syömisen jälkeinen väsymys

Olen nyt joulunpyhinä huomannut, että ruokailun jälkeen minua rupeaa ihan hirveästi väsyttämään.
Istuessani nojatuolissa en millään meinaa pysyä hereillä, vaan silmät lupsuvat ja nukahdan oikeastaan väkisinkin. Runsas ateria ja vähän suklaata siihen jälkiruoaksi ja se on siinä.
Voiko tämä johtua verensokerin liiallisesta noususta, ruoansulatuksesta(verenkierto"keskittyy" vatsalaukkuun) vai onkohan vaan loman ja luvallisen päiväväsymyksen syytä.
Vähän on askarruttanut, kun ihan väkisin nukahtaa. Onko kellään tälläisiä oireita?
61405
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Lisäyksenä tuohon kysymykseeni: aamulla syön vain pienen leivän ja sitten tuon ruoan 12-14 välillä. Siksi epäilen verensokerin liiallista(yhtäkkistä) nousua väsymykseni syyksi.

Äänestä
  • Ruuan jälkeen alkaa väsyttää jonkin ajan kuluttua. Tiskattua saan ja jos rupean sitten telkkaria katsomaan, siihenhän sohvalle nukahdan. Joskus mittaan verensokerini ennen syöntiä. Viimeksi mitatessani se oli 7,9. Tarkoitus oli mitata sitten 1,5 tunnin kuluttua, mutta siinäpä nätisti nukuin sohvalla yli kolme tuntia. Olisi pitänyt laittaa kello soimaan! Joskus olen kuitenkin saanut tämän arvon mitattua eikä se ole ollut kovin suuri lukema. Luulin, että se nousee taivaisiin kun niin väsyttää, mutta ei. Jokin muu mekanismi siinä on. Iltapäiväsyönnin jälkeen ei tällaista tapahdu. Mahtaako Amaryllillä olla osuutta asiaan? On määrätty, että ruokailun jälkeen otan 2 tablettia (2x3 mg). On muitakin tabletteja ja iltainsuliini.

    Äänestä

  • heittelee! kirjoitti:

    Ruuan jälkeen alkaa väsyttää jonkin ajan kuluttua. Tiskattua saan ja jos rupean sitten telkkaria katsomaan, siihenhän sohvalle nukahdan. Joskus mittaan verensokerini ennen syöntiä. Viimeksi mitatessani se oli 7,9. Tarkoitus oli mitata sitten 1,5 tunnin kuluttua, mutta siinäpä nätisti nukuin sohvalla yli kolme tuntia. Olisi pitänyt laittaa kello soimaan! Joskus olen kuitenkin saanut tämän arvon mitattua eikä se ole ollut kovin suuri lukema. Luulin, että se nousee taivaisiin kun niin väsyttää, mutta ei. Jokin muu mekanismi siinä on. Iltapäiväsyönnin jälkeen ei tällaista tapahdu. Mahtaako Amaryllillä olla osuutta asiaan? On määrätty, että ruokailun jälkeen otan 2 tablettia (2x3 mg). On muitakin tabletteja ja iltainsuliini.

    saatan nukahtaa aika herkästi !

    olen ylipainoinen ja säännöllisesti liikkuva ,perusterve 60 v mies.

    Olen funtzinut ,,että olisiko minulla kenties esidiabeetes ?

    Äänestä

  • YLer--MI-49 kirjoitti:

    saatan nukahtaa aika herkästi !

    olen ylipainoinen ja säännöllisesti liikkuva ,perusterve 60 v mies.

    Olen funtzinut ,,että olisiko minulla kenties esidiabeetes ?

    tuollaisella isolla syömisellä. Saattaa olla jo tauti piilevänä kun on kovin tuttu tuo ilmiö. Jos vältätte perunaa ja leipää, sopii kokeilla väsyttääkö yhtä paljon. Esimerkkiateria: reilusti kalaa, vihanneksia tai juureksia, pala ruisleipää, lasi vettä. Väsyttääkö? Jos ei, juttu johtuu liian nopeasti nousseesta sokeritasosta.
    Sokeritautia pelkäävän pitäisi syödä pieniä annoksia noin 3 tunnin välein. Pitkää tyhjää pätkää ilman ruokaa ei saisi syntyä.
    Iso ruokamäärä aiheuttaa ison nopean insuliinierityksen, mutta jos vikaa on, tämä insuliini ei toimi kunnolla.
    Jos mahaa kertynyt, kannattaa mennä lääkärin tai terveydenhoitajan puheille.

    Äänestä

  • Diabetes 2 6 vuotta kirjoitti:

    tuollaisella isolla syömisellä. Saattaa olla jo tauti piilevänä kun on kovin tuttu tuo ilmiö. Jos vältätte perunaa ja leipää, sopii kokeilla väsyttääkö yhtä paljon. Esimerkkiateria: reilusti kalaa, vihanneksia tai juureksia, pala ruisleipää, lasi vettä. Väsyttääkö? Jos ei, juttu johtuu liian nopeasti nousseesta sokeritasosta.
    Sokeritautia pelkäävän pitäisi syödä pieniä annoksia noin 3 tunnin välein. Pitkää tyhjää pätkää ilman ruokaa ei saisi syntyä.
    Iso ruokamäärä aiheuttaa ison nopean insuliinierityksen, mutta jos vikaa on, tämä insuliini ei toimi kunnolla.
    Jos mahaa kertynyt, kannattaa mennä lääkärin tai terveydenhoitajan puheille.

    "Sokeritautia pelkäävän pitäisi syödä pieniä annoksia noin 3 tunnin välein."

    Miksi? Mitä järkeä on syödä jatkuvasti?

    "Iso ruokamäärä aiheuttaa ison nopean insuliinierityksen..."

    Väärin. Kaikenlainen ruoka ei aiheuta nopeaa insuliinin eritystä. Toki hiilihydraattipitoinen ruoka sitä aiheuttaa, mutta mikä pakko on syödä runsaasti hiilihydraatteja?

    Äänestä

Tuo johtuu korkeasta verensokerista, "sokeripiikistä".

Tuota lievittämään on olemassa ateriainsuliini joko pistoksena tai kakkostyypeille pilleri, joka otetaan ennen ruokailua ja se laittaa haimasta vähäksi aikaa ylimääräisen insuliiniannoksen elimistöösi. Minulla on erittäin hyviä kokemuksia näistä ateriatableteista. Googlaa vaikka nimellä repaglinidi (vaikuttava aine).

Kannattaa aktiivisesti myös tarkkailla mitä syö.
Mutta ei Jouluna! Joulu ei ole jokapäivä, Diabetes on!

Tsemppiä!

1Äänestä

Kommentoi aloitusta


mikä vialla kirjoitti:

Olen nyt joulunpyhinä huomannut, että ruokailun jälkeen minua rupeaa ihan hirveästi väsyttämään.
Istuessani nojatuolissa en millään meinaa pysyä hereillä, vaan silmät lupsuvat ja nukahdan oikeastaan väkisinkin. Runsas ateria ja vähän suklaata siihen jälkiruoaksi ja se on siinä.
Voiko tämä johtua verensokerin liiallisesta noususta, ruoansulatuksesta(verenkierto"keskittyy" vatsalaukkuun) vai onkohan vaan loman ja luvallisen päiväväsymyksen syytä.
Vähän on askarruttanut, kun ihan väkisin nukahtaa. Onko kellään tälläisiä oireita?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu