovat niin lieviä niin on vähän epäuskoinen olo... että onko siellä mitään vai ei. Kaksi haamuplussaa olen testeihin saanut ja yhden vahvan plussan rv 4 3. Tekis mieli mennä ostamaan uusi testi ja tarkistaa tulos :-) Mutta aika tyhmältä sekin kuulostaa.

Oireina mulla on ainoastaan rintojen pakotus. Pahoinvointia on ollut satunnaisesti... yleensä silloin kun ei ole muistanut syödä kunnolla. Olen yrittänyt pitää ruokarytmin tasaisena ja syödä pieniä aterioita ja usein. Ehkä se on osaltaan auttanut pahoinvointia pysymään poissa. Järki sanoo, että kyllä sinne viikolle 10-12 kyllä voi tuon ultran kanssa odotella, mutta kun sitä vain on niin malttamaton :-)

41

22299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sehän..

on ihan jokaisen päätettävissä haluaako siitä varhaisultrasta maksaa vai ei. Itse en menisi varhaisultraan, jos raskaus olisi menossa kesken ei siihen ultrassa käynti auttaisi.. Me odotettiin ensimmäiseen ultraan rv:lle 12 ja terve vauva siellä oli kasvamassa :) Luultavasti lähes jokaisella odottajalla on epäuskoinen olo raskaudesta ennen kuin näkee ensimmäiset "todisteet" meneillään olevasta raskaudesta, mutta en siltikään siitä lähtisi ylimääräistä maksamaan.

Jos aiemmin on ollut keskenmenoja tai kohdunulkopuolisia raskauksia on ehkä järkevää tuohon varhaisultraan mennä, mutta jos kaikki on sujunut hyvin raskaudessa ja mahdollisissa aiemmissa raskauksissa niin en näkisi mitään syytä tuohon varhaisultraan menemiseen.

Tietysti jokaisella on ne omat asiat, mitä pitää tärkeinä ja joillakin tuo varhaisultra on sellainen.. minä en sitä pitänyt tarpeellisena. Nyt mennään rv:lla 32 ja odotellaan jo kovasti tulokasta maailmaan :)

• äiti+3

takanani on kohdun ulkoinen joka oli viedä hengen.
        Halpa hinta saada mielenrauha siitä että alkio on kiinnittynyt oikeaan paikkaan. Ja viikoilla 5 olen käynyt

• mammax rv20

.. ultraan, jos on epäuskoinen olo. Kokemuksesta voin sanoa, että viikolle 12 asti epäilyjen kanssa on vaikeaa elää.
      Saat mielenrauhan. Todennäköisesti kaikki on ihan hyvin, mutta parempi olo, kun tiedät varmaksi.

Mulla alkoi pahoinvointi vasta viikolla 9 todenteolla, joten ei sen puolesta varmasti ole mitään hätää sulla! Mutta tiedän stressintunteen, kun hermostuttaa, onko kaikki hyvin.
      Maksaahan se, mutta voin kertoa, että oli helpottunut olo sen jälkeen.

Jos haluat pelata varman päälle, odota vielä kuitenkin viikko sitä varhaisultraa. Kuudennella rask.viikolla voi tulla turha käynti, ei välttämättä, mutta saatat saada vaan lisästressiä. Mene viikon 7 puolella, kyllä sitten jo varmasti näkyy sydämensyke, jos kaikki hyvin!

• Jr

jos sitä tuntuu.Itse varasin heti kun sain tietää olevani raskaana ajan varhaisultraan. Halusin olla varma että siellä on jotain ihmeellistä ja se on siellä missä pitääkin.. viikkoja oli minullakin silloin 6 5... tjn lähellä sitä. Itselläni ei ole ollut mitään pahoinvointeja.. ainoastaan rinnat olivat kipeät mutta samallai kun alkasi kuukautiset.. helpolla olen päässyt;)

• 36+1

ole oireita! Minullakaan ei ollut, mutta mitä olen kuullut niin pitää vaan olla kuule tyytyväinen.. =)
      Ja kyllä minun mielestäni tuo ultra on kannattava. Minusta odotuksesta ainakin tuli konkreettisempaa, kun näin pikkuiseni siellä

• .......

varhaisultra ole ilmainen? Ainakin keskisuomessa mielestäni on. En muista saaneeni laskua kun kävin ultrassa vk 9.

• äiti+3

viikkoja vielä kasassa kovinkaan paljoa. Tuossa vaiheessa ei vielä julkisella ultrailla, ei ainakaan yleisesti.
        Kävit viikoilla 9 joka on aivan toista kuin viikoilla 6 tai esim. itselläni viikoilla 5

En olisi saanut noilla viikoilla julkiselta mitään varhaisultraa..

• ......

mutta poliklinikka maksu tulee.

• kfhpå

enkä menisi vieläkään. Ajattelutapani on, että aika näyttää mitä tapahtuu ja varhaisultrissa ei voida asialle tehdä mitään, jos jokin on hassusti. Tietysti siinä näkee, ettei kyseessä ole kohdunulkoinen raskaus, mutta senkin suhteen olen enemmän sillä linjalla, että aika näyttää. Minä kyllä stressasin koko alkuraskauden ja ihan loppuun saakka millon mitäkin. Olisi siinä saanut jatkuvasti hypätä ultrattavana :) Nuo epäuskontunteet on ihan luonnollisia ja kestää siihen saakka, että tunnet liikkeet. Mutta jos tuntuu, että haluat saada mielenrauhan niin käy ihmeessä. Maksaahan se maltaita (ainakaan meillä täällä ei mitään varhaisultria kunta tarjoa), mutta jos on valmis maksamaan sen summan siitä tiedosta, että raskaus on siellä missä pitääkin (se keskenmenohan ehtii tapahtua vielä monta kertaa ennen np-ultraa) niin ilmanmuuta!

• ...................

missähän sinä sitten asut, jos kunta ei kustanna 2 ultrakäyntiä, eli nimenomaan tämä varhaisultra ja rakenneultra?? En ole ennen kuullut tuollaisesta.

Mutta siis aloittajalle, kyllä se minun tietääkseni on ilmainen kaikille odottajille, paitsi tietysti tuo poli maksu! Ja suosittelen menemään, saat kyllä mielelle rauhan.

• .,.,.,.,.,.,.,.,..,.
        ................... kirjoitti:

missähän sinä sitten asut, jos kunta ei kustanna 2 ultrakäyntiä, eli nimenomaan tämä varhaisultra ja rakenneultra?? En ole ennen kuullut tuollaisesta.

Mutta siis aloittajalle, kyllä se minun tietääkseni on ilmainen kaikille odottajille, paitsi tietysti tuo poli maksu! Ja suosittelen menemään, saat kyllä mielelle rauhan.

Meillä ainakaan ei kaupunki kustanna kuin yhden ultra käynnin(itse kävin n.12 viikolla).Lääkärikin tutkii vain kerran,noin puoli välissä raskautta.

• ultrasta

Varhaisultra tehdään käsittääkseni jopa viikoilla 5 - 9. Ja sen saa teetettyä yksityisellä ja omalla kustannuksella. Meillä kaupunki kustantaa kaksi ultraa toisen viikoilla 10-12 ja toisen n vkolla 20. Eli ei täällä ainakaan varhaisultraa edes mainita vaihtoehtona, jos ei ole kahta keskenmenoa takana.

• Käytännöt

vaihtelee paikkakunnittain todella paljon noissa ultra-asioissa. Meillä kunta kustantaa 2 ultrakäyntiä, nt-ultran ja rakenneultran. Onneksi, koska itse en näe mitään hyötyä varhaisultrassa käynnistä. Ainoa mahdollisuus varhaisultraan on täällä siis yksityisellä käynti enkä siitä maksaisi.

• Cuddlyheart
        Käytännöt kirjoitti:

vaihtelee paikkakunnittain todella paljon noissa ultra-asioissa. Meillä kunta kustantaa 2 ultrakäyntiä, nt-ultran ja rakenneultran. Onneksi, koska itse en näe mitään hyötyä varhaisultrassa käynnistä. Ainoa mahdollisuus varhaisultraan on täällä siis yksityisellä käynti enkä siitä maksaisi.

Minun ymmärtääkseni vuodesta 2010 lähtien kaikkien kuntien on lain mukaan tarjottava kahta ultraääntä, eli nt- ja rakenne-ultrat. Pakko näihinkään ei ole mennä.

Minä olen punniskellut itse tuon varhaisultraan menon kanssa...rv 9 3 menossa, ja kohta olisi tuo ensimmäinen kunnan tarjoama ultrakin tulossa, joten en ole varhaisultraan menossa. Olisi vain hienoa saada mielenrauha ja tieto siitä, että masussa on kasvamassa pikkuinen, mutta nyt en kehtaa enää rahaa laittaa siihen =) Kuten moni on täällä sanonutkin, niin tapahtuu mitä tapahtuu. Siihen ei varhaisultra kuitenkaan auta.

• Neljän äiti
        Cuddlyheart kirjoitti:

Minun ymmärtääkseni vuodesta 2010 lähtien kaikkien kuntien on lain mukaan tarjottava kahta ultraääntä, eli nt- ja rakenne-ultrat. Pakko näihinkään ei ole mennä.

Minä olen punniskellut itse tuon varhaisultraan menon kanssa...rv 9 3 menossa, ja kohta olisi tuo ensimmäinen kunnan tarjoama ultrakin tulossa, joten en ole varhaisultraan menossa. Olisi vain hienoa saada mielenrauha ja tieto siitä, että masussa on kasvamassa pikkuinen, mutta nyt en kehtaa enää rahaa laittaa siihen =) Kuten moni on täällä sanonutkin, niin tapahtuu mitä tapahtuu. Siihen ei varhaisultra kuitenkaan auta.

Minulla on noilla viikoilla kuulunut jo sydänäänet neuvolassa. Ilmeisesti ei välttämättä vielä kuulu, mutta minulla on kaikissa raskauksissa kuulunut. Sikäli suositelisin ensisijaisesti käymään neuvolassa ja pyytämään kuuntelua. Silloin ainakin selviäisi, jos vauvalla on kaikki kunnossa. Jos ääniä ei kuulu, niin sitten ei tietysti selviä mitään, koska välttämättä ei vielä kuulu, vaikka kaikki olisi kunnossa.

• mutta..
        Cuddlyheart kirjoitti:

Niin, niin tapahtuu, se mikä on tapahtuakseen.
        Mutta jos sen mielenrauhan haluaa ja on mahdollisuuus ultrasta maksaa, suosittelen silloin varhaistultraan menoa - tai en ainakaan ole sanomassa, ettei se kannata.
        Riski kohdun ulkopuolisesta on aina olemassa ja sen havaitseminen ajoissa on kyllä hyvä asia, ettei peruuttamatonta vahinkoa tapahdu.
        Etenkin, jos on omituisia kipuja ja tuntemuksia - tai ei tuntemuksia lainkaan, menisin itse ultaan. Ja olen mennytkin. Maalaamatta piruja seinille sanon, että minun tapauksessani oli todella hyvä, että menin.
        Kukin harkitkoot siis itse. Molemmilla päätöksillä on puolensa, hyvässä ja pahassa.2

• kutyjy

Hei sinä ..................... taidat tarkoittaa kunnan kustantamaa kahta käyntiä eli n.rv12 joka on niskaturvotusultra ja n.rv21joka on rakenneultra. Näistä kumpikaan ei siis ole varhaisultra!!

Varhaisultraankin pääsee erikseen neuvolankautta tarvittaessa esim. jos kuukautiset niin epäsäännölliset ettei tiedetä kuinka pitkällä raskaus on.
        Mutta ilman syytä ei kunnallisen kautta varhaisultraan pääse, silloin vaihtoehdióksi jää vain yksityinen joka on omakustanteinen käynti, omavastuu n. 60-70e mikäli laskusta vähennetään kelan alennus.

• 4dddd

Oon samaa mieltä. Siitä et varhaisultrassa ei voida tehdä mitään, jos jokin olis hassusti. Luonto hoitaa asian.

• öllökkä

Me käytiin varhaisultrassa, ihan kaksi kertaa. rv5 ja rv6 Oli helpotus molemmille saada tietää, että raskaus on kohdussa ja syke näkyy. Juteltiin sitten tuon np ultran jälkeen rv11, olis ollut piiitkä aika olla epätietoisuudessa onko raskaus alkanut kehittyä yms.
      Mutta jokainen tavallaan...
      Ultra ei pelasta keskeytyvää raskautta, eikä takaa sen jatkuvan loppuun asti, mutta suosittelen.

• rruruuruuur

kaikki on malttamattomia. mutta kyllä se aika kuluu. ite en oo käyny varhaisultrissa enkä kyllä meniskään, paitsi jos ilmanen olis niin sitte tietysti, mut en kyllä maksais siitä riemusta. kärsivällisyyttä, sitä tarvitaan :)

• Siippi

Kannatan varhaisultraa. Kyse ei ole malttamattomuudesta. Itseäni kituutin ensimmäisessä raskaudessa liian pitkälle ilman varhaisultraa. Kun sitten menin niin keskeytynyt keskenmeno - ei sydänääniä. En koskaan, ikinä halua enää ottaa tuota riski että luulen olevani raskaana vaikkean olekaan. Rahan väärtti.

• Tesmis
        Siippi kirjoitti:

Kannatan varhaisultraa. Kyse ei ole malttamattomuudesta. Itseäni kituutin ensimmäisessä raskaudessa liian pitkälle ilman varhaisultraa. Kun sitten menin niin keskeytynyt keskenmeno - ei sydänääniä. En koskaan, ikinä halua enää ottaa tuota riski että luulen olevani raskaana vaikkean olekaan. Rahan väärtti.

Siipin kanssa samaa mieltä!

En mennyt varhaisultraan sen takia, että jotain vois tehdä jos kaikki ei ole kunnossa, vaan sen takia, että näen onko siellä mitään elämää...
        Voin sanoa, että viidessä viikossa (jotka siis luulin olevani raskaana) oli paljon ajatuksia ehtinny kasvamaan pikkuisesta, ja tuska oli suuri kun vasta np-ultrassa vko 11 todettiin sikiö kuolleeksi. Kehitys oli jo loppunut vko 6, joten tuskin edes sydän oli alkanut lyömään, sen olisi voinut jo ultrassa vko 6-7nähdä.

Joten tokalla kerralla menin varhaisultraan, ja kyllä kannatti nähdä sydämen lyövän...

• mielestäni
        Tesmis kirjoitti:

Siipin kanssa samaa mieltä!

En mennyt varhaisultraan sen takia, että jotain vois tehdä jos kaikki ei ole kunnossa, vaan sen takia, että näen onko siellä mitään elämää...
        Voin sanoa, että viidessä viikossa (jotka siis luulin olevani raskaana) oli paljon ajatuksia ehtinny kasvamaan pikkuisesta, ja tuska oli suuri kun vasta np-ultrassa vko 11 todettiin sikiö kuolleeksi. Kehitys oli jo loppunut vko 6, joten tuskin edes sydän oli alkanut lyömään, sen olisi voinut jo ultrassa vko 6-7nähdä.

Joten tokalla kerralla menin varhaisultraan, ja kyllä kannatti nähdä sydämen lyövän...

Kävin myös varhaisultrassa. Jotta suljettaisiin pois esim. kohdun ulkopuolinen raskaus. Halusin varmistaa, että siellä on joku. Lasta oli yritetty pitkään. Kyllä tässä on kärsivällisyyttä jo tarvittu.
        Rahat voisi laittaa mielestäni turhempaankin. Jos sillä rahalla saa vähän mielenrauhaa niin minusta se on hyvä asia.

Ystäväni ei käynyt varhaiultrassa ja ensimmäisessä ultrassa todettiin paha kehityshäiriö tms. (en muista mikä se nyt tarkalleen ottaen oli). He keskeyttivät raskauden, koska se olisi joka tapauksessa suurella todennäköisyydellä keskeytynyt. Häntä harmitti, että ei mennyt jo varhaisultraan. Toisessa raskaudessa meni.

Tietysti, jos se kokee turhaksi ei sinne tarvitse mennä. Jokainen tekee niin kuin itsestä parhaimmalta tuntuu! Kun mahdollisuus on kuitenkin suotu, miksi sitä ei saisi käyttää?

• mieltä..

Näin voi kirjoittaa vain nainen, joka ei ole koskaan itse kokenut yhtään keskemenoa tai kohdun ulkopuolista raskautta eikä niitä ole tuttavapiirissäkään ollut.
        Oman mielenrauhan ja terveydenkin nimissä olen itse käynyt alkuraskauden ultrassa, omalla rahalla, ja kokenut sen joka euron arvoiseksi.
        Kärsivällisyydellä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

• kannattaa!!

Kyllä kannatti ja menimme viikolla 7 2 siksi että halusimme tietää ettei ole kyseessä tuulimuna tms. Minulla oli niin kova pahoinvointi heti raskauden alusta asti, että sitä oli vaikea piilotella työpaikalla ja oli mahdotonta odottaa asiasta kertomista viikolle 12 asti. Joten oli mukavaa että oli jokin vahvistus raskaudesta jo siinä vaiheessa, koska siitä oli kuitenkin pakko kertoa muille jo silloin. Tuossa vaiheessa, kun alkion sydän sykkii, oli lääkärin mukaan jo 90% todennäköisyys että raskaus jatkuu loppuun asti, joten kyllähän se jotain kertoo. Varhaisultra myös teki asian konkreettisemmaksi miehelleni, joten siksikin se oli hyvä juttu.

• kylläkylläl

Juu, ei tässä raskaana vielä olla, mutta sitten kun aikanaan sen aika koettaa, menen takuulla. Kohdun ulkopuolinen raskaus takana, enkä todellakaan halua menettää "toista puolta" vain sen takia ettei ole käynyt ´varmistamassa, että raskaus on oikeassa paikassa...

• IR

Lueskelin tässä näitä teidän kirjoituksia, itse koin keskenmenon 2 kuukautta sitten, nyt uudestaan raskaan, viime viikolla näytti digitaalinen testi raskaana 2-3. Kysyisinkin pitääkö sikiön olla siis vähintään tuo 6 viikkoa kun menee varhaisultraan vaiko puhutaanko raskausviikoista? Entä mitä tuo "suuri summa" suunnilleen mahtaa olla varhaisultrasta?

• joku vaan

Kannattaa odottaa, että on rv 7 joitain päiviä, kun menee varhaisultraan. Silloin voi olla varma, että sydämen pitää jo lyödä. JOs menee aiemmin ja sydän ei lyö, niin aina on jossiteltavana, että tulinkohan liiian aikaisin, ja sitten maksaa uudestaan sen 100 euroa seuraavalla viikolla. Toki sydän voi löydä jo rv6, mutta ainakin yhdellä klinikalla ei suostuttu ottamaan ennen rv7 ultraan.

• 3+8

yleensä puhutaan raskausviikoista, ja jos digi testi jotain näyttää siihen lisätään sit se pari viikkoa niin saadaan todelliset raskaus viikot. eli sun tapauksessa sulla ois rv 4 tai 5.

• Happy!

Tarkotitko tolla "suurella summalla" siis paljonko varhaisultra maksaa? -Meilläpäin ainaski on n.70e. Itse olen menossa siihen viikon kuluttua, jännittää :)

• wqe

Kaikilla paikkakunnilla ei ilmeisesti ultrata myös neuvolakäynneillä?!
      Harkitsin myös varhaisultraa, mutta onneksi en mennyt sillä ultrattiin jo neuvolassa. Olisiko ollut rv 7 ensimmäisen kerran.

• Odottaja :).

Menen varhaisultraan viikolla 7. Tällä hetkellä alkaa olla pahoinvointia sen verran, että raskautta on vaikea piilotella. Ennen tietoa siitä, että raskaus on alkanut normaalilla tavalla, en kuitenkaan haluaisi asiasta kertoa. Lisäksi haluan säilyttää munasarjani :). Jos olisi niin ikävästi käynyt, että raskaus olisi kohdunulkopuolinen, siitä on parempi tietää mahdollisimman varhain. Olen kuullut, että joskus kohdunulkopuolinen raskaus alkaa oireilemaan vasta, kun tilanne on jo todella vakava ja munasarjan pelastaminen mahdotonta. Tulen maksamaan varhaisultrasta noin 80 euroa ja mielestäni se on aika pieni hinta omasta terveydestä huolehtimisesta. Moni laittaa rahaa turhempaankin.

• Mami

Olen menossa varhaisultraan vajaan viikon päästä, jolloin rv 6 4. Aikaa varatessa mulle sanottiin, että rv 5 jälkeen voi jo mennä varhaisultraan. Ensimmäinen, kauan odotettu mahassa matkustaa ja kovasti jännittää että onhan varmasti kaikki hyvin!

• vierailija -92

itse kävin viikoilla 8 6 varhais ultrassa, joka oli minulle täysin ilmaista koska oli oireita kohdun ulkoisesta raskaudesta, mutta pikkuinen olikin siellä missä piti ja nyt viikkoja kasassa 22 6

• .....

Meillä ei ollut tarkoitus mennä varhaisultraan, mutta eka ultra sellaiseksi vaihtui.. Olikin viikkoja vasta 9 vaikka piti olla 12 .. Ihan kiva kokemus oli, mutta toisesta ei menty varhaisultraan ja viikot vastasi ekassa ultrassa juuri mitä pitikin :)

• f4444

Jos multa kysytään niin ei kannata. Ultrat ei ole muutenkaan terveellisiä. Alkuajan ultra lisää myös keskenmenon riskiä.

• muahaahhahahhaaaaa

Juupa juu.. Uskokoot ken haluaa!

• ultraaja

Höpönhöpön., ultra ei vahingoita alkiotoa eikä lisää keskenmenon riskiä!

• jaah22

Mites voitte olla niin varmoja asiasta et ei aiheuta vahinkoa?

Ei kaikkeen pidä ihan sinisilmäisesti luottaa vaik tohtori setä sanoiskin et ei aiheuta mitään vaaraa. Kaikessa on omat riskinsä, ja niin on myös ultraäänessä, sanottepa mitä tahansa.

• taas näitä...

No ihan sen takia voi olla varma, että ultraääni on niin yleinen tutkimus, että jos siitä olisi selkeitä haittoja, niin ne olisi havaittu jo ajat sitten. Netistä nyt löytyy vaikka mitä pelottelutietoa, jos rupeaa kaivelemaan, mutta ihan kaikkea ei kannata uskoa. Jotkut ihmiset vaan nyt näkee salaliittoteorioita ja vaaroja ihan kaikkialla... Eli sinulle sanoisin ennemmin, että "ei kaikkeen pidä ihan sinisilmäisesti luottaa vaik netissä lukis, että on vaarallista".

• joojoo

Jos alatienkautta tehty ultra aiheuttaisi vahinkoa raskaudelle, niin silloin vahinkoa aiheuttaisi myös "kookas" mies sukupuoliyhdynnässä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe