Käykö 1200 spora aloittelevalle?

Leclair

Ajattelin taas nousta 10v tauon jälkeen pyörän päälle. Matkapyörään ei aika riitä, eikä oikein relelaatikko houkuttele kun ei ole sähkömiehen koulutusta.

Olen siis kääntymässä fiilistelypyörään: HD, Enfield, Guzzin cafe racer tms. Ei kuitenkaan mennä tähän merkkikeskusteluun ;)

Palstaa seuranneena pieni spora on moneen otteeseen kehuttu ja haukuttu vuoronperään, mutta mitenkäs isompi? n. 10v vanha 1200m3 mahtuisi vielä nippa-nappa budjettiin.

Löytyisikö näin talven keskellä joku kokemusta omaava vaivautumaan laittamaan /- ko. vaihtoehdosta?

36

2939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ad/hd

      moro mulla ollu nytte kaks kesää konversio spora vm-90. eka pyörä ja olen ollu tosi tyytyväinen

    • vähän matka-ajoakin

      Onhan sinulla sitten pajamiehen koulutus ja käytännön kokemus, kun HD.tä ajattelet hankkia.

      Käy ajamassa useampi pyörä, lopulta päädyt oikeaan ratkaisuun. Se ei taida olla kuitenkaan HD : )

      • plot plot

        Uudet mallit toimii ajotietokoneineen kui nkello, ei tarvii työkaluja. Tietty jos ei köyhät pysty uusia ostamaan.


      • HD saippua
        plot plot kirjoitti:

        Uudet mallit toimii ajotietokoneineen kui nkello, ei tarvii työkaluja. Tietty jos ei köyhät pysty uusia ostamaan.

        Taitaa ne HD varusteet maksaa enemmän kuin koko pyörä.....


      • Leclair
        HD saippua kirjoitti:

        Taitaa ne HD varusteet maksaa enemmän kuin koko pyörä.....

        Ihan sama minkä merkin hankin, niin silti on pakko ostaa läjä varusteita. Paitsi jos olettaa että koko kesä (touko-syyskuu) on 30 lämmintä. Vähintään kypärä/kengät/hanskat/rotsi. Tarakkaharakalle toinen kypärä, ehkä muksuillekin yksi ;) eli tonni napsahtaa niihinkin kun tyhjäåstä aloittaa.


    • jo vain

      Mulla on Spora 1200 C vm. 2007, siis sellainen ruiskumoottoriversio.
      Kone toimii huolettomasti noin uudessa, mutta vanhat kaasarivehkeet vaativat kyllä jonkinverran ruuvaamistaitoja. Lisäksi 10 vuotta vanha Spora tärisee kuin iskuporakone. Vuosimallista 2004 eteenpäin tärinät on vaimennettu hyvin moottorin kumiripustuksilla.

      Noin vanhaa Sporaa kuin suunnittelet en ensimmäiseksi pyöräksi ostaisi. Jos rahasi suinkin riittävät, osta vaikka vm. 2004 tai uudempi 883. Ei niissä kahdessa sylinterintilavuudessa kuitenkaan niin mahdoton ero ole, pienemmälläkin pärjää yksin ajellessa. Eikä kukaan leidi sillä Sporsterin Lepperillä jaksa nakkikioskia kauemmaksi kuitenkaan matkustaa.

      Sporsterin leimallisin ominaisuus on epämukavuus, sillä jousitus ei ole häävi ja etenkin vanhemmat Sportit tärisee pahasti. Varmaan joku japsinelikko passaisi paremmin aloittelijalle.

      • Leclair

        asiallisista vastauksista. Kilsoja mulle tulee arvion mukaan max 500km/vk, eli kyllä sen luulis tärinääkin kestävän ;) Mitä ihan käytännön juttuja HD edellyttää? japsista tuli vain kerran kesässä tarkistettua ratas/rengas/öljyt ja ketju silmämääräisesti talvitoimenpiteet.

        Vai onko HDn ruuvaaminen vain myytti joka liittyy omatoimi-aihioihin yms. rakennelmiin. Joku kirjoitti että HDn heikoin osa on yleensä edellinen omistaja (eli sen viritykset).

        Taidan kuitenkin ko. kommenttien perustella käydä koeajolla 833 ja sitten vaihtoehtona tenere tai muu yleispyörä. Jotenkin noista Japanin customeista ei jaksa innostua.


      • Leclair

        Mistä vuosimallista alkaen sporassa on olut ruisku?


      • hgfcb
        Leclair kirjoitti:

        Mistä vuosimallista alkaen sporassa on olut ruisku?

        Pilsneriruisku on tullut Sporsteriin vuodeksi 2007


      • Leclair

        No niin kaiken mietiskelyn jälkeen ostin sittenkin pikku-sporan, pilsneriruiskulla ;)

        Katsellaan miltä se rupeaa tuntumaan kunhan päästään ajoihin.

        Kiitos neuvoista.


      • ojhgnm
        Leclair kirjoitti:

        No niin kaiken mietiskelyn jälkeen ostin sittenkin pikku-sporan, pilsneriruiskulla ;)

        Katsellaan miltä se rupeaa tuntumaan kunhan päästään ajoihin.

        Kiitos neuvoista.

        Onnitteluni valinnan johdosta! Tuo 883 on ruiskuversiona ihan kelpo peli kulkemaan ainakin yksipäällä.

        Onkos tämä hankkimasi tarkemmin ottaen mikä malli, kun niitä Sporstereitakin on monenlaisia?


      • täältäkin.,,
        ojhgnm kirjoitti:

        Onnitteluni valinnan johdosta! Tuo 883 on ruiskuversiona ihan kelpo peli kulkemaan ainakin yksipäällä.

        Onkos tämä hankkimasi tarkemmin ottaen mikä malli, kun niitä Sporstereitakin on monenlaisia?

        Varmaan ihan ok valinta ja kohtahan ajokelitkin koittaa,kevättä kohden ollaan menossa lujaa...


      • Leclair
        täältäkin.,, kirjoitti:

        Varmaan ihan ok valinta ja kohtahan ajokelitkin koittaa,kevättä kohden ollaan menossa lujaa...

        Eli matalampi malli sattui sopivasti tähtäimeen. Taidan laittaa uuden topicin aluille kun tässähän tulee heti kysymyksiä esille.... ja niitä tulee varmaan aika paljon


      • geelisatula
        Leclair kirjoitti:

        Eli matalampi malli sattui sopivasti tähtäimeen. Taidan laittaa uuden topicin aluille kun tässähän tulee heti kysymyksiä esille.... ja niitä tulee varmaan aika paljon

        Tuo Low on miehelle aika matala. Merkkikerhon sivuilla on kaikenlaista käytettyä Harrikka-osaa kaupan -- jospa sieltä löytyisi pitemmät takaiskarit Sporsteriisi edullisesti. Sillä niitä tulet kaipaamaan. Satulaan saa myös laitatettua lisää toppausta ja korkeutta tarvittaessa.

        Jaa-a. Tässähän on muuten enää alle sata päivää ajokauden alkuun. Pitää ruveta viihtymään oman projektin kanssa tallilla ahkerammin että kerkeävät muutostyöt valmiiksi!


      • Väinö 900
        ojhgnm kirjoitti:

        Onnitteluni valinnan johdosta! Tuo 883 on ruiskuversiona ihan kelpo peli kulkemaan ainakin yksipäällä.

        Onkos tämä hankkimasi tarkemmin ottaen mikä malli, kun niitä Sporstereitakin on monenlaisia?

        Mulla itsellä on Kawan VN900 Classic, 50 heppaa, eli kolme heppaa vähemmän kuin tuossa Sporassa. Oma pyörä ainakin menee kaks´päällä siinä kuin yks´päälläkin ja hyvin meneekin, joten eiköhän tuo Sporakin mene. Oli ainakin välisarjan customeissa kovakulkuisin peli vertailussa.

        Olis´ oma talli niin hommaisin toiseksi pyöräksi tuon 883 perusSporan eli XL:n(ei siis madallettua). Ja mustana vieläpä.


    • Köyhille

      Pakko siihen on tyytyä jos on pa. Kun pääset työhön voit ostaa oikean moottoripyörän.

      • Leclair

        Kun on priorosoitava niin onhan 15 tonttua pyörään jo mielestäni liikaa, jos ajoa ei yksinkertaisesti tule paljoa.

        Tosin magein 2010 malli on mielestäni "fxdfse2 screamin' eagle dyna fat bob", apteekin hinta vain 39 500 eukkoa toimituskuluilla. Tuota ei voi kuin ihmetellä. Kertokaa joku viisaampi onko näissä platinakammet vai häh.

        Nm. tietysti ajaisin, mutten kehtaa ryöstää pankkia.


    • Hummanijoo

      Itsellä ollut reilut 10 vuotta vm. 88 Spora 883, joka muokattu 1200:seksi. Halpa muutos, vakiokaasutin (Keihin CV) käy. Alustaa päivitetty Progressive Suspensionin osilla, ei madallettu radikaalisti. Takafillarilta löytyy dynossa reilut 70 hp, vääntökäyrä nousee äkkiä ja on tasainen. Hyvin toimii, hyvä ajaa. Ei turhan tarkkaa millä vaihteella lähtee ohitukseen. Jos haluaa tosiäkkiä näkymättömiin, niin valitsisin ehkä jonkin muun valmistajan tekeleen, mutta fiilistelyyn Spora on aivan okei. Sillä karistaa menot BT:tkin.

      • guido222

        mielessä,eli hankkia spora,vanha muskeliauto myyty eteenpäin,nyt halu rustata kaks pyörästä,netistä katellu,ja tuntuu siltä että 1200 spora aika mukava virittää,perä jäykäks,kapeat renkaat springeri ym mielessä,no kunhan saa rauhassa ruuvailla,hyvät joulut kaikille


      • Leclair
        guido222 kirjoitti:

        mielessä,eli hankkia spora,vanha muskeliauto myyty eteenpäin,nyt halu rustata kaks pyörästä,netistä katellu,ja tuntuu siltä että 1200 spora aika mukava virittää,perä jäykäks,kapeat renkaat springeri ym mielessä,no kunhan saa rauhassa ruuvailla,hyvät joulut kaikille

        näköjään taas pidempään. Myyntiajat on pidentynyt ja hinnoissakin tuntuu olevan taasen neuvotteluvaraa. Hyvä näin ostajan kannalta.


    • airön

      Kantsii harkita 883:stakin, kysele ton 883->1200 jobin hintoja, tiätsä. On valinnanvaraa.

      • Leclair

        Kuulostaa ihan hyvältä, ostais hieman uudemman 883 ja 1-2 kesän jälkeen tekisi muutoksen talvikaudella. Kuulemma 2004 alkaen moottorin kiinnitys on vaimennettu, mutta mitenkäs jarrut? Onko ne 2004-2008 olleet samanlaiset?


      • airön
        Leclair kirjoitti:

        Kuulostaa ihan hyvältä, ostais hieman uudemman 883 ja 1-2 kesän jälkeen tekisi muutoksen talvikaudella. Kuulemma 2004 alkaen moottorin kiinnitys on vaimennettu, mutta mitenkäs jarrut? Onko ne 2004-2008 olleet samanlaiset?

        Mut arvaukseni on, että ei ole suuriakaan eroja. Evoluutioteoria ei oo oikeen mun juttu. Eikä sitä kukaan tiedä kummalla iskutilavuudella ajelet. Jos haluut paremmat jarrut ni haluat ne joka tapauksessa.


    • vm 07-09

      Minä suunnittelen kesäksi ekaa Harrikkaani ja se on siis 1600m3 07-09 vm....että kyllä toi 1200m3 kuulostaa ihan hyvältä, mutta en kuitenkaan ostaisi noin vanhaa harrikkaa kuitenkaan.

      • helvatan iso

        Mistä saa noin suuria ylikokosarjoja? Tarttis munkin saada! Jumankekka!


    • Beginners

      Jollainhan se jokaisen on aloiteltava jos niin tahtoo. Miksipä ei sitten kerralla sellaisella pelillä, että sitä ei tarvitse pian päivittää? Koeajamalla ja omat rahavaransa tuntemalla voi päätellä olisiko HD se peli, joka itseä kiinnostaa? Kyllä nykyään lähes jokaisella pelillä jo pääsee etenemää ja kuutioita sitä kuitenkin lopulta tarvitaan lisää, jos niitä ei kerralla ole lopullisesti sopivaa määrää.

      • Z

        Näinhän se on, itse ostin aikoinaan vm-97 883:n ja ajelin sillä 4:ssä vuodessa mittariin 5000-38000 km kunnes tuli 1200-konversio teetettyä. Nyt takana 10000 km ja 3 kautta isommalla koneella enkä oo katunut, aivan eri malliin lähtee kuin pikkukoneella! Eipä silti etteikö 883:llakin ehtinyt mutta Sportsteri ei ole perusluonteeltaan leppoisa customi kuten useimmat bigtwinit, jotenkin sillä ajaessa vaati sitä kulkua lisää kun taas kaverin yhtä laiska Softail tuntui juuri sopivan nopealta. Sportti-pyöräksihän Sportsteria ei ole voinut kutsua 40 vuoteen ja epämukavahan se (ainakin vm.2004 vanhemmat) on kuin piru (tärinät, kova jousitus) mutta tunnelmaltaan upea: vääntö, fiilis ja ne saundit... ei sille vaan mitään voi että hymy leviää korviin kun avaa kaasun motarin rampilla ja mutkateitä kurvaillessa. Makuasia toki, mutta omasta mielestäni madallettuna, solo-satulalla, suoralla matalalla tangolla ja maapähkinätankilla pirun hyvän näköinen, klassisen linjakas. Ja on tuolla reissujakin tehty, tosin vain Suomen ja Baltian alueella ;-). Epämukavuus koskee lähinnä pitkänmatkan moottorieajoa.

        Luotettavuus ón ainakin tässä yksilössä ollut erinomainen. Välillä oli pientä imupuolen vuotoa ja siitä johtuvia käyntiongelmia mutta muuten ei ole tarvinnut kuin vaihtaa öljyt ja tankata. Lisäksi pieni kulutus joten huolto- ja käyttökustannukset tosi pienet.

        Hyvää ajokauden 2010 odotusta kaikille motoristeille!


      • Liisa +40
        Z kirjoitti:

        Näinhän se on, itse ostin aikoinaan vm-97 883:n ja ajelin sillä 4:ssä vuodessa mittariin 5000-38000 km kunnes tuli 1200-konversio teetettyä. Nyt takana 10000 km ja 3 kautta isommalla koneella enkä oo katunut, aivan eri malliin lähtee kuin pikkukoneella! Eipä silti etteikö 883:llakin ehtinyt mutta Sportsteri ei ole perusluonteeltaan leppoisa customi kuten useimmat bigtwinit, jotenkin sillä ajaessa vaati sitä kulkua lisää kun taas kaverin yhtä laiska Softail tuntui juuri sopivan nopealta. Sportti-pyöräksihän Sportsteria ei ole voinut kutsua 40 vuoteen ja epämukavahan se (ainakin vm.2004 vanhemmat) on kuin piru (tärinät, kova jousitus) mutta tunnelmaltaan upea: vääntö, fiilis ja ne saundit... ei sille vaan mitään voi että hymy leviää korviin kun avaa kaasun motarin rampilla ja mutkateitä kurvaillessa. Makuasia toki, mutta omasta mielestäni madallettuna, solo-satulalla, suoralla matalalla tangolla ja maapähkinätankilla pirun hyvän näköinen, klassisen linjakas. Ja on tuolla reissujakin tehty, tosin vain Suomen ja Baltian alueella ;-). Epämukavuus koskee lähinnä pitkänmatkan moottorieajoa.

        Luotettavuus ón ainakin tässä yksilössä ollut erinomainen. Välillä oli pientä imupuolen vuotoa ja siitä johtuvia käyntiongelmia mutta muuten ei ole tarvinnut kuin vaihtaa öljyt ja tankata. Lisäksi pieni kulutus joten huolto- ja käyttökustannukset tosi pienet.

        Hyvää ajokauden 2010 odotusta kaikille motoristeille!

        Olen hoikka nainen ja mulla tuntuu että vähä kova jousitus on mun mopossa 883 -09. Mitä pitäs tehdä?


      • Leclair
        Liisa +40 kirjoitti:

        Olen hoikka nainen ja mulla tuntuu että vähä kova jousitus on mun mopossa 883 -09. Mitä pitäs tehdä?

        Mulla on siis toi Low ja se on tosi kova "jäykkä". Mutta kun takamatkustajaa varten vaihdettiin single satula kahden istuttavaan (R-mallin) niin homma parani kertaheitolla. Eli suosittelen alkuun satulan vaihtoa, ei iskareiden. Tosin moni palstoilla on haukkunut noita alkuperäisiä, mutta ei mee ainakaan vielä mulla vaihtoon.


    • Fazupala

      Mulla ei oo paljoo HD kokemusta, mutta kyllä toi sun esittämä peli on ihan hyvä myös pitemmällä tähtäimellä. Eli kyllä se on ihan hyvä aloittelijasta lopettelijaan koko harrastusuran aikana. Ellei sitten välillä halua kokeilla muita merkkejä. Mutta kyllä yhdelläkin pärjää.

    • Jotain muuta

      Ei ole huvittanut HD vuoden 1980 jälkeen kun sellaisilla alkoi ajella kaikenlaiset. Ota joku muu merkki niin erotut porukasta, etkä leimaudu rikolliseksi. Mutta omapa asiasi, tee mitä haluat.

      • TheIrön

        Tätähän tässä juuri kysyttiinkin.


    • asdfghjk<zxcv

      Älä nyt sellaist paskaa osta, jos haluut ajaa osta japsi, jos korjata niin sit tollanen Harrikan resu.

      • Kerettiläinen

        Pitää tehdä ero korjaamiselle ja korjaamiselle. Harrikkaa korjataan joka talvi. Ei sen takia etteikö se toimisi, vaan siksi, että evoluutio vaatii. Evoluution takia japsitehtaat taas korjaavat joka kaudelle uuden vehkeen vanhoista ideoista ja tarvikkeista, mutta uudella hinnalla.


    • lone rider

      Paljonko ottaa vauhtia perus 883:nen? Kerran olen testannut omaani vm.91, 195 MITTARinopeudessa täytyi ruveta hiljentämään kun tärisee niin että kohta hajoaa. Pyörä olisi vielä kiihtynyt. Kone tuntuu niin virkeältä, että lieköhän konvertoitu. Mittarivirhettä 100km vauhdissa n.8 km

      • andymcdonald

        883 ottaa noin 160-170 mittariin (todellinen nopeus n150) joten varmasti 1200nen. mittari virheen satasessa kertoo kahdella niin nopeudeksi jää noin 180 mikä on hyvin sekin aataminaikuiselta tekniikalta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe