Onkohan meitä täällä

joulun ilot ja surut

muita joille Joulu ei merkitse mitää vaan tuottaa ikäviä muistoja ja toivoo sen olevan pian ohi?
Tälle onnellisten ihmisten sivulle ei meikäläisen kannata tulla, tulee vaan surumielen olo kun näkee miten erilainen elämä voi ollakaan.

29

478

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Kukkahame*

Tule vaan juttelemaan tänne, jokaisella on omat polkunsa ja tässä matkan varrella on kosketkin laskettu ilman venettä ja pelastusliivejä, niistä vaan en halua puhua, kaikki on takanapäin.
      Tämä tuskin on onnellisten ihmisten?...Jokaisella jossain vaiheessa varmaan tyhjät renkaat.
      Vietätkö yksin joulua, monelle se on tärkeää saada olla rauhassa, menen kyllä syömään ja "pukintulolle", mutta nukkumaan tulen omaan sänkyyn, voi olla että yövieraitakin tulee mukaan.
      Tulin tähän lueskelemaan ja kirjoittelemaan että rauhassa samalla kerään mukaan otettavat tavarat.

• mummeli`

Kuule, eivät kaikki ole järin onnellisia, monella julkisuvu kunnossa mutta sisältö pelkkää silppua.
      Minä en ole erityisen onneton/onnellinen.
      Elän vain koska en tahdo mullan alle vielä.
      Jotain ilonaiheita on; ihanat lapsenlapse ja lapset.
      Lapsenlapsissa näkee tulevaisuuden, toivoo heille kaikkea hyvää.
      Elän yksin, en laita mitenkään " joulua".
      Syön normaalisti, teen omia askareiani, aattona menen lasten luo.
      Yöksi tulen omaan kotiini.
      Omassa kodissa on hyvä olla.
      Silloin kun omat lapset olivat pieniä, joulukin merkitsi jotakin.
      Eipä enää.
      Ainoa ilo ja riemu todellakin nähdä pienten riemua ja iloa.

Kaikkea hyvää sinulle kanssakulkija- älä ole murhemielellä.

• surumieli.

Kun näitä palstoja enemmän lukee, näkee miten paljon on yksinäisiä, ei ole puhekavereita, täältä seuraa etsitään. Joulun aikaan kirjoitellaan enemmän valopouolista ja hakeudutaan omaisten seuraan, kenellä niitä on ja ketkä jaksavat. Kovin erilaisista elämäntilanteista nämä kirjoittajat ovat, eikä sen puolisonkaan elossa olo aina pelkkää onnea tuo, on sairautta, niin ruumiillista kuin henkistä. Ehkä ne kaikkein syrjäytyneimmt eivät tänne kirjoittele, on paljon sellaisia laitoksissa olevia joita ei kukaan joulunakaan muista.
      Mutta ei pahoiteta mieltämme toisten onnesta, kyllä kaikilla ristinsä on.
      Hyvää joulun aikaa, pian tämä on taas ohi. Telkkarista tulee paljon hyviä elokuvia.

• elämä voittaa

Olen yksin elävä leskimies.
        Lapsia on ja lastenlapsia. Heihin on hyvät yhteydet, mutta sittenkin olen yksin.
        Enimmältään nautin yksinolosta, kun on muutamia hyviä ystäviä, joiden kanssa voi pitää yhteyttä kännykällä ja tällä tietsikalla (mm. skype).
        Yksi tärkeä elämänohjeeni on "päivä kerrallaan". Miksi murehtia huomisesta, kun tätä päivääkin on vielä jäljellä.
        Ymmärrän hyvin yksinäisyyden tuskaakin, jos elämässä on meneillään jonkin asteinen kriisi.
        Itselläni on ollut elämässä muutama vaikea kriisi.
        Viimeinen sellainen oli muutamia vuosia sitten, kun vaimoni menehtyi vaikeaan sairauteen. Pitkä avioliitto päättyi.
        Kriisin ylitse pääsin, kun ymmärsin, että elämä jatkuu ja kaikkien meidän on jonain päivänä lähdettävä.
        Tämä netin keskustelupalsta on oivallinen paikka jakaa kokemuksia myös yksinäisyydestä.
        Ei muuta kun kirjoittelemaan.
        Rauhaisaa joulua!

• Iloista joulua
        elämä voittaa kirjoitti:

Olen yksin elävä leskimies.
        Lapsia on ja lastenlapsia. Heihin on hyvät yhteydet, mutta sittenkin olen yksin.
        Enimmältään nautin yksinolosta, kun on muutamia hyviä ystäviä, joiden kanssa voi pitää yhteyttä kännykällä ja tällä tietsikalla (mm. skype).
        Yksi tärkeä elämänohjeeni on "päivä kerrallaan". Miksi murehtia huomisesta, kun tätä päivääkin on vielä jäljellä.
        Ymmärrän hyvin yksinäisyyden tuskaakin, jos elämässä on meneillään jonkin asteinen kriisi.
        Itselläni on ollut elämässä muutama vaikea kriisi.
        Viimeinen sellainen oli muutamia vuosia sitten, kun vaimoni menehtyi vaikeaan sairauteen. Pitkä avioliitto päättyi.
        Kriisin ylitse pääsin, kun ymmärsin, että elämä jatkuu ja kaikkien meidän on jonain päivänä lähdettävä.
        Tämä netin keskustelupalsta on oivallinen paikka jakaa kokemuksia myös yksinäisyydestä.
        Ei muuta kun kirjoittelemaan.
        Rauhaisaa joulua!

nyt saa olla rauhallinen ja ystävällinen, ei ole pakko matkustaa mihinkään, enkä mene kyläänkään olen mukana jouluiloissa heidän meille vierailulle tulevien kanssa mutta annan heidän olla kuten he ovat,
        en moiti, en riitele, stimulantteja käytän vain vähän jos kohteliaisuus vaatii.
        Tähän mennessä joulu näyttää paremmalta kuin osasin edes odottaa.
        Pitänee paikkansa jos ei liikaa odota niin silloin kaikki onnistuu yksinkertaisellakin.
        Joulurauhaa kaikille!

• joulumuori sittenkin
        Iloista joulua kirjoitti:

nyt saa olla rauhallinen ja ystävällinen, ei ole pakko matkustaa mihinkään, enkä mene kyläänkään olen mukana jouluiloissa heidän meille vierailulle tulevien kanssa mutta annan heidän olla kuten he ovat,
        en moiti, en riitele, stimulantteja käytän vain vähän jos kohteliaisuus vaatii.
        Tähän mennessä joulu näyttää paremmalta kuin osasin edes odottaa.
        Pitänee paikkansa jos ei liikaa odota niin silloin kaikki onnistuu yksinkertaisellakin.
        Joulurauhaa kaikille!

tuli sittenkin. Vanha naiseläjä olen. Aaton ja joulupäivän olen yksin. Tapanina tulevat lapset ja lastenlapset luokseni.

Hyvin viihdyn yksin. Syön ja lepäilen sekä katselen telkkaria, joitain hyviä ohjelmia sieltäkin tulee. Huomenna käyn läheisessä uurnalehdossa katselemassa kynttilöitä ja lumista kauneutta. Kun eivät bussit kulje, en voi kauemmas lähteä ilman omaa autoa, jota en omista.

Tärkeintä on rauha ja hyvä mieli kaikesta, niin eletystä elämästä kuin nykyisestäkin.

Hyvää Joulua kaikille ja Onnea tulevalle Vuodelle!

• Joulu merkitsee syvään infantiilisuuteen vajoamista. Sen keskushenkilö J on alusta alkaen 'esimedian' rakentama ja muokkaama. Saattaa olla että siitä on monille hyötyäkin.
      Huomenna on v. 2009 viimeinen perjantaina. Lähes kaikki merkittävät luukut on kii kun omahyväiset infantiililit mässäilevät ja juhlivat.

Varmaan onnettomin ja yksinäisin päivä kaikille syrjäytyneille. Vietiin vaimon kaa kynttilöitä haudoille. Kaunista, mutta turhaa. Poisnukkuneita voi muistaa ilman rituaalejakin.

• vanhus,,

pari piipahti kukan tuomaan, oli noin kymmenen minuuttia ja hyvätjoulut toivotetiin, siinä oli sukukokous jouluna. Odotankin arkea , silloin voi mennä harrastuksiin, jouluna on kaikki kiinni, joten istu siinä yksinäsi koko päivä kotona.
      EN pidä jouluista, se on kaikkein ahdistavin juhla, en pidä koskaan juhlapäivistä, varsinkaan jos niitä on useampi peräkkäin.
      Olen jo vanha , elämä takana, en näe mitään mielekästä tulevassa elämässä, vierailen vanhainkodissa, niillä käynneillä vaan ahdistuu, koska tietää itsensä olevan saman ikänen ja jos huonosti käy joutuu itsekkin laitokseen.
      Toivottavasti taivaan isä korjaa omansa ajoissa, ettei tarvitse joutua moiseen laitokseen.
      ON surullista tulla vanhaksi.
      Jokin vapaaehtoinen "konsti" tulee keksiä vanhoille ihmisille, kun he katsovat eläneensä kyllikseen, voisivat itse päättää lähtönsä itselleen sopivana ajankohtana.

• ilo irti nythän on j

mitä niistä muisti pelaa, ainakin suurinpiirtein muistetaan että nyt on jouluaatto.
        Eletään satavuotiaiksi jos ei ylikin, ei murhe elätä, se on ilo joka elättelee.

• Tällä tarkoitushakuisella vapahtajahömpötyksellä vedetään tavallaan matto alta lukuisilta ihmisiltä jo imeväis-iässä. N e menetelmät, joilla tavallinen koulua käymätön duunarikin voisi 'rakentaa' itselle jä läheisille - ne sellaiset leimataan kirkon talohta itsestään belsepuubista lähteneiksi.

Kun tälläinen autistinen tyyppi hokaa tämän pelastus systeemin lähes kattavasti tarkoitushakuiseksi jäsenhankintakampanjaksi, se ällöttää.
        On Suomessakin paljon uskonnonuhreja. He sekoavat Raamatun ankarien sanktioiden alla. Näille onnettomille tarjotaan kylmää kättä - katsokoot eteensä, heille siteerataan Raamattua.

Kuitenkin islamilaisuus on vielä pöntömpää. Vääräuskoinen on lupa tappaa. Tätä paljon tapahtuukin. Profeetan arvosteleminen on kuolemanvakava rikos. Lukutaidottomia on helppo jymäyttää.

• jeesustelija
        capt.cöpenick kirjoitti:

Tällä tarkoitushakuisella vapahtajahömpötyksellä vedetään tavallaan matto alta lukuisilta ihmisiltä jo imeväis-iässä. N e menetelmät, joilla tavallinen koulua käymätön duunarikin voisi 'rakentaa' itselle jä läheisille - ne sellaiset leimataan kirkon talohta itsestään belsepuubista lähteneiksi.

Kun tälläinen autistinen tyyppi hokaa tämän pelastus systeemin lähes kattavasti tarkoitushakuiseksi jäsenhankintakampanjaksi, se ällöttää.
        On Suomessakin paljon uskonnonuhreja. He sekoavat Raamatun ankarien sanktioiden alla. Näille onnettomille tarjotaan kylmää kättä - katsokoot eteensä, heille siteerataan Raamattua.

Kuitenkin islamilaisuus on vielä pöntömpää. Vääräuskoinen on lupa tappaa. Tätä paljon tapahtuukin. Profeetan arvosteleminen on kuolemanvakava rikos. Lukutaidottomia on helppo jymäyttää.

variseuksia ja puplikaaneja 98% porukoista.

• *Kukkahame*
        jeesustelija kirjoitti:

Mielenkiintoisa ja mukavaa mennä jälkeläisten järjestämään jouluaatto ruokailuun, haudoilla käytiin tyttären kanssa, se oli tosi raskas reissu, ajattelinkin että seuraavan jouluaattona en mene vaan menen vasta Tapaninpäivänä.
        Niin paljon autoja sai odotella että saa parkkipaikan ja Hgin pit kklla on niin iso hautausmaa eikä ole kuin yksi portti, ja parkkipaikat pieniä, kun vain sitten vuoden päästä muistais mitä on luvannut.

Olihan se mukavaa olla siellä ruokailussa ja lahjojen jaossa, näki lasten ilon ja onneksi jo järkevöityneen lahjonnan, siitä olin hyvilläni.
        Mutta pian sitä jo isossa porukassa alkaa väsymään, taisin jo hyvissä ajoissa olla kotona kevyissä verkkareissa, poltella kynttiloitä ja kuunnella joululauluja, taas tuli yksi cd lisää.

• puplikaaanit
        jeesustelija kirjoitti:

oli niitä halveksittuja, fariseukset teskentelijöitä.
        Puplikaaneilla ei ole tarvetta täällä kehuskella erinomaisuudellaan ja tehdä raporttia joka tekemisestään kuin se olisi muita kiinnostavaa.

Minä söin aamupalaksi kinkkua ja vaaleeta leipää, kahvia join mukista.Autolla en ole vielä tänään ajanut.

• 00 = 000
        puplikaaanit kirjoitti:

oli niitä halveksittuja, fariseukset teskentelijöitä.
        Puplikaaneilla ei ole tarvetta täällä kehuskella erinomaisuudellaan ja tehdä raporttia joka tekemisestään kuin se olisi muita kiinnostavaa.

Minä söin aamupalaksi kinkkua ja vaaleeta leipää, kahvia join mukista.Autolla en ole vielä tänään ajanut.

Vaikka lukeudut halveksittuihin, silti uteliaisuus paistaa kilometrien päähän.

Et ole edes poplikaani, saatikka puplikaani.

• pilvi*
        00 = 000 kirjoitti:

Vaikka lukeudut halveksittuihin, silti uteliaisuus paistaa kilometrien päähän.

Et ole edes poplikaani, saatikka puplikaani.

Ei sitä kaikkea voi ymmärtää kun meitäkin on niin monen kohtalon ihmisiä:D Lapsuudenuskonsa heittäneitä, fariseuksia ja publikaaneja siteerataan, mutta eikö ilo Joulusta kuitenkin voisi vallata mielen, pimeyden keskellä, kunnes päivä alkaa valkenemaan?

Yksinäisyys ei kaikille ehkä sovi, mutta silloin ehkä olisi hyvä hankkia harrastuksia joiden parissa viihtyy.
        Ja osoittaa toisille ihmisille i h m i s y y t t ä, niin saa ystäviäkin, jo täällä palstallakin. Minusta tuntuu niin:D---- Ollaan ihmisisksi niin ollaan onnellisempiakin.

• *Kukkahame*
        pilvi* kirjoitti:

Ei sitä kaikkea voi ymmärtää kun meitäkin on niin monen kohtalon ihmisiä:D Lapsuudenuskonsa heittäneitä, fariseuksia ja publikaaneja siteerataan, mutta eikö ilo Joulusta kuitenkin voisi vallata mielen, pimeyden keskellä, kunnes päivä alkaa valkenemaan?

Yksinäisyys ei kaikille ehkä sovi, mutta silloin ehkä olisi hyvä hankkia harrastuksia joiden parissa viihtyy.
        Ja osoittaa toisille ihmisille i h m i s y y t t ä, niin saa ystäviäkin, jo täällä palstallakin. Minusta tuntuu niin:D---- Ollaan ihmisisksi niin ollaan onnellisempiakin.

Hyvää Joulua sulle, kaikesta huolimatta, minä taas en söisi valkoista leipää edes pakosta.

Henkilökohtaista eikö?

• 7+12
        pilvi* kirjoitti:

kerran edes ihmisyyttä

tekopyhyyttä sinulla kyllä riittää

• 7+12 kirjoitti:

kerran edes ihmisyyttä

Kysynpä vaan 7 12 himmentääkö taivastasi jotenkin nim. Pilven kirjoitukset 70v. palstalla. Mielestäni asia on ihan päin vastoin.

• ))))))))
        capt.cöpenick kirjoitti:

Kysynpä vaan 7 12 himmentääkö taivastasi jotenkin nim. Pilven kirjoitukset 70v. palstalla. Mielestäni asia on ihan päin vastoin.

inhimillisyyden ainut edustaja täällä.

• pilvi*
        7+12 kirjoitti:

kerran edes ihmisyyttä

Loukkaahan se minua tuo tekopyhyyteen tuomitseminen! On asioita joita todella pidän pyhinä.

Pelkäänpä, ettei sinulla ole aavistustakaan niistä asioista. Onko sinusta oikeutettua sanoa noin?

Tuo on minusta ala-arvoista käyttäytymistä.

• epäuskoinen
        capt.cöpenick kirjoitti:

jos läheiset ovat ulkomailla ja kaikki ystävät omaistensa luona. En missään tapauksessa haluaisi mennä jonkun perhejuhliin, siinä sitä vasta ikävä olo tulisikin.

Kaikki on suljettu, ei voi harrastuksista nauttia.

Kävin viemässä dementikolle lahjan joka masensi lisää.

Onneksi nyt on pahin ohi vain yksi päivä lisää ja luvataan myrskyisää huomenta. Siitä tulenkin nauttimaan. Lumessa ja tuulessa kahlaamisesta.

Sitten ensi viikolla taas Uuden vuoden pyhäpäiviä.

Uskonto on mielestäni vain taikauskoa. Ihmiset tarvitsevat näitä rituaaleja selvitäkseen elämästä.

• //////////
        capt.cöpenick kirjoitti:

toisensa löytäny, onnee vaan parisuhteelle !

• Teija"
        pilvi* kirjoitti:

Loukkaahan se minua tuo tekopyhyyteen tuomitseminen! On asioita joita todella pidän pyhinä.

Pelkäänpä, ettei sinulla ole aavistustakaan niistä asioista. Onko sinusta oikeutettua sanoa noin?

Minulle usko Jeesukseen on ollut aina tärkeä asia. Se on antanut turvaaja voimaa.
        Tässä epävarmassa ja levottomassa maailmassa on yksi asia varma,se antaa hyvän olon ja
        vapauden tunteen.
        Yksin en voi kovin paljoa,mutta kun Jeesus on puolellamme,silloin pärjäämme.

• Yksi teistä
        Teija" kirjoitti:

Minulle usko Jeesukseen on ollut aina tärkeä asia. Se on antanut turvaaja voimaa.
        Tässä epävarmassa ja levottomassa maailmassa on yksi asia varma,se antaa hyvän olon ja
        vapauden tunteen.
        Yksin en voi kovin paljoa,mutta kun Jeesus on puolellamme,silloin pärjäämme.

Sisareni ja sisarieni lapset pyysivät minua luokseen joulua viettämään, vaan minäpä en mennyt.
        Minä tiedän, että jos olisin mennyt, niin surulliseksi olisin tullut katsellessani heidän perheittensä onnea, jota minulle ei ole suotu, yksinäiselle ihmiselle.
        Pelkään myös heidän myötätuntoaan. Kyllä he varmaan säälivät minua kun olen yksinäinen.
        Tiedän myös, että he keskustelvat takanani, kuinka minä pärjään vanhetessani ja varmaan suunnittelevatkin jotakin. Suunnitelkoot.
        Turha niiden on perinöä ainakaan odotella, minäpä jaan sen tuonne hyväntekeväisyyteen.
        Sittenpähän näkevät onnensa.

• taavi--
        Yksi teistä kirjoitti:

Sisareni ja sisarieni lapset pyysivät minua luokseen joulua viettämään, vaan minäpä en mennyt.
        Minä tiedän, että jos olisin mennyt, niin surulliseksi olisin tullut katsellessani heidän perheittensä onnea, jota minulle ei ole suotu, yksinäiselle ihmiselle.
        Pelkään myös heidän myötätuntoaan. Kyllä he varmaan säälivät minua kun olen yksinäinen.
        Tiedän myös, että he keskustelvat takanani, kuinka minä pärjään vanhetessani ja varmaan suunnittelevatkin jotakin. Suunnitelkoot.
        Turha niiden on perinöä ainakaan odotella, minäpä jaan sen tuonne hyväntekeväisyyteen.
        Sittenpähän näkevät onnensa.

Jos testamenttaat omaisuutesi vaikkapa juoppojen tai pakanalähetyksen tukemiseen, eivät sisarukset lapsineen sinua hyvällä muistele.
        Vastaanottajille jäät taas tuntemattomaksi.

• ymmärtäjä ¤ ¤ ¤
        taavi-- kirjoitti:

Jos testamenttaat omaisuutesi vaikkapa juoppojen tai pakanalähetyksen tukemiseen, eivät sisarukset lapsineen sinua hyvällä muistele.
        Vastaanottajille jäät taas tuntemattomaksi.

mitä hyvää haluaa edistää jäämistöllään, se jos mikä sanoo ihmisestä paljon!

• pitkät lomat
        ymmärtäjä ¤ ¤ ¤ kirjoitti:

mitä hyvää haluaa edistää jäämistöllään, se jos mikä sanoo ihmisestä paljon!

parin kirjoittajan kanssa.
        En myöskään mennyt sukulaisten perhejuhliin.
        Olisi tullut ikävä olo ja vain muistellut omia hauskoja jouluja oman perheen kanssa.

Lasten perheet ulkomailla ja täällä tämä uskomattoman pitkä joululoma.
        Miten Suomen kannattaa pitää monet tehtaat ja firmat kiinni pari viikkoa tänä loma aikana ja kuuden viikon kesälomat.
        Ainakin Englannissa ihmettelevät näitä pitkiä lomia ja monia uskonnollisia pyhien päiviä ja 63 vuotiaana eläkkeelle.
        Englannissa pääsee eläkkeelle vasta 65 vuotiaana.

• *Kukkahame*
        pitkät lomat kirjoitti:

parin kirjoittajan kanssa.
        En myöskään mennyt sukulaisten perhejuhliin.
        Olisi tullut ikävä olo ja vain muistellut omia hauskoja jouluja oman perheen kanssa.

Lasten perheet ulkomailla ja täällä tämä uskomattoman pitkä joululoma.
        Miten Suomen kannattaa pitää monet tehtaat ja firmat kiinni pari viikkoa tänä loma aikana ja kuuden viikon kesälomat.
        Ainakin Englannissa ihmettelevät näitä pitkiä lomia ja monia uskonnollisia pyhien päiviä ja 63 vuotiaana eläkkeelle.
        Englannissa pääsee eläkkeelle vasta 65 vuotiaana.

Me olemme suomalaisia ja moni meistä ihmettelee englantilaisten kaljottelua, töistä suoraan bubiin.
        Meillä on hyvä maa turhaa verrata mihinkään, maassa maan tavat.

• Siinä yksi hänen
        pilvi* kirjoitti:

TODELLA ilkeistä lauiseistaan! Hän ikäänkuin luulee itsestään liikoja, luulee olevansa parempi! Luulee, että hän kokee oikein. INHOTTAA.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      72
      5242
    2. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      61
      2632
    3. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      62
      2200
    4. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      74
      1400
    5. Helena Ahti-Hallberg laukoo suorat sanat - Tämä voi olla ongelma uudella TTK kaudella: "Jos on..."

Helena Ahti-Hallberg - tuo upea ja vaativa TTK-tuomari! Tanssii Tähtien Kanssa suosikkiohjelma starttaa syksyn iloksi ja
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      1301
    6. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      77
      1213
    7. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      48
      1186
    8. Olisin vain n.ssinut sua kerran

Mutta ei kelvannut.
      Ikävä
      81
      1135
    9. Ihmisen todellinen tarkoitus, dharma on tehdä tietoinen valinta toimia muiden hyväksi.

Tällä polulla ei ole tappioita eikä häviöitä. Vaikka ihminen ei pääsisi tällä polulla loppuun asti, hän ei menetä mitä
      Hindulaisuus
      418
      1064
    10. Millaisen sormuksen nainen haluat

Kun mennään naimisiin? 💍
      Ikävä
      64
      848
    Aihe