Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kanyyli tökättiin väärin ennen leikkausta

ggg22

Leikkaussalissa siis ennen kun nukahdin pistivät kanyylin jotenkin väärin kämmenselkään, se meni toki verisuoneen mutta niin meni myös kudokseen...sattui aivan perhanasti ja sitten muistankin kun heräsin heräämöstä, nyt tuossa kohdassa ei näy verisuonta vaan sellanen musta viiva ja siihen tulee mustelmia, milloin voin odottaa että paranee? ja siihen kanyyliarpeen saattaa tulla välillä sellainen itikan pureman näköinen pullistuma jota kutittaa, käsi on myös jatkuvasti kylmä.

Tais mennä ihan kunnolla siihen kudokseen kun näin oireilee, sille se kyllä tuntuikin. Leikkauksesta nyt 5 viikkoa aikaa.

Onko muille käynyt vastaavaa? Kanyylin laitossa tai ihan vain verikokeessa.

32

20114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ggg22

      Joo ja 2 kertaa on otettu verikoe väärin, 2 viikkoa sitten otettiin ja mustelmat molemmissa kohdissa suuret mustelmat vielä.

    • parantuu..

      ajan kanssa parantua, eli mustelma häviää ja turvotus jos sitä on. Kudokseen pistämistä tapahtuu aika ajoin ja siitä ei ole yleensä vaaraa. En ole ainakaan kuullut ja itsellekin tullut joskus piston jälkeen mustelma ja se on parantunut. Jos käsi on kylmä ja se piston aiheuttamaa niin sitten kävisin näyttämässä lääkärille, mitä arvelee...

    • samanlainen.

      Minulla tuli kerran todella paha mustelma kädenselkään, oli koko kämmenselkä mustelmalla. Puoli vuotta myöhemmin menin uudelleen leikkaukseen ja muistan kuinka kirosin mielessäni juuri ennen nukahtamista että taas tuli isot mustelmat kun kämmenselkään sattui melkoisesti anestesialääkärin laittaessa kanyylin. Mutta eipäs tullutkaan. Samoin erään leikkauksen jälkeen kun kämmenselän kanyylireikä alkoi vuotamaan, jouduttiin osastolla laittamaan uusi kanyyli. Hoitaja tökkäsi suonesta läpi ja joutui sitten hälyttämään päivystävän anestesialääkärin laittamaan uudelleen. Tuossakin tapauksessa mustelma ei ollut kovinkaan suuri.

      • Hoituri29

        Nämä "hudit" kanyylin laitossa ovat vallan yleisiä ja täysin vaarattomia, kunhan pieleen menneeseen kanyyliin ei mennä laittamaan lääkettä (hereillä ollessa jo nesteen tiputus sattuu niin paljon ja tippa ei "vedä" ettei sinne kyllä kukaan ammatti-ihminen mene lääkettä survomaan).
        Kanyylin laitto on joskus yllättävänkin vaikeaa, myös lääkäreille, ja huteja tulee kun suonet ovat pieniä, on hyytymishäiriö, pullea käsi, ohut ja hauras iho tms. Ja ihan vaikka olisi esimerkilliset suonet niin hutiin voi mennä silti sillä on melko tarkkaa hommaa. Mustelmat ja kipu kädessä ovat ikäviä vaivoja, mutta menevät ohi aikanaan! Sen isompaa vahinkoa ei hommasta seuraa, ellei todellakin syystä tai toisesta kanyyliin laiteta vahingollisia lääkkeitä mikäli kanyyli on kudoksessa (pelkkä infuusioneste ei tee haittaa). Ja sitä ei kannata epäillä jos vaivat ovat edellä mainittuja, tiettyjen lääkkeiden kudostuho on kyllä todella paljon rajumpi oireinen ja havaitaan heti. Niistäkään silti harvemmin jää pahempaa vaivaa loppuelämäksi (ellei kyseessä tyyliin sytostaatti tms. "solumyrkky").
        Itse laitan kanyyleita monet päivittäin. Myös minulle piti taannoin ensiavussa laittaa kanyyli, ensin 8 hutia kunnes osui (olin kuivunut ja siksi suonet hukassa), eli tiedän itsekin miten inhottavalta ne pistot ja mustelmat tuntuvat! Paranemiseen voi mennä viikkoja, mutta ei ole vaarallista!


      • ggg22
        Hoituri29 kirjoitti:

        Nämä "hudit" kanyylin laitossa ovat vallan yleisiä ja täysin vaarattomia, kunhan pieleen menneeseen kanyyliin ei mennä laittamaan lääkettä (hereillä ollessa jo nesteen tiputus sattuu niin paljon ja tippa ei "vedä" ettei sinne kyllä kukaan ammatti-ihminen mene lääkettä survomaan).
        Kanyylin laitto on joskus yllättävänkin vaikeaa, myös lääkäreille, ja huteja tulee kun suonet ovat pieniä, on hyytymishäiriö, pullea käsi, ohut ja hauras iho tms. Ja ihan vaikka olisi esimerkilliset suonet niin hutiin voi mennä silti sillä on melko tarkkaa hommaa. Mustelmat ja kipu kädessä ovat ikäviä vaivoja, mutta menevät ohi aikanaan! Sen isompaa vahinkoa ei hommasta seuraa, ellei todellakin syystä tai toisesta kanyyliin laiteta vahingollisia lääkkeitä mikäli kanyyli on kudoksessa (pelkkä infuusioneste ei tee haittaa). Ja sitä ei kannata epäillä jos vaivat ovat edellä mainittuja, tiettyjen lääkkeiden kudostuho on kyllä todella paljon rajumpi oireinen ja havaitaan heti. Niistäkään silti harvemmin jää pahempaa vaivaa loppuelämäksi (ellei kyseessä tyyliin sytostaatti tms. "solumyrkky").
        Itse laitan kanyyleita monet päivittäin. Myös minulle piti taannoin ensiavussa laittaa kanyyli, ensin 8 hutia kunnes osui (olin kuivunut ja siksi suonet hukassa), eli tiedän itsekin miten inhottavalta ne pistot ja mustelmat tuntuvat! Paranemiseen voi mennä viikkoja, mutta ei ole vaarallista!

        aika syvälle se tökättiin...näytti sellaselle ohuelle putkelle, eikös se yleensä ole sellainen neula? mutta kai sen oli nyt pakko olla täydellisesti suonessa koska nukutusaineet meni sitä kautta.

        ja jos sitä ois kudokseen mennyt ne aineet niin käsihän olisi turvonnut kuin keilapallo.

        siinä on vieläkin pieni mustelma(ei kipeä?) vaikka leikkauksesta 6 viikkoa, ja koko verisuoni on hieman musta lääkäri kuitenkin sanoi että normaalia

        joskus kauan sitten kun otettiin verikoe väärin niin mustelma oli 8 viikkoa, sekin sattui perhanasti


      • Hoituri29
        ggg22 kirjoitti:

        aika syvälle se tökättiin...näytti sellaselle ohuelle putkelle, eikös se yleensä ole sellainen neula? mutta kai sen oli nyt pakko olla täydellisesti suonessa koska nukutusaineet meni sitä kautta.

        ja jos sitä ois kudokseen mennyt ne aineet niin käsihän olisi turvonnut kuin keilapallo.

        siinä on vieläkin pieni mustelma(ei kipeä?) vaikka leikkauksesta 6 viikkoa, ja koko verisuoni on hieman musta lääkäri kuitenkin sanoi että normaalia

        joskus kauan sitten kun otettiin verikoe väärin niin mustelma oli 8 viikkoa, sekin sattui perhanasti

        Kanyyli onkin nimenomaan sellainen muovinen ohut putki, neulalla se laitetaan paikoilleen, mutta neula otetaan sitten heti pois. Kyllä se siellä hyvin on ollut jos kerran nukutettiinkin sen kautta, on vaan ärsyyntynyt se suonen seinämä niin että on jonnin aikaa kipeä ja voi olla turpea ja mustakin.


      • ggg22
        Hoituri29 kirjoitti:

        Kanyyli onkin nimenomaan sellainen muovinen ohut putki, neulalla se laitetaan paikoilleen, mutta neula otetaan sitten heti pois. Kyllä se siellä hyvin on ollut jos kerran nukutettiinkin sen kautta, on vaan ärsyyntynyt se suonen seinämä niin että on jonnin aikaa kipeä ja voi olla turpea ja mustakin.

        mitenkäs muuten kun eräs hoitaja pisti minua vahingossa jänteeseen tai johonkin muuhun kudokseen kun otettiin verikoetta 1kk sitten? siinä on ollut pieni mustelma siitä asti ja jänne tai kudos naksuu ilkeästi olkavarressa, käsi on myös kylmä välillä ihosta kämmenen alueella, parantunuthan se on tietenkin ettei ole enää kipeä kun kovasti liikuttaa.

        sormia pystyn liikuttamaan kuitenkin normaalisti eikä ole kipua jos niitä liikutan, ei ole koko kädessä kipua mutta jänne naksuu ilkeästi ja pieni mustelma siinä mistä kaikilta otetaan se verikoe.

        joku korjaantuva kudosvaurio siihen on tullut,mutta mikäköhän? tuskin neulalla kummoista saa.


      • Hoituri29
        ggg22 kirjoitti:

        mitenkäs muuten kun eräs hoitaja pisti minua vahingossa jänteeseen tai johonkin muuhun kudokseen kun otettiin verikoetta 1kk sitten? siinä on ollut pieni mustelma siitä asti ja jänne tai kudos naksuu ilkeästi olkavarressa, käsi on myös kylmä välillä ihosta kämmenen alueella, parantunuthan se on tietenkin ettei ole enää kipeä kun kovasti liikuttaa.

        sormia pystyn liikuttamaan kuitenkin normaalisti eikä ole kipua jos niitä liikutan, ei ole koko kädessä kipua mutta jänne naksuu ilkeästi ja pieni mustelma siinä mistä kaikilta otetaan se verikoe.

        joku korjaantuva kudosvaurio siihen on tullut,mutta mikäköhän? tuskin neulalla kummoista saa.

        Neulalla ei tosiaan kummoisia vahinkoja saa aikaan, korkeintaan pienen määrän arpikudosta pistopaikkaan ja se siellä varmaan naksuukin. Luultavasti ajan myötä häviää kokonaan pois. Käden kylmyys ei liity siihen mitenkään, se on joku muu vaiva.


      • ggg22
        Hoituri29 kirjoitti:

        Neulalla ei tosiaan kummoisia vahinkoja saa aikaan, korkeintaan pienen määrän arpikudosta pistopaikkaan ja se siellä varmaan naksuukin. Luultavasti ajan myötä häviää kokonaan pois. Käden kylmyys ei liity siihen mitenkään, se on joku muu vaiva.

        vieläkin on välillä kipeä tuo suonen kohta mihin kanyyli pistettiin, saattaa nousta välillä pienimustelma.Suoni ei pullistu ollenkaan ja sitä ei näy, semmonen ruskea viiva vaan 3cm...olisikohan tuo arpikudoksesta johtuvaa joka estää suonen pullistumisen kun arpikudos ei ole niin joustavaa?


      • PuoskariVH
        Hoituri29 kirjoitti:

        Neulalla ei tosiaan kummoisia vahinkoja saa aikaan, korkeintaan pienen määrän arpikudosta pistopaikkaan ja se siellä varmaan naksuukin. Luultavasti ajan myötä häviää kokonaan pois. Käden kylmyys ei liity siihen mitenkään, se on joku muu vaiva.

        Tervehdys Hoitsu!

        Kyllä räpylä voi kylmetä, jos neulan tökkää sopivaan hermoon...

        T: VH


    • tyytyväinentytsä

      Kanyylinlaitosta nyt 9 päivää ja tuntuu et vaan kipeämmäksi tulee :( Mulla useasti ennen tippaa suonet katoaa, nyt hoitsu sai hyvin napattua, käytti jotain lasten kanyylia. Aluksi sattui pirun kovaa (pelkkä nesteytys), ja kun lääkkeitä alkoi tulemaan kipua en enää rekisteröinyt.

      Leikkauksen jälkeen ei juurikaan kipeä, olin tosi tyytyväinen. Tippa otettiin pois ennen kotiutumista seuraavan päivänä leikkauksesta eikä ollut edes mustelmaa. Mut nyt toi tipan kohta on aamuisin turvoksissa, mustelma alkaa nousta siihen ranteen luun ympärille, ja kipu on pitkälti käsivarren puolella, toki kipeä myös tipan matkalta. Suoni näyttää ihan ookoolta... Meinasin et jos soittaisin sairaalaan ja kysyn, kun tää on nyt erilainen kuin monella kerralla aiemmin.

      • ggg22

        minä uskon että se kudos minulla jotenkin vaurioitui, välillä täytyy pitää taukoja kirjoittelussa tietokoneella kun siihen alkaa pistelemään ja vihlomaan, kaipa se korjaantuu ajan kanssa...se ruskea viiva täytyy olla arpikudosta sen verisuonen päällä.


      • tyytyväinentytsä
        ggg22 kirjoitti:

        minä uskon että se kudos minulla jotenkin vaurioitui, välillä täytyy pitää taukoja kirjoittelussa tietokoneella kun siihen alkaa pistelemään ja vihlomaan, kaipa se korjaantuu ajan kanssa...se ruskea viiva täytyy olla arpikudosta sen verisuonen päällä.

        Eilen kävin omaa suontani lääkärille näyttämässä, sillä siinä on sellaisia mokkuloita jotka ovat kipeitä, vielä lähes 3 vk leikkauksesta. Ei kuulemma vaaraa, jotenkin vain vaurioitunut se suoni, palaa ilmeisesti normaaliksi. Mitään turvotusta ei ole, ja suonessa kuitenkin veri kulkee normaalisti.

        Yleensä se ruskea viiva (tai punainen kait enemmänkin) saattaisi kieliä verenmyrkytyksestä, mikäli viiva kasvaa ja etenee niin sit on kiire lääkäriin!


      • ggg22
        tyytyväinentytsä kirjoitti:

        Eilen kävin omaa suontani lääkärille näyttämässä, sillä siinä on sellaisia mokkuloita jotka ovat kipeitä, vielä lähes 3 vk leikkauksesta. Ei kuulemma vaaraa, jotenkin vain vaurioitunut se suoni, palaa ilmeisesti normaaliksi. Mitään turvotusta ei ole, ja suonessa kuitenkin veri kulkee normaalisti.

        Yleensä se ruskea viiva (tai punainen kait enemmänkin) saattaisi kieliä verenmyrkytyksestä, mikäli viiva kasvaa ja etenee niin sit on kiire lääkäriin!

        ei mulla nyt verenmyrkytystä 3kk ole, sitäpaitsi se viiva on sen kanyylineulan mittainen, ei nyt veremyrkytystä kannata diagnosoimaan ryhtyä...siitä kanyylinpistosta on kuitenkin 88 päivää jo.


      • tyytyväinentytsä
        ggg22 kirjoitti:

        ei mulla nyt verenmyrkytystä 3kk ole, sitäpaitsi se viiva on sen kanyylineulan mittainen, ei nyt veremyrkytystä kannata diagnosoimaan ryhtyä...siitä kanyylinpistosta on kuitenkin 88 päivää jo.

        Niin, en mä sanonutkaan et sulla olisi ;) vaan yleensä jos verisuoni muuttuu voimakkaan väriseksi joltain matkalta, saattaa olla kyse verenmyrkytyksestä. Mulla tuohon riitti ampiaisen pisti suoraan suoneen.


    • kapse

      Itse olen laittanut itselleni kanyylineulan todella monesti. Käytän kivunhoitoon tujuja aineita tujuilla tavoilla kun vaihtoehtoja ei ole. Mielummin yksi pistos kuin useempi pientä. Kyllä kahdesti olen onnistunut ryssimään sen "neulan" asennuksen. Molemmilla kerroilla se muoviputki jotain alkoi kenkkuilemaan. Kun neulaa kiskasee ulospäin niin että terävä osa menee juuri ja juuri piiloon muovipilliin niin että sen pillin kärki ei pääse kuitenkaan taittumaan niin sen voi varovasti ujutella perille asti. Jos neulaa taas ei vedä sisälle päin yhtään niin se menee helposti seinämästä läpi uudestaan ja siten on monta ongelmaa käsillä. Kylmä on paras lääke ja ensiapu näissä tapauksissa. Kylmä vesi on parempaa kuin kylmä lumi tai jokin pussi.

      TÄMÄ on vain tapa miten itse toimin kun tarvitsen yhteyden suoneen. En ole hoitoalan henkilöitä enkä lääkäri joten älkää koittako käytännössä. Muutenkin typerää tehdä itselle mitään tuollaista mutta kyllä se voiton vie siihen nähden että joutuisi ampumaan pään tohjoksi kun ei kestä kipua.

      Infektioriskit ovat myös korkeita vaikka kaiken tekee oikein. Alkoholi kyllä tapaa lääkeseoksessa ongelmanaiheuttajia mutta on taas itsessään ongelma suonissa kirvelyn lisäksi. Älkää siis ihmiset käyttäkö huumeita. (paitsi 420)

      Mutta koska tämä ei ole huumefoorumi niin ei aiheesta sen enempää.
      Lopuksi sanon vain että monesti tuo mustelma tai verenpurkaus johtuu siitä ettei malteta painaa pistoskohtaa tarpeeksi kauan vaikka yleensä tästä sanotaan kun neula vedetään pois. Se että verta ei tule ihon lävitse ei tarkoita etteikö suoni voisi vuotaa ihon alle verta. Suonia on kans erilaisia. Oma mielpiteeni on että terve suoni vuotaa helpommin ihon alle kun taas nistin tai muuten elimistöään raiskaavan suonet eivät vuoda yhtä helpolla. Tähän ei ole mitään tilastopohjaa, pelkkää mutua.

      Mutta hyvää jatkoa kaikille sekä koittakaa pysyä terveenä ja poissa neulojen reitiltä. Älkää leikkikö terveydellä. Jos satutte elämään vanhaksi niin kaikki typeryydet seuraavat lopun ikää kantajaansa niin kehossa kuin muistissa.

    • potilas123

      itellähäkin kun tuo kanyyli laitettiin, niin ensimmäisellä kerralla se ei jotenkin onnistunut. Lääkäri laittoi kanyylin tuohon käteen nii yhtäkkiä lääkäri vetaisi neulan pois ja otti uuden ja alkoi laittamaan sitä. Ensimmäinen kerta ei sattunut hirveästi, mutta toisella kerralla se sattui pirusti. Seuraavana päivänä kun aamulla heräsin, kädessä oli ammottava mustelma ja oli mustana sen 3-5 pv kunnes mustelma katosi kokonaan, mutta silti nyt noin puolentoista viikon jälkeen käsi on edelleen kipeä joistakin kohdin.

    • ei jaksa näitä

      Ihan tiedoksi, että jos sinut on nukutettu Propofolilla se kirvelee per..keleesti aina suonessa. Jos menee kudokseen siihen nousee heti paukama, jonka kyllä jokainen anestesiahoitaja ja lääkäri osaavat huomioida. Tottahan siihen mustelma tulee. Lopeta alueen läprääminen ja hankkiudu psykoterapiaan.

    • assi

      Harmi,että meni väärin kanyyli.MInä menin leikkaukseen maanantaina ja minut nukutettiin maskilla.Anestasia lääkäri laittoi kanyylin ja aivan älyttömän hyvin laittoi:OO

    • noppa1975

      Minulla katkesi kanyylista neula, kun sitä laitettiin. Ilmeisesti anestesia lääkäri sitten laittoin seuraavan ja pysyi neula ehjänä. ;)

      • wanderer11

        15-vuotta olen kanyloinut potilaita, enkä ole ikinä kuullut neulan katkeavan. Ihme satuja täällä. Turhaan taas pelotellaan ihmisiä.


    • Pain, pain and pain

      Naistenklinikalla pilasivat käteni kun laittoivat kanyylin väärin, nyt ikuinen kova kipu kädessä ja kädellä ei enää pysty tekemään mitään. Kiitos ja kumarrus - en enää koskaan hanki lapsia. Olisipa mukavaa jos sairaanhoidon taso olisi korkeampaa maassamme. Korkea taso on pelkkä myytti.

      • Pakko mikä pakko

        Et pysty välttämään kanyylin laittoa jättämällä lasten teon. Jos vaikka kaadut kadulla jäätiköllä ja joudut ambulanssiin, ensihoitajat laittavat mahdollisesti kanyylin lääkkeiden antamiseksi. Kanyylin laittaminen on rutiinia käytännössä lähes aina kun joutuu sairaalaan. Onhan noita huteja tullut minullekin mutta en pelkää laittoa kun menen ensi sunnuntaina sairalaan taas tutkimusten takia, tippa pitää laittaa eikä sille voi mitään.


      • norzaa
        Pakko mikä pakko kirjoitti:

        Et pysty välttämään kanyylin laittoa jättämällä lasten teon. Jos vaikka kaadut kadulla jäätiköllä ja joudut ambulanssiin, ensihoitajat laittavat mahdollisesti kanyylin lääkkeiden antamiseksi. Kanyylin laittaminen on rutiinia käytännössä lähes aina kun joutuu sairaalaan. Onhan noita huteja tullut minullekin mutta en pelkää laittoa kun menen ensi sunnuntaina sairalaan taas tutkimusten takia, tippa pitää laittaa eikä sille voi mitään.

        Itse olen viistoista ja mulla on aika lääkäriin joulukuun puolessa välissä. Mulle laitetaan varjoaine kuulemma kans kanyylin kautta, mutta onko se mun kanyyli erilainen kun olen vielä lapsi? Sattuuko se hirveästi, jos ottaa puudutusaineen?


      • PotilasRaumalla
        Pakko mikä pakko kirjoitti:

        Et pysty välttämään kanyylin laittoa jättämällä lasten teon. Jos vaikka kaadut kadulla jäätiköllä ja joudut ambulanssiin, ensihoitajat laittavat mahdollisesti kanyylin lääkkeiden antamiseksi. Kanyylin laittaminen on rutiinia käytännössä lähes aina kun joutuu sairaalaan. Onhan noita huteja tullut minullekin mutta en pelkää laittoa kun menen ensi sunnuntaina sairalaan taas tutkimusten takia, tippa pitää laittaa eikä sille voi mitään.

        Minä pelkään aina kanyylin laittoa. Olen ollut sairaalassa vain kaksi kertaa tiputuksessa ja kanyylin laitto on ryssitty kolme kertaa. Äsken tiputettiin antibiootit jopa kudokseen, vaikka sanoin ettei tunnu siltä, että kanyyli olisi oikein ja valitin kipua. Vastaukseksi tuli vain, ettei tämä ole tunteesta kiinni.


      • Oli_se_suonessa
        PotilasRaumalla kirjoitti:

        Minä pelkään aina kanyylin laittoa. Olen ollut sairaalassa vain kaksi kertaa tiputuksessa ja kanyylin laitto on ryssitty kolme kertaa. Äsken tiputettiin antibiootit jopa kudokseen, vaikka sanoin ettei tunnu siltä, että kanyyli olisi oikein ja valitin kipua. Vastaukseksi tuli vain, ettei tämä ole tunteesta kiinni.

        Kudokseen ei pysty tiputtamaan. Hoitaja näkee kyllä tipan valvontakupista meneekö nestettä sillä vauhdilla kuin pitäisi. Kudos ei pysty imemään nestettä sellaisella vauhdilla kuin suoni, se näkyy kanyylin tukkeutumisena.


    • Mia83

      Ystäväni työskentelee berliinissä labrahoitajana. Käyttävät siellä jonkin näköisiä infrapunavalo laskimoskannereita ja ei kuulemma pahemmin ohi pistoja ole tullut. Jännä että suomessa ei olla ruvettu käyttämään noita. Lieneekö sitten kalliita..

      • iyughuiljuh

        Ehkä siellä käytetään vähän koulutettuja hoitajia jotka tarvitsevat apuvälineitä kanylointiin. Olen tavannut muutaman niin taitavan hoitajan täällä etteivät tarvitse edes puristussidettä, vaan osuvat suoneen varmasti muutenkin. Aika usein minua on "tökitty" mutta hyvin harvoi on tullut huteja.


    • Anonyymi

      Mediaanihermo menee syvällä taipeen sisäsyrjällä. Siihen pistäessä voi tulla puutumista jne ongelmia. Harvemmin niin syvälle sinne pistetään. Tippa voi tippua myös kudokseen. Sitten vaan se tippuu sinne huonommin ja tekee patin, joka sulaa itsellään pois. Suonen puhkeaminen on hyvin yleistä. Suonet voivat olla kalkkeutuneita, iho kovin paksua tai löysää, joten kanylointi hankalaa. Joskus suoni puhkeaa ja silti kanyyli saadaan puhkeaman ohi uitettua suoneen. Puhkeaminen ei ole vaarallista. Suoni vuotaa usein kanyylia poistettaessa myös. 20 vuotta olen kanyloinyt niin arteriaa kuin veenaa. Ikinä en ole kuullut kanyylin katkeamisesta kuin tornihuhujen johdosta.

      Turhaan pelkäätte.

    • Anonyymi

      Olin leikkauksessa muutama vuosi sitten, ja kanyyli oli laitettu ranteeseen huonosti, koska kättä särki lujaa heräämisen jälkeen. En voinut edes liikuttaa kättäni paljon yhtään.
      Kipu lakkasi parissa päivässä, mutta käteen jäi joku hermovika, joka edelleen tuntuu.
      Kun kosketan rannetta hiljaa, se tuntuu kyynärtaipeeseen saakka, tai päinvastoin.
      Onneksi tuo ei sen kummemmin haittaa.

      Yhden kerran kun olin tt-kuvassa, joka otettiin varjoaineen kanssa, niin siinä vaiheessa kun varjoainetta alkoi tulla suoneen, niin suoni ilmeisesti puhkesi, ja sattui aivan tajuttomasti. Käsi myös turposi tosi paljon.
      Laittoivat jonkun jääpussin käden päälle, ja kyllähän se turvotus parin tunnin aikana laski.

      Sen jälkeen on aina vähän varjoaineen laitto jännittänyt, että minne se alkaa mennä.
      Se kipu ei ollut mitenkään lievää tai mukavaa.

    • Anonyymi

      6 viikkoa sitten flimmerin takia nukutuspiikki peukalon juureen kämmenselän puolelle. Koski aivan valtavasti, ennen ei moista kipua. Kolme kertaa kuulemma jysäytettiin sähköllä. Ei auttanut, lääkkeillä sitten rauhoittui pulssi.
      Edelleen käsi kipeä, mustelmia pitkin kättä ja pieniä sinisiä suonikuvioita.
      Paraneeko joskus?

    • Anonyymi

      Itse pyörryin kun se laitettiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe