Keskeytynyt keskenmeno lääkehoito vai kaavinta

Surullinen joulu

Voisiko joku kokenut vastata, minulla todettiin juuri ennen joulua rv 12 ultrassa, ettei sydänääniä kuulu ja muutenkin näyttää että homma on keskeytynyt. Rv 9 varhaisultrassa kaikki oli kunnossa, ja olo on ollut loistava ja on edelleen. Sairaalaan pääsen vasta joulun jälkeen, ellei päivystyksenä pidä mennä kovien kipujen tai vuodon takia. Onko joillakin käynyt niin, että sitten kuitenkin on löytynytkin sydänäänet ennen keskeytystä ? Ja voiko olla niin, että olo on täysin hyvä, vaikka näin järkyttävää on tapahtunut (siis fyysisesti hyvä, henkinen puoli vallankin näin joulun aikaan, on toinen juttu). Esikoinen kyseessä, ja ikääkin on jo. Jatkon kannalta olisiko sitten hyä odottaa vaan, että sieltä alkaa vuoto itsekseen, lääkäri sanoi että siihen voi mennä viikkojakin, vai ottaa lääkkeellinen tyhjennys vai kaavinta ????? Olen kuullut kovin eri kommentteja mikä näistä olisi "paras" uutta raskautta nopeasti toivottaessa. Voisiko joku asiasta tietävä kommentoida ?

11

2037

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikesta selviää

Ikävä juttu sulla, mulla oli kanssa keskeytynyt keskenmeno, mutta tuulimunaraskaus. (tarkottaako keskeytynyt keskenmeno sitten useampaa eri variaatiota?) Voihan sitä tietenkin ihmeitä tapahtua, mutta eiköhän tämän päivän tekniikalla ultrassa mikä on todellinen asianlaita, etenkin kun sulla oli noin pitkällä jo odotus. Itsellä oli muistaakseni vkolla 6 ja seuraava ultra siitä parin vkon kuluttua, jossa todettiin tuulimunan pitävän paikkansa. Raskauden alkuajankohdasta ei ollut tarkkaa varmuutta, joten siksi vähän aikaisin ekassa ultrassa. Sain (olikohan ti?) samoin tein lähetteen jorviin jonne kuitenkin menin seuraavan vkon ma; pakottavista syistä en päässyt pe jolle aikaa tarjottiin.(ymmärtääkseni sulle annetaan lähete tyhjennykseen/kaavintaan, ei suinkaan odoteta että vuoto alkaa itsekseen!) Tietenkin pelotti ettei vuoto ala spontaanisti siinä välissä. Itse halusin kaavinnan, tuntui paremmalta nukkua toimituksen yli. En olisi kestänyt lääkkeellistä tyhjennysta ja siitä seuraavaa pidempää vuotoa. Saati että 'riekaleet' vuotavat ulos. Kaavinta on aina isompi rasitus kohdulle kun sinne mennään ronkkimaan, joten siksi suositellaan lääkkeitä, mutta toisaalta olen mielestäni lukenut että etenkin sun vkoilla kaavinta olis ainut mahdollisuus? Lääkkeet tehoavat parhaiten ihan alussa, alle 10vkoa?

Keskenmenon jälkeen olisi hyvä odottaa yhdet luomumenkat välissä, jolloin uuden raskauden alkamisajankohtakin on helpompi määritellä saati henkinen puoli. Itellä meni toimenpide ok, olin vkon sairiksella. Fyysinen kunto oli ok lähes heti mutta oli kiva olla kotosalla vko, sai rauhassa tihrustaa jos siltä tuntu ja puida tapahtunutta miehen kanssa. Oikeestaan mulla meni aika nopeesti ohi huonot fiilikset (miten tää on totta, ei musta ole odottajaksi, en halua enää koskaan raskaaksi, mulla on vaan viallisia munasoluja) alle kuukaudessa ja n. 6-7vkoa kaavinnasta menkat joiden jälkeen raskauduin ja se menikin sitten hyvin lopuun saakka :-)

Tsemppiä! Niin ja joulua!

• minä vain

Mulla oli kans keskeytynyt keskenmeno, joka todettiin rv 10 ultrassa, joka tehtiin siitä syystä etten halunnut osallistua seulontoihin..

Mut laitettiin silloin jonoon, että aika tulee viikon sisällä.. Ja se oli torstai päivä.. Saman viikon sunnuntaina sitten iltalenkillä välillä sattu mahaan ihan hirveesti ja piti pysähtyä ihan.. Ja kotia ku pääsin ni kippurassa makasin maassa.. Se oli äitienpäivä juuri :( Sitten menin vessaan ja jotain tuli itsestään pois ja sen jälkeen verta lorisi niinku pissaamalla.. Soitin sitten päivystykseen josta sanoivat että heti pitää tulla.. Jouduin sit loppujen lopuksi ampulanssilla menemään, kun verenvuoto oli nii älytöntä.. Hemoglobiini tippui 106.. Ja alunperin oli ollut siis 159..

Ja mulle ainakin kävi niin, että vaikka lääkäri silloin sanoi, että keskenmeno on, niin jotenkin en ollut ymmärtänyt sitä.. Tai alitajuisesti jotenkin mielessäni kai jatkoin raskautta.. Todellisuus iski vasta sitten, kun lääkäri totesi tuon sunnuntaisen jälkeen että kohtu on tyhjä..

En tietenkään halua pelotella, mutta jos tulee maha kipeäksi niin ota HETI yhteys ja saman tien mee paikalle! Mä odotin liian kauan ku edes soitin..

Lääkkeellinen tyhjennys on luonnollisempi kuin kaavinta, vaikkakin psyykkisesti paljon raskaampi.. Kyllä ne sairaalassa osaavat sanoa, kumpi on sinulle parempi.. Ja tottakai oma tahtosikin huomioidaan!

Tuosta keskenmenosta jäi kyllä aikamoiset arvet.. Kuitenkin 2½ kk tuosta, tein positiivisen testin.. Eli tosi nopeasti tärppäsi uudelleen.. Fyysisesti toivuin nopeasti.. Tässä toisessa raskaudessa olin sitten tosi epävarma.. Olin ihan varma, että km tapahtuu uudelleen.. Kaikki oireet (tai siis oireettomuus) muistuttivat niin paljon aiempaa raskautta.. Joskus rv 20 vasta rupesin uskomaan, että kaikki voikin mennä nyt hyvin.. Koko ajan odotin vaan tätä joulua, että jos vauva syntyy niiin hän jää henkiin..

Mutta tsemppiä sinulle! Kyllä kaikki vielä hyväksi muuttuu, tiedän että se on raskasta..

• Surulliini

Todella paljon kiitoksia vastanneille, helpottavaa tietää, että samanlaisia tapauksia on ollut muillakin ja erityisen onnellista kuulla, että pian on raskauduttu uudelleen hyvillä lopputuloksilla ;-) Tämä lohduttaa erityisesti. Meillä oli inseminaatio-alkuinen tämä homma, eli jo alkukin on ollut vaikeaa, mutta toivottavasti tämä tästä iloksi muuttuu !!! Siitä inssistä johtuen viikotkin tiedetään tarkasti, mutta toisaalta vielä lääkäri ei määritellyt, että missä välissä vikkojen 9 (jolloin edellinen ok ultra) ja 12 välillä tapaus on tapahtunut. Eli ainakin hän puhui lähinnä lääkkeellisestä keskeytyksestä. Onko vuoto silloin sitten hyvin pitkä ? Siis päiviä tms.? Kauanko toimenpiteenä kaavinta kestää ? Ja onko lääkkeellisellä sitten varma tulos että kaikki istukanrippeet jne. tulee ulos ? Olemme tänään vielä lähdössä Helsinkiin sukuloimaan, toivottavasti ei ala mitään reissulla, mutta sitten jos niin käy niin Kättärille varmaan ?

HYVÄÄ JOULUNAIKAA KAIKILLE VASTAAJILLE; ANNOITTE KOVASTI TOIVOA TÄHÄN TILANTEESEENI !

• minä vain

Vaikka mulla vuoto alkoikin ihan itsestään, niin silti sain lääkkeellisen tyhjennyksen.. Se kuulemma vähentää verenvuotoa.. Tai siis varmaankin nopeuttaa sitä hommaa..

Vuotoa kesti pari viikkoa, tosi niukkana kylläkin.. Sit oli muutama vuodoton päivä ja taas alko.. Soitin sitten neuvolaan, että mitäköhän tää nyt sitten on, niin meinasivat että ensimmäiset kuukautiset.. Ja 5-6 päivää vuoti.. Ja sit tuli vielä yhdet menkat ja sit raskauduin uudelleen :)

Tätä raskautta on kyllä mielestäni seurattu hyvin.. Pääsin varhaisultraan, jossa varmistettiin että alkio oikeassa paikassa ja kaikki hyvin.. Siitä lähtien olen kyll'lom eri syistä johtuen käynyt lääkärissä ja ultrassa 3-4 viikon välein.. Silloin alkutaipaleella se olikin mieltä rauhoittavaa nähdä pikkunen kuitenkin hyvin voivana..

Kaavinta itse toimenpiteenä on tosi lyhyt, noin 10min

Hyvää joulua myös sinulle! Kyllä kaikki vielä järjestyy

• Janicke

Itselläni oli juuri viime joulun alla lääkkeellinen tyhjennus rv 14. Kyllä ainakin TAYSissa ultrasivat vielä ennen lääkkeiden antoa, että sikiö varmasti kuollut. Otin itse lääkkeellisen tyhjennyksen, sillä jos sikiö on kauan kuolleena kohdussa, voi syntyä verenmyrkytys ja sikiö voi "koteloitua" (en muista virallista nimitystä, mutta sikiön ympärille tulee kalvo ja se ikäänkuin balsamoituu), voi seurata kohtutulehdus, yms. Etkä tietenkään voi tulla uudelleen raskaaksi, jos kohdussasi on jo "tavaraa" ja kohdun suu on kiinni.
      Mielestäni ei siis kannata jäädä odottelemaan josko se sielä omia aikojaan tulisi ulos. Kaavinnan jälkeen vuodat verta vähemmän, mutta lääkkeellinen tyhjennys on kohdun kalvoille hellempi, eikä uutta raskautta tarvitse seurata sen ihmeemmin neuvolassa, toisin kuin kaavinnan jälkeen.

• rv24+2

sinulle paljon voimia!
      Itse pelästyin eilen todenteolla, että maha-asukilla ei ole kaikki hyvin, mutta meillä kaikki oli hyvin.
      Se epätietoisuus ja pelko oli ihan kamalaa ja mietin jo sitäkin, että miten selviän, jos menetän vauvani.
      En voi tietää miltä sinusta tuntuu, mutta varmasti ihan kamalalta. Toivottavasti sinulla on joku ymmärtävä ja kuunteleva läheinen.
      Paljon voimia!

• Joulun lapsi

Kiitos tosi paljon kaikille vastanneille, olette tosi ymmärtäväisiä ja hyviä tsemppaamaan, olen piristynyt kummasti, ja saanut paljon hyviä tietoja tässä epätietoisuuteeni. Tän päiväinen Helsigin reissu meni hyvin, huomenna vielä Länsi-Suomeen sukulomiaan, onneksi olo on ihan ok. Hyvä kuitenkin tietää tuo koteloitumishommakin, ja maanantaina heti ruveta toimiin, jotta pääsen Tyksiin välittömästi, ja katsotaan tilanne. Tietysti vielä toivoakin elättelen. Mutta jos ei , niin sitten varmaan, jos vain saan, niin otan sen lääkkeellisen tyhjennyksen, kuulostaa paremmalta jatkon kannalta. Olisin itse asiassa hyvin toiveikas, tiedän, että näitä sattuu paljon, ainut pelko on se, että kun tää ekakin kesti näin kauan saada alkuun (miehen siittiöissä ongelmia laadullisesti), niin onko meillä jatko yhtä ruusuinen kuin monilla teillä jotka heti olette raskautuneet uudelleen, toivottavasti Luoja niin suo. Oikein paljo onnea sinulle rv 24 2, olet varmasti jo hyvinkin voiton puolella ;-)

Ja vaikka tilanteeni on harmillinen nyt, niin jos kerran sikiössä oli joku isompi vaurio, niin varmaan sitten parempi, että tämä tapahtuu nyt, kuin että sitten paljon pidemmällä r-viikoilla tms. Eli positiivinen asenne vaan kehiin. Uskon kyllä , että Luoja suo sen että meillekin vielä loppuun asti onnellinen odotus ja terve vauva suodaan.

JOULUIHMEITÄ, toivotteleepi Anne !!!

• Alkuper
        Joulun lapsi kirjoitti:

Kiitos tosi paljon kaikille vastanneille, olette tosi ymmärtäväisiä ja hyviä tsemppaamaan, olen piristynyt kummasti, ja saanut paljon hyviä tietoja tässä epätietoisuuteeni. Tän päiväinen Helsigin reissu meni hyvin, huomenna vielä Länsi-Suomeen sukulomiaan, onneksi olo on ihan ok. Hyvä kuitenkin tietää tuo koteloitumishommakin, ja maanantaina heti ruveta toimiin, jotta pääsen Tyksiin välittömästi, ja katsotaan tilanne. Tietysti vielä toivoakin elättelen. Mutta jos ei , niin sitten varmaan, jos vain saan, niin otan sen lääkkeellisen tyhjennyksen, kuulostaa paremmalta jatkon kannalta. Olisin itse asiassa hyvin toiveikas, tiedän, että näitä sattuu paljon, ainut pelko on se, että kun tää ekakin kesti näin kauan saada alkuun (miehen siittiöissä ongelmia laadullisesti), niin onko meillä jatko yhtä ruusuinen kuin monilla teillä jotka heti olette raskautuneet uudelleen, toivottavasti Luoja niin suo. Oikein paljo onnea sinulle rv 24 2, olet varmasti jo hyvinkin voiton puolella ;-)

Ja vaikka tilanteeni on harmillinen nyt, niin jos kerran sikiössä oli joku isompi vaurio, niin varmaan sitten parempi, että tämä tapahtuu nyt, kuin että sitten paljon pidemmällä r-viikoilla tms. Eli positiivinen asenne vaan kehiin. Uskon kyllä , että Luoja suo sen että meillekin vielä loppuun asti onnellinen odotus ja terve vauva suodaan.

JOULUIHMEITÄ, toivotteleepi Anne !!!

Hei vielä kaikki,

Sitä vielä pohdin, että voiko siinä lääkkeellisessä tyhjennyksessä sit käydä niin, että kaikki ei tulekaan ns. pois...? Ja sitten joutuu vielä kuitenkin kaavintaan ???? Millä lääkkeellä se lääkkeellinen tehdään ? Onko aineella kauheasti muita vaarallisia tms. sivuvaikutuksia , tietääkö kukaan ? Ja kuinka kovia kipuja lääkkeellisessä voi odottaa, kai sairaalasta jotain kipulääkettäkin annetaan (kestääkö ne kivutkin mahdollisesti viikkoja, jos vuoto kestää niin kauan) ?

• minnaaaa4444
        Alkuper kirjoitti:

Hei vielä kaikki,

Sitä vielä pohdin, että voiko siinä lääkkeellisessä tyhjennyksessä sit käydä niin, että kaikki ei tulekaan ns. pois...? Ja sitten joutuu vielä kuitenkin kaavintaan ???? Millä lääkkeellä se lääkkeellinen tehdään ? Onko aineella kauheasti muita vaarallisia tms. sivuvaikutuksia , tietääkö kukaan ? Ja kuinka kovia kipuja lääkkeellisessä voi odottaa, kai sairaalasta jotain kipulääkettäkin annetaan (kestääkö ne kivutkin mahdollisesti viikkoja, jos vuoto kestää niin kauan) ?

jotka laitetaan emättimeen 2 kerrallaan. voi käydä niin et kaikki ei tule pois. mulle kävin niin ja sitten kaavittiin. mulle cytotec ei tehny mitään, ei tullu veripisaraakaan pois!!! veri olis tulehtunu kohtuu n ja siksi kaavittiin. kipuja ei juurikaan ollu sairaalasta tullessa. bussilla tulin kotiin kätilöopistolta. buranaa sain 800 mg ja panadolia 500 mg x 2 ja autto hyvin kipuun.

• Janicke
        Alkuper kirjoitti:

Hei vielä kaikki,

Omalla kohdallani kohtu tyhjeni täydellisesti lääkkeillä, kivut kestivät vain siihen asti kunnes lapsivesi tuli ulos, sen jälkeen ei mitään kipuja. Mutta vuoto tosin kesti n. 4 viikkoa (ei kovin runsaana), jonka jälkeen menkat tavallisesti ja siitä eteen päin ihan säännöllisesti. Itselleni tyhjennys tehtiin sairaalassa, jotkut haluavat sen kotonaan. Sairaalassa sain useampiakin kipulääkkeitä (myös piikillä), koska vauvaa ei tarvinnut varoa... Mielummin sen tein sairaalassa kuin yksin kotona. Ainakin TAYSissa oli mukava henkilökunta, joka jaksoin kuunnella ja olla tukena. Meillä kesti 6 kk raskautua uudelleen, mut nyt mennään 23 6 :)

• Tupla29
        Janicke kirjoitti:

Omalla kohdallani kohtu tyhjeni täydellisesti lääkkeillä, kivut kestivät vain siihen asti kunnes lapsivesi tuli ulos, sen jälkeen ei mitään kipuja. Mutta vuoto tosin kesti n. 4 viikkoa (ei kovin runsaana), jonka jälkeen menkat tavallisesti ja siitä eteen päin ihan säännöllisesti. Itselleni tyhjennys tehtiin sairaalassa, jotkut haluavat sen kotonaan. Sairaalassa sain useampiakin kipulääkkeitä (myös piikillä), koska vauvaa ei tarvinnut varoa... Mielummin sen tein sairaalassa kuin yksin kotona. Ainakin TAYSissa oli mukava henkilökunta, joka jaksoin kuunnella ja olla tukena. Meillä kesti 6 kk raskautua uudelleen, mut nyt mennään 23 6 :)

Mulla oli kanssa keskeytynyt keskenmeno, sain lääkkeet siihen, otin suun kautta ne, ei tapahtunut muuta kuin että vatsa meni sekaisin ja tuli hirveästi ilmaa vatsaan.
        Jouduin sitten kaavintaan, joka oli "tosi" helppo, vuoto loppui samana iltana, yhdet menkat kerkes tulla välissä ja oli uudestaan raskaana (ekaa yritettiin yli vuos), nyt rv 29 menossa.
        Jos uudestaan tulee valinta joskus eteen, haluanko lääkkeellisen tyhjennyksen vai kaavinnan, valitsen ehdottomasti kaavinnan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      961
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      955
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      932
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      875
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      831
    Aihe